Lídrem vodíkové energetiky je Evropa, podílí se na tom i český ČEZ

Světovým lídrem ve výrobě a energetickém využití vodíku je v současnosti Evropa.

Daimler aktuálně představil těžká vodíková nákladní auta, která mají jít na trh už během několika příštích let.
foto: Daimler

Celková evropská výrobní kapacita ve výši 1,2 GW ročně představuje množství, které by teoreticky stačilo k napájení více než půl milionu osobních automobilů s palivovými články. V Evropě se ale rozvíjí i řada dalších zajímavých forem energetického využití vodíku. Na některých z nich se podílí také český ČEZ.

Evropská komise letos v létě představila plán rozšíření zeleného vodíku vyráběného z větru a slunce do odvětví, která nejvíc znečišťují životní prostředí, tedy především do chemického a ocelářského průmyslu. Analytici odhadují potřebné investice na přibližně 1,2 bilionu dolarů a přechod na zelený vodík označují za v současnosti nejtěžší výzvu, která před Evropskou unií stojí.

Komise ve své vodíkové strategii uvádí, že v letech 2020 až 2024 bude podporovat instalaci nejméně 6 GW obnovitelných vodíkových elektrolyzérů a výrobu až 1 milionu tun vodíku. V letech 2025 až 2030 to má být minimálně 40 GW a až 10 milionů tun vodíku a od roku 2030 do roku 2050 by pak technologie zeleného vodíku měly být nasazeny ve velkém měřítku ve všech průmyslových odvětvích v Evropě.

Evropská komise založila také Evropskou alianci pro čistý vodík, jejímž členem se nedávno stala jedna z největších inovativních společností zaměřená na obnovitelné zdroje energie, německá Sunfire, jejímž akcionářem je prostřednictvím fondu Inven Capital i česká Skupina ČEZ.

Sunfire se podílí na realizaci několika významných projektů spojených právě s vodíkem: v Norsku staví první evropský závod na obnovitelné letecké palivo založené na vodíku, v Rotterdamu zase největší světový vysokoteplotní elektrolyzér.

Spolupracuje rovněž s francouzskou rafinérskou společností Total na výstavbě pilotního vysokoteplotního elektrolyzéru pro výrobu metanolu ze zeleného vodíku. V rámci Aliance pro čistý vodík je Sunfire zodpovědný za vytvoření cestovní mapy do roku 2030 pro využívání vodíku v průmyslu.

Jedním z největších závodů na výrobu zeleného vodíku pro průmyslové použití na světě se má stát projekt ve španělském Puertollanu, dříve přezdívaném jako město uhlí. Plánované zařízení budou tvořit fotovoltaická elektrárna o výkonu 100 MW spojená s úložištěm z lithium-iontových baterií se skladovací kapacitou 20 MWh a 20 MW jednotka na výrobu elektrolytického vodíku.

Takto vyrobený zelený vodík využije petrochemická společnost Fertoberia v továrně na amoniak k výrobě hnojiv. Projekt by měl každý rok ušetřit na emisích přibližně 40 000 tun oxidu uhličitého a do provozu bude uveden v roce 2021.

Ve výstavbě je už i obří jednotka britské společnosti ITM Power, která očekává výkon až 1 GW. Také norská společnost NEL Hydrogen oznámila plán na vybudování závodu s výrobní kapacitou 360 MW ročně. Celkově evropské společnosti aktuálně připravují do roku 2030 zelené vodíkové projekty o celkové kapacitě 9,4 GW.

Nejznámější současné využití vodíku je v dopravě. Německá dopravní společnost Regionalverkehr Köln GmbH koncem letošního srpna představila v Meckenheimu v regionu Rhein-Sieg-Kreis první vodíkovou infrastrukturu pro veřejnou dopravu a největší evropskou flotilu autobusů s hybridními palivovými články.

V Meckenheimu jezdí autobusy na vodík od roku 2011, kdy byly uvedeny první dva prototypy. Dnes je v provozu 35 hybridních autobusů s palivovými články a dvě vodíkové čerpací stanice.

V Česku se výzkumu využití vodíku věnuje společnost ÚJV Řež. Několik let provozovala první vodíkový autobus TriHyBus na pravidelné lince ve středočeských Neratovicích, nyní chystá zprovoznit vodíkovou stanici přímo v Řeži. Dlouhodobě se věnuje také potenciálu ukládání energie do vodíku. Provozuje například systém propojení fotovoltaických panelů s elektrolyzérem.

Vodík má zkrátka využití i v dalších oblastech. Velkou pozornost vzbudil například plán přední britské elektrárenské společnosti National Grid, která chce využívat zelený vodík při vytápění domácností a průmyslových areálů.

Ve Velké Británii je 85 % domácností a 40 % energetického sektoru závislých na plynu. National Grid hodlá do projektu investovat 10,5 milionu liber. Výstavba testovacího zařízení ve Spadeadamu v Cumbrii má být zahájena příští rok a samotné testování o rok později.

Vodík má výhodu také v tom, že po určitých technických zásazích může využívat stávající plynovou infrastrukturu. Jedenáct evropských plynárenských společností včetně španělského Enagás, nizozemského Gasunie a italského Snam představilo plán na výstavbu 6 800 kilometrů vodíkového potrubní do roku 2030 a celkem 23 tisíc kilometrů do roku 2040.

Tři čtvrtiny z toho budou tvořit přestavěná plynovodní vedení. Společnost Snam začne směs zemního plynu s 10 % vodíku testovat ve své zkušební síti v jižní Itálii.

Přední světový výrobce větrných turbín, společnost Siemens Gamesa, zveřejnil začátkem září další zajímavý plán. Ve spolupráci s dánskou společnostní Green Hydrogen Systems chce vybudovat jednotku složenou ze 3MW větrné turbíny a kompletního zařízení pro elektrolýzu včetně skladovacího systému a výdejní stanice pro vodíkové automobily. Závod v Dánsku by měl zelený vodík začít produkovat už v lednu 2021.

Rozvoj vodíkových technologií je podle Mezinárodní energetické agentury jednou ze základních podmínek dekarbonizace světové ekonomiky. Elektrolyzéry vyrábějící vodík ve spojení s bateriemi mají obrovský přínos především v tom, že umožňují přeměňovat elektřinu na chemickou energii a naopak.

Počet elektrolyzérů ve světě se v posledních letech zvyšuje. V roce 2010 byla většina projektů menší než 0,2 MW, před třemi roky se výkon pohyboval v rozmezí od 1 MW do 6 MW, dnes jsou ve výstavbě projekty s výkonem až 20 MW. Po jejich dokončení by se globální kapacita elektrolyzérů měla ze 1,7 GW v roce 2019 zvýšit na 7,3 GW v roce 2021.

tisková zpráva

23 Comments on “Lídrem vodíkové energetiky je Evropa, podílí se na tom i český ČEZ”

      1. Ešte dodám odkaz pre ďalšie
        Ešte dodám odkaz pre ďalšie generácie.
        https://twitter.com/ajtourville/status/1310228427396481024

        Pred časom tento človek počítal, že 80kg do Nikola Two skôr nevtesnajú ako áno.
        Plus z jedného videa od Nikola Motors, kde tankovali vypočítal, že 10 minúť tankovanie nebude trvať. Ale 36 minút. A aj to bol trocha skeptický, lebo pri tlaku 70MPa sa to tam celkom dosť zahrieva. Riešenie je podchladiť H2 (ale to je zas energia navyše) a je to celé komplikované (viď ďalšie tweety).

        No a teraz Nikola „executive vice president hydrogen & fuel cell technologies“ hovorí, že tam majú nádrže pre 61kg H2 a aktuálne trvá natankovanie 45 minút.

  1. Ten Mercedes na úvodní fotografii není zrovna dobrý
    Ten Mercedes na úvodní fotografii není zrovna dobrý příklad
    Stačí zapatrat v archivu

    Mercedes opakovaně sliboval prodej vodikem pohánených vozidel a terminy posouval nedodržel

    2020 Daimler, resp. značka Mercedes-Benz, oficiálně ohlásila konec vývoje osobních aut poháněných vodíkovými palivovými články.

    http://www.hybrid.cz/auta-na-vodik-jsou-nesmysl-vyvoj-ukoncuje-uz-i-daimler

    2017 Daimler dává od vodíku ruce pryč
    Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler, už v průběhu uplynulých měsíců a let několikrát řekl, že ony elektromobily nejspíš asi opravdu budou správná cesta. To na svém vystoupení ve Stuttgartu potvrdil.
    http://www.hybrid.cz/daimler-dava-od-vodiku-ruce-pryc

    2016 tvrdili že už v roce 2017 jde do prodeje
    To když ještě brali dotace na vývoj Slibovali osobní automobil na vodík
    http://www.hybrid.cz/vodikovy-mercedes-pujde-na-trh-pristi-rok

    2011 byli plní nadšení Které vychladlo
    Daimler začne prodávat auta na vodík v už roce 2014
    http://www.hybrid.cz/daimler-zacne-prodavat-auta-na-vodik-v-roce-2014

    2011 Cesta kolem světa v autech na vodík Mercedes úspěšně skončila
    Během více než 70 dnů řízení získali řidiči notesy plné užitečných poznámek. Auta také stanovila několik rekordů, např. uraženou vzdálenost 648 km. Mobilní vodíková doplňovací jednotka – speciální upravené nákladní auto vyvinuté s Linde AG – bylo využito zhruba 130x.
    DVAKRÁT také řidiči využili již stojící vodíkové čerpací stanice.

    Podle šéfa divize future mobility Daimleru Herberta Kohlera budou v roce 2015 stát auta na vodík stejně jako ta hybridní.

    http://www.hybrid.cz/daimler-zacne-prodavat-auta-na-vodik-v-roce-2014

    http://www.hybrid.cz/auta-na-vodik-budou-do-roku-2015-stat-stejne-jako-hybridy

  2. LEŽ HNED V NADPISU, TOMU SE ŘÍKÁ PRESSTITUCE. „Světovým
    LEŽ HNED V NADPISU, TOMU SE ŘÍKÁ PRESSTITUCE. „Světovým lídrem ve výrobě a energetickém využití vodíku je v současnosti Evropa.“
    A pak si čtete kecy, prdy, beďary, jak říkají děti na základce, protože vše je v úrovni konferencí, plánů a příprav.
    Kouknete z okna a nic na vodík nemáte šanci uvidět. V ČR s 1 polovičatou vodíkovou plničkou v Neratovicích, do níž se vozí vodík vyrobený ze zemního plynu v Borsodchem Ostrava jednou měsíčně naftovým kamionem s cisternou už vůbec ne.
    Další citace z Potěmkinovy vesnice:
    – Celková evropská výrobní kapacita ve výši 1,2 GW ročně představuje množství, které by teoreticky stačilo k napájení více než půl milionu osobních automobilů s palivovými články. V Evropě se ale rozvíjí i řada dalších zajímavých forem energetického využití vodíku.
    – Evropská komise letos v létě představila plán rozšíření zeleného vodíku vyráběného z větru a slunce
    – Komise ve své vodíkové strategii uvádí, že v letech 2020 až 2024 bude podporovat instalaci nejméně 6 GW obnovitelných vodíkových elektrolyzérů a výrobu až 1 milionu tun vodíku.
    – Jedním z největších závodů na výrobu zeleného vodíku pro průmyslové použití na světě se má stát projekt ve španělském Puertollanu, dříve přezdívaném jako město uhlí. Plánované zařízení
    – Sunfire se podílí na realizaci několika významných projektů spojených právě s vodíkem: v Norsku staví první evropský závod na obnovitelné letecké palivo založené na vodíku, v Rotterdamu zase největší světový vysokoteplotní elektrolyzér. Spolupracuje rovněž s francouzskou rafinérskou společností Total na výstavbě pilotního vysokoteplotního elektrolyzéru pro výrobu metanolu ze zeleného vodíku.
    – Ve výstavbě je už i obří jednotka britské společnosti ITM Power, která očekává výkon až 1 GW. Také norská společnost NEL Hydrogen oznámila plán na vybudování závodu s výrobní kapacitou 360 MW ročně.
    – V Meckenheimu jezdí autobusy na vodík od roku 2011, kdy byly uvedeny první dva prototypy. Dnes je v provozu 35 hybridních autobusů s palivovými články a dvě vodíkové čerpací stanice. (po 9 letech v podstatě nula nula nic)
    – V Česku se výzkumu využití vodíku věnuje společnost ÚJV Řež. Několik let provozovala první vodíkový autobus TriHyBus na pravidelné lince ve středočeských Neratovicích, nyní chystá zprovoznit vodíkovou stanici přímo v Řeži.
    – Přední světový výrobce větrných turbín, společnost Siemens Gamesa, zveřejnil začátkem září další zajímavý plán. Ve spolupráci s dánskou společnostní Green Hydrogen Systems chce vybudovat jednotku ……………..

    Do prdele, kdy už si přestaneme lhát do vlastní kapsy a začneme smysluplně makat?, se ptám korupčních politiků a dotačních průmyslníků! Ukázka Zemanovy novinářské žumpy v přímém přenosu a praxi.

  3. náš minister hospodársta už pred pol rokom takéto múdra
    náš minister hospodársta už pred pol rokom takéto múdra rozdával, aj konferenciu zvolal, reči o vodíkovodoch šíril, … a slovensko bude priekopníkom, ťahúňom, všetky autobusy a vlaky, …
    hádam plánujú aj elektrifikované trate odpôojiť 🙂
    medzi nami, on chce aj dekriminalizovať „mäkké drogy“, homogénne manželstvá, …
    ešte kým bol v europarlamente, bola aspoň sranda ako debatoval s nemeckými papalášmi a dokázal ich utrieť,
    keď bol prvýkrát vo vláde, nik neveril že dostojí slovu a nebude hlasovať ZA. tak vláda padla.
    teraz robí zasa on všetko preto, aby sa koalícia rozpadla a vrátil sa fico/pele.

    1. tito podřadní Sorosovci podporují všechno zlo, tak je
      tito podřadní Sorosovci podporují všechno zlo, tak je jednoduché už zjistit, že vodík je zlo, nástroj podřadných psychopatů západu 🙂

      ale za všechno zlé může samozřejmě Rusko, i když všechny naše strategické firmy ovládají západní korporace, tak Rusové musí být inteligenčně nádřazení, nebo ne západ inteligenčně podřadný, jiná varianta není 🙂

  4. „Prodej tahačů je slušný byznys, ale pokud do toho
    „Prodej tahačů je slušný byznys, ale pokud do toho zahrnete i prodej vodíku, vyděláváte 5x tolik,“ řekl Milton s tím, že na jednom náklaďáku se dá v celém jeho životním cyklu vydělat kolem 30 milionů korun….

    https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/nikola-stoji-na-vylhanych-zakladech-kritizuji-investori-nepochopili-nas-reaguje-start-up-1373350

      1. Tak pro průmysl se vodík dotovat nemusí, ale pro dopravu se
        Tak pro průmysl se vodík dotovat nemusí, ale pro dopravu se bude muset fest a jeho výroba Němcema v severní Africe a dovoz do Německa se bude dotovat úplně mega. Snažej se jen udělat novou ropu a vytvořit novou závislou infrastrukturu na nečem co si snadno nevyrobím doma.

Napsat komentář