Elon Musk: elektromobily s dojezdem 800 km již brzy

Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors známé díky elektromobilu Tesla Model S, aktuálně věnoval svůj čas magazínu AutoExpress. V rozhovoru mimo jiné řekl, že by bylo možné vyrobit elektromobil s dojezdem 800 „poměrně brzy“.

Elektromobil Tesla Motors u rychlodobíjecí stanice Tesla Supercharger
foto: Tesla Motors

Elon Musk je muž velkých slov, ale i velkých činů. Šéfuje vesmírné společnosti SpaceX, která posílá rakety k Mezinárodní vesmírné stanici a vyvíjí vesmírné lodě schopné vyletět na oběžnou dráhu a poté znovu přistát.

A kromě toho šéfuje automobilce Tesla Motors, která každý rok vyrobí desítky tisíc . Brzy k tomu přidá elektrické a v roce 2017 také „spotřebitelský“ Model 3.

Musk je člověk, který toho dnes o elektromobilitě ví asi zdaleka nejvíc. Proto je dobré poslouchat, když mluví. Elektromobily s dojezdem 800 km lze podle něj časem skutečně očekávat a Tesla samotná by jej mohla vyrobit „poměrně brzy“. Neopomíná ovšem dodat, že to zvýší cenu.

A to nejspíš velmi výrazně. Přesně to ale Tesla nechce. Tahle automobilka chce naopak dostat elektromobily k masám lidí, kteří možná ještě ani netuší, že něco takového jako plně elektrické auto existuje. A k tomu poslouží právě připravovaný Model 3.

Model 3 bude mít dojezd přes 320 km a cenu kolem $35 000 (asi 700 000 Kč). Elektromobil s dojezdem 800 km (aktuální Tesla Model S zvládne až 500 km, rekordmani ujeli i víc) je přeci jen poněkud zbytečný v okamžiku, kdy většina průzkumů jasně říká, že 95 % řidičů denně nenajede víc než 120 km.

Přesto lze očekávat, že Tesla bude průběžně u Modelu S (a nejspíš i dalších modelů během následujících let) zvyšovat kapacitu baterie, a tedy i dojezd. Aktuálně se očekává především příchod Modelu S s kapacitou kolem 120 kWh.

36 Comments on “Elon Musk: elektromobily s dojezdem 800 km již brzy”

  1. Tu jde o vývoj, je dost
    Tu jde o vývoj, je dost bržděn nedostatkem financí + ropní magnáti určitě tomuto vývoji pomáhají :-D.

    A postupem času se kapacita i rychlost nabíjení zlepšuje. Vemte si staré telefony před x lety vydrželi pár dní, dnes některé telefony nejen že vydrží i více než 30dní pohotovostního režimu ale také mají baterie stejné velikosti nebo menší než-li dříve avšak kapacita je vyšší. Stále se vyvíjí technologie a zvyšují účinnosti veškerých zařízení, čili věřím že tento přechod chce pouze čas a více vývoje.

  2. Jen připomínka. Jediný
    Jen připomínka. Jediný problém elektromobilů je v jejich ceně. Nikoli v tom, že neexistuje nabíjecí infrastruktura.
    Pokud totiž už máte elektrické auto, víte kde ho nabijete. Pokud bude cena levná pak majitelé budou tlačit a nabíjecí stojany se udělají rozhodně jednodušeji než snížení ceny.

    Nehledě na to, že zásuvka na elektřinu je v každém baráku.

  3. Já si budoucnost
    Já si budoucnost představuju v elektrifikaci dálnic a bezdrátovém dobíjení za jízdy. Pak by dojezd klidně 100 km byl pro cesty po okreskách až až.
    Bohužel jestli se toho dožiju, tak pravděpodobně i s mýtným poplatkem značně převyšujícím v té době extrémní ceny vzácného benzínu.

  4. „Elektromobil s dojezdem 800
    „Elektromobil s dojezdem 800 km je přeci jen poněkud zbytečný v okamžiku, kdy většina průzkumů jasně říká, že 95 % řidičů denně nenajede víc než 120 km.“

    No tohle je snad vtip ne? Proč se tedy vyrábí spalováky s dojezdem 800 i víc km? Nebude to třeba tím, že přeci jen jednou za čas potřebuje člověk jet i víc než těch 120 km, třeba i 1000 v jednom zátahu a nechce každou hodinu zastavovat na pumpě, aby si dotankoval? A nebo prostě nechce tankovat každý den? A zvlášť u elektromobilu, kde i u té nejrychlejší dobíječky trvá dobití půl h., by se taková cesta protáhla na neúměrně dlouho…
    I těch 320 km dojezd není nic moc. Ano, až budou rychlodobíječky na každém rohu jako dnes benzínky, tak takový dojezd nebude žádný problém.

