Suverénní v terénu i na silnici: Audi Q8 e-tron edition Dakar

Nový model Audi Q8 e-tron edition Dakar je inspirován nejvýznamnější pouštní rallye na světě. Sada akumulátorů má využitelnou kapacitu 106 kWh (celková 114 kWh).

Podvozek s vyšší světlou výškou a na přání dodávané ozdobné fólie speciální edice připomínají již zvenku soutěžní vůz RS Q e-tron s elektrickým pohonem a generátorem elektrické energie, který byl koncipován pro Rallye Dakar.

Terénní vlastnosti tohoto exkluzivního SUV ve spojení s vysokým a okamžitě dostupným točivým momentem jsou ideální pro lidi, kteří chtějí jezdit s elektrickým pohonem i po nezpevněných cestách a touží po dobrodružství. Speciální edici Q8 e-tron edition Dakar bude možné objednávat v průběhu prvního čtvrtletí. Ceny v Německu začínají od cca 120 000 eur, cena v ČR ještě nebyla stanovena.

Audi Q8 e-tron edition Dakar vychází z modelu Q8 advanced 55 e-tron quattro. Sada akumulátorů má využitelnou kapacitu 106 kWh (celková 114 kWh) a pohon všech kol quattro se dvěma elektromotory poskytuje v režimu Boost nejvyšší výkon 300 kW a točivý moment 664 N.m.

°Vůz se sériovými pneumatikami díky tomu zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,8 sekundy. S terénními pneumatikami General Grabber AT3 dosáhne elektrické SUV rychlosti 100 km/h za 5,9 sekundy. Dojezd na jedno nabití podle metodiky WLTP je až 487 kilometrů. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h.

V porovnání s výchozí verzí má elektrické SUV s terénními pneumatikami General Grabber AT3 o 31 milimetrů vyšší světlou výšku a nabízí optimalizované jízdní vlastnosti na sypkém povrchu, například šotolině nebo sněhu. V základním nastavení má vůz světlou výšku 206 milimetrů. Ta se ve vyšších rychlostech postupně snižuje: od 85 km/h o 15 milimetrů, od 100 km/h o dalších 17 milimetrů a od 120 km/h o dalších 13 milimetrů. Tím se optimalizuje jízdní stabilita ve vyšších rychlostech a zlepšuje aerodynamika, což prodlužuje dojezd.

Ve spojení s nájezdovými úhly 20 stupňů vpředu a 26 stupňů vzadu je elektrické SUV připraveno na jízdu v lehkém terénu. Přechodový úhel je 19 stupňů. Také strategie regulace tuhosti vzduchového odpružení je přizpůsobena typickým požadavkům při jízdě v terénu. Speciální edice má brodivost 300 mm.

Atraktivní exteriér umocňuje sportovní terénní vzhled

Q8 e-tron edition Dakar je k dispozici v barvách karoserie béžová Siam (metalický lak), černá Mythos (metalický lak) a šedá Magnetic. Maska chladiče Singleframe je vždy v barvě karoserie. Na přání dodávaná maska chladiče „Singleframe s projekčním osvětlením“ vytváří pásem světla vizuálně celistvé spojení obou světlometů.

Také spodní část je lakována metalickým lakem v odstínu Mythos, což vozidlu propůjčuje robustnost a vytváří dojem pevného spojení se zemí. Rozšířené lemy podběhů kol s otvory pro proudící vzduch vpředu a vzadu dodávají modelu Q8 e-tron edition Dakar na silnici mimořádně působivý vzhled.

Svítilny LED promítají po otevření dveří na vozovku nápis „edition Dakar“. Individuální charakter verze edition Dakar* dává najevo také exkluzivní kryt klíčku se speciálním označením. Na přání se dodává komfortní klíček (včetně alarmu), s nímž lze vůz otevřít prostřednictvím bezdrátové komunikace mezi klíčkem a vozidlem u dveří a víka zavazadlového prostoru a uzamknout pomocí senzorů na klikách dveří.

Model Q8 e-tron edition Dakar může být vybaven jedinečnými fóliemi, které jsou inspirovány legendárním soutěžním vozem RS Q e-tron.  Vůz s metalickým lakem karoserie v odstínu černá Mythos tak získá ještě ušlechtilejší vzhled.

Fólie díky záměrně průhledným zónám nezakrývá celý povrch, přestože je nanesena na všechny vnější díly karoserie. Verze s ozdobnou fólií je limitována na 99 exemplářů. Sériové číslo speciální verze prozrazuje nápis na střešních sloupcích D v matovaném provedení.

Edition Dakar nabízí rozsáhlou sériovou výbavu

Speciální edice sjíždí z montážní linky sériově se světlomety Matrix LED a zadními svítilnami LED, které umožňují precizní osvětlení vozovky s vysokým rozlišením. Sériová výbava zahrnuje rovněž tmavě tónovaná skla oken vzadu, po stranách a v zadních dveřích. Interiér je sériově vybaven paketem Interiér S line, který nabízí mimo jiné výrazně tvarovaná sportovní sedadla, čalouněná tkaninou Dinamica z mikrovláken a umělou kůží.

Speciální edice navíc disponuje multifunkčním sportovním volantem obšitým kůží, elegantním černým čalouněním stropu, pedály z ušlechtilé oceli a komfortní středovou loketní opěrkou. Ozdobná obložení jsou vyrobena z matného kartáčovaného hliníku a prahové lišty jsou doplněny hliníkovými ozdobnými prvky.

Horní strana přístrojové desky a prvky ve spodní části interiéru jsou potaženy černou umělou kůží. Na přání je k dispozici paket červeného prošívání Audi Sport, který kontrastně zvýrazňuje sportovní sedadla, volant, prvky pro ochranu kolen a loketní opěrky ve výplních dveří. Červeným okrajem jsou ozdobeny rovněž bezpečnostní pásy, které tak dokonale zapadají do sportovní atmosféry.

