Zpráva o létajícím automobilu vybaveném navíc hybridním pohonem může zavánět laciným výstřelem senzacechtivých novinových plátků. To by ale za celým projektem nesměl stát světoznámý vynálezce Burt Rutan.foto: aviationweek.com
Konstruktér, designér, vizionář, snílek, vědec. Všemi těmito a ještě dalšími přízvisky by se dal označit Burt Rutan, který se narodil roku 1943 v Portlandu ve státě Oregon. Člověk, jehož výtvory se staly ozdobami Národního muzea letectví a kosmonautiky ve Washingtonu a který zkonstruoval mimo jiné i letoun Voyager, s nímž jeho bratr dokázal obletět zemi bez mezipřistání.
Právě Burt Rutan má na svědomí novou konstruktérskou lahůdku.Dvoumístný hybridní létající automobil 367 bipod.
Hlavním článkem konstrukce hybridního auto-letounu 367 bipod jsou dva trupy, v jejichž nitru jsou umístěny dva spalovací motory o obsahu 450 ccm. V režimu pozemní jízdy slouží tyto motory k pohonu zadních kol, avšak při letu přebírají funkci generátoru a slouží k dobíjení lithiových baterií umístěných v nosech obou trupů.
367 bipod je navíc vybaven čtyřmi vrtulemi, z nichž dvě jsou umístěny na křídlech a dvě vzadu mezi směrovými kormidly obou trupů. O otáčení každé z nich se starají 15kW elektromotory.
Aby se žádný z obou cestujících nenudil, mají každý své úkoly. Cestující v levém trupu je zároveň i pozemním řidičem, zatímco pasažér v pravém trupu se ve vzduchu mění na pilota letadla. Jediným vzájemně propojeným systémem pro oba je plynový pedál.
foto: aviationweek.com
Létající hybrid má rozpětí křídel necelých 10 m a po jejich sklopení mezi trupy je výsledná šířka asi 2,4 m. Úctyhodný je jak silniční dojezd, který se s plnou nádrží pohybuje okolo 1 300 km plus 60 km na elektřinu, tak i dolet dosahující 830 km v rychlosti dosahující 320 km/h nebo 1150 km s rychlostí maximálně 160 km/h.
Burt Rutan navrhl svůj hybridní létající automobil ještě dříve než se letos v dubnu rohodl odejít do zasloužené penze. Avšak při odchodu stihl ještě povzbudit všechny své obdivovatele když utrousil, že pracuje na jakémsi novém nápadu.
co je to zas za blbost, na
co je to zas za blbost, na schematu ma 4 motory, na fotce ani jeden 😀
Na modelu jsou vidět
Na modelu jsou vidět čtyři vrtule, které na prototypu prozatím nejsou, avšak co nevidět tam budou přidány.
a ako to bez tej vrtule
a ako to bez tej vrtule vlastne lieta ?
Zdroje uvádí, že při
Zdroje uvádí, že při prvním testování došlo pouze ke krátkým přeletům. Předpokládám, že k tomu došlo díky jízdní rychlosti, tvaru křídel a vzdušným proudům.