Peugeot 208: podrobnosti, spotřeba, e-HDi

Projekt A9, jak zní interní označení skupiny pro , je podstatným technologickým skokem kupředu. Cílem bylo vytvořit maximálně efektivní architekturu, aby výsledný vůz byl kompaktní, lehký, obyvatelný a aerodynamický zároveň.

Nový Peugeot 208 – malé, přesto prostorné a bezpečné auto
foto: Peugeot

S kratším předním (o 6 cm v porovnání s Peugeot 207) a zadním (o 1 cm) převisem získává vůz vyváženější a stylovější proporce, je obratnější a při každodenním používání, např. manévrování při parkování, praktičtější. V neposlední řadě je i výrazně lehčí.

Úkol snížit hmotnost vozu rozpoutal hon doslova na každý zbytečný gram a současně roztočil spirálu, která přinesla snížení spotřeby paliva, zlepšení pasivní bezpečnosti a dynamických vlastností vozu.

Hledisko hmotnosti se promítlo do každého prvku nebo součástky či použité techniky: přední absorpční rám z hliníku, optimalizované rozměry předního nosníku, laserové sváření střechy, maximální použití plechu THLE a UHLE, odhlučnění motoru, atd.

Díky tomu se stejným motorem 1.4 HDi váží model 208 o 110 kg méně než identická verze 207 a první verze řady s benzinovým motorem a srovnatelným výkonem je lehčí o 173 kg. Hmotnost Peugeot 208 díky tomu začíná na 975 kg.

Stejný rozvor jako u modelu 207, použití kompaktnějších předních sedadel a celková optimalizace koncepce vozu přinášejí cestujícím na zadních sedadlech znatelně více prostoru (+ 5 cm pro nohy v porovnání s modelem 207) a zvětšuje se i zavazadlový prostor: 311 l pod kryt (285 dm3 VDA) a až 1152 l (1076 dm3 VDA) se sklopenými zadními sedadly.

Optimalizovaná aerodynamika

Upravené rozměry vozu 208, zejména šířka (-2 cm) a výška (-1 cm oproti 207), propracované tvary a objemy a pozornost věnovaná každé části karoserie (kryty pod karoserií, spojler u některých verzí) umožnily maximálně optimalizovat aerodynamické parametry vozu.

U nejlepších verzí je koeficient SCx 0,61 (Cx 0,29), což je jedna z nejlepších hodnot v segmentu, a samozřejmě velmi pozitivně ovlivňuje spotřebu paliva a emise CO2.

Charismatická přední maska
Přední maska, která vždy nesla genetický rukopis značky Peugeot, odkrývá svou novou tvář. Její „šelmovský“ pohled je nyní modernější, bohatší a ušlechtilejší, za což vděčí zejména diodovým světlům (podle zvolené verze) a světelným lištám, které zdůrazňují zářivý pohled vozu ve dne i v noci.

auto Peugeot 208

Otvor sání motoru působí dojmem, že je oddělen od ostatních částí karoserie a vznáší se vzduchem obklopen chromovanou, precizně vytvarovanou lištou. Otvor uvnitř lišty je vyplněn kroužkovanou mřížkou nebo chromovanými lamelami, které umocňují moderní vzhled přední masky a bohatost jejího provedení.

Dvě různé karosářské verze

Vypracované boky karoserie umožňují dát 3- a 5dveřové verzi odlišnou identitu patrnou na první pohled. Dveřmi 5dveřové karoserie jakoby procházelo „nervové vlákno“, které vychází od zadních světel a směřuje k předním.

Okna verzí vyšší úrovně rámuje chromovaná lišta, doplněk, který je v tomto segmentu zcela ojedinělý. Profil 3dveřové verze je po vzoru koncepčního vozu SR1 mnohem ostřejší a více modelovaný (koncept SR1 byl představený v lednu 2010 a navrhovaný souběžně s modelem 208).

A další významný detail – tvar a styl zadního pevného okénka vzdáleně připomíná slavný model Peugeot 205.

„Síla vozu 208 spočívá v jeho stylu: je to energií nabitá koule. Tento vůz má předpoklady, aby se líbil všem, aniž by se musel sklánět ke kompromisům. Je jako hudební šlágr, který pohne lidskou duší bez ohledu na kulturní a společenské souvislosti.“ – Gilles Vidal, hlavní designér

Úplně nové místo řidiče

Některé skutečnosti se zdají být neměnné. Automobil má 4 kola, volant a za ním přístrojovou desku. Toto uspořádání vychází z automobilové historie, technického vývoje a zažitých zvyklostí. A jednoho krásného dne se zrodí myšlenka.