Přístroje a ukazatele doplňuje průhledový displej promítající důležité informace na čelní okno. Řidič je vnímá, jako by se vznášely přímo před ním. Nový je také ukazatel v ovládacím systému MMI, který informuje o náklonu vozidla.

Na displeji MMI nabízí Audi speciálně pro tuto edici vytvořená tematická zobrazení na pozadí MMI a patřičně sladěné dekorační osvětlení. Charakter vozidla se zde projevuje ve třech zobrazeních: od bouře v poušti přes stopy zanechané pneumatikami až po krajinu s dunami.

Vysokou úroveň komfortu při telefonování nabízí Audi phone box, který připojí chytrý telefon k anténě vozidla a současně umožňuje jeho indukční nabíjení. K sériové výbavě speciální edice patří rovněž pakety asistenčních systémů City a Tour.

Q8 e-tron edition Dakar nabízí také praktičnost díky řadě prvků výbavy. Sériová výbava zahrnuje mimo jiné paket odkládacích schránek a praktických prvků pro zavazadlový prostor. Odolná vana do zavazadlového prostoru a solidní podlahové rohože jsou opatřeny nápisem edition.

Speciální edice je navíc sériově dodávána se střešním nosičem o nosnosti 40 kilogramů, na němž lze přepravovat různé předměty. Sériově je zahrnuta rovněž taška pro střešní nosič a pásy pro bezpečné připevnění příslušenství. Druhá nabíjecí zásuvka umožní nabíjení vysokonapěťové sady akumulátorů prostřednictvím standardu CCS2 (Combined Charging System Type 2). Nabíjecí systém e-tron kromě toho nabízí vše, co dobrodruzi potřebují k nabíjení svého vozidla – ať jsou doma, u přátel, nebo na chalupě.

Elektromobil Audi Q8 e-tron edition Dakar je dodáván se dvěma sadami kol a pneumatik. Vůz je vybaven terénními pneumatikami General Grabber AT3, které nabízejí vynikající odolnost v terénu. Pneumatiky navíc poskytují optimalizovanou adhezi na různých površích od šotoliny přes kamenitý terén a horské či lesní cesty až po sníh.

Speciální dezén optimalizuje provozní vlastnosti při rozjezdu, brzdění a změnách směru jízdy a umožňuje efektivní samočištění běhounu pneumatiky, a to především na rozbředlém povrchu. Grabber AT3 zajišťuje velmi dobré jízdní vlastnosti také na vozovce s asfaltovým povrchem a způsobuje nízké emise hluku, což výrazně zvyšuje jízdní komfort.

Terénní pneumatiky mají označení M+S, a jsou tak použitelné po celý rok. S modelem Q8 e-tron edition Dakar je navíc dodávána také sada letních pneumatik na 20“ kolech v atraktivním designu S s 5 paprsky do V.

Více světla, lepší výhled a intenzivnější zvuk: výbava na přání

Na přání vytvoří působivé prostředí v interiéru paket dekoračního osvětlení plus s šesti nastavenými barevnými profily. Pomocí rozsáhlého osvětlení kontur a až 30 barev precizně kopíruje základní linie interiéru. Jako alternativu sériově dodávané dvouzónové automatické klimatizace nabízí Audi čtyřzónovou automatickou klimatizaci.

Použitím na přání dodávaného druhého vysokonapěťového topného tělesa se výrazně zvýší tepelný výkon. Tím se urychlí vyhřátí interiéru vozidla při velmi nízkých teplotách a dodatečné vyhřívání sady akumulátorů připraví akumulátorové články na nabíjení i při velmi nízkých teplotách. Na přání dodávaný prémiový audiosystém Bang & Olufsen s 3D zvukem vytvoří v elektrickém SUV akustiku nejvyšší úrovně.

Zesilovač s výkonem 705 W napájí 16 reproduktorů. Volitelně dostupná virtuální vnější zpětná zrcátka s kamerami zmenší celkovou šířku vozidla o 15 centimetrů, a sníží součinitel aerodynamického odporu vzduchu. Virtuální zpětná zrcátka poskytují řidiči oproti konvenčním zrcátkům lepší výhled v prašném nebo vlhkém terénu.

zdroj: tisková zpráva

9 Comments on “Suverénní v terénu i na silnici: Audi Q8 e-tron edition Dakar

    1. nevim jesti je odpojiteny stabilizator nutny, defender ho pokud vim nema a vyvesit kola umi. Plne uzamykatelny zadnu diferencial je vhodny pouze pro dost zvlastni podminky (velky kameny, trial..), v blate na snehu a tak to zadna vyhoda neni, jelikoz to zas nezataci a nejak nemam koule vjet nekam kde to silene klouze jako debil nedotacive. Jezdenej wrangler a nevim jestli me mechanika, kde vyrazujes redukci jako ve v3s (dopredu, vyradit zkusit, nejde tak dozadu a znovu, i muj zetor to umi lip) bavi. Zas aspon ten wrangler mel phev a ne nejakej dizlovej mocal. Kdyby to bylo celoelektro tak bych ho snaz objednal, tedy kdyby do nej neteklo…
      Offroady jsou silenej kompromis a to o co daj vic nez dobry suv je vykoupeny silenym chovanim na silnici. A to rikam s tim, ze sem opakovane utopil v3s, zetor 4×4, nakldac a dokonce i mensi bagrik (ten teda spolecne se zetorem nakonec vyjel dycky sam).
      Co je v mem pripade a to o etronu dost uvazuju prