UNO III elektroskůtr jako transformerMOBILITA
UNO III elektroskůtr jako transformer
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročněBYZNYS
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročně
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridemTEST
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridem
Mercedes-Benz třídy B na plynTEST
Mercedes-Benz třídy B na plyn

Peugeot 208: podrobnosti, spotřeba, e-HDi

Jan Horčík - 10 Leden 2012

Projekt A9, jak zní interní označení skupiny pro , je podstatným technologickým skokem kupředu. Cílem bylo vytvořit maximálně efektivní architekturu, aby výsledný vůz byl kompaktní, lehký, obyvatelný a aerodynamický zároveň. auto Peugeot 208

Nový Peugeot 208 - malé, přesto prostorné a bezpečné auto
foto: Peugeot

S kratším předním (o 6 cm v porovnání s Peugeot 207) a zadním (o 1 cm) převisem získává vůz vyváženější a stylovější proporce, je obratnější a při každodenním používání, např. manévrování při parkování, praktičtější. V neposlední řadě je i výrazně lehčí.

Úkol snížit hmotnost vozu rozpoutal hon doslova na každý zbytečný gram a současně roztočil spirálu, která přinesla snížení spotřeby paliva, zlepšení pasivní bezpečnosti a dynamických vlastností vozu.

Hledisko hmotnosti se promítlo do každého prvku nebo součástky či použité techniky: přední absorpční rám z hliníku, optimalizované rozměry předního nosníku, laserové sváření střechy, maximální použití plechu THLE a UHLE, odhlučnění motoru, atd.

Díky tomu se stejným motorem 1.4 HDi váží model 208 o 110 kg méně než identická verze 207 a první verze řady s benzinovým motorem a srovnatelným výkonem je lehčí o 173 kg. Hmotnost Peugeot 208 díky tomu začíná na 975 kg.

Stejný rozvor jako u modelu 207, použití kompaktnějších předních sedadel a celková optimalizace koncepce vozu přinášejí cestujícím na zadních sedadlech znatelně více prostoru (+ 5 cm pro nohy v porovnání s modelem 207) a zvětšuje se i zavazadlový prostor: 311 l pod kryt (285 dm3 VDA) a až 1152 l (1076 dm3 VDA) se sklopenými zadními sedadly.

Optimalizovaná aerodynamika

Upravené rozměry vozu 208, zejména šířka (-2 cm) a výška (-1 cm oproti 207), propracované tvary a objemy a pozornost věnovaná každé části karoserie (kryty pod karoserií, spojler u některých verzí) umožnily maximálně optimalizovat aerodynamické parametry vozu.

U nejlepších verzí je koeficient SCx 0,61 (Cx 0,29), což je jedna z nejlepších hodnot v segmentu, a samozřejmě velmi pozitivně ovlivňuje spotřebu paliva a emise CO2.

Charismatická přední maska
Přední maska, která vždy nesla genetický rukopis značky Peugeot, odkrývá svou novou tvář. Její „šelmovský“ pohled je nyní modernější, bohatší a ušlechtilejší, za což vděčí zejména diodovým světlům (podle zvolené verze) a světelným lištám, které zdůrazňují zářivý pohled vozu ve dne i v noci.

auto Peugeot 208

Otvor sání motoru působí dojmem, že je oddělen od ostatních částí karoserie a vznáší se vzduchem obklopen chromovanou, precizně vytvarovanou lištou. Otvor uvnitř lišty je vyplněn kroužkovanou mřížkou nebo chromovanými lamelami, které umocňují moderní vzhled přední masky a bohatost jejího provedení.

Dvě různé karosářské verze

Vypracované boky karoserie umožňují dát 3- a 5dveřové verzi odlišnou identitu patrnou na první pohled. Dveřmi 5dveřové karoserie jakoby procházelo „nervové vlákno“, které vychází od zadních světel a směřuje k předním.

Okna verzí vyšší úrovně rámuje chromovaná lišta, doplněk, který je v tomto segmentu zcela ojedinělý. Profil 3dveřové verze je po vzoru koncepčního vozu SR1 mnohem ostřejší a více modelovaný (koncept SR1 byl představený v lednu 2010 a navrhovaný souběžně s modelem 208).

A další významný detail – tvar a styl zadního pevného okénka vzdáleně připomíná slavný model Peugeot 205.