Co kdyby se průměr volantu zmenšil, aby byla ovladatelnost snazší a požitek z jízdy intenzivnější? A co kdyby byla přístrojová deska vyvýšená, aby zobrazované informace byly lépe čitelné a komfort i bezpečnost větší, protože řidič nespustí oči z vozovky?

Peugeot 208 se vývoji rozhodně nebrání. Mění zažité konvence, aby mohl nabídnout novou ergonomii ovládání vozu, evidentní a přirozenou, která přinese pohodlnější a přesnější řízení, lepší ovladatelnost, ale také důvěrnější kontakt s vozem, pocit, že řidič a jeho vůz jsou spojeni v jeden celek.

Lidé, kteří měli možnost vyzkoušet si vůz v různých situacích každodenního života, ocenili jeho obratnost, která je při každodenním používání vozu velkou výhodou. Někteří vyzdvihují podnětné a interaktivním prostředí, jiní sportovní atributy, lepší kontakt a citlivost řízení nebo jednodušší a přesnější komunikaci v některých situacích.

„Systém promítání informací na head-up displej, který byl poprvé představen spolu s modelem 3008, pro nás byl začátkem: jeho užitečnost a úspěch byly jednoznačné a okamžité. Model 208 jde ještě dále. Nápad malého volantu a head-up displeje má velkou budoucnost. Při testování prvních prototypů si jej všichni chválili, je to zkrátka přirozené, jednoduché, samozřejmé.“ – Marion David, 208 Product Project Manager

„Na volantu jsme hodně pracovali, abychom v tomto novém prostředí našli skutečně ideální tvar. Musel zůstat snadno uchopitelný a současně nesměl vadit při nastupování do vozu. S našimi kolegy – odborníky na ergonomii jsme provedli řadu nejrůznějších testů při jízdě a spolupracovali jsme s mnoha řidiči rozdílných postav a z různých zemí.“ – Christophe Clochard, 208 Consolidation Manager

Dotyková obrazovka: intuitivní spojení

V souladu s dobou a novou ergonomií místa řidiče nabídne model 208 od druhé úrovně výbavy (přibližně 80 % prodejního mixu – tedy většině svých zákazníků) velkou barevnou dotykovou obrazovku 7’’ s propracovanou grafikou (rozlišení 800 x 480) a intuitivními funkcemi.

Obrazovka umožňuje jednoduchý přístup k různým funkcím: rádio, hands-free Bluetooth nebo zobrazení hudebních souborů přes USB port nebo streaming audio.

Návrháři zvolili styl obrazovky, který doplňuje kvalitu a modernost provedení interiéru – obrazovka upoutá pozornost a je umístěna na dosah ruky a ve výšce očí tak, aby čtení informací bylo co možná nejbezpečnější, pohodlné a v návaznosti na ostatní prvky na palubní desce.

Doplňkem tohoto dotykového interaktivního interface je navigace se soubory map evropských zemí. Je k dispozici za velmi příznivou cenu (méně než 500 eur) a v rámci palubních navigačních systémů nabízených na automobilovém trhu se jedná o velmi konkurenceschopnou nabídku.

Tvar palubní desky je směsicí vzdušných a přímočarých křivek. Snaha o dosažení maximální kvality a péče o každý detail jsou všudypřítomné: výstupy vzduchu po stranách palubní desky ve tvaru očí, četné „fazetové“ doplňky, které svým stylem a provedením připomínají některé části exteriéru (přední maska, střecha, zkosení zavazadlového prostoru…) – vše od tvaru výplní dveří až po hlavici řadicí páky bylo pečlivě promyšleno a mnohokrát upraveno.

Seskupení všech audio ovladačů na dotykové obrazovce přináší zjednodušení komunikace « člověk-stroj » a významné omezení počtu tlačítek, ovladačů ve prospěch čistého a moderního designu.

auto Peugeot 208

Interiér sdruženého přístroje má technologický vzhled s číselnými ukazateli, které odkazují na přesnou mechaniku, s digitální obrazovkou, na které je neustále velmi zřetelně zobrazena rychlost vozu, a efekty podsvícení, které celé přístrojové desce dodávají elegantní a stylový vzhled.

Mimochodem světelným efektům v interiéru se návrháři věnovali skutečně s velkým zaujetím – ukazatele jsou osvětleny převládající bílou barvou a u verzí, které jsou vybaveny prosklenou panoramatickou střechou, je v noci plocha střechy ohraničena diodovými světly s modrým zabarvením.

Rovněž dekorativní doplňky jsou propracované a citlivě sladěné s provedením interiéru a úrovní výbavy jednotlivých verzí – černě lakované dekory na palubní desce a černo-modré nebo tmavě chromované ve vnitřních výplních dveří. Nabídka se nese v moderním a velice elegantním duchu a uspokojí zákazníky s různým vkusem a stylem.

Interiér je nejen stylový, ale při běžném každodenním používání vozu i praktický. Najdete zde řadu odkládacích přihrádek a schránek, například hluboký prostor za řadicí pákou, kam si můžete odložit plechovky s nápoji, místo pro smartphone či kapsy ve dveřích.

Interiér má rovněž vynikající akustické parametry a vibrační komfort. S využitím zkušeností a opatření, která byla za účelem odstranění zdrojů hluku a parazitních zvuků provedena u modelu 508 (akustické „zábaly“ pohonné jednotky), se v porovnání s modelem 207 podařilo citelně zlepšit akustický komfort v kabině a současně přispět ke snížení celkové hmotnosti vozu.

Dostupné motorizace
Nízká hmotnost, vynikající aerodynamické parametry, nízké pneumatiky s nízkým valivým odporem a samozřejmě know-how značky v oblasti pohonných jednotek a použité technologické inovace, to jsou předpoklady, díky kterým může modelová řada 208 posunout hranice účinnosti vozů značky z pohledu snižování emisí CO2.

Ekologická efektivita dieselových motorů HDi FAP stejně jako benzinových VTi a THP, podpořená příchodem nové generace tříválcových motorů, má jasné výsledky – oproti modelové řadě 207 v okamžiku jejího uvedení na trh dochází ke snížení průměrných emisí CO2 o 34 g/km a rozdíl u prvních verzí benzinových motorů je dokonce 46 g.

Cílem modelu 208 je být ve svém segmentu z hlediska emisí nejšetrnějším vozem.

– Řada dieselových motorů Peugeot 208:
– 1.4 HDi FAP 50 kW (68 k), 160 Nm, 5st. manuální převodovka; CO2 : 98 g/km,
– 1.4 e-HDi FAP 50 kW (68 k), 160 Nm, 5st. manuální převodovka, Stop & Start ; CO2 : 87 g/km,
– 1.6 e-HDi FAP 68 kW (92 k), 230 Nm, 5st. manuální převodovka, Stop & Start ; CO2 : 98 g/km,
– 1.6 e-HDi FAP 68 kW (92 k), 230 Nm, 6st. převodovka 2-Tronic, Stop & Start ; CO2 : 98 g/km (1)
– 1.6 e-HDi FAP 84 kW (115 k), 270/285 (2) Nm, 6st. manuální převodovka, Stop & Start ; CO2 : 99 g/km

– Řada benzinových motorů Peugeot 208:
– 1.0 VTi 50 kW (68 k); 95 Nm, 5st. manuální převodovka; 99 g/km (1)
– 1.2 VTi 60 kW (82 k); 118 Nm, 5st. manuální převodovka; 104 g/km (1)
– 1.4 VTi 70 kW (95 k); 136 Nm, 5st. manuální převodovka: 129 g/km (3)
– 1.6 VTi 88 kW (120 k); 160 Nm, 5st. manuální převodovka: 134 g/km
– 1.6 THP 115 kW (156 k), 240/260 (2) Nm, 6st. manuální převodovka; CO2 : 135 g/km (1)

(1) Nové tříválcové motory 1.0 a 1.2l, verze 1.4 e-HDi a 1.6 THP budou k dispozici v létě 2012
(2) S funkcí overboost
(3) K dispozici podle země určení

Rozšíření nabídky motorů e-HDi

Čtyři z celkem pěti dieselových motorů modelu 208 jsou vybaveny technologií e-HDi, která byla na trh uvedena nejprve s modelem 508 a od roku 2011 ji najdeme i u nového Peugeotu 308.

Reaktivní, tichý a účinný systém Stop & Start nové generace umožňuje snížit současně spotřebu paliva i emise CO2 (v městském provozu až o15 %), přičemž jeho fungování je maximálně příjemné.

