Německo využije koronavirové krize k masivní podpoře elektromobility

Jan Horčík - 05 Červen 2020

Německý balíček na oživení ekonomiky po pandemii čínského koronaviru je silně zaměřen na elektromobilitu. To hraje do karet německým automobilkám.auto výroba aut automobilový průmysl Německo Volkswagen iD.3 elektromobil

Automobilový průmysl je pro celé Německo klíčový. Pokoronavirová ekonomická krize mu má pomoct v přerodu směrem k elektromobilitě.
foto: Volkswagen

Německá vláda schválila pořádně tučný záchranný balíček pro svou ekonomiku. Dočasně sníží DPH od července až do konce roku, sazby se z 19 % sníží na 16 % a ze 7 % na 5 %.

Kromě toho ale vláda také zvýšila dotace na nákup elektromobilů až na 9000 eur pro elektromobily s cenou do 40 000 eur. Elektromobily s cenovkou mezi 40 000 a 65 000 eury bude příspěvek až 7500 eur.

Na nový plug-in hybrid dostanou Němci celkem až 6750 eur místo dřívějších 4000 eur. Dalších 2,5 mld. eur dá Německo na podporu stavby nabíjecí infrastruktury.

Německo bude nově vyžadovat, aby se na všech čerpacích stanicích mohly také nabíjet elektromobily. Masivní podpory se dočká také vodík, zejména jeho výroba, přeprava, skladování a využití v průmyslu.

Německá vláda také zmrazí nebo sníží ceny elektřiny skrze omezení maximální výše poplatku na podporu obnovitelných zdrojů energie. I to novopečení majitelé elektroaut bezesporu ocení.

Náš západní soused se tak ke krizi zjevně staví jako k příležitosti, kterou hodlá bezezbytku využít. Narozdíl od východní Evropy.

Zpět na HybridPřidat komentář

Nějak nerozumím tomu začátku a konci. Jakože bez té údajné krize by žádnou podporu udělat nemohli?
Že kdyby nebyla krize, tak by neměli příležitost podporovat finančně elektromobilitu ? To by mě zajímalo jestli se to tedy přímo týká kroků které prováděli centrální banky po celém světě ? To banky chtějí tedy podporovat elektromobilitu ?
Když je řeč o Německu a koronaviru, tohle má být údajně uniklý interní dokument z německého ministerstva:
https://www.ichbinanderermeinung.de/Dokument93.pdf

Obrázek uživatele runner42

Německý průmysl se v dubnu meziročně propadl o čtvrtinu. To je dvojnásobek, než předpokládaly černé scénáře.

Automotiv se propadl o 75%.

Těšíme se na světový unikát, kdy ekonomiku zachrání dotace luxusního zboží.

---

NA ELEKTRO ANI KORUNA, ŘEKLA KORONA.

Knotek: „Je neuvěřitelné, kolik duševně vyšinutých lidí pobíhá bez dozoru na světě...”

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Šrotovné jsme tady už měli.

Je to milé, že se chudší mohou složit bohatším na pořízení nové hračky. A také jsem nadšen, že díky zelenému údělu se propadne celá Evropa do bídy a úpadku, k náramnému pobavení zbytku světa. Těch 8% emisí megazlého CO2 za to jistě stojí. Co na tom, že přemnožené regiony tuto produkci briskně doplní. A že se během lockdownu ukázalo, že městské měřící stanice zaznamenaly vyšší hodnoty emisí, navzdory poklesu dopravy více než o polovinu (u nás i v DE)? Zelené náboženství si rozvracet nedáme!

Obrázek uživatele Jan Veselý

Melete nesmysly a neznáte základní pojmy. Konkrétně neznáte rozdíl mezi měřením emisí a imisí. Emise se měří v komíně/výfuku.
Tady si můžete počíst jak se "koronavirus" projevil na dopravní imisní monitorovací stanici Neckartor ve Stuttgartu. Pro lidi neznalé němčiny, pokles koncentrací NO2 (průměr za 1. kvartál) na rekordně nejnižší hodnoty v historii. Pokles ze 73 ug/m3 (2018) na <40 ug/m3 (2020) považuju za dostatečně významný.

Jistě, data zásadně čerpáme z novin typu mladá fronta (stuttgarter zeitung).
University of Manchester: "..."However, there is considerable site-to-site variability with some locations showing far less reduction than others," said Professor Coe. "In fact, a small number of sites have even shown a modest increase, for example in parts of Edinburgh.
For example, levels of nitrogen oxides fall less in rural areas than urban areas; and they are higher in the morning than compared to later in the day. Unlike NO2, there was no evidence of a decrease in PM2.5—tiny particulates that can make the air appear hazy.

"While these particle are produced by vehicles, they are also known to originate from domestic wood burning and chemical reactions involving emissions from industry and agriculture, so there has been no significant improvement in air quality in that regard," said Professor Coe...."

https://phys.org/news/2020-05-traffic-pollution-lockdownbut-air-quality.html

Obrázek uživatele Kuk

Meleš kraviny. Družice jasně ukázali výrazný snižení emisí v Evropě i v Americe.
https://chmibrno.org/blog/2020/04/10/snimky-z-druzice-sentinel-5p-aneb-zmena-koncentraci-no2-oproti-roku-2019-cr-evropa-svet/
NASA: Florida's air pollution decreased 30% in comparison to last 5 years
https://www.wtxl.com/news/florida-news/nasa-floridas-air-pollution-decreased-30-in-comparison-to-last-5-years?fbclid=IwAR0ZP4dLOujC876fJFRQBnMOYFnIHv3Xns0HOGtHQkb49kuJYtNyuqTuLcc

Megazlé CO2 zajímá jen tebe a Grétu. Nás zajímaj ty koncentrovaný jedy a karcinogeny co lítaj z vyfuku a těch sakra ubylo.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Jeden píšete o CO2 a druhý o NO2. To je jasné, že se neschodnete. Politici chtějí snižovat CO2. Povolenky jsou na CO2 ne NO2.

Obrázek uživatele Kuk

Nejdřív si to pořádně přečti a pak něco blekotej. Vo politicích meleš jen ty já mluvím o obyčejných lidech.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele M.Krupka

Nesmysl. I malé dítě pozná, že na ulici bylo méně smradu, když auta nejezdila. Evropa musí přejít na EV, protože by sem mohla Čína i Amerika brzy dodávat vozy bez emisí a pak už by ty fosilní automobilky mohly zavřít úplně.
Můžeme my dnes dodávat lokomotivy do Číny, když tam vlaky jezdí 300-500km/h?? A takhle dopadne automobilový průmysl v Evropě pokud se nezmění. Ani teď neumí dodat na trh něco co by konkurovalo Tesle 3, a nebo Hyundai.
Tvoje zelené náboženství si strč svým výfukovým potrubím z auta směrem do kabiny. A pak nám tu můžeš povídat o hodnotách emisí měřených kdekoliv ve světě. Dýchat to sám nechceš, tak proč by ten bodel z výfuku měl dýchat někdo za tebou?

Obrázek uživatele Tomáš

Lip bych to nenapsal.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

A trh si to žádá? Tedy zákazník.
Argument "i malé dítě pozná" fakt neberu, zelený soudruhu. Vozy bez emisí je prosím co? Vehikl záhnoucí s sebou půl tuny toxických sloučenin, které se někde, kde to nevidíme, moc ekologicky vytěžily a po pár letech až doslouží se budou likvidovat? Anebo když zahoří, tak z něj lítají jen fialky? A dobíjet se prosím bude kde? Když vidím sídliště plné parkujících aut, která by přes noc měla všechna nabíjet, nějak si neumím představit tu infrastrukturu a hlavně zdroj energie.
Pokrokáře, kteří měli jediný správný náhled na svět a násilím ho (i výfukovým potrubím) cpali ostatním už jsme tady měli. Nejdřív hnědé, pak rudé a teď zelené. Říká se jim komouš.

I malé dítě se opravdu zadusí výfukovými plyny a opravdu poznám, jestli přede mnou na semaforu objížďky stojí BEV, normální člověk co hned vypne motor, nebo osel, co mu 10, 15 ... minut hrčí motor. A pro mé zdraví není až tak velký rozdíl jestli cítím "ozónek" z Euro6 nebo smrad šparně spálené nafty. Údajná neškodnost částic PM2,5 se zde diskutovala mnohokrát. Hmotnost BEV, díky rekuperaci, má na spotřebě překvapivě mnohem menší podíl než u ICE, také stačí počíst ve starších diskusích. Toxicita těsně uzavřené baterie s předpokládaným využitím cca 30 let taky nevadí, následně se zrecykluje na výrobu nových. Zkuste mrknout, kolik vody znehodnotí kapka oleje, a že jich z provozovaných aut, stejně jako při jejich servisu, či těžbě, výrobě a distribuci paliv "vykape". Lithium a další suroviny se těží úplně stejným způsobem jako zlato nebo další vzácné kovy pro průmysl. Parkoviště stačí zasíťovat elektro rozvody, stejně jako se kdysi vybudovala síť čerpacích stanic. Jinak elektřina je asi od roku 1957 v ČR i na poslední samotě, takže elektřina k nabíjení je poněkud dostupnější než čerpací stanice. Jo, spalovací auto nikdy "nezahoří"? A myslím, že většina zdejších příznivců nemá BEV a OZE jako náboženství, ale jako cestu jak žít s větším ohledem k přírodě a zdraví lidí.

Obrázek uživatele Tomáš

Ja vas obdivuju ze se znazite :-). Tyhle lidi nepresvedci vubec nic.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

Obrázek uživatele Tomáš

Predpokladal bych ze budete mit o problemative vic znalosti. Vypada to jako ze jste sem prisel rovnou z diskuze na iDnes. Tam vam budou vsichni aplaudovat, tady ne uznani (pravem) nedockate.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

S tím se nezatěžuj kde majitelé EV budou svoje auta dobíjet...
Oni se taky nezatezuji tím na které benzince tankuješ benzín...
A už vůbec nepřemýslej nad tím novým zdrojem elektřiny pro EV...
Vláda už to řeší tendrem na nové bloky JE. :-)

Obrázek uživatele Tomáš

Tak nejak.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

1*****

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren od roku 2006.
Najeto s EV 120 tisíc km. kontakt e-LUKY@email.cz

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, ...

Obrázek uživatele M.Krupka

Ano jsou lidé co chtějí EV. Paradoxně byl ještě nedávno problém nějaké rozumné EV sehnat a koupit.
Mimochodem nikdo ti nic nenutí. Běž se podívat do autosalónu ať máš přehled co se dá dnes bez problémů koupit. Jsou to stále auta na benzín a na naftu.
Moje babička si nedovedla představit platební kartu ani Internet. Kdyby jsi si prostudoval historii dopravy, nic tak hloupého by jsi nenapsal. Nebo si myslíš, ty tramvaje a metro, vlaky jezdí bez infrastruktury, která se tu přes sto let buduje??

Já bych taky chtěl nějaký rozumný létající talíř, ale pořád je problém nějaký rozumný koupit. Auto na benzín jsem nedávno kupoval. Sehnat rozumný osmiválec už je taky trochu problém. Ale s legislativními restrikcemi to jistě nesouvisí. Škoda, že taky na něj nedostanu dotaci. Jak s tím souvisí tvá babka nechápu.
Hromadná doprava, hmm, to souvisí s dobíjecí infra jak? A máš tucha, kolik nás to budování stojí? Nedaleko od nás právě probíhá rekonstrukce lokální tratě, kudy projedou denně dva kovbojáky tam a dva zpátky. Obsazené max 10 lidmi. Nákladní tudy nejezdí. Stát to bude hodně milionů, to se vyplatí.
Přechod celé individuální dopravy na eletřinu by vedl k jejímu masivnímu omezení a o to ve finále jde. Nějaké emise jsou jen zástěrka. Nemluvím samozřejmě o vykuchaným dýmajícím nafťáku před smrtí, ale kolik takových ještě jezdí. Bohužel si to nebudeš chtít přiznat, ale elektrická auta mají emisní stopu jen o málo menší než spalovák:
https://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.dekra-auto-chef-zu-feinstaub-in-stuttgart-es-gibt-besseres-als-fahrverbote.facef8e6-6e05-4a6b-8684-db78c242c5c2.html

A ty máš tucha, kolik stála vybudovat infrastruktura benzínových stanic a rafinerií a dalších nesmyslů s tím spojených?

---

Nissan Leaf, Fiat 500e, elektrokolo 500W, FVE 15kWp + 5kWp

Kdybych věděl o čerpačce, která byla vybudovaná z berní, kde denně tankujou dvě auta, budu pyskovat stejně.
Chápu, tady jsem na místě věřících a je to stejné, jako bych přišel do kostela a mluvil o tom, že duchovní ve velkém przní chlapečky. Taky to schytám.

Obrázek uživatele Tomáš

No taky se divim ze se tady snazite... :-)

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

Obrázek uživatele M.Krupka

Auto s V8 nové koupit lze. Jen se musíš podívat k jiným prodejcům. Land Rover, Jaguar, Bentley,Toyota, Jeep, Aston Martin, Ford, Dodge, Chevrolet a možná by si našel další, kdyby jsi důkladněji hledal.
To že si nedovedeš dnes představit, jak budou lidé bydlet za 100let, jak se budou dopravovat souvisí s tím, co si nedovedla představit moje babička.
Mimochodem jak ty víš, že budou za 100let ještě existovat panelové sídliště tak jak je známé dnes??
Řekni nám jak daleko od tebe je ropná věž a jak daleko je od tebe nejbližší zdroj energie. A myslíš si, že ta ropná věž bude někdy blíž, než je právě teď??
Řekni nám, jak si představuješ dopravu za padesát až sto let?
Myslíš, že lidé, tedy alespoň většina potřebuje pro přesun z bodu A do bodu B motor V8??
Jak chceš zabránit vykuchaným výfukům, když ani dnes se nedaří zabránit takovým vozům jezdit. Emisní kontroly se stále obchází a to ne jenom na úrovni běžného občana, ale i na úrovni samotných automobilek.
Pijeme čistou vodu, chceme bezvadné a zdravé potraviny,proč tedy nechceme dýchat čistý vzduch?? Protože si to jen neumíme představit, tak jako si v minulosti nedovedli lidé představit jedoucí kočár bez koní??

Dle tvých příspěvků odhaduji, že tvojí babče nebude víc jak padesát, tak asi o situaci před sto lety moc ánung nemá.
Když jsem byl kluk, taky jsem v ábíčku hltal články typu "až tobě pionýre bude 30 let, bude člověk létat na dovolenou na Mars".

Obrázek uživatele M.Krupka

Gratuluji k duchaplnému příspěvku. Moje babička se narodila v době, kdy se běžně k pohybu používal Hafermotor. Předpokládám, že jsi ve svém věku a své všeobecné znalosti o takovém motoru nikdy ani neslyšel. Svět se za posledních sto let neuvěřitelně změnil a za sto let se zase změní. Jen ty staré struktury se tomu strašně brání a brání a stejně se neubrání. Efektivní motor vyhraje a momentálně je to elektromotor.

Problém není v efektivitě motoru, tu má pravda spalovák horší (účinnost jen cca 30%). Problém je v energii pro ten motor. Už více než sto let. A ten problém jaksi nemá východisko. Štěpení kovalentních vazeb při hoření uhlovodíku je totiž o dva řády energeticky vydatnější, než redoxní reakce vázající elektrony v akumulátoru.
Svět se jistě za sto let změní, mění se každým dnem a je to príma. Před sto lety se eletropohon masově neprosadil vůči spalováku a nepředpokládám to ani teď. Jsem pro, ať je využíván v rozumné míře u jezdítek na krátké vzdálenosti nebo nadšenci, ale ať nám ho probůh necpou povinně. A přes dotace.

Obrázek uživatele Tomáš

Zjistete si aspon neco o vyvoji bateriovych technologii kdyz tu porad kritizujete. Dost jich je ktere jsou vic nez slibne co se tyce parametry a i ceny. Nebudou v prodeji jiste zitra ale za 5-10 let budeme o dobrej kus dal.
Vy a vam podobni vychazite z premisy ze palit na ulici kazdejch par metru benzin nebo naftu a to dejchat to je normalni. Protoze jste na to od mala zvyklej. Ale neni to normalni.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

Obrázek uživatele M.Krupka

Když on ten spalovací motor potřebuje kromě uhlovodíku mnoho kyslíku. A na krátkou vzdálenost potřebuje i optimální teplotu.

Prozradím Vám tajemství. Už dnes se testují vozidla jenž nemají baterii a jezdí na elektřinu.

Moje babička si nedovedla představit telefón bez drátů. :-) Vy si jenom nedovedete představit elektromobil bez baterie.

Dovedu, jmenuje se to trolejbus. Nebo existuje ještě tajnější technologie? Rád se nechám poučit. Jen doufám, že to není kdysi propagované auto na stlačený vzduch, hejble vychytávající volnou energii nebo jiná taškařice

jj, tady je i graf:
https://wattsupwiththat.com/2020/06/06/covid-19-global-economic-downturn-not-affecting-co2-rise-may-2020-update/

Spíš mě interesuje NOX, prokázaná škodlivina. CO2 je fajn hnojivo pro kytičky.

Obrázek uživatele Tomáš

Je to sklenikovej plyn a je vic nez jasny ze muze za oteplovani Zeme. Ritime se zjevne do poradnyho prusvihu a takovejm jako vy je to evidentne uplne fuk.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

A taky skleníkový plyn

Ten ID3 na fotce.. Kdy se bude asi tak dát koupit netušíte někdo? Pro letošek je vyprodáno,nebo jsou nějaké nové info?
Osobně nejsem pro dotace čehokoliv, akorát to deformuje trh. A dotovat elektroauta?Při té mizivé nabídce a objemu výroby automobilky už toho stejně víc na trh nedodají, protože nemají kapacitu a mají vyprodáno i při současných cenách, takže v reále nepůjde už vůbec nic sehnat..

Obrázek uživatele Pepa

Docela mne přestává bavit čtení komentářů,které jsou nesmyslně útočné a často mimo mísu!
Předpokládám,že se na tento portál přihlásí lidé,kteří jsou pro lepší zítřek a pokrok sloužící všem lidem.
Mrzí mne i bezbřehý příklon k elektro mobilitě stejně jako její odmítání na základě informací z úrovni komunikace s Kelišovou.

A má věcná poznámka k nově zveřejněné události,je moc fajn,že máme souseda tak finančně zdatného a může podpořit elektro mobilitu tak štědrou dávkou.
Za nějaký čas se to projeví pozitivně i u nás a to dostupností mírně ojetých BEV,které jistě hojně obohatí parkoviště našich autobazarů.
Dnes jsme se svezli má paní i já v Zoe a až na obavu ze zodpovědnosti za autíčko v ceně přes 800 000 Kč jsme měli pouze velice pozitivní pocity!
Prostě skvělé auto,za nesmyslnou cenu - a přesně takový je podle mne názor na elektro mobilitu!

---

Pepa

Obrázek uživatele Jan Veselý

S EV je to jako oním pověstným vejcem a slepicí. Budou levná až bude výrobní základna a odběr, a výrobní základna a odběr budou až budou levná.
Bez vnějších zásahů by je teď čekalo nějakých 15-20 let poooomaaaaleeeeho růstu. Dotace jsou (nezaručený) způsob jak to celé podstatně urychlit.
Motivace proč to dělat mohou být různé, hluk a čistota ovzduší ve městech, ochrana klimatu, geopolitika, ...
Chudší Čecháčci oním bazarovým EV za ~300 tisíc rozhodně neopovrhnou.

