Prodej aut v Číně a Indii rapidně stoupá

Čína se nedávno stala největším automobilovým trhem světa, když předběhla Spojené státy americké. A prodej aut tam neustále roste. V březnu meziročně vyskočil o 55,8% na rekordních 1 735 100 kusů. To je téměř o třičtvrtě víc, než v USA. Není divu, že snad každá automobilka na světě chce z čínského (a potažmo asijského) trhu urvat kus pro sebe.

foto: allgoodphotos.blogspot.com

Nejnověji je to koncern PSA Peugeot Citroën, který našel partnera pro expanzi v Číně v tamní třetí největší automobilkou Changan. Ta už spolupracuje se zahraničními automobilkami Suzuki, Ford a Mazda. V roce 2009 zažila čínská automobilka silnou domácí expanzi, když pohltila několik menších domácích autovýrobců.

Co se týká zmíněných prodejů v Číně za březen, tak 1 264 900 kusů jsou osobní auta. Za první čtvrtletí roku 2010 jsou celkové prodeje osobních aut už na hodnotě 3,5239 milionu. V roce 2009 se prodalo v číně celkem 13,6 milionu aut, letos to bezpochyby bude ještě více.

Pro srovnání, ve Spojených státech se v březnu prodalo 1,066 milionu automobilů, za první čtvrtletí 2010 pak 2,545 mio. V Indii, dalším rychle se rozvíjejícím trhu, je však jasně patrný rozdíl. Ve fiskálním roce 2009, od dubna 2009 do března 2010, se tam prodalo 1,9 milionu aut. To je meziroční nárůst o 25,6%, nicméně pořád je to jen o málo víc než kolik se prodá aut v Číně za měsíc.

Prodej osobních automobilů v Číně, 1998–2003
Rok Milionů automobilů
1998 0.586
1999 0.611
2000 0.613
2001 0.781
2002 1.126
2003 1.879

Zdroj: Crain Communications, Automotive News, 15. března, 2004, historická data z Ward’s world motor vehicle data

Indie má totiž obrovskou oblibu jednostopých vozidel. Těch se ve zmíněném fiskálním roce prodalo 9,37 mio., o 26% více než v období před rokem. Jde o mopedy, skútry a motocykly.

Asijské trhy mají výhodu v tom, že zdaleka tolik nehledí na spotřebu, kvalitu, ekologičnost a bezpečnost automobilů. Ekologické nebo bezpečnostní standardy asijských zemí, jak dokazuje např. Čína, nejsou díky superrychlému ekonomickému boomu dosud tak rozvinuté jako v euroamerické oblasti. Právě to může být pro automobilky obrovskou výhodou – snadno tam totiž uspějí i se svou, na naše poměry již „zastarávající“, technologií.

4 Comments on “Prodej aut v Číně a Indii rapidně stoupá”

    1. To už nie je otázka ceny
      To už nie je otázka ceny ropy, ale jej zásob.
      Bohužiaľ už nie sú. Bude sa musieť začať radikálne šetriť – tak drahá doprava zákonite vyvolá problémy aj v iných odvetviach – ceny sa nedajú zvyšovať donekonečna.
      Dúfam, ale, že to nakoniec zrýchly vývoj nových technológií a to nielen v doprave.
      Skrátka neuveriteľne plýtvame energiou.

  1. Tak pokud měl někdo
    Tak pokud měl někdo ještě dojem, že „point of no return“ v likvidaci planety jsme zatím nepřekročili, tak teď už to asi může jen těžko popírat.
    Tohle je velká prohra, protože kdyby byly elektromobily o dva tři roky ve vývoji dále, mohla být celá Čína a Indie od začátku vybavená elektrickými auty.

Napsat komentář