„Síla vozu 208 spočívá v jeho stylu: je to energií nabitá koule. Tento vůz má předpoklady, aby se líbil všem, aniž by se musel sklánět ke kompromisům. Je jako hudební šlágr, který pohne lidskou duší bez ohledu na kulturní a společenské souvislosti.“ – Gilles Vidal, hlavní designér

Úplně nové místo řidiče

Některé skutečnosti se zdají být neměnné. Automobil má 4 kola, volant a za ním přístrojovou desku. Toto uspořádání vychází z automobilové historie, technického vývoje a zažitých zvyklostí. A jednoho krásného dne se zrodí myšlenka.

Co kdyby se průměr volantu zmenšil, aby byla ovladatelnost snazší a požitek z jízdy intenzivnější? A co kdyby byla přístrojová deska vyvýšená, aby zobrazované informace byly lépe čitelné a komfort i bezpečnost větší, protože řidič nespustí oči z vozovky?

Peugeot 208 se vývoji rozhodně nebrání. Mění zažité konvence, aby mohl nabídnout novou ergonomii ovládání vozu, evidentní a přirozenou, která přinese pohodlnější a přesnější řízení, lepší ovladatelnost, ale také důvěrnější kontakt s vozem, pocit, že řidič a jeho vůz jsou spojeni v jeden celek.

Lidé, kteří měli možnost vyzkoušet si vůz v různých situacích každodenního života, ocenili jeho obratnost, která je při každodenním používání vozu velkou výhodou. Někteří vyzdvihují podnětné a interaktivním prostředí, jiní sportovní atributy, lepší kontakt a citlivost řízení nebo jednodušší a přesnější komunikaci v některých situacích.

„Systém promítání informací na head-up displej, který byl poprvé představen spolu s modelem 3008, pro nás byl začátkem: jeho užitečnost a úspěch byly jednoznačné a okamžité. Model 208 jde ještě dále. Nápad malého volantu a head-up displeje má velkou budoucnost. Při testování prvních prototypů si jej všichni chválili, je to zkrátka přirozené, jednoduché, samozřejmé.“ – Marion David, 208 Product Project Manager

„Na volantu jsme hodně pracovali, abychom v tomto novém prostředí našli skutečně ideální tvar. Musel zůstat snadno uchopitelný a současně nesměl vadit při nastupování do vozu. S našimi kolegy – odborníky na ergonomii jsme provedli řadu nejrůznějších testů při jízdě a spolupracovali jsme s mnoha řidiči rozdílných postav a z různých zemí.“ – Christophe Clochard, 208 Consolidation Manager

Dotyková obrazovka: intuitivní spojení

V souladu s dobou a novou ergonomií místa řidiče nabídne model 208 od druhé úrovně výbavy (přibližně 80 % prodejního mixu – tedy většině svých zákazníků) velkou barevnou dotykovou obrazovku 7’’ s propracovanou grafikou (rozlišení 800 x 480) a intuitivními funkcemi.

Obrazovka umožňuje jednoduchý přístup k různým funkcím: rádio, hands-free Bluetooth nebo zobrazení hudebních souborů přes USB port nebo streaming audio.

Návrháři zvolili styl obrazovky, který doplňuje kvalitu a modernost provedení interiéru – obrazovka upoutá pozornost a je umístěna na dosah ruky a ve výšce očí tak, aby čtení informací bylo co možná nejbezpečnější, pohodlné a v návaznosti na ostatní prvky na palubní desce.

Doplňkem tohoto dotykového interaktivního interface je navigace se soubory map evropských zemí. Je k dispozici za velmi příznivou cenu (méně než 500 eur) a v rámci palubních navigačních systémů nabízených na automobilovém trhu se jedná o velmi konkurenceschopnou nabídku.

Tvar palubní desky je směsicí vzdušných a přímočarých křivek. Snaha o dosažení maximální kvality a péče o každý detail jsou všudypřítomné: výstupy vzduchu po stranách palubní desky ve tvaru očí, četné „fazetové“ doplňky, které svým stylem a provedením připomínají některé části exteriéru (přední maska, střecha, zkosení zavazadlového prostoru…) – vše od tvaru výplní dveří až po hlavici řadicí páky bylo pečlivě promyšleno a mnohokrát upraveno.

Seskupení všech audio ovladačů na dotykové obrazovce přináší zjednodušení komunikace « člověk-stroj » a významné omezení počtu tlačítek, ovladačů ve prospěch čistého a moderního designu.

auto Peugeot 208

Interiér sdruženého přístroje má technologický vzhled s číselnými ukazateli, které odkazují na přesnou mechaniku, s digitální obrazovkou, na které je neustále velmi zřetelně zobrazena rychlost vozu, a efekty podsvícení, které celé přístrojové desce dodávají elegantní a stylový vzhled.