Je to spíše podobné jako se solárními panely. Pomalu zlevňují a dotacemi se dá jejich vývoj trochu urychlit, ale ne o moc. Podobně je to s bateriemi pro EV. Když budou dotace, tak vzroste motivace dávat více peněz do vývoje nových baterií. Pokud je nějaká země opravdu hodně bohatá, tak ať dotuje. Je to jejich věc. Rozumná země ale nedotuje a po čase se EV prosadí tak jako tak.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Pokles ceny FV panelů už byl dotacemi FVE urychlen dostatečně, proto taky stojí 10x méně než před 12 lety. FVE už "jen" potřebují otevření trhu s elektřinou, transparentní a férové podmínky připojování, možná garance úvěr a HLAVNĚ regulatorní prostředí, které se nedělá formou "odezdikezdismu".
Tomuhle bych "pomalu" neříkal.

FVE stejně jako každé OZE je extrémně závislé na podmínkách. ČR prostě nemá podmínky pro smysluplné masivní využití. Něco jiného je když si to někdo postaví na střeše, ale postavit se na tom energetická koncepce nedá. Nejsme v Nevadě. Zvlášť při těch dnešních cenách elektřiny na trhu.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Energetická koncepce se dá postavit jedině na kombinaci zdrojů. Do budoucna je jen jisté, že FV panely, větrné turbíny i baterie jsou průmyslové výrobky produkované ve velkých sériích. Platí proto na ně standardní ekonomické zákonitosti, které říkají, že cena půjde dolů a všichni budou překvapeni jak moc.
Oproti tomu velké tepelné elektrárny jsou velké infrastrukturní stavební projekty, každá stavba je fakticky unikát. Tam platí zcela jiné zákonitosti. Hlavně ty o mizerné produktivitě práce, nedodržování rozpočtů a termínů.
Na koho byste si do budoucna vsadil?

Na elektrárny, které jsou schopny dodávat v létě i v zimě, bez ohledu na počasí. Což vyřazuje FVE a větrné turbíny, které nejsou v místech, kde spolehlivě fouká furt (což prakticky znamená u moře). Baterie jsou fajn na překlenutí krátkodobých výpadků a pokud jejich cena půjde drasticky dolů, tak by mohly řešit uložení energie na noc. Na uložení energie na zimu se obávám vhodné nebudou nikdy.

Ad jaderné elektrárny a cena - značnou část bohužel udělala politika - to, že jsou v nemilosti znamená, že půjčky na jejich stavbu jsou extrémně nevýhodné (vysoké úroky), požadavky na bezpečnost byly vystupňovány do extrému, ... .

Aneb - modleme se, za co nejrychlejší nástup malých modulárních jaderných reaktorů - to nebude infrastrukturní stavba (vyrobí se ve fabrice jedna jak druhá) a cena půjde drasticky dolů. To je tady u nás bohužel jediná dobrá možnost.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Jan Veselý

A proděláte kalhoty. Pokud předpokládám (na základě ekonomické zkušenosti s průmyslovou výrobou), že cena FVE, VtE a bateriových systémů půjde ještě hodně dolů, logicky z toho vyplývá, že jaderné zdroje nemají v systému moc co dělat, protože jediný ekonomicky schůdný způsob jejich využití je takový, že jedou pořád na plný výkon, aby se amortizovaly obrovské investiční náklady. Jenže to taky znamená, že velkou většinu roku budou prodělávat.
V reálu ke kombinaci FVE+VtE+baterie potřebujete pružnou výrobu, zdroje, které jsou investičně nenáročné a dají se vypínat dle libosti. Geograficky šťastné země (Rakousko, Slovensko, Švédsko, ...) na to už dnes mají vodní elektrárny, ostatním zbývají bioplyn/biomasa, případně zemní plyn a obchod s okolními zeměmi, jinde foukat/svítit může. U těchto elektráren lze předpokládat, že jejich koeficient využití bude někde okolo 10-20%.
Tyhle zdroje už postavené jsou. I v "jaderné" Francie, kde JE vyrábí 75% elektřiny potřebují vykrývat špičky spotřeby, které jsou 2x vyšší než instalovaný výkon JE.

Chápu to dobře, že chcete zachovat nějaké desítky procent výroby elektřiny z plynu? Protože pokud ne, tak vaše řešení znamená, že v zimě jsme bez elektřiny (biomasa to opravdu nedá a její "průmyslová" je pro přírodu to nejhorší, co jí můžete udělat :-( ). Pokud to ale chcete řešit pomocí P2G (výroba syntetického plynu z elektřiny), tak ta nadvýroba elektřiny možná až zas tak nevadí - naopak se velice efektivně využije právě po výrobu toho plynu na zimu.

Vodní elektrárny - to opravdu myslíte vážně? Jako že se celé léto bude napouštět přehrada a celou zimu se z ní bude ta elektřina vyrábět?

Překlenutí den / noc, popř. i dva, tři dny problém není, problém je bohužel ta zima.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Jan Veselý

Pokud byste se trochu věnoval čtení o těchhle věcem, věděl byste, že v době, kdy je ve střední Evropě nejméně slunečního svitu, statisticky významně více fouká vítr. Problém je v situacích, kterým Němci říkají "Dunkelflaute", kdy klidně 7-14 dní je málo obojího.
To nějak řešit musíte a jaderky jsou na to nevhodné. Je to z hlediska řízení systému stejný problém, který musíte řešit, když vám nestačí výkon z těch "kouzelných" velkých tepelných elektráren, které jedou pořád, bez ohledu na cokoliv, pak musíte zapínat další elektrárny. Tak jako není ekonomicky schůdné mít systém se 100% podílem třeba jaderných elektráren, není ze stejného důvodu ekonomicky schůdné pokoušet se o to samé pomocí kombinace FVE+VtE.
A ano, myslím, že země z vysokým podílem (>= 50%) elektřiny z vodních elektráren jsou v tomto ve velké výhodě.

Na tom, že mít 100 % JE je blbost se shodneme (ale to jsem ani nikdy netvrdil).

Velký podíl vodních elektráren je IMHO dostačující - regulace na pár dní je možná.

Bohužel průser u nás je furt zima - FVE vyrobí cca 10 % toho, co v létě, vítr je u nás nespolehlivý a přitom potřebujete mnohem víc energie než v létě (předpokládám významný přechod topení na tepelná čerpadla t.j. odklon od uhlí a plynu směrem ke spotřebě elektřiny - ta pak v zimě výrazně naroste).

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Jan Veselý

Stejně tak jako je blbost chtít po JE, aby dělaly vždy vše a všechno, je nesmysl to chtít po FVE.
Blbá paroplynka stojí 8-10x míň než JE, má účinnost >60% a s dobrým tepelným čerpadlem s topným faktorem 4 dostane z každého kubíku plynu 2x více energie než prostým spálením. A k TČ si přiděláte za pár šupů zásobník na teplou vodu a spotřebu si rozložíte jak chcete.
A jak začne na Baltu/Severím moři foukat paroplynky vypnete a necháte se hýčkat levnou elektřinou od sousedů a ušetříte ještě více plynu.

Paroplynka ale potřebuje ten plyn. Takže zopakuji otázku - co má být cílový stav?

Varianta A) budeme dál spalovat fosilní plyn - závislost na Rusku a asi i na Německu (Nord Stream - Němci se snaží aby ruský plyn tekl do Evropy přes ně).

Varianta B) plyn si budeme vyrábět z elektřiny, ten akumulovat na zimu a pak jej spalovat na topení a v paroplynkách - pak se ale ta nadvýroba v létě bude setsakra hodit.

Kterou variantu preferujete?

Ad levná energie od Baltu - pomiňme to, že Němci mají velký problém postavit vedení, které by tu elektřinu přivedlo (NIMBY). Bohužel se ale obávám, že Němci vidí budoucnost v P2G, t.j. ty přebytky se jim budou hodit a místo levného prodeje jej využijí na výrobu syntgasu. T.j. nebudou ani přebytky ani nebude levný.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Jan Veselý

Já nejsem a nechci být centrální plánovač. Dávám přednost tomu, že se stanoví cíle a procesy a zbytek se tak nějak utřepe sám. Nikdo, a už vůbec ne mi dva, neumí dopředu odhadnout vývoj technologie P2G. Celkem dost jsem o ní uvažoval a jasné je jedno, v příštích cca 20 letech ta technologie nemá naději fungovat jako "sklad na elektřinu", zemní plyn je moc levný. Ale to vůbec nevadí, má jiná, mnohem praktičtější a smysluplnější využití v chemickém a metalurgickém průmyslu, kde má potenciál ušetřit spoustu fosilních paliv, tam se spotřebuje v EU více plynu než pro výrobu elektřiny. To samo o sobě je velký počin a dobrý způsob jak tu technologii zdokonalit a zlevnit. Druhým logickým krokem je vytlačení ropných paliv z kšeftu. Ropa je drahá, benzín/nafta/kerosin jsou ještě dražší a nakonec cenu ještě pořádně přifouknou spotřební daně. Přitom lze snadno (umí se to více než 100 let) syntetizovat methanol, který dokáže tyhle paliva nahradit i tam, kde elektřina selže. A až tohle budou technologie P2X umět a mít hotovo, můžeme přemýšlet jestli budou ekonomicky konkurenceschopné i se zemním plynem.
ad Němci) Němci mají občas problém dostat dost elektřiny ze severu do Bavorska. Lužice a Sasko jsou ovšem na severu Německa (a jsou tam obrovské přenosové kapacity, jsou to taky končící uhelné regiony) a k propojení místní sítě s českou potřebujete jen pár desítek km vedení přes Krušné nebo Lužické hory. Nejtěžší bude chtít, na české straně.

Tak nevím. Pokud je cílem aby byla elektřina co nejlevnější, tak pojďme dál spalovat uhlí. Pokud je cílem zbavit se fosilních paliv, tak P2G je jediná možná technologie. Dobře, ještě je druhá možnost, oprostit se od nenávisti k JE a přejít na ně - pak je ale vhodné zaříznout FVE protože vyrábí jen někdy a tím jsou tak nějak navíc. A nebo cílem je polovina energie z FVE + Vte a druhá polovina z plynu.