    1. Přesně tak, mimochodem
      Přesně tak, mimochodem alespoň mě otravuje i tankování a nedokáži si představit, že bych musel se spalovákem jezdit k pumpě každý den a se mnou celý svět. (mimochodem ta cesta k pumpě je vlastně docela slušné maření energie bez ohledu jestli tam jedu pro palivo, nebo elektriku) Proto se ustálil dojezd běžného spalováku na cca 600km, ikdyž není problém sebou vozit klidně 200litrů. Stačí se podívat jaký objem zaobírá baterie.

      Jediné co tak umožňuje prakticky využívat dojezdu kolem 120km je možnost nabíjet doma – bez toho by si elektromobil nekoupil téměř nikdo. No a jelikož velké množství lidí tuto možnost nemá, tak ti čekají právě na Model 3, kde těch 320km je myslím minimum, se kterým se bude dát vyžít už jen z veřejné sítě (pokud bude dostatečně hustá) a pak teprve možná dojde k masivnímu rozšíření elektromobilů, a nebo taky ne 🙂

      1. No, nedávno jsem viděl na
        No, nedávno jsem viděl na stream.cz, jak se jezdí se Superbem předělaným na VUT na elektromobil. Pán z VUT tvrdil, že z něj dali pryč 460 kg součástek souvisejících s pohonem spalováku, které jsou pro EV zbytečné.
        Budoucnost bych spíše viděl, že taková cca 3. generace elektromobilů už bude mít standardizovaný prostor pro range extender (palivový článek, hliníkové baterky na jedno použití, dieselagregát, …), který si na těch pár štrek za rok půjčíte v půjčovně/servisu. Zbytek roku by to stejně byla mrtvá váha.

    2. Tak za hodinu určitě
      Tak za hodinu určitě baterku nevybijete, aby jste musel zastavovat u nabíječky.
      Prostě k elektromobilu musí mít člověk jiný přístup.
      Nezlobte se, ale přeci nechcete 800 km dát na jeden zátah. Člověk si musí odpočinout a najíst se. Člověku stačí cesta ze Zlína do Prahy a je z toho vyšťavený.
      Jinak by nebylo třeba, aby řidiči náklaďáků museli po 4,5 hod. řízení mít odpočinek min. 45 min.

      1. 1) Za hodinu úplně klidně
        1) Za hodinu úplně klidně tu baterku vybiju. Jestliže pojedu po dálnici 120 km/h s dnešním běžným elektromobilem (vyjma Tesly), tak dokonce možná i dřív než za hodinu.
        2) Nezlobím se, ale už jsem dal na jeden zátah cca 1100 km při cestě ze Španělska s jednou asi hodinovou pauzou, abych si mimojiné mohl natankovat a najíst se a protáhnout se. Samozřejmě nemyslím, že by člověk jel 800 km, aniž by aspoň jednou nezastavil. Nicméně rozhodně nikdo nebude chtít stavět třeba 6×, aby si dobil, protože jen jedno zastavení elektromobilu s dojezdem „stačícím pro každodenní průměrné dojíždění 120 km“ opravdu nestačí…
        3) Jezdím tak 5 × do roka z Prahy do Mnichova na jeden zátah a nijak vyšťavený si nepřipadám.
        4) Řidiči kamionů jsou profesionálové a jezdí každý den velké štreky, proto nemůžou přetahovat. Normální řidič klidně jednou za čas může přetáhnout a nemusí si dávat nějaké velké pauzy.

        1. Presne tak. Nemyslim, ze by
          Presne tak. Nemyslim, ze by aktualni generace EV mela sanci do budoucna, proste jsou prilis omezene… Na bezne jezdeni to staci a kdyby byly rychlonabicky stejne bezne jako benzinky, tak je to zase o neco pouzitelnejsi, ale ani tak na dovolenou k mori to jeste neni…
          Podle me hranice, kde EV zacne siroka verejnost brat jako alternativu, je opravdu nekde kolem tech 300-400km + 30minut rychlodobijeni. Mel jsem moznost jet s Teslou pres 1000km jednim zatahem se 3 zastavkama na SuperChargerech a byla to pohoda.

