Elektrická bugina McRae se pokusí projet Rallye Dakar

Odhodlání elektromobilových nadšenců nezná mezí. Potvrzuje to i rozhodnutí zdolat 9 000 km obtížného terénu v malém elektrickém terénním voze McRae. Odvážné oznámení má na svědomí anglo-holandský tým v čele s Alisterem McRaem, bratrem tragicky zesnulého řidiče Colina McRae.   
mcraebuggy.com

Kdo by neznal slavný pouštní závod terénních speciálů . Jde o jeden z nejextrémnějších motorových závodů na světě, známý svými dlouhými etapami vedoucími přes písečné duny, bahno nebo kamenité úseky. Se všemi těmito útrapami by se měl v příštím ročníku poprat první v historii Dakarské rallye pilotovaný Holanďanem Timem Coronelem.

Ultralehká McRae je vybavena robustním 200kW elektrickým motorem zásobovaným energií z 54kW/h lithium-iontové baterie. disponuje třemi přednastavenými režimy (ekologický, standardní, útočný), které by mu měly pomoci dosáhnout co možná největšího dojezdu.

Kromě aerodynamicky optimalizovaného tvaru jsou v elektromobilu instalovány tlumiče, využívající nárazy ke změně kinetické energie na elektrickou. Vzhledem k neexistujícím asfaltovým silnicím by tento přísun elektřiny nemusel být zanedbatelný.

Jak by se dalo očekávat a slova tvůrců to potvrzují, největším problém je elektromobilu. Ve hře ještě zůstávají dvě možné varianty řešení – rychlodobíjení, které je schopno baterie dobít na 90 % kapacity za 15 až 30 minut nebo celková .

Vytrvalostní závod byl poprvé odstartován v roce 1979 a vedl z Paříže do senegalského Dakaru. Od té doby prošla trať závodu mnohými změnami a roku 2009 se soutěž přesunula na jihoamerický kontinent, kde se pojede i příští rok.

Nový ročník startuje 1. ledna a nejpozději do 15. ledna se dozvíme, jestli bude tým kolem Alistera McRae ve svém snažení úspěšný.

mcraebuggy.com

15 Comments on “Elektrická bugina McRae se pokusí projet Rallye Dakar”

  1. Nazdarek 🙂 kdyby ste neco
    Nazdarek 🙂 kdyby ste neco vedeli o dakaru tak neplacate o fosilnich palivech:-) celej ancabl dakaru spotrebuje tolik paliva ze nemate ani prectavu. A organizatori sou povini na tankovacich bodech myt schvalene palivo vsech ucinkujicich od nafty bezinu bio paliv a ruznych plinu .tak do toho zakonponuji i elektryku. Mimochodem prvni elektromobyl jel mynulej rok na dakaru v kategoriji osobni vozi . Dofam ze tyhle prvni vlastovky ukazou skeptikum ze E je dalsi evolucni clanek na cectachi necestatch a posunou nas dal od fosilnich paliv. A skonci tohle loby petro dolaru. 🙂 🙂 🙂 vsem Eckarum zdar zdar zdar

  2. o to prave ide, nie su to
    o to prave ide, nie su to spolahlive prenosne nosice energie. akumulator a eletrina, vodik, … to moc efektivne uskladnit nejde ani v case a ani v priestore 🙂
    Najlepsi je olej, potom alkohol alebo benzin s odnozami, na koniec tazsi plyn ako biobutanol/butanol, CNG, LPG, ..
    ak cokolvek z toho je potrebne na podpornu prepravu inej energie ktora je menej ucinna v uskladneni rozmerovo a casovo… tak je to skor vtip 🙂
    Co by sa dalo… keby podporna preprava slapala na vodik a nepotrebovala ho doplnat pocas celeho zavodu. Ale to je samozrejme nerealizovatelna blbost. Treba si tam pockat na pustnu infrastrukturu el. rozvodov alebo co 🙂
    Apropo… solarny panel za svoju zivotnost /cca10r./, nedokaze vyprodukovat take mnozstvo energie, ake boli vynalozene na jeho vyrobu a prepravu 🙂

    1. Kde jste vzal tu blbost, že
      Kde jste vzal tu blbost, že solární článek má životnost 10 let? Nejstarší křemíkové solární články, které byly vyrobeny mají něco přes 30 let a stále fungují. Po těch 30 letech je důkladně prozkoumali a zjistili, že jejich účinnost klesla jen o 2% z důvodu obroušení skla vzdušným prachem. Tohle je typ technologie, který bude prostě fungovat, dokud jej nerozbijete. Dalším argumentem je bezúdržbovost.

      Proč je u nás tento zdroj energie tak démonizován?

  3. Co pořád máte s těmi
    Co pořád máte s těmi solárními články? Z 1m2 se přece dá získat cca 100W výkonu za ideálních světelných podmínek. Předpokládám, že spotřeba buginy bude v tom terénu vyžadovat min. 50kW, pro dosažení rychlostí 150km/hod v lehčím terénu bude nejspíše potřebovat min. 100kW. To si myslím, že jsem ještě optimista. Chápete ten rozdíl mezi 1m2 soláru a potřebným výkonem motoru?

    1. To je dobrý nápad – přes
      To je dobrý nápad – přes den dobíjet sluneční energií a přes noc, když slunce nesvítí, energií tygří. Problém by mohl nastat v situaci, kdy by tygři, vysílení celonočním dobíjením, nestíhali přes den tempo závodu, a bylo by nutné na každou noc nalovit tygry nové z místních zdrojů. To už by pak nebylo tak ekologické.

  4. Dobíjení nebo výměna
    Dobíjení nebo výměna baterií? Jakože za tímhle elektrickým vozítkem pojede zásobovací kamión naložený bateriemi…? Jestli je to opravdu myšleno nějak takhle, pak podle mě naprosto ztrácí smysl, že je to elektromobil. Proč raději nevyrobit karoserii z pružných solárních článků? Technologie na to existuje a na poušti by slunce sem tam svítit mohlo… ;o)

    1. Nu též si osobně
      Nu též si osobně myslím,že pokud toto není opožděný Apríl,tak je to spíše sebevražda.V době kdy je elektromobilita ve Světě v plenkách a má více provozních problémů,se pouštět do podobného dobrodružství kde mají problém i vozidla s prověřenou stoletou historií je utopií.dojezd dnešních elektromobilů zdaleka nesplňuje možnosti elektromobilů,a to včetně možnosti měnění vybitých bateriií.-Ale pokud by přesto toto vozítko dojelo do cíle v časovém limitu pro jednotlivé etapy,byl by to úspěch pro popularizaci elektromobility!

      1. Tento projekt (pokud to
        Tento projekt (pokud to není žert a pokud se tedy vůbec uskuteční) jistě nemá za cíl vyhrát závod automobilů, ani není nějak ekonomicky výhodný a zdůvodnitelný.
        Měl by však (v případě úspěchu = dojetí do cíle) význam při propagaci a popularizaci elektromobilů u širší veřejnosti.

Napsat komentář