Zkuste napsat, co by tedy mělo být cílem.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Propojit Evropu HVDC (idealne vcetne Islandu, pokud by tam slo postavit vice geotermalnich elektraren). V morich kolem Evropy nastavet VTE. Uvnitr Evropy zase FVE na strechach, brownfieldech. O tyto elektrarny se ale maji postarat lide a firmy, nikoliv stat. EU by se mela prosadit prave o to HVDC a mozna lobovat za rozsireni akumulace (Alpy, fjordy). MElo by se umoznist odebirat za aktualni trzni ceny, kterym by byly uzpusobeny i zbyle slozky ceny elektriny - tj. pokud se bude odebirat pri silnem nadbytku, bude distribuce za par haleru, pokud v nedostatku, bude distribuce drazsi jak nyni. V takovem pripade se soukromy sektor postara i o kratkodobou akumulaci (hodiny az male dny).
Takze potrebu plynu bych v tomto scenari videl jako naprosto okrajovou zalezitost. Vse zalezi jen na cene stavby OZE, kdy se jeste vyplati ji postavit, i kdyz nebude na 100 % energie odebirana nebo odebirana za minimalni cenu treba pro E2X.

Stále máte problém v tom, že v zimě potřebujete mnohem více energie protože topení ale v létě jí vyrábíte mnohem více protože FVE. Jak hodláte řešit tento nesoulad?

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

VTE v lete vyrabi daleko mene jak v zime. Off-shore VTE by mel byt hlavni pilir vyroby, ktery nebudou vyuzivat ti, kteri maji na valstni FVE a tim si budou chtit usetrit nakaldy nejen v dobe, kdy diky nedostatecne vyrobe z VTE bude elektrina drazsi. Ani bych nebyl proti, kdyz by VTE meli presnost vykupu pred FVE. Ty bych vzdy cili na pokryti lokalni spotreby a posilani do site jen v pripade nedostatku (toto samozrejme upraveno pouze aktualni trzni cenou vykupu - v pripade prebytku v siti by byla pro FVE zaporna).
Psal jsme taky o tom, ze nadale cekam zlevneni, diky kteremu se bude moci cast vyroby "zahodit" do P2X ci odsolovani morske vody. V nekterych oblastech bude vhodne nahradit uhli ci zemni plyn. Takze v metalurgii bych to videl na H2, v letecke doprave na nejakou formu uhlovodiku. Vse se pak bude dat pouzit v pripade nune strednedobbe akumulace, ale kvuli velikosti kontinentu a diverzifikaci a mozne akumulaci v precerpavackach bych to videl jako hodne okrajovou zalezitost.
A zapominate jeste na drobost. V nekterych zemich je vetsi spotreba elektricke energie v lete a mozna i nadal bude, i kdyz by se prestal vyuzivat plyn na topeni. Zkuste si zjsitit, jak je na tom se spotrebou Italie, Spanelsko, Recko, Balkan, jizni cast Francie... Cim vetsi celek, tim lepsi bilance a tim lepe se vyhladi pripadne nerovnosti a to jak ve vyrobe tak i spotrebe. Idealni by bylo jeste do teto aliance prizvat dalsi staty - ukrajinske plane, ruske vodni toky, pouste severni Afriky ci Male Asie

VtE výroba léto / zima - máte nějaké přesnější informace - docela by mne zajímalo, kolik ten rozdíl činí. Pokud by byla výroba 1:2 pak věřím, že by to i mohlo vycházet (po zapojení celé Evropy), skoro se ale obávám, že to bude mnohem méně.

Větší spotřeba v létě - skoro bych sázel na klimatizace, což je úplně ideální místo na nasazení FVE na střechy :-)

T.j. stále mi reálnější přijde ten P2G a místo dnešních výtopen pro paneláky nasázet kogeneračky.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Takco, presvedcil nebo nepresvedcil sjem Vas, ze je to dobra kombinace a stoji za daleko vetsi analyzu a aspon castecne vyzkouseni? :-)

Technicky - na toto se musím podívat podrobněji, t.j. musím mít na to více času. Snad o víkendu.
Stále tam ale vidím riziko v tom, že aby to fungoval, tak celá Evropa musí táhnout za jeden provaz a to je možné riziko, které je IMHO třeba brát v potaz. EU tak jak dneska je je totální kočkopes. Integrace se buď musí dotáhnout do konce nebo naopak z celého projektu vycouvat. A my, jako hodně průmyslový region jsme na energii mnohem více závislí, než jiné části Evropy. Pokud se dnes rozhodneme blbě, tak tu chybu snadno neopravíme. Zažil jsem "socík", takže jsem na vlastní zkušenost viděl, jak masivně se může všechno během pár desítek let totálně změnit. A rozhodnutí o budoucnosti energetiky je rozhodnutí na desítky let.
A BTW - bohužel dnes vidím na západě protlačovat mnoho věcí, které mi ten "socík" silně připomínají. Takže si nejsem zcela jistý, že tam vlastně chci

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Takže si nejsem zcela jistý, že tam vlastně chci

Nebojte, už tam fyzicky nejsme, jenom papírově....

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Zkuste brát některé věci více s nadhledem. Na západě jednoznačně jsme. A je to dobře, že tam jsme. Ale buďme kritičtí, ne vše, co se tam odehrává je správné, ne každý směr bychom měli následovat. Bohužel pokud toto uděláte, tak je riziko, že budete označen za agenta Ruska a konec diskuze. To, co jsem oceňoval po příchodu svobody nejvíce, je to, že bylo možné říkat jakékoliv a to i nepopulární názory a to umožnilo hledat nové cesty, nové směry. Dnes je na západě mnoho kampaní, problémů a pseudoproblémů, kde když vyslovíte jiný názor, tak budete pranýřován a ostrakizován. A TO je přesně totéž, co se dělo za socíku. Jen to dnes nedělá STB ale zařídí to kampaně na FB či podobné, leč výsledek je mnohdy totožný. Mnohdy (většinou) se tak řeší reálné problémy ale cena za takové řešení - to, že se lidé začnou bát říci svůj názor - je příliš vysoká.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Už jsem to myslím tady psal, že západ nás má plné zuby a přemýšlí, jak se toho východního bloku zbavit, ale aby to nepadlo zase do Ruska. Dříve jsme byli v Central Europe, dnes se řadíme do Central Eastern Europe, kde už jaksi Německo, Rakousko, Švýcarsko chybí. Dříve sem jezdili šéfové firem z Holanska, Belgie, Francie a Německa, dnes k nám jezdí šéfové z Polska, Rumunska apod. Je znát i celkové ochlazení v business sféře směrem od Německa dále. Teď jim vyhovovalo, že k nám nemusí jezdit vůbec a zvládali to přes videokonference. Dostat se na jejich trhy bude čím dál těžší a montovna u nás jim celkem vyhovuje, na to jsme jim dobrý. Některá auta už u nás ani neprodávají a když, tak to sem vozí aby se neřeklo a jako k posledním. Na druhou stranu to co se odehrává v celém civilizovaném světě, kdo vládne a kam směřuje celá evropská či americká civilizace, na ten směr mám jednoznačný názor, směřuje do pr...le.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Ta nejhorsi kombinace. A stacil k tomu 1 bohatej clovek s obrovskym egem a dokonalou PR agenturou.

Bohužel a spousta Lidi si všimla jak naši celníci dokázali být okamžitě na hranicích stejně arogantní jako ti před 31 lety.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

I presto vzrostly preference na 33 % :-(

Zhruba by to tak mohlo byt. Strana 19 dole, nebo s emuzete podivat i pimo na Google

Ano, klimatizace evokuje FVE. Jen me zarzilo, ze kdyz jsem byl loni na Korculi, ze tam bylo FVE snad jeste mene jak u nas, pritom klimatizace jela na plny obratky.

Ten plyn a uhlovodiky bych pouzival tam, kde jen tezko pujde vyuzit elektricka energie. Pro vytopny bych vyuzil treba tato tepelna cerpadla

Tak 1:2 to není :-), ale rozdíl je výrazně větší, než bych čekal.
Koukám u offshore je rozdíl celkem malý:
http://euanmearns.com/uk-offshore-wind-capacity-factors-a-semi-statistical-analysis/
a čísla z ameriky taky ukazují spíš menší rozdíly
https://www.greentechmedia.com/articles/read/wind-breezed-past-coal-capacity-factor-in-april

T.j. při dokonalé koordinaci v rámci celé Evropy by to mohlo docela dost věcí řešit (a to mne překvapilo :-)). Takže problémy dva:
- politický - potáhne Evropa za jeden provaz?
- technickoekonomický - nutno zatrhnout další rozvoj FVE, který je s tímto nekompatibilní (a to už je zcela neprůchozí, IMHO se s poklesem cen FVE tato začne ekonomicky vyplácet na jihu a tam se rozšíří jako stepní požár)

Ale mohu se mýlit :-)

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Hodne mile jste me prekvapil, budete muj diskuzni oblibenec :-)
Jak jsem psal (snad) v predchozich komentarich, udelal bych prednostn ivykup prave od tech stabilnejsich zdroju, jako prilivove, pak v Golfskem proudu, aby se tam pomohlo vyssim investicim, nadale pak offshore VTE. FVE by mely byt na poslednim miste, takze majitel FVE by se mel spise domluvit s nekym, kdo umori prebytky - P2X, jiank by v dbe, kdy se to distributorovi nehodilo, nedodaval do site. FVE vidim jako nastroj na omezeni vlastni spotreby.

Z toho tahani z jeden provaz plyne, ze by se mela EU jeste vice integrovat - po vzoru USA ci Nemecka.
Nezapomente, ze nejen u FVE klesa cena, ale i u offshoe VTE roste ucinnost - uz je 14MW turbina, takze i tam bude fakticky klesat cena. Kdyz si date faktor klesajicich cen FVE a VTE k sobe, pak JE nemaji sanci cenou konkurovat, jedine mohou konkurovat stalosti, ale ta je u offshore dost vysoka a dle me dostacujici, abychom tlacili spotrebu proti vyrobe, ne vyrobu proti spotrebe.

