Zatímco pro majitele anglických trávníků je pampeliška nepřítelem číslo jedna, pro výrobce pryžových výrobků by se v budoucnosti mohla tato rostlina stát nevyčerpatelným zdrojem přírodního kaučuku. Gumárenský průmysl by tak mohl nahradit dosavadní ohrožený zdroj přírodního kaučuku – kaučukovník.
foto: Hybrid.cz
V současnosti se veškerý dostupný přírodní kaučuk získává z latexu kaučukovníku pěstovaného v Asii, Jižní Americe a sporadicky také v Africe. Moderní průmysl je proto na pozoru a hledá další vhodnou alternativu, která by mohla pokrýt případné výpadky. Kaučukovník je totiž velmi citlivý na napadení škůdci.
Nebezpečí nedostatku kaučuku si je vědoma i americká automobilka Ford, která spolupracuje s vědci z Ohio State University. Cílem výzkumu je přezkoumat možnost využívání mléčné bílé látky z kořenů pampelišky k výrobě pryžových výrobků. V případě Fordu by mohlo jít např. o rohože, obložení interiéru vozu nebo o části palubních desek.
K produkci kaučuku se však nehodí všechny druhy pampelišek, ale pouze specifická odrůda nazvaná „ruská pampeliška“ – taraxacum kok-saghyz.
„Neustále hledáme nové obnovitelné materiály pro použití při výrobě našich automobilů. Syntetický kaučuk není trvale udržitelným zdrojem a proto chceme jeho používání omezit jak jen to bude možné. Podle našeho názoru mají pampelišky potenciál posloužit jako skvělá přírodní alternativa syntetického kaučuku,“ řekla Angela Harrisová, výzkumná inženýrka Fordu.
Angažování americké automobilky ve výzkumu je dalším krokem v promyšlené ekologické strategii – redukovat, repasovat a recyklovat. V posledních několika letech se společnost Ford soustřeďuje na zvýšení využívání nekovových a recyklovaných biomateriálů.
Příkladem mohou posloužit pěnové výplně sedadel ze sóji, recyklované pryskyřice použité u podvozkových systémů nebo recyklované příze na výrobu potahů sedadel. Snažení Fordu směřující ke snižování dopadu výroby automobilů na životní prostředí je jistě tou správnou cestou.
Kolik je panu Hradilovi, co
Kolik je panu Hradilovi, co to asi psal, let? To je takový optimista, že věří, že gumy aut budou z pampelišek? Než bude toto, tak už lidé nebudou, poněvadž budou sami sebou zničeni. Dinosauři taky žrali, co rostlo a byli zničeni vlastní nenasytností a žravostí. A máme je tady? Leda kostry. Dobře nám tak. Co nám budou platné gumy z pampelišek, když všechno začne od prvoků nanovo?
Pokud mě nešálí paměť,
Pokud mě nešálí paměť, nejde o nic převratného. Už za WW2, Vůdce a říšský kancléř usiloval, mimo jiné, o tuto i jinou formu, umělého kaučuku.
Jj, myslím, že se o to
Jj, myslím, že se o to pokoušeli na obou stranách fronty, holt kaučuk byl nedostatkový, doprava problematická – napadání konvojů, Německo k němu zase v podstatě nemělo přístup.
Nevím, jak to dopadlo, o syntethickém benzínu vím že se u nás vyráběl, snad až někdy do 50-60. let, ale jak dopadli s kaoučukem netuším.
Koupím si auto z bambusu,
Koupím si auto z bambusu, pneumatiky z pampelišek a jezdit budu na sluneční svit. To bude krása 🙂
az na to, kolik to bude stat
az na to, kolik to bude stat a kdyz to tak udelaji vsichni, tak jak potom bude ta ekonomika vypadat.