        2. Mít u elektromobilu dojezd
          Mít u elektromobilu dojezd přes 320km super úplně stačí .
          U elektromobilů se přece hraje na váhu tak proč zbytečně většinu roku sebou tahat kila navíc které nepotřebuji a taky za ně musím tvrdě zaplatit .
          To mi připomíná argument lidí kteří si musí koupit 4*4 protože mají hůře dostupnou chatu na kterou jedou jen jednou za rok. Stejný nesmysl .
          Dobíjení- Další blábol Když mám elektromobil který nabíjím doma tak mi je putna kolik času se nabijí protože přijedu připojím nabíjecí kabel a dál nic neřeším jdu si po svých.
          V budoucnu bude určitě možné zapůjčit silnější akubox na plánovanou delší jízdu. To bude Tesla model 3 určitě nabízet když už tet to Tesla S umožnuje (výměnu akumulátoru).
          Když pojedu mnohem dál tak se přece nabízí možnost zapůjčit klasický spalovací pohon tuto službu už nabízí BMW a jiní. Není co řešit.

          1. „Není co řešit.“ Téhle
            „Není co řešit.“ Téhle poznámce jsem se musel zasmát 😉
            Tohle jsou přesně ty důvody, proč se zatím elektromobil nemůže stát masovou záležitostí. Zkuste zapojit trochu důvtipu.
            Stále existuje velké procento lidí, které bydlí v bytě, nemají ani garáž se zásuvkou a nemají si tak kde přes noc dobít. Dokud nebudou všude na sídlištích u každého parkovacího místa elektrické zásuvky, nebo rychlodobíječky stejně husté jako dnes benzínky, tak elektromobily nemají moc šanci.
            Že většinu roku nepotřebujete „kila navíc“ je sice hezký, ale nejde jen o to, že většinu roku jezdíte jen třeba 40 km denně do práce. Jde právě také o to, že ne pokaždé máte šanci přes noc někde dobít (viz ti obyvatelé bytů). A aby člověk musel co každé 2 dny jezdit k rychlodobíječce, které navíc skoro nejsou, to otráví skoro každého. Takže velký dojezd je vždy velkým plusem.
            A půjčovna „akuboxů“ a pod. nápady taky nejsou zrovna moc praktickou záležitostí. Jedině, že by byly ty půjčovny dostatečně husté a s dostatečnou kapacitou akuboxů. Což je ovšem hudba ještě daleké budoucnosti.
            Takže je stále co řešit. Aby se skutečně elektromobil stal masovým produktem a začal vytlačovat spalováky, tak je nezbytně nutné, aby měl jednak minimální dojezd 300 km a rychlodbíječky byly stejně husté jako benzínky.

            Btw. 4×4 má všeobecně lepší trakční vlastnosti a určitě to není dobré jen pro jízdu na chatu. Nehledě na to, že lidé obvykle na chatu nejezdí jen jednou ročně, že 😉

            1. Stačilo by aby aby u
              Stačilo by aby aby u každého sloupu pouličního osvětlení na sídlišti byl centrálně ovládaný nabíjecí stojánek, který by se aktivoval v noci v období přebytku elektřiny. ČEZ by na tom mohl jen vydělat. Výhodně by prodával přebytky a zároveň by stimuloval nákup dalších elektromobilů do kterých stejně většinu elektřiny vyrobí on.

          2. Vše už zde bylo

            Vše už zde bylo
            – například stájové stanice výměny koní u dostavníků, které by se tak možná do Paříže dostaly rychleji, než by tam dojely dnešní elektromobily s jízdou od nabíječky k nabíječce.

            Trochu inspirace z minulosti by dnešním rádoby technikům vůbec neuškodila.

            1. Nevite o cem mluvite
              Nevite o cem mluvite Anonyme. Jak uz jsem tady nekde psal, mel jsem moznost jet s Teslou pres 1000km jednim zatahem (3 rychlodobijeni) a byla to dost pohoda…

              Navic od nas do Parize se uz da dojet taky jen s pouzitim SuperChargeru, tak v cem je problem? Mam dojem ze jste jeste nejel na koni 🙂

        3. 1) Samozřejmě tou hodinou
          1) Samozřejmě tou hodinou byla myšlena Tesla, ty ostatní elektromobily jsou spíše příměstské vozítka.
          2) Jo 1100 km by byla fuška i na tu Teslu, ale popravdě si tuto cestu nedokáži představit s dětmi a jednou zastávkou.
          3) Jezdit 5 x do roka nebo co 5 dní je rozdíl, ale pravdou je, že se to dá zvládnout.
          4) Tady nemůžu souhlasit, protože pokud bych měl aplikovat stejný metr na sport tak odpočatý amatér nedosáhne lepších výsledků než profík co bude každý den makat.
          Pokud máte rodinu a děti tak víte, že se cesta z dovolené se může změnit v hrůzostrašný zážitek.
          Jistě u těch řidičů kamionů je to o tom, že řídí několikatunové monstrum, kdy často převáží sajrajty.

          1. Ad 4) Jenže v případě
            Ad 4) Jenže v případě automobilizmu skoro každý taky trénuje každý den při ježdění do práce… Např. Já každý den najezdím minimálně 100 km.