Mimochodem světelným efektům v interiéru se návrháři věnovali skutečně s velkým zaujetím – ukazatele jsou osvětleny převládající bílou barvou a u verzí, které jsou vybaveny prosklenou panoramatickou střechou, je v noci plocha střechy ohraničena diodovými světly s modrým zabarvením.

Rovněž dekorativní doplňky jsou propracované a citlivě sladěné s provedením interiéru a úrovní výbavy jednotlivých verzí – černě lakované dekory na palubní desce a černo-modré nebo tmavě chromované ve vnitřních výplních dveří. Nabídka se nese v moderním a velice elegantním duchu a uspokojí zákazníky s různým vkusem a stylem.

Interiér je nejen stylový, ale při běžném každodenním používání vozu i praktický. Najdete zde řadu odkládacích přihrádek a schránek, například hluboký prostor za řadicí pákou, kam si můžete odložit plechovky s nápoji, místo pro smartphone či kapsy ve dveřích.

Interiér má rovněž vynikající akustické parametry a vibrační komfort. S využitím zkušeností a opatření, která byla za účelem odstranění zdrojů hluku a parazitních zvuků provedena u modelu 508 (akustické „zábaly“ pohonné jednotky), se v porovnání s modelem 207 podařilo citelně zlepšit akustický komfort v kabině a současně přispět ke snížení celkové hmotnosti vozu.

Dostupné motorizace
Nízká hmotnost, vynikající aerodynamické parametry, nízké pneumatiky s nízkým valivým odporem a samozřejmě know-how značky v oblasti pohonných jednotek a použité technologické inovace, to jsou předpoklady, díky kterým může modelová řada 208 posunout hranice účinnosti vozů značky z pohledu snižování emisí CO2.

Ekologická efektivita dieselových motorů HDi FAP stejně jako benzinových VTi a THP, podpořená příchodem nové generace tříválcových motorů, má jasné výsledky – oproti modelové řadě 207 v okamžiku jejího uvedení na trh dochází ke snížení průměrných emisí CO2 o 34 g/km a rozdíl u prvních verzí benzinových motorů je dokonce 46 g.

Cílem modelu 208 je být ve svém segmentu z hlediska emisí nejšetrnějším vozem.

- Řada dieselových motorů Peugeot 208:
- 1.4 HDi FAP 50 kW (68 k), 160 Nm, 5st. manuální převodovka; CO2 : 98 g/km,
- 1.4 e-HDi FAP 50 kW (68 k), 160 Nm, 5st. manuální převodovka, Stop & Start ; CO2 : 87 g/km,
- 1.6 e-HDi FAP 68 kW (92 k), 230 Nm, 5st. manuální převodovka, Stop & Start ; CO2 : 98 g/km,
- 1.6 e-HDi FAP 68 kW (92 k), 230 Nm, 6st. převodovka 2-Tronic, Stop & Start ; CO2 : 98 g/km (1)
- 1.6 e-HDi FAP 84 kW (115 k), 270/285 (2) Nm, 6st. manuální převodovka, Stop & Start ; CO2 : 99 g/km

- Řada benzinových motorů Peugeot 208:
- 1.0 VTi 50 kW (68 k); 95 Nm, 5st. manuální převodovka; 99 g/km (1)
- 1.2 VTi 60 kW (82 k); 118 Nm, 5st. manuální převodovka; 104 g/km (1)
- 1.4 VTi 70 kW (95 k); 136 Nm, 5st. manuální převodovka: 129 g/km (3)
- 1.6 VTi 88 kW (120 k); 160 Nm, 5st. manuální převodovka: 134 g/km
- 1.6 THP 115 kW (156 k), 240/260 (2) Nm, 6st. manuální převodovka; CO2 : 135 g/km (1)

(1) Nové tříválcové motory 1.0 a 1.2l, verze 1.4 e-HDi a 1.6 THP budou k dispozici v létě 2012
(2) S funkcí overboost
(3) K dispozici podle země určení

Rozšíření nabídky motorů e-HDi

Čtyři z celkem pěti dieselových motorů modelu 208 jsou vybaveny technologií e-HDi, která byla na trh uvedena nejprve s modelem 508 a od roku 2011 ji najdeme i u nového Peugeotu 308.

Reaktivní, tichý a účinný systém Stop & Start nové generace umožňuje snížit současně spotřebu paliva i emise CO2 (v městském provozu až o15 %), přičemž jeho fungování je maximálně příjemné.

Vypnutí motoru při zastavení a jeho opětovné nastartování je okamžité a neprovází ho hluk ani sebemenší vibrace. Systém Stop & Start, oceňovaný od svého uvedení na trh, je s modelem 208 dostupný pro široký okruh zákazníků, pro něž znamená úsporu paliva a příjemné řízení při každodenním používání vozu.

Nová generace tříválcových motorů 

Nastává nová etapa ve strategii downsizing, kterou skupina PSA dlouhodobě uplatňuje – blok motorů nové generace je z pohledu spotřeby paliva a produkce emisí CO2 revolučním mezníkem. Peugeot díky němu může svým zákazníkům nabídnout motory s dobrým výkonem již u prvních verzí řady.

Tyto benzinové motory byly vyvinuty skupinou PSA Peugeot Citroën a vyrábí se v továrně v Trémery ve Francii. Ve verzi 1.0 a 1.2 VTi dokáže Peugeot 208 nabídnout emise CO2 pouhých 99 g/km a 104 g/km.

Maximálního výkonu 50 a 60 kW (68 a 82 k) dosahují tyto atmosférické motory s přímým vstřikováním při 6 000 ot/min a jejich největší točivý moment je 95 a 118 Nm při 3000 a 2750 ot/min.

Blok motoru je velmi kompaktní a lehký, s krytem a hlavou válců z hliníkové slitiny a kolektorem výfukového potrubí integrovaným v hlavě. Je vybaven i řadou moderních technologií, jako například průběžným proměnným časováním sacích a výfukových ventilů vačkového hřídele (VVT) nebo olejovým čerpadlem s variabilním objemem.

Z celkem 170 kg polymerové hmoty vozu (vyjma gumy) tvoří podíl „zelených materiálů“ (recyklované nebo přírodního původu) celých 25 % (oproti 7 % u modelu 207) a model 208 tak otevírá novou etapu ve vývoji eko-koncepce automobilu.

Ve světové premiéře je z těchto materiálů vyroben celý zadní nárazník, ale jsou použity i pro skryté součástky – rám a větrák chladiče. Například jen tento typ nárazníku ušetří sám o sobě 1600 tun nafty ročně.

Zelené materiály jsou obsaženy i v řadě dalších součástek (vnitřní výplně podběhů kol, zadní nárazník, hluková izolace, koberec zavazadlového prostoru, volant, sedadla, kryt motoru, vzduchový filtr, atd.).

Výjimečně úsporná a efektivní verze
Verze s nízkou spotřebou využívá  řešení vyvinutá v rámci projektu A9 a díky optimalizaci proudění vzduchu má vynikající aerodynamické parametry (Cx 0,29): přední maska, zadní spojler, speciální kryty, pneumatiky s nízkým valivým odporem, kryty pod karoserií.

S motorem 1.4 e-HDi FAP 50 kW (68 k) a ve spojení s 5stupňovou převodovkou 2-Tronic se emise CO2 snižují na 87 g/km a spotřeba je v kombinovaném provozu pouhých 3,4 l/100km.

Speciální a dokonale integrované díly poukazují na výjimečnost a efektivitu této verze: přední maska v barvě Manhattan, chromovaný lem otvoru sání motoru, černě lakovaný zadní spojler a dvoubarevné kryty kol.

Podle zvolené úrovně výbavy (Access nebo Active) může být tato verze vybavena řadou dalších doplňků: dotyková obrazovka, prosklená panoramatická střecha, hliníková kola 15’’, zadní parkovací asistent, metalická barva karoserie a další.

Ambicí konstruktérů bylo vytvořit referenci v segmentu malých vozů. Stabilita a dynamika tolik oceňované vlastnosti u modelu 207 tedy zůstaly zachovány, aniž by se ovšem odrazily na komfortu jízdy.

Na dynamice a komfortu se spolu s přední nápravou pseudo-Mc Pherson, zadní nápravou s deformovatelnou příčkou, kvalitními tlumiči a nastavením, provedeným odborníky Peugeot podílí i snížení celkové hmotnosti vozu.

Spojení všech uvedených atributů se přizpůsobuje i výkonům jednotlivých motorů, struktura řady tak je koherentní a v souladu s očekáváními zákazníků modelu 208.

Například u verze 208 1.6 THP 115 kW (156 k), která bude na trh uvedena v létě 2012, dojde v návaznosti na výkonový potenciál motoru k posílení předního rámu a tím i zvýšení pevnosti a zlepšení vedení přední nápravy.