Ad FVE na jihu - u nás máme celkem drahou elektřinu (a Němci extra drahou) + dotace na FVE = FVE se finančně vyplatí. Na jihu to zatím nejspíš ekonomicky nevychází. Ale o to bych se nebál, s poklesem cen se to tam brzy vyplatí a pak si ji tam pořídí naprosto každý.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Ad tepelné čerpadlo + paneláky - obávám se, že tak snadné to nebude. Paneláky mají klasické radiátory (což znamená nutnost vysoké teploty otopné vody) a výtopna je obvykle o kus dál (což znamená zase potřebu nastavit vyšší teplotu pro pokrytí ztrát než voda doteče do radiátoru). Zkoušel jsem hledat technické parametry - COP při nastavené teplotě vody 75 popř. i 90 a bohužel všude vidím jen "COP - poznámka - při teplotě 65" což na mne působí dojmem, že při vyšších teplotách už to tak dobré nebude.
Ale na ohřev teplé vody to je skvělé řešení.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Myslim si, ze snadne to prave bude. Pochazim z panelaku a mi rodice tam stale ziji, takze mirne povedomi mam a z nej vim, ze

1) Vetsina panelaku co znam, je zateplenych, takze toto je nutnost. V zatepelenem panelaku rapidne klesla teplota radiatoru. 65° je naprosto dostacujicich
2) V kazdem panelaku je nejaka mistnost, kam by sla tato technologie napojit
3) Skoda, ze se pri zatepleni nemyslelo i na rekuperaci, to by dale mohlo zvedat ucinnost TC.

Já naopak kdysi jako obchoďák jezdil k majiteli stavební firmy co stavěla haly a zateplovala paneláky, a ten se zmínil, jak je nenávidí místní zásobování teplem. Protože panelovým bytovkám nabízejí v rámci zateplení i odpojení od CZT a přechod k vytápění TČ s vrtem. Investice se prý dost rychle vrátila v úspoře účtů za dodávky tepla.

Nenávist zcela chápu - máte kotelnu nějak dimenzovanou, najednou se někdo odpojí a protože fixní náklady, tak těm, co vám zbyli musíte zdražit.
Ale já mluvil hlavně o nutné teplotě otopné vody. Zmíněné čerpadlo bylo voda-vzduch a tam je to větší průser než u vrtu (voda-voda).

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Rekl bych, e ten vrt u panelaku nebude ro system voda-voda ale zeme-voda. Pro muj domek by byla potreba mit vydatnost 0,75 l/s, pro panelak o 30ti bytech odhaduji tak desetinasobek a to jen tak u panelaku nenajdete. Navic musite mit min. 30 m daleko po proudu jeste vsakovaci vrt.

Samozřejmě, TČ vzduch-vzduch při teplotě pod nulou topí víc přímotopem. Uvidíme, co TČ CO2, jak tu někdo zmínil. Zatím jsem o nich viděl jen dva články, žádné konkrétní ceny a instalace jen pro ohřev TUV ve velkých objektech.

V létě se běžně plánují odstávky JE na výměnu paliva. A jak si představujete zásobování elektřinou v zimě, kdy slunce nesvítí? Těch solárů zase tolik nebude, aby se neuživila i JE, tepelné elektrárny se budou vypínat.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Nejdříve se přečtěte, že píšu o kombinaci FVE+VtE. A v zimě fučí hodně.

FVE v zimě vyrobí (alespoň u mě na střeše) cca 10 % toho, co v létě. O kolik procent více fouká v zimě? Pak si jednoduchou trojčlenkou dopočítám, kolik musí být poměr výkonu FVE a VtE.

Bohužel drobný problém je v tom, že VtE je u nás taky značně nestabilní zdroj. Stabilní je u moře - tam fouká furt, ale to bohužel u nás nemáme.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Jan Veselý

Tohle není nic na trojčlenku. Zkuste si dohledat něco, co o tom publikoval Fraunhoferův institut, celkem podrobně to analyzovali.
A definujte "my" a vysvětlete, proč "my" musí být nutně vámi určená skupina.
Osobně bych vám doporučil vykašlat se na nějaké národovecké fangličkaření. To pak zjistíte, že "MY" máme moře spoustu. A pro přístup k elektřiny od něj stačí Čechům postavit pár desítek km drátů a hlavně chtít. Dostatek levné elektřiny klidně zajistí místní "naši".

A to je asi ten základní nesoulad mezi námi :-)

Já si tak nějak vzpomínám na to, co se dělo naposledy, když Rusko přivřelo kohoutky s plynem. Jak najednou byly všechny státy solidární, nabízely si své přebytky plynu , ... . Aha vlastně, ono to ale tak nebylo :-(.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Jan Veselý

Ale to tak bylo, já si moc dobře pamatuju jak se přes Slovensko posílal "český" a německý" plyn těm, co to potřebovali. Jinak za posledních 10 let proběhla na plynárenské soustavě spousta rekonstrukcí a staveb. Například:
- Propojka Baumgarten-Malacky - SR a ČR je teď možno zásobovat z LNG terminálů ve Středozemí.
- Možnost obousměrného provozu plynárenských sítí, tj. třeba Ukrajina může plně pokrýt svou spotřebu plynem, který přiteče ze západu.
- Balkánské země propojily svoje soustavy se střední Evropou, ...

1*
V bananech taky není čezko sobestačné a často jsou ty dovezené banány levnější než místní jablka natož hrušky

Obrázek uživatele Jan Veselý

O rejži ani nemluvě.

Nemít babány je otrava, nemít rejži větší otrava, nemít v zimě plyn na topení je průser jak barák.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Jan Veselý

A snad proto má ČR přístup k plynu od západu, severu, východu i jihu.
A snad proto má ČR obří zásobníky, které pokryjí českou spotřebu klidně na celou zimu. A před každou zimou jsou plné.

1*
A když se pripoctou ještě všechny PB bomby, tak člověk zjistí že už teď má čezko akumulační kapacitu v TWh..?
Možná už to nějaká chytrá hlava spočítala...

Obrázek uživatele Jan Veselý

Podzemní zásobníky plynu v ČR mají kapacitu ~3 miliardy m3, to je v přepočtu ~30 TWh energie. Roční spotřeba ČR je ~8 miliard m3. Teď se staví plynovod EUGAL (plyn z Nord Streamu do jižního Německa), který povede částečně přes ČR má přenosovou kapacitu ~45 miliard m3, tím by se fakticky mohl zdvojnásobit průtok plynu přes ČR.

Lidé, kteří se bojí JE, se budou bát i modulárních jaderných reaktorů. Povolovací proces pravděpodobně bude stejný.

Slovo "bát se" evokuje dojem, že se bojím něčeho nereálného a tem strach je neopodstatněný. Já se naopak bojím konkrétní věci, tedy opakování megaprůšvihu typu Fukušima. Můžete mi vysvětlit, jak mohla tahle JE havarovat, když, jak tady něktěří tvrdíte, jsou požadavky na bezpečnost JE extrémní ( =přehnané)? A k té nepoužitelnosti OZE v ČR, až bude FVE na každé volné střeše ( čemuž při dnešních cenách již brání jen legislativa a nálada ve společnosti) a Powerwall v každé domácnosti ( budeme zde mít inteligentní energetickou síť), zjistíme možná za deset let, co němci už dávno. Totiž, že když OZE nám tímto pokryjí řekněme 40% spotřeby ( hlavně domácnosti a menší odběry), na ten zbytek nám stačí plynové kogeneračky popřípadě bývalé uhelky na plyn. A dožití stávajících JE nám bude "krýt záda", než modernizaci energetiky dokončíme (a čas bude hrát pro nás, díky rychlému vývoji nových technologií). A závěrem, jak si někdo může myslet, že jednou bude nalý jaderný reaktor (jakkoli moderní) na každém sídlišti, v dnešní panice z mezinárodního terorizmu...?

BTW proč by ten malý jaderný reaktor měl být na sídlišti? V prvním sledu bude v areálu současných jaderných elektráren (jsou tam přivedené dráty, areál je zabezpečený, ...), jen ten reaktor bude na jednotku výkonu citelně levnější, bude mít menší výkon, t.j. bude jich tam fyzicky více (což je i prima s ohledem na plánování odstávek, ...). Časem může mít smysl dát je na více míst kvůli dimenzování rozvodné sítě ale že by vám ho dali na sídliště se opravdu bát nemusíte :-)

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Protoze by se vyuzilo aspon cast tepla z tech reaktoru. Bydlim cca 30 km od Dukovnaa uz jsme nekolikrat slysel, ze i v sousednich vesnicich se netopi odpadnim teplem z Dukovan, ale lid emaji vlatsni topeni. Proc? Ani Trebic neni za tech 35 let pripojena, to se tam radeji udelalo nekolik vytopen na biomasu. No a u Trebice ted mate par let velke skleniky vytapene ne Dukovany ale TTS.
Takze z meho hlediska maji opodstatnene "tepelne elektrarny" (ty, ktere kvuli vyrobe elektricke energie musi produkovat teplo - takze i JE) opodstatneni jen jako kogenerace. JE hlupost do budoucna o nejake takove uvazovat bez vyuziti toho tepla. Vlastne ted uz potrebujeme "tepelne" elektrarny jen na cast roku, protoze na dobu, kdy neni potreba teplo, mame dost vonych strech a brownfieldu. A toto jen v pripade, kdy malocech bude uvazovat o tom, z ejsme izolovana zeme, i kdyz jsmesoucasti EU. Pak si clovek uvedomi, ze ty tepelne elektrarny nebudeme do budoucna potrebovat ani v zime.

Mimochopdem, drive jste se ptal, jak privest elekrinu z Nemecka a Polska. Pan Vesely to obsirneji uvedl zde (komentar z 5. červen 2020, 22:43).

Prosim, pokud pisete, co bude vhodne do budoucna, restante mit na vec pohled z minuleho stoleti. To je jak planovat umisteni vymenych stanic na kone.

