Prius plug-in hybrid spotřeba 2,1 l/100 kmAUTO
Prius plug-in hybrid spotřeba 2,1 l/100 km
Škoda Auto strmě roste, nová strategieČESKO
Škoda Auto strmě roste, nová strategie
Armáda zkouší auta na vodíkARMÁDA
Armáda zkouší auta na vodík
Chystá vlastní elektromobil TitanAPPLE
Chystá vlastní elektromobil Titan

Vaše nové pneumatiky budou z pampelišek

Ivo Hradil - 13 Květen 2011

Zatímco pro majitele anglických trávníků je pampeliška nepřítelem číslo jedna, pro výrobce pryžových výrobků by se v budoucnosti mohla tato rostlina stát nevyčerpatelným zdrojem přírodního kaučuku. Gumárenský by tak mohl nahradit dosavadní ohrožený zdroj přírodního kaučuku – kaučukovník.   
pampeliška auto bioplasty
foto: Hybrid.cz

V současnosti se veškerý dostupný přírodní kaučuk získává z latexu kaučukovníku pěstovaného v , a sporadicky také v . Moderní průmysl je proto na pozoru a hledá další vhodnou alternativu, která by mohla pokrýt případné výpadky. Kaučukovník je totiž velmi citlivý na napadení škůdci.

Nebezpečí nedostatku kaučuku si je vědoma i americká automobilka , která spolupracuje s vědci z Ohio State University. Cílem výzkumu je přezkoumat možnost využívání mléčné bílé látky z kořenů pampelišky k výrobě pryžových výrobků. V případě Fordu by mohlo jít např. o rohože, obložení interiéru vozu nebo o části palubních desek.

K produkci kaučuku se však nehodí všechny druhy pampelišek, ale pouze specifická odrůda nazvaná „ruská pampeliška“ – taraxacum kok-saghyz.

„Neustále hledáme nové obnovitelné pro použití při výrobě našich . Syntetický kaučuk není trvale udržitelným zdrojem a proto chceme jeho používání omezit jak jen to bude možné. Podle našeho názoru mají pampelišky potenciál posloužit jako skvělá přírodní alternativa syntetického kaučuku,“ řekla Angela Harrisová, výzkumná inženýrka .

Angažování americké automobilky ve je dalším krokem v promyšlené strategii – redukovat, repasovat a . V posledních několika letech se společnost Ford soustřeďuje na zvýšení využívání nekovových a biomateriálů.

Příkladem mohou posloužit pěnové výplně sedadel ze sóji, recyklované pryskyřice použité u podvozkových systémů nebo recyklované příze na výrobu potahů sedadel. Snažení Fordu směřující ke snižování dopadu výroby automobilů na je jistě tou správnou cestou.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud mě nešálí paměť, nejde o nic převratného. Už za WW2, Vůdce a říšský kancléř usiloval, mimo jiné, o tuto i jinou formu, umělého kaučuku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jj, myslím, že se o to pokoušeli na obou stranách fronty, holt kaučuk byl nedostatkový, doprava problematická - napadání konvojů, Německo k němu zase v podstatě nemělo přístup.
Nevím, jak to dopadlo, o syntethickém benzínu vím že se u nás vyráběl, snad až někdy do 50-60. let, ale jak dopadli s kaoučukem netuším.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Koupím si auto z bambusu, pneumatiky z pampelišek a jezdit budu na sluneční svit. To bude krása :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

az na to, kolik to bude stat a kdyz to tak udelaji vsichni, tak jak potom bude ta ekonomika vypadat.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

TrendPark elektromobil Nissan Leaf

zajímavé články