Lightyear 0: solární elektromobil, který skoro nemusíte nabíjet

Značka Lightyear uvedla solární elektromobil Lightyear 0, původně známý jako Lightyear One. Ve vývoji byl šest let, první dodávky začnou letos na podzim.

Lightyear je nizozemská společnost specializující se na vývoj solárních elektromobilů. Lightyear 0 slibuje, že ujede až 1000 km mezi jednotlivými zastávkami pro nabíjení. Elektromobil Lightyear 0 je vybaven pěti metry čtverečními patentovaných dvojitě zakřivených solárních panelů, které umožňují, aby se vozidlo nabíjelo při dojíždění do práce nebo jednoduše zaparkované venku. Za optimálních podmínek se tak Lightyear 0 může sám napájet a dosáhnout denního nájezdu 70 kilometrů nad rámec odhadovaného dojezdu 625 km WLTP díky 60kWh baterii.

Díky solární výtěžnosti až 11 000 kilometrů za rok mohou řidiči, kteří používají Lightyear 0 pro každodenní dojíždění do práce (35 km), jezdit v letním období celé měsíce, než se budou muset připojit k veřejné nabíječce nebo domácí zásuvce. V klimatických podmínkách, jako je Nizozemsko, by to byly dva měsíce a ve Španělsku nebo Portugalsku dokonce sedm měsíců.

Solární elektromobil Lightyear 0. foto: Lightyear
Solární elektromobil Lightyear 0. foto: Lightyear

Lightyear 0 přehodnocuje architekturu elektromobilů – jeho čtyři motory v kolech představují nejúčinnější elektrický pohon, který je dnes k dispozici. Se spotřebou energie 10,5 kWh na 100 km (při rychlosti 110 km/h) se jedná o nejefektivnější elektromobil a jeho rekordní součinitel odporu vzduchu menší než 0,19 z něj činí dosud nejexponovanější rodinné auto.

Vedle aerodynamiky má na účinnost vozu vliv také jeho hmotnost. Lightyear 0 je elektromobil měřící na délku pět metrů, přesto jeho celková hmotnost činí pouhých 1575 kg. Síla ucelené konstrukce se projevuje v reálném provozu – při dálniční rychlosti (110 km/h) dokáže Lightyear 0 ujet až 560 km. V kufru je k dispozici 640 litrů prostoru.

Od svého vzniku se společnost Lightyear snažila vyvinout vůz, který by nezatěžoval planetu ani řidiče; proto byl každý konstrukční detail zvažován s ohledem na minimalismus, udržitelnost a pohodlí. Elegantní palubní deska je vybavena 10,1″ dotykovou obrazovkou informačního a zábavního systému, která umožňuje aktualizace na bázi cloudu, a interiér je složen výhradně z veganských materiálů a materiálů z přírodních zdrojů, jako jsou ekologická semišová sedadla z mikrovlákna a detaily z ratanových dlaní.

Bude vyrobeno maximálně 946 vozů Lightyear 0 za 250 000 eur, aby se tato nová forma mobility účinně uvedla na trh a pokročilo se s dalším modelem Lightyear, který je navržen pro velkosériovou výrobu s dostupnou počáteční cenou 30 000 eur (výroba je stanovena na přelom let 2024 a 2025).

zdroj: tisková zpráva

10 komentářů u “Lightyear 0: solární elektromobil, který skoro nemusíte nabíjet”

  1. Aktivity kolem vývoje vozu Lightyear 0 (1) sleduji už delší dobu. Stejně tak jako plány na uvedení vozu Sono Sion: https://sonomotors.com/en/sion/

    Ano, je to krok správným směrem. Většina lidí totiž používá svá auta většinu roku jen krátké pojížděčky po městě a okolí. A i v zimním období ty FV panely na karosérii vozu nějaký ten kilometr navíc hodí.

    Jinak cena 250 000,- Euro je úlet. Až bude takový nebo podobný vůz stát skutečně jen 30 000 Euro, půjdu do toho.

  2. Pane Horčík, nechtěl byste tyhle pohádky vydat knižně? Předčítal bych to dětem na dobrou noc. Každý den jednu… Napadá mě namátkou

    Jak šla HE3DA na vandr
    O neviditelném silákovi Semi
    Kouzelné zaříkadlo Funding secured
    O autičku, které se řídilo samo

    …a tak dále a tak dále…

      1. Aj ked som fanusik Tesly, tak FSD nebude. Je to hlupost, ktoru nemozte len tak pustit na cesty, lebo to bude pohroma. Bude tam problem s legislativou a skonci to tak, ze to aj tak bude musiet riadit clovek. Cely ten koncept je hlupost a slapli vedla. Uz to robia desatorocie a stale je to vhodne iba na prezentaciu.

    1. Bez ohledu na obsah sdělení.. když někdo jiného oslovuje pane Hořčík, nebo pane Novák místo správného 5. pádu: pane Hořčíku, Nováku … tak to prostě už na první pohled nepůsobí dobrým dojmem. Rozumný a vzdělaný člověk by měl používat jazyk na určité formální úrovni.

Napsat komentář