Fukušima zabila přesně 0 lidí. Vystěhovalo se kvůli ní hromada lidí, v mnoha případech z území, kde je radioaktivita menší, než na mnoha místech v ČR. To tsunami, které ten průser způsobilo zabilo řádově desítky tisíc lidí. nevím jak vy, ale mě přijde mnohem nebezpečnější to tsunami.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Pro Jimmiho a pana Baláše, havárii ve Fukušimě I způsobil LIDSKÝ FAKTOR ( tedy pokud by nebyl, JE by vlnu Tsunami vydržela). Můžete mi říct, jaká zázračná technologie ( kde bude vyloučen lidský faktor) bude použita při stavbě JEDU2 ( že jí oba tak věříte)? Ohrožení vlnou Tsunami se ČR opravdu nebojím. A k těm jaderným mikroreaktorům na sídlištích, každá zmínka o těchto nových reaktorech, které se budou vyrábět jak na běžícím pásu a budou levné i bezpečné, přesně toto evokuje. Snad nebudeme kdysi skládat JEDU3 třeba z 2x100 mikrobloků? A také jako fandové jádra trošinku zanedbáváte problematickou likvidaci JE ( Fukušimu II plánují rozebírat 40 let) a nepřítomnost trvalého úložiště odpadu v celé Evropě ( úložiště odpadu v areálu JE je sice kocipováno na celou její životnost, ale pro ukládání kontaminovaných odpadů, NE vyhořelého paliva -to tam nemá TRVALE dělat!).

Jaký lidský faktor způsobil havárii ve Fukušimě ?

...
Zemětřesení poškodilo rozvodné elektrické sítě spojující elektrárnu s rozvodnami, následkem čehož byla elektrárna bez jakéhokoliv vnějšího zdroje elektrické energie. Z toho důvodu došlo k automatickému spuštění záložních diesel generátorů, díky kterým bylo možné spolehlivě odvádět zbytkové teplo z reaktoru pomocí systémů pro odvod zbytkového tepla.[9] Při zemětřesení došlo k překročení hodnot, na které byla elektrárna navržena, ale prozatím se nepodařilo potvrdit, zda došlo k závažnému poškození elektrárny před zaplavením vlnou tsunami. Většina vyšetřovacích zpráv se přiklání k názoru, že nedošlo k poškození vlivem zemětřesení....
...
Situace byla stabilní, dokud vlny tsunami vyvolané zemětřesením nezaplavily a nezničily záložní diesel generátory, čerpadla mořské vody, elektrické vedení uvnitř elektrárny a zdroje stejnosměrného napájení (baterie na blocích 1, 2 a 4). Vyjma bloku 6, kde zůstal provozu schopný vzduchem chlazený diesel generátor, byly všechny bloky bez zdroje střídavého napájení a bloky 1, 2 a 4 byly bez jakéhokoliv zdroje elektrické energie. Ztráta elektrické energie znemožnila použití měřících přístrojů a značně omezila funkce blokové dozorny. Nebylo možné zjistit hodnoty hladiny vody a tlaku v reaktoru a další klíčové parametry, což v důsledku znamenalo zbytečné prostoje a nedostatečně rychlé reakce na rapidně se zhoršující stav havárie....

https://cs.wikipedia.org/wiki/Hav%C3%A1rie_elektr%C3%A1rny_Fuku%C5%A1ima_I

Co z tohoto hrozí v ČR ?

Víte jaký je objem toho vyhořelého paliva za rok ? Je to několik (jednotek) kubických metrů za rok. To je množství které opravdu není problém zakopat do nějaké prázdného dolu "navždy", tedy pokud k tomu někdy vůbec dojde. Viz:

https://www.osel.cz/11205-budeme-spalovat-jaderny-odpad-urychlovacem-rizenym-transmutorem.html

Toho jaderného odpadu je totiž tak málo, že můžeme klidně dalších 50 let bádat co s tím aby se nic zakopávat nemuselo.

Obrázek uživatele Tomáš

Bylo to jak pisete. Otresy byly citit i u Nagoji kde bydim.
Ale nijak velke, neco jako kdyby pred budovou projizdej hodne tezky transport. Okna drncely, Ale trvalo to mozna minutu. Rikal jsem si ze to bude daleko ale silne. Bohuzel jsem se nemylil.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

Tsunami v CR zatim nehoriz. Chcete mi rici, ze mate podchyceno veskre nebezpeci, ktere v CR hrozi? Uplne vse? Nebo s eto jen limitne blizi k 1? Co teroristicky utok, meteorit, megapovoden - prothnuti Dalesic?
Vite o dole, kde neni voda? Nebo tu vodu tim odpadem budete kontaminovat, nebo "navždy" cerpat vodu?
A kdy ten odpad budeme spalovat? Pred komercnimi fuznimi reaktory nebo az po nich? A proc tedy stavet JEDU 2, kdyz bychom mohli vyrabet elektrinu tim spalovanim jaderneho odpadu?

Stepnych reaktoru je mnoho typu. Drtive prevladaji tlakovodni reaktory, cili chlazeni vodou, ktera musi mit tlak cca 150 atmosfer, aby byla kapalna v rozsahu teplot 290-330°C. To je i hlavni slabina techto reaktoru, ten masivni pretlak. Proto se musi stavet obrovske konteinmenty, aby pohltily energii pripadneho uniku vody/pary z primarniho okruhu.
Palivem je 4.5 % Uranu235, smichanym s 95.5% U238. V prirode je pouze 0.7 % U235, zbytek je U238, proto se palivo musi obohacovat na 4.5 % U235. Palivo je ve forme pevnych pelet v kovovych tycich. Reaktor z tech 4.5% U235 spotrebuje asi jen 1/3 a vznika tak skupina ruzne radioaktivnich prvku a nejake plyny (hlavne xenon), ktere z pelet nemaji kam unikat a narusuji a trhaji palivove pelety, v horsim pripade krouti cele tyce. Navic pohlcuji neutronu a tim snizuji ucinnost reakce. Cili nutnost vymeny paliva je dana vlastni kontaminaci paliva stepnymi produkty. Pricemz energie v palivu je jeste nejakych 97 %. Bohuzel koncept tlakovodnich reaktoru vyuziva pomale (tepelne) neutrony a neni schopen efeltivne stepit napr. U238, ktereho se vsude vali tisice tun.

Existuji ale nove designy "rychlych" reaktoru, ktere pouzivaji stepeni rychlymi neutrony. Ty jsou chlazene bud roztavenym sodikem, olovem, nebo solemi, napr. FLIBE. Sole jsou nejperspektivnejsi. Palivo je rozpustene ve forme kapaliny, muzete jej prubezne doplnovat a cistit od stepnych meziproduktu, plynny xenon vybubla pryc. Nepotrebujete konteinment, reaktor pracuje za temer atmosferickeho tlaku, takze nemuze vybuchnout. Rychle neutrony dokazi stepit i U238, plutonium a dalsi transurany, ktere jsou problemem v jadernem odpadu soucasnych tlakovodnich reaktoru. Dokazou to rozstepit natolik, ze vyhorele palivo staci uskladnit na 300 let a pak ho muzete vzit do ruky. Navic rozstepite vse, ne pouze 2 %. Tak staci 1 tuna U238 pro 1000MWe reaktor na zhruba 40 let.
Tyhle reaktory maji vysokou pracovni teplotu +650°C, kterou lze efektivne vyuzit v chemickem/metalurgickem prumyslu. Muzete z reaktoru odfiltrovat uzitecne stepne meziprodukty pro zdravotnictvi (alfa terapie). Budou vam platit za to, ze vlady zbavite zbrojniho plutonia a vyhoreleho odpadu. Muzete odsolovat vodu, anebo termicky vyrabet vodik. Vyroba elektriny je jen tresnicka na dortu.

My umime sice vyuzivat jadro, ale jen z nekolika procent. Rychle reaktory chlazene solemi umi vyuzit temer vse, nemuzou vybuchnout davaji vysoke teploty, kterych se dnes dosahuje hlavne spalovanim fosilnich paliv. Ten energeticky potencial je giganticky. Ja doufam, ze se to prosadi co nejdriv.

Třeba ten faktor, že ochranné hráze měly snad poloviční výšku, neež se původně projektovalo. Taky ta světově nejlvyšší bezpečnost Fukušimy byla jen na papíře, díky dílem nefunkčnímu a dílem zkorumpovanému systému kontrol. A za jak dlouho myslíte, že jaderný odpad budeme "spalovat"? Za sto let? On ten jaderný vývoj běží, ale moc dlouho a zatraceně draho. Jo, z těch 50 let času na to, co s vyhořelým palivem, Vám už 48 uběhlo ( komerční provoz Jaslovských bohunic byl spuštěn roku 1972), tak kde je úložiště? Za mne jádro jen to máme, ať s řádnou údržbou jede co nejdéle. Ale víc ani "n".

Výška ochranné hráze byla přesně taková, jaká byla projektována. I kontroly byly s nejvyšší pravděpodobností v pořádku. Problém ale vidím v tom, že již měl být odstaven a nahrazen novějším bezpečnějším reaktorem. Bohužel v současné hysterii je téměř nemožné nic nového postavit a vyvíjet nové typy JE je s ohledem na tuto hysterii dost riziková záležitost - vy vyvinete nový mnohem bezpečnější reaktor, utopíte v tom hromadu peněz a pak vám jeho stavbu zelení ... zakáží a vy skončíte s hromadou dluhů. TO je hlavní problém.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Problém je jádro samotné, krom bezpečnosti hlavně výsledná cena vyrobené energie. A co trvalé úložiště, bude do roku 2022? To doběhne těch Vámi zmíněných 50 let.

Výsledná cena nakonec nemusí být ten hlavní problém - hlavní problém nakonec může být její dostatek v zimě. Jakožto technicky založený jedinec vidím buď JE nebo P2G, jinou možnost nemáme (ať již ČR, tak i celá Evropa). A JE je pak ta mnohem levnější varianta.

Trvalé úložiště není problém technický (toho odpadu je velice málo a jeho (radio)aktivita poměrně rychle klesá (platí přímá úměra - čím více to září, tím rychleji vyzařování klesá a naopak - čím déle to září, tím méně) ale politický. NIMBY !!!

Pravda je ale taková, že jeho neexistence nakonec žádný velký průser není - technicky není problém dané palivo dále využívat, takže je šance, že jeho nezakopání nakonec bude správný krok :-). Jeho využití je blokováno dvěmi věcmi - nové palivo je moc levné, takže preprocessing se (zatím) nevyplatí a tím, že dotažení vývoje novátorkých řešení stojí velké peníze, což v současné antijaderné hysterii je dost rizikový podnikatelský záměr (hint - kousek okolo je odkaz na www.osel.cz).