Vypnutí motoru při zastavení a jeho opětovné nastartování je okamžité a neprovází ho hluk ani sebemenší vibrace. Systém Stop & Start, oceňovaný od svého uvedení na trh, je s modelem 208 dostupný pro široký okruh zákazníků, pro něž znamená úsporu paliva a příjemné řízení při každodenním používání vozu.

Nová generace tříválcových motorů 

Nastává nová etapa ve strategii downsizing, kterou skupina PSA dlouhodobě uplatňuje – blok motorů nové generace je z pohledu spotřeby paliva a produkce emisí CO2 revolučním mezníkem. Peugeot díky němu může svým zákazníkům nabídnout motory s dobrým výkonem již u prvních verzí řady.

Tyto benzinové motory byly vyvinuty skupinou PSA Peugeot Citroën a vyrábí se v továrně v Trémery ve Francii. Ve verzi 1.0 a 1.2 VTi dokáže Peugeot 208 nabídnout emise CO2 pouhých 99 g/km a 104 g/km.

Maximálního výkonu 50 a 60 kW (68 a 82 k) dosahují tyto atmosférické motory s přímým vstřikováním při 6 000 ot/min a jejich největší točivý moment je 95 a 118 Nm při 3000 a 2750 ot/min.

Blok motoru je velmi kompaktní a lehký, s krytem a hlavou válců z hliníkové slitiny a kolektorem výfukového potrubí integrovaným v hlavě. Je vybaven i řadou moderních technologií, jako například průběžným proměnným časováním sacích a výfukových ventilů vačkového hřídele (VVT) nebo olejovým čerpadlem s variabilním objemem.

Z celkem 170 kg polymerové hmoty vozu (vyjma gumy) tvoří podíl „zelených materiálů“ (recyklované nebo přírodního původu) celých 25 % (oproti 7 % u modelu 207) a model 208 tak otevírá novou etapu ve vývoji eko-koncepce automobilu.

Ve světové premiéře je z těchto materiálů vyroben celý zadní nárazník, ale jsou použity i pro skryté součástky – rám a větrák chladiče. Například jen tento typ nárazníku ušetří sám o sobě 1600 tun nafty ročně.

Zelené materiály jsou obsaženy i v řadě dalších součástek (vnitřní výplně podběhů kol, zadní nárazník, hluková izolace, koberec zavazadlového prostoru, volant, sedadla, kryt motoru, vzduchový filtr, atd.).

Výjimečně úsporná a efektivní verze
Verze s nízkou spotřebou využívá  řešení vyvinutá v rámci projektu A9 a díky optimalizaci proudění vzduchu má vynikající aerodynamické parametry (Cx 0,29): přední maska, zadní spojler, speciální kryty, pneumatiky s nízkým valivým odporem, kryty pod karoserií.

S motorem 1.4 e-HDi FAP 50 kW (68 k) a ve spojení s 5stupňovou převodovkou 2-Tronic se emise CO2 snižují na 87 g/km a spotřeba je v kombinovaném provozu pouhých 3,4 l/100km.

Speciální a dokonale integrované díly poukazují na výjimečnost a efektivitu této verze: přední maska v barvě Manhattan, chromovaný lem otvoru sání motoru, černě lakovaný zadní spojler a dvoubarevné kryty kol.

Podle zvolené úrovně výbavy (Access nebo Active) může být tato verze vybavena řadou dalších doplňků: dotyková obrazovka, prosklená panoramatická střecha, hliníková kola 15’’, zadní parkovací asistent, metalická barva karoserie a další.

Ambicí konstruktérů bylo vytvořit referenci v segmentu malých vozů. Stabilita a dynamika tolik oceňované vlastnosti u modelu 207 tedy zůstaly zachovány, aniž by se ovšem odrazily na komfortu jízdy.

Na dynamice a komfortu se spolu s přední nápravou pseudo-Mc Pherson, zadní nápravou s deformovatelnou příčkou, kvalitními tlumiči a nastavením, provedeným odborníky Peugeot podílí i snížení celkové hmotnosti vozu.

Spojení všech uvedených atributů se přizpůsobuje i výkonům jednotlivých motorů, struktura řady tak je koherentní a v souladu s očekáváními zákazníků modelu 208.

Například u verze 208 1.6 THP 115 kW (156 k), která bude na trh uvedena v létě 2012, dojde v návaznosti na výkonový potenciál motoru k posílení předního rámu a tím i zvýšení pevnosti a zlepšení vedení přední nápravy.

Seřízení brzd a ESP v základní výbavě

Brzdy jsou seřízeny podle výkonu motoru. Kotoučové přední brzdy mohou mít dva různé rozměry: 266 x 22 mm a u verze 1.6 THP 115 kW (156 k) 302 x 26 mm. Zadní brzdy jsou kotoučové 249 x 9 mm nebo bubnové 8’’ u verzí s tříválcovými benzinovými motory a dieselovými 1.4 HDi FAP a 1.4 e-HDi FAP.

Další významnou skutečností je, že všechny verze 208 určené pro evropský trh jsou sériově vybaveny systémem ESP nové generace, který zahrnuje protiprokluzový systém ASR, kontrolu stability, podporu brzdění v kritických situacích EVA a elektronický rozdělovač brzdné síly REF. U 208 1.6 THP 115kW (156 k) je možné systém ESP manuálně deaktivovat.

Nové zážitky při řízení vozu

Sugestivní pocity jsou dílem elektrického posilovače řízení. Jedná se o nový typ « brushless », který zohledňuje novou syntézu z pohledu rovnováhy a hmotnosti vozu.

Stejně jako u modelu 207 je i tentokrát řízení odrazem know-how značky Peugeot: přesné a kontaktní a při nízkých rychlostech zároveň velmi snadno ovladatelné.

Na konci roku 2012 bude model 208 vybaven novým zařízením, které se v segmentu B vyskytuje jen velmi zřídka a které řidiči velmi usnadní každodenní pohyb v městském provozu: jedná se o funkci Park Assist.

Jakmile řidič najde v řadě volné místo k zaparkování, systém vede řízení a provádí parkovací manévr automaticky, řidič se stará pouze o brzdový a akcelerační pedál.

Podle zvolené verze může být model 208 vybaven také statickým osvětlením do zatáčky, které při pomalé jízdě ve městě (méně než 40 km/h), parkování nebo v zatáčkách optimalizuje boční výhled a osvětlení vozovky.

Podle úhlu natočení volantu a zapnutého směrového světla osvětluje světelný paprsek příslušného mlhového světla vnitřní stranu zatáčky.

Aktivní, pasivní a terciální bezpečnost na nejvyšší úrovni

Model 208 garantuje vysokou míru aktivní bezpečnosti, která vychází z bezvadného vedení stopy i celkové moderní koncepce vozu (Head-up displej, ESP v základní výbavě, rozšíření regulátoru a omezovače rychlosti).

Vůz byl navržen a sestrojen tak, aby poskytoval ještě vyšší pasivní bezpečnost než model 207 – na nejlepší úrovni v segmentu.

  • Deformovatelná struktura v přední části zahrnuje systém pohlcovače nárazu z hliníku, díky němuž bylo možné zkrátit přední převis. K vyšší bezpečnosti přispívá i celkové snížení hmotnosti vozu.
  • Dále je model 208 vybaven účinnými zádržnými prostředky: 2 čelní airbagy, 2 boční airbagy, 2 hlavové airbagy, 2 tříbodové úchyty Isofix na zadních sedadlech.
  • Riziko vážných zranění při nehodě snižují i další systémy a funkce: aktivní opěrka nohy, bezpečnostní sloupek řízení, spojení dveřního dílu se středovým sloupkem.

V neposlední řadě těží model 208 i z vedoucího postavení značky Peugeot v oblasti zajištění terciální bezpečnosti. Podobně jako většina modelů řady Peugeot nabízí i tento nový vůz systém, který umožní využívat zdarma a bez časového omezení služeb Peugeot Connect SOS a Peugeot Connect Assistance (tyto systém však zatím nejsou v ČR k dispozici).

Stojí za připomenutí, že služba Peugeot Connect SOS je v současnosti k dispozici v 10 evropských zemích a ve více než 600 000 vozech Peugeot, včetně například elektromobilu Peugeot iOn.

V případě nehody umožňuje lokalizovat vozidlo a vyslat na místo potřebnou pomoc. Od svého uvedení na trh v roce 2003 již systém pomohl a vyslal rychlou pomoc v bezmála 4 800 případech.

tisková zpráva

2 Comments on “Peugeot 208: podrobnosti, spotřeba, e-HDi”

Napsat komentář