            Ne, děti zatím nemám a upřímně, až je budu mít, tak si radši pořídím karavan a zavřu je při cestě do něj 😉

    3. To není vtip, ale
      To není vtip, ale racionální úvaha. Dojezd 800km není to, co by bylo nyní v pořadí problémů, jejichž řešení by bylo klíčové pro úspěch elektromobilů. Konec konců můj benzinový vůz má dojezd na plnou nádrž méně než 600km a jeho prodej to nelimituje.

      Naopak cena elektromobilu je přesně ten klíčový parametr, který je problémem úplně pro každý vyrobený elektromobil. Samozřejmě, že existuje okrajový segment trhu, který by dojezd 800km nutně potřeboval, ale není to klíčové pro elektromobilitu. Z tohoto pohledu je to naprosto racionálně označené za v tomto okamžiku zbytečné.

      1. Ano, jistě se shodneme na
        Ano, jistě se shodneme na tom, že 800 km dojezd je opravdu zbytečné teď řešit, vzhledem k tomu, že dnešní běžné elektromobily stěží dosahují 200 km… Takže až se to dotáhne aspoň na minimálních 300 km, které jsou takovým psychologickým bodem, kdy o nich začnou uvažovat i masy, tak pak nechť se řeší dojezd 800 km. Nicméně odjezd je opravdu velký problém a je to jeden z hlavních faktorů, který lidi od nákupu odrazuje, takže vymlouvat se na nějakých průměrných 120 km, které člověk denně najezdí, je nesmysl.

        Btw. Co to máte za model? Moje Mondeo 2.0 TDCi se 70 l nádrží běžně dojezd přes 1000 km a kdybych měl hodně lehkou nohu na plynu, tak si troufám říct, že bych dal i 1200. S tím se žádný elektromobil nemůže vůbec rovnat. A je opravdu velice příjemné, že k benzínce zavítám v průměru jen jednou za 14 dní.

                1. I vy vtipálku.
                  I vy vtipálku. Samozřejmě, že můžu. Ale nejezdím, na to mám benzínový minivůz…

          1. cize na zaklade toho co
            cize na zaklade toho co pises a v zavislosti od toho kolko jazdis, musis ist na pumpu 1-3 do mesiaca, s EV ani raz. Cize stravis na pumpe rocne minimalne 120 min. Kolko krat za rok ides na starej fabke na trasu dlhsiu ako 500km za jeden den? Viac ako 5 krat asi nie – inac by si mal ine auto. Na tych 5 cestach ak budu k dispozicii superchargre starvis 5×20 min pri nabijani viac ako pri tankovani. Takze rocne s EV usetris 20 minut. Ak ti ide o cas starveny pri tankovani/nabijani si idealny kandidat na EV – uz len vyckat na rok 2018, kedy sa bude pravdepodobne u nas predavat model III a budu asi aj tu superchargre:)

        1. Ano, 300km bych taky viděl
          Ano, 300km bych taky viděl jako jakýsi zlom. A jelikož Tesla už ho dosáhla, tak teď řeší jiné věci.
          Větší přínos pro elektromobilitu než dlouhý dojezd je hustá síť rychlodobíjecích stanic. Protože i když budete mít baterii pro dojezd 800km a rychlodobíjecí stanice 200km od sebe, tak je vám ta velká baterie k ničemu, protože málokdy ta stanice bude přesně ve směru vaší cesty, stejně si budete muset 50km zajet a ve výsledku ztratíte více času, než když budete mít baterii na 300km a pravidelně v husté síti stanic dobíjet. Hustota dobíječek je klíčem.
          Mimochodem je to služební Mazda 2. Ano, je to spíše městské auto. Nádrž 35l i s rezervou, dojezd okolo 600km, v zimě i méně. U pumpy jsem tak 4x do měsíce, ale nemám s tím problém. Vždyť je pumpa na každém rohu a někdy pauzu udělat musím.

          1. Však jsem to tu už sám
            Však jsem to tu už sám několikrát psal (dokonce už i v téhle diskuzi), že dojezd min. 300 km a rychlodobíječky stejně husté jak benzíny jsou klíčovým faktorem pro masivní rozvoj elektromobilizmu 😉
            A sám jakožto provozovatel nafťáku se na tu dobu těším už jen z toho důvodu, že nebudu koupí naftových produktů podporovat Putina 😉

              1. Tak superchargery tady
                Tak superchargery tady všichni známe 😉 A jsou určitě príma, ale samotné určitě nebudou stačit a dost pochybuju, že je bude chtít Tesla stavět skoro za každou vesnicí, jako jsou dnes Benzínky. Takže iniciativy ostatních subjektů jako ČEZ a pod. jsou nanejvýš vítané.

Napsat komentář