Městské autobusy vybavené hybridním pohonným systémem Elfa společnosti Siemens mají o třetinu nižší spotřebu než běžné dieselové. Elfa kombinuje dieselový motor s elektromotorem.
Zhruba polovina všech cest v Německu veřejnými dopravnými prostředky probíhá právě s pomocí autobusů.
Siemens v tiskové zprávě přiznává, že z dlouhodobého hlediska je dokonalým řešením hromadné městské dopravy elektřina, tedy elektrické autobusy.
Jenže masovějšímu rozvoji elektrobusů dnes brání příliš drahé baterie. Přechodným řešením proto může být právě hybridní pohon. Městské autobusy mají zdaleka nejvyšší spotřebu paliva na jednoho pasažéra na 100 km, a to pro časté zastavování na zastávkách a křižovatkách.
Openmatics z Plzně chtějí zkvalitnit MHD na celém světě
Praha má nové hybridní autobusy
Společnost BAE rozšiřuje použití HybriDrive systému i do nákladních aut
Hybridní pohon může právě v těchto situacích pomoci. Hybridní pohonný systém Elfa přemění autobus na plný hybrid. To znamená, že v případě potřeby může jet jen a pouze na elektřinu. To je výhodné zejména například při rozjíždění nebo popojíždění v zácpě.
V takovém okamžiku nevypouští žádné škodlivé látky do ovzduší. Jakmile autobus nabere rychlost, může se spustil v optimálních otáčkách dieselový motor. Tím se snižuje spotřeba, emise i hlučnost autobusu.
Pokud vezmeme autobus, který najezdí ročně 60 000 kilometrů, dokáže Elfa ušetřit za tu dobu asi 10 000 litrů paliva, v závislosti na trase kterou autobus jezdí.
Dojezd autobusu čistě na elektřinu je závislý na kapacitě baterií. Ta se může lišit podle konfigurace (a samozřejmě z toho plynoucí ceny celého systému).
Elfa využívá samozřejmě rekuperace, kdy je brzdná energie přenášena zpět do baterií. Dojezd na elektřinu tak může dosahovat stovek metrů až jednotek kilometrů.
Hybridní pohonný systém Elfa v současné době využívá řada autobusů na celém světě. Včetně testovací flotily double-deckerů v Londýně. Hamburg chystá nasazení systému Elfa ve vodíkových autobusech namísto dieselových.
Navíc lze tento systém pohonu využít také u dalších nákladních aut jako jsou popelářské vozy nebo lehké dodávky.
existuje diesel-LNG, ako aj
existuje diesel-LNG, ako aj diesel LPG, pilotny vstrek nafty sa pouziva na zapalenie zmesi, podbone ako sviecka viac podrobnosti v tomto videu http://www.youtube.com/watch?v=0nm-47b3tYM
Díky za video, je to
Díky za video, je to přesně ten systém co jsem o něm psal.
1/3 sa mi zdá málo. to už
1/3 sa mi zdá málo. to už radšej CNG.
Alebo CNG s ELFOM.
Alebo CNG s ELFOM.
Jistěže, v současnosti se
Jistěže, v současnosti se může CNG zdát lepším,ale elektřina a elektrobusy jsou a stále budou perspektivnějšími.Finanční náročnost na energetické media u elektřiny nikdy tak strmně neporoste,jako u ropných a plynných produktů.A až se vývoj a praxe v elektropohonech dostane na podobnou úroveň jako se dostala v podobě spalovacích motorů a následně plynových tak nebude co řešit.A na tomto problému a návratu ČR do Evropy a Světa se mohou pustit i českomoravské elektrofakulty a elektrotechnické firmy se staletou historií,a tedy potenciálně i odborným erudovaným zázemím.Vždyť japonský zázrak v dobytí Světa se koná pouze sto let,a česká republika má v presentaci chytrých a světově uznávaných přínosů nezanedbatelné místo.Je to na tom přimnět dnešní mladou odbornou universitní vědeckou populaci přejít zpět od politologie k praktičtější a odborné činnosti a zručnosti.
Problém je v tom, že CNG
Problém je v tom, že CNG lze zatím spolehlivě použít pouze u benzínových motoů, ikdyž už jsem zaslechl o upravených dieslech jezdících částečně na CNG (bohužel neznám detaily). Takže v autobusu a nákladáků nevím. Např Iveco daily CNG mám 3l benzínový motor a dojezd „jen“ 360km což je dobré tak do města a okolí, ale to už můžete mít rovnou elektriku.