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

https://www.bbc.com/news/world-asia-45423575
Asi chyba v zaokrouhleni?...

???
2016 - jedna rakovina, japonci mu dali raději odškodnění, než by se dohadovali, zda to je z ozáření z Fukušimy - čti: s nejvyšší pravděpodobností nebylo.
Tsunami zabilo 18.500 lidí, 160.000 se muselo přestěhovat - to ale nemělo nic společného s JE.
40 pacientů bylo evakuováno a později zemřelo - těžko dohadovat, kolik z nich by jich zemřelo stejně a kolik jich zabil stress a zhoršená péče protože evakuace.

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Která jaderná elektrárna v ČR je ohrožena vlnou cunami ?

...Připomeňme, že cunami byla příčinou 18 434 úmrtí, 2 539 ostatků nebylo doposud nalezeno. V důsledku havárie ve Fukušimě nezahynul nikdo...

https://www.osel.cz/9814-fukusima-sedm-let-po-havarii.html

...
Spočítali, že na rakovinu vyvolanou radiací uniklou z havarovaných japonských elektráren zemře na celém světě minimálně 15 a maximálně 1 100 lidí. Dalších 24 až 1800 onemocní v důsledku ozáření radiací z fukušimských elektráren rakovinou, ale ta je o život nepřipraví....
...
Nelze jednoznačně říct, co může tak nízká dávka způsobit. Dá se to ale spočítat ze známých účinků vyšších dávek. Výsledek takové kalkulace však může být absurdní. Důvod je celkem prostý. Demonstrovat jej lze na hypotetickém příkladu. Když donutíme stát skupinu lidí na dně bazénu, do kterého napustíme 190 centimetrů vody, utopí se po dostatečně dlouhé době všichni, s výjimkou basketbalového pivotmana s výškou přes dva metry. Když napustíme jen 170 centimetrů vody, přežije mnohem více lidí. Z toho můžeme spočítat, kolik lidí se utopí ve vodě hluboké 30 centimetrů. Získáme „exaktní“, ale zcela nesmyslný údaj. Výsledek výpočtu neodpovídá realitě, protože v tak mělké vodě se neutopí nikdo....

https://www.osel.cz/6377-kolik-lidi-jeste-zabije-havarie-ve-fukusime.html

Nejhorší smrt je z vyplašení ;-)

Obrázek uživatele Tomáš

Dokonce je mozne ze nizka hladina ozareni vyvolava obrannou a opravnou reakci organismu a tito lide jsou vuci radiaci odolnejsi.
Je celkem dost dat ktera ji podporuji.

Viz:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6149023/
https://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_hormesis

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

No vidíš Pepo, už jen to, že napíšeš "lidé co jsou pro lepší zítřek a pokrok sloužící všem lidem..." tak to se lidem mého ročníku, co poslouchali tyto fráze půl života - tak alespoň mi se udělá na tasení šavle.... A naopak, když si vzpomenu, jak vypadala krajina velmi raného dětství - tak mám naopak velice příjemné pocity. Nic není černobílé.....

Obrázek uživatele Pepa

Já jsem 66 a naše generace to tu moc nezachránila,jdeme s proudem,ale je tu nová možnost jak věci pomalu změnit.O nás již moc nejde,držím pěsti naším prckům!

---

Pepa

Obrázek uživatele Jan Veselý

Nebuďte na sebe tak přísní, vaše generace "jen" položila komunismus a v 90. letech, přes všechny obtíže, vybudovala z ČR v podstatě normální a poklidnou demokratickou zemi a spravila ty nejhorší zvěrstva v oblasti životního prostředí. A vše jste se museli učit za pochodu.

Jak položila komunismus?
Jako, že to cinkání klíči bylo slyšet až v Kremlu?
Možná až historie někdy ukáže jak to bylo s tím položením doopravdy, rozhodně to ale nepoložili normální obyčejní lidé...

Obrázek uživatele Jan Veselý

Komunistický systém implodoval, protože normální, obyčejní lidé ho přestali poslouchat, v čase krize se nenašel nikdo, žádná část společnosti se nepostavila na obranu "systému". Bez toho by nějací studenti, disidenti a herci nedosáhli vůbec ničeho.

Vždycky mohli poslat policii a armádu. To nebyl ten důvod. Komunismus se prostě zhroutil ekonomicky. Od 70. let byl systém v silném ekonomickém úpadku. Vlna bankrotů státních podniků a zemědělských družstev přišla už počátkem 80. let. Koncem 80. let už bylo celé socialistické zřízení na kolenou. Lidé měli peníze od státu, ale moc se za ně nedalo koupit, protože nikde nic nebylo a jako takové neměly peníze hodnotu. Produktivita práce byla minimální. Stát vytvářel umělá pracovní místa, ale mnohdy málokdo něco dělal. Podniky byly zoufale přezaměstnané. Mnohdy měly tabulkově 3x tolik zaměstnanců než ve skutečnosti potřebovaly a například v hotelnictví to bylo 8x tolik. Stát to celé financoval, každý měl svůj tabulkový plat, ale protože se částo ve skutečnosti hovno dělalo, tak nikde nic nebylo.

Proto stát taky nepovolal v 89. armádu. Protože už nebylo co zachraňovat. A tak se funkcionáři v poklidu vzdali moci výměnou za to, že nebudou viset.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Mohli povolat armádu, SNB a Lidové milice. Jenže velení armády řeklo Jakešovi, že do toho nejde, že by se jim záklaďáci vzbouřili, SNB by snad mohlo nasadit pohotovostní pluk, ale to bylo zoufale málo, běžní "příslušníci" taky dali skrze své velení jasně Jakešovi najevo, že do toho nejdou. No, a Miller úspěšně v ČKD předvedl, že ani Lidové milice nebudou ku pomoci.
A systém pokojně implodoval, nikdo se za něj nepostavil.

Já se dnes přikláním tomu, že to bylo celé odřízené, padly dohody o beztrestnosti apod. Dnes je řada lidí a agentů z STB ve funkcích včetně premiéra, prostě z lidí udělali voly, to je celé...

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Obrázek uživatele Jan Veselý

To mi připadá jako takové "bolševické uvažování", kdy se za vším hledalo spiknutí. Za Andropova tohle hledání "zakonspirované řídící skupiny", která řídila celý "západ" vedlo málem ke světové válce.
Já dávám přednost jednodušším vysvětlením. Kdo asi usiloval o místo v PZO? No přece ambiciózní mladý muž toužící po moci/majetku a bez zásadních skrupulí. To mi přijde jako dobré charakterové rysy i pro úspěšného podnikatele, hlavně, když měl výhodu ze znalosti jak to funguje v opravdovém kapitalismu.

Aspoň na jedné věci se shodneme - zcela souhlasím :-)

---

Hyundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

To vám tak nemusí připadat, bolševici nic jiného než spiknutí celou dobu nedělali, na veřejnosti kázali vodu a pak chlastali rovnou whiskey. Dnes pracuje v soukromých i státních firmách na vysokých postech celá řada příslušníků STB, to není nic tajného. Pokud si někdo naivně myslí, že sametová revoluce proběhla náhodou a z lenosti někoho, tak ať spí dál....

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

1*
Velmi dobře odřízené..
A spousta nových miliardářů vzešla z jak StB tak z vrcholných KSČ
A v jednotlivých zemích RVHP to bylo jak přes kopirak, s výjimkou DDR neboť u Helmutů se v takové obrovské míře netuneluje a korupce je tam taky někde jinde..

Obrázek uživatele Tomáš

Ja si myslim ze to bude od kazdeho neco. Ale nejvetsi podekovani patri podle me tomuhle panovi. Mel veliky vliv na Gorbacova. https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/zemrel-otec-perestrojky-alexandr-jakovlev.A051018_152551_ekonomika_maf

Kdyby chteli, mohli drzet komunismus do aleluja. Viz Kuba, Vietnam, Laos, Cina, Severni Korea. Proti samopalum a kulometum moc nezmuzete. Proste bylo stesti ze se k moci v CCCP dostali lide, kteri meli i svedomi a nebyli to vymeteni fanatici. Samozrejme ta mizerna ekonomicka situace v tom hrala obrovskou roli. Jak rikam, myslim ze od kazdeho kousek.

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

Safra, špatně umístěná odpověď.

Obrázek uživatele Tomáš

To se stane. Staci zeditovat obsah a nechat tam treba jen tecku. Ale ted to uz nepujde protoze jsem na to odpovedel :-).

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

Německo si tyhle čachry může dovolit, protože mají velmi silně přebytkovou ekonomiku a značné rezervy. U nás by to bylo velmi problematické. Východní Evropa musí být ekonomicky pragmatičtější.

Kdybysme nepodporovali řepkového císaře, nepropláceli jízdné, nakopali Bursíkovi zádele ještě než přišel s tou nesmyslnou podporou OZE, která zabila podporu fotovoltaiky u široké veřejnosti a stálo nás to stovky miliard a neutráceli jek šílení v době konjunktury, tak bychom si mohli jinak vyskakovat.

Obrázek uživatele Kuk

Žvaníš kraviny.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

??

---

Prius PHV 2012, koupen 2017. V EV módu najeto 21000 km.
Průměrná spotřeba/100km: EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh  (https://tinyurl.com/ya6cyj5b)

S podporou fotovoltaiky neměl Bursík nic společného.

Firmy provozující solární elektrárny se nehodlají vzdát lukrativního byznysu bez boje. Na svou stranu se jim podařilo získat například exministra životního prostředí Martina Bursíka nebo elitní advokátku Vladimíru Glatzovou.Sázka na Bursíka je celkem pochopitelná. Nejenže platí za letitého obhájce energie získávané z obnovitelných zdrojů, ale je i jedním z autorů platného zákona o obnovitelných energiích.http://www.nemakej.cz/za-solarni-byznys-kope-i-exministr-bursik-o308

Než byl Bursík ve vládě, tak "zákon" už byl dávko na světě!

A k tomu článku, nic z toho co chtěli se jim nepodařilo a navíc je to 10 let staré, takže úsměvné když to někdo teď vytáhne.
:)))

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren od roku 2006.
Najeto s EV 120 tisíc km. kontakt e-LUKY@email.cz

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, ...

Pouze reakce na "S podporou fotovoltaiky neměl Bursík nic společného."Po parlamentních volbách v červnu 2002 se stal poradcem ministra životního prostředí Libora Ambrozka (KDU-ČSL) pro energetiku, jímž byl do roku 2005. V této funkci byl spoluautorem zákona o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (vstoupil v platnost 1. srpna 2005 jako č. 180/2005 Sb.)

Tak jistě, poradci a spoluautoři jsou zodpověděni za ten podvod co tu udělala následně parta okolo Romana, Topolánka, Kuby a Urbana?!

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren od roku 2006.
Najeto s EV 120 tisíc km. kontakt e-LUKY@email.cz

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, ...

Tak ještě jednou byla to reakce na "S podporou fotovoltaiky neměl Bursík nic společného." To jestli jel v tom solartunelu jsem neřešil.To, že byl jenom "spoluautorem" ho případné zodpovědnosti nezbavuje.Jestli v tom jeho zákonu byly pevně stanovené dotační částky, které nebyly vázány na vstupní investice, tak byl špatný, jesli to šlo později změnit bez nějakých pokut je otázka na právníky.Osobně ve mě Bursík s jeho "biomasou"nikdy důvěru nevzbuzoval.

Takže máte problém v osobě Bursíka ale svádíte na něj vše i to co neudělal.
No co se dá dělat.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren od roku 2006.
Najeto s EV 120 tisíc km. kontakt e-LUKY@email.cz

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, ...

Kde na něj konkrétně něco svádím?Pouze reaguji na "S podporou fotovoltaiky neměl Bursík nic společného." Doufám,že už to píšu naposled.To, že ho s ohledem na jeho arogantní chování v minulost nemusím, je pouze můj osobní názor, jestli je to váš vzor, tak vám ho pochopitelně neberu, co se dá dělat, že?

Přečti si mou první odpověď!
Tam máš vše na co stále nesmyslně odpovídáš!

Tvé osobní názory v této problematice jsou velmi zaostalé, nepravdivé a osobně motivované.
Buď ale v klidu, takových jako jsi ty je víc a to se nezmění pokud si nezjistíš fakta a oprostíš se od nenávisti.

Jinak pokud chceš odpovídat jen to co máš v uvozovkách, tak to směřuj na toho kdo to napsal.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren od roku 2006.
Najeto s EV 120 tisíc km. kontakt e-LUKY@email.cz

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, ...

Takže konkrétní odpovědi, kde na něj něco svádím se nedočkám.Ta moje první reakce o bursíkovi směřovala na "miliona" ale reagoval jste vy ?!? Zbytek jsou jenom vaše doměnky, formulované jak z propagačního programu greenpeace, tím ale moc lidí nepřesvědčíte.Doplnění o politickém turistovi Bursíkovi:http://www.multimediaexpo.cz/mmecz/index.php/Martin_Burs%c3%adk

Obrázek uživatele Kuk

Přesně tak, každej křupan všechno se svede na zelený co u toho ani nebyli a má hotovo. Může si otevřít lahváče a dál volit socany, který ten zákon navrhli. :))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

majú prebytkovú ekonomiku, lebo nestavajú jadrové elektrárne.

Proplachnot hlavu by sis mel, jak to s tim souvisi? Prebytkovy rozpocet maji proto, ze se maji daleko silnejsi firemni zakladnu nez cr a vetsi efektivitu prace a taky proto, ze nas zneuzivaji jako levneho dodavatele s levnou pracovni silou

no jadrove elektrarne a vrazanie do nich stahuje nadol celu ekonomiku. a este len bude pri ich prevazke v buducnosti. cierna diera niky nebola vacsia. a kvapka ku kvapke. Nemci maju predovsetkym Fraunhoferov institut, na ktory dávajú vsetci politici 60 rokov dozadu, ci su zlava alebo zprava. U nás politik ani len nechyruje, ze by sa mal orientovat podla vedcov a inovatorov.

Ceska Akademie ved je od minule volby hradniho jelita nepritel lidu cislo jedna. Bohuzel s Nemeckem nemuzeme soutezit. Nase spolecenska sedlina kolem 35% nas totalne paralyzuje.

A zase tady máme naše ekosoudruhy. Hlava vymatlaná, ale sebevědomí o tom, že jsme ti lepší saturované na 110 procent. Jaderná ekonomika má spojitost s výkoností ekonomiky jen nepřímo. A vliv má spíše pozitivní, než negativní. A říct, že ten kdo volí ANO je sedlina je hodno lidského arogantního odpadu, kterým hluboce pohradám. PS: A to nejsem volič ANO.

Obrázek uživatele Kuk

Tak to si ty ten koblihář co tu všechno zkurvil se svou estébáckou krysou a jeho úslužnou bandou jelit! Voliči estébáků rozhodně odpadem jsou.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Prostoduchý muži, chápu, že prostě příroda není vždy spravedlivá a holt někdo je chytřejší a někdo ne. Voliči kohokoliv, tedy ani Babiše, ani TOP či ODS, ba ani KSČM nejsou odpadem. Rozhodli se pro nějakou stranu z důvodů, které obvykle neznáme. A dle Cimrmana, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak jediné, co s tím můžeme dělat. Můžeme se dohadovat, proč Babiše volí. Možná jen proto, že strany, které zde byly před ním byly tak hrozné, že Babiš je lepší. Podle hesla jednooký mezi slepými králem. Ale to je jedno. Kdo je odpadem, jsou lidé, kteří v zájmu libovolné ideologie odhodlaně napadají všechny s jiným názorem. Užiteční idioti, kteří za války udávali Gestapu, za komunistů STB atd. atd.

PS: A ještě jednou pro ty méně gramotné, ne, opravdu nevolím Babiše,
PS2: Koblihy mám rád, ale kupuju si je.

Obrázek uživatele Kuk

Všichni voliči estébáka jsou naprostým odpadem, neboť všichni zapíraj že volí ANO a hlavně protože volej bezcharakterního koumouškýho estébáka (soudně uznanýho). Ti to co nezapíraj jsou hloupí naivní blbci co všem těm hownům věřej. Je to odpad společnosti co má radost z toho bezcharakterního mstivýhk korupčního chování a diletantství a libuje si v tom že se rozděluje společnost.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Kdyz jsem se bavil se strejdou, proc volil pred dvema pety Zemana a ne nikoho jineho, kdyz vi, ze Zeman lze, rozdeluje spolecnost, tak prave z obav, ze ostatni budou horsi jak Zeman. Ze kdo vi, kdo bude ridit jineho kandidata, ze tady vime, ze to je Nejedly s Mynarem a uz zname miru jejich skod.
Samozrejme ta obava, ze druzi budou jeste horis plynula pouze a jen z tech kolujicich mailu, pod ktere se nikdo nepodepise a chodi od lidi, kterym dotycny bezvyhradne veri, takze jsou tim padem pravdive.
Takze z mych zkusenosti duvodem volby je i hodne zvladnuty marketing, ale netvrdim, ze byl objednan dany kandidatem.

To jak lide voli je jen jejich soukroma vec, a koho lide voli je povetsinou dano jejich zkusenostma a nazorem na to, co pro nej sameho bude mit nejvetsi pozitiva. Rozhodne nelze nikoho odsuzovat podle toho koho volil je jen potreba se zamyslet proc to udelal. Povetsinou si to lide ale nechavaji pro sebe. Kdysi jsem pred volbama taky agitoval za nejakou stranu, ale kdyz jsem pak videl vysledek, uz nikdy v zivote to neudelam. Volby nikdy nic nezmeni ani nezmenily, leda tak ve 48, to bylo ale vsechno jinak. Nadavat ale nekomu do kobliharu protoze voli Babise, je znak mrskeho ducha, nerozumu a osobnostni nevyzralosti.

Obrázek uživatele Kuk

Argumentovatím tím že “všichni budou horší než Zeman” je alibismus toho nejhoršího zrna od člověka kterej má čtrnáctidenní pamět co skočí na jakýkoliv líbivý populistický sliby a není ani schopnej ověřit základní pravdy a lži kolem sebe.
Volit bezcharakterního mstivýho ksindla rozeštvávajícího národ a blijícího na české korunovační klenoty i na základní morální hodnoty, obklopujícího se ještě větším ksindlem a kolaborujícího s cizíma represivníma mocnostma proti nám a vynášejícího důvěrné státní informace z BISky může opravdu jen společenský odpad libující si v tom samém.
Bezcharakternost není nová společenská norma jen proto, že se to spoustě lidem líbí.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

+1 Velmi výstižná charakteristika ožralé jitrnice z Hradu, a té sebranky okolo!

Obrázek uživatele ozana

Já pořád říkám, že libovolný bezdomovec by nemohl být o moc horší.

---

Vlastníš-li jen 0,28 BTC pak patříš mezi 1% nejbohatších lidí na světě.

Obrázek uživatele Kuk

Jak říkaj v USA i ten nejhoří kandidát za demokraty bude pořád lepší než Trump.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Jo, o tom jsme se uz prece presvedcili ze ano

Vidíte, a já znám chytré a inteligentní lidi, kteří volili Zemana a jsou spokojeni se svou volbou. Vlastně znám spousty lidí, kterým Zeman vyhovuje. Tak v čem je problém?

Problém je v tom, že opravdu inteligentní člověk se za to, že volil Zemana, může akorá stydět a litovat svého omylu. Jestli je spokojen, tak podporuje vládu mafie a cestu ČR na morální dno.

Obrázek uživatele Kuk

Nenávistnejm lidem, kolaborantům, zrádcům národa, bezcharakterním křivákům, patolízalům, estebákům, komoušům, lidem s tvojí inteligencí a vochlastům hradní vožrala vyhovuje nesmírně. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Podle vyjadrovani bych toho Zemana spise cekal u tebe


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol