Čína se nedávno stala největším automobilovým trhem světa, když předběhla Spojené státy americké. A prodej aut tam neustále roste. V březnu meziročně vyskočil o 55,8% na rekordních 1 735 100 kusů. To je téměř o třičtvrtě víc, než v USA. Není divu, že snad každá automobilka na světě chce z čínského (a potažmo asijského) trhu urvat kus pro sebe.
foto: allgoodphotos.blogspot.com
Nejnověji je to koncern PSA Peugeot Citroën, který našel partnera pro expanzi v Číně v tamní třetí největší automobilkou Changan. Ta už spolupracuje se zahraničními automobilkami Suzuki, Ford a Mazda. V roce 2009 zažila čínská automobilka silnou domácí expanzi, když pohltila několik menších domácích autovýrobců.
Související články:
Co se týká zmíněných prodejů v Číně za březen, tak 1 264 900 kusů jsou osobní auta. Za první čtvrtletí roku 2010 jsou celkové prodeje osobních aut už na hodnotě 3,5239 milionu. V roce 2009 se prodalo v číně celkem 13,6 milionu aut, letos to bezpochyby bude ještě více.
Pro srovnání, ve Spojených státech se v březnu prodalo 1,066 milionu automobilů, za první čtvrtletí 2010 pak 2,545 mio. V Indii, dalším rychle se rozvíjejícím trhu, je však jasně patrný rozdíl. Ve fiskálním roce 2009, od dubna 2009 do března 2010, se tam prodalo 1,9 milionu aut. To je meziroční nárůst o 25,6%, nicméně pořád je to jen o málo víc než kolik se prodá aut v Číně za měsíc.
Rok | Milionů automobilů |
---|---|
1998 | 0.586 |
1999 | 0.611 |
2000 | 0.613 |
2001 | 0.781 |
2002 | 1.126 |
2003 | 1.879 |
Zdroj: Crain Communications, Automotive News, 15. března, 2004, historická data z Ward’s world motor vehicle data |
Indie má totiž obrovskou oblibu jednostopých vozidel. Těch se ve zmíněném fiskálním roce prodalo 9,37 mio., o 26% více než v období před rokem. Jde o mopedy, skútry a motocykly.
Asijské trhy mají výhodu v tom, že zdaleka tolik nehledí na spotřebu, kvalitu, ekologičnost a bezpečnost automobilů. Ekologické nebo bezpečnostní standardy asijských zemí, jak dokazuje např. Čína, nejsou díky superrychlému ekonomickému boomu dosud tak rozvinuté jako v euroamerické oblasti. Právě to může být pro automobilky obrovskou výhodou – snadno tam totiž uspějí i se svou, na naše poměry již „zastarávající“, technologií.
Posledni hrebicky do rakve
Posledni hrebicky do rakve spalovaciho motoru se prave zatloukaji. Tolik ropy aby nasytila nekolik novych trhu jako je USA, a jeji cena pri tom nestoupla na nekolikanasobek te dnesni, jednoduse neni.
To už nie je otázka ceny
To už nie je otázka ceny ropy, ale jej zásob.
Bohužiaľ už nie sú. Bude sa musieť začať radikálne šetriť – tak drahá doprava zákonite vyvolá problémy aj v iných odvetviach – ceny sa nedajú zvyšovať donekonečna.
Dúfam, ale, že to nakoniec zrýchly vývoj nových technológií a to nielen v doprave.
Skrátka neuveriteľne plýtvame energiou.
Svätá pravda, videl som
Svätá pravda, videl som družicové snímky znečistenia ovzdušia.
Čína priamo svieti – je to strašný pohľad.
Ďaľšie „žiarovky“ sú veľké mestá. Nikdy som si nemyslel, že je to až tak vážne.
Tak pokud měl někdo
Tak pokud měl někdo ještě dojem, že „point of no return“ v likvidaci planety jsme zatím nepřekročili, tak teď už to asi může jen těžko popírat.
Tohle je velká prohra, protože kdyby byly elektromobily o dva tři roky ve vývoji dále, mohla být celá Čína a Indie od začátku vybavená elektrickými auty.