Seřízení brzd a ESP v základní výbavě

Brzdy jsou seřízeny podle výkonu motoru. Kotoučové přední brzdy mohou mít dva různé rozměry: 266 x 22 mm a u verze 1.6 THP 115 kW (156 k) 302 x 26 mm. Zadní brzdy jsou kotoučové 249 x 9 mm nebo bubnové 8’’ u verzí s tříválcovými benzinovými motory a dieselovými 1.4 HDi FAP a 1.4 e-HDi FAP.

Další významnou skutečností je, že všechny verze 208 určené pro evropský trh jsou sériově vybaveny systémem ESP nové generace, který zahrnuje protiprokluzový systém ASR, kontrolu stability, podporu brzdění v kritických situacích EVA a elektronický rozdělovač brzdné síly REF. U 208 1.6 THP 115kW (156 k) je možné systém ESP manuálně deaktivovat.

Nové zážitky při řízení vozu

Sugestivní pocity jsou dílem elektrického posilovače řízení. Jedná se o nový typ « brushless », který zohledňuje novou syntézu z pohledu rovnováhy a hmotnosti vozu.

Stejně jako u modelu 207 je i tentokrát řízení odrazem know-how značky Peugeot: přesné a kontaktní a při nízkých rychlostech zároveň velmi snadno ovladatelné.

Na konci roku 2012 bude model 208 vybaven novým zařízením, které se v segmentu B vyskytuje jen velmi zřídka a které řidiči velmi usnadní každodenní pohyb v městském provozu: jedná se o funkci Park Assist.

Jakmile řidič najde v řadě volné místo k zaparkování, systém vede řízení a provádí parkovací manévr automaticky, řidič se stará pouze o brzdový a akcelerační pedál.

Podle zvolené verze může být model 208 vybaven také statickým osvětlením do zatáčky, které při pomalé jízdě ve městě (méně než 40 km/h), parkování nebo v zatáčkách optimalizuje boční výhled a osvětlení vozovky.

Podle úhlu natočení volantu a zapnutého směrového světla osvětluje světelný paprsek příslušného mlhového světla vnitřní stranu zatáčky.

Aktivní, pasivní a terciální bezpečnost na nejvyšší úrovni

Model 208 garantuje vysokou míru aktivní bezpečnosti, která vychází z bezvadného vedení stopy i celkové moderní koncepce vozu (Head-up displej, ESP v základní výbavě, rozšíření regulátoru a omezovače rychlosti).

Vůz byl navržen a sestrojen tak, aby poskytoval ještě vyšší pasivní bezpečnost než model 207 – na nejlepší úrovni v segmentu.

  • Deformovatelná struktura v přední části zahrnuje systém pohlcovače nárazu z hliníku, díky němuž bylo možné zkrátit přední převis. K vyšší bezpečnosti přispívá i celkové snížení hmotnosti vozu.
  • Dále je model 208 vybaven účinnými zádržnými prostředky: 2 čelní airbagy, 2 boční airbagy, 2 hlavové airbagy, 2 tříbodové úchyty Isofix na zadních sedadlech.
  • Riziko vážných zranění při nehodě snižují i další systémy a funkce: aktivní opěrka nohy, bezpečnostní sloupek řízení, spojení dveřního dílu se středovým sloupkem.

V neposlední řadě těží model 208 i z vedoucího postavení značky Peugeot v oblasti zajištění terciální bezpečnosti. Podobně jako většina modelů řady Peugeot nabízí i tento nový vůz systém, který umožní využívat zdarma a bez časového omezení služeb Peugeot Connect SOS a Peugeot Connect Assistance (tyto systém však zatím nejsou v ČR k dispozici).

Stojí za připomenutí, že služba Peugeot Connect SOS je v současnosti k dispozici v 10 evropských zemích a ve více než 600 000 vozech Peugeot, včetně například elektromobilu Peugeot iOn.

V případě nehody umožňuje lokalizovat vozidlo a vyslat na místo potřebnou pomoc. Od svého uvedení na trh v roce 2003 již systém pomohl a vyslal rychlou pomoc v bezmála 4 800 případech.

tisková zpráva
Vaše hodnocení: Není Průměrně: 4.3 (9 hlasů)
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"Úkol snížit hmotnost vozu na maximum" - to sa mi naozaj páči. Predpokladám, že aj v českej gramatike by mala byť snaha znížiť hmotnosť na minimum, prípadne maximálne znížiť hmotnosť.
:-)

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky za upozornění, upravili jsme.

---

šéfredaktor magazínů Hybrid.cz a Ekologické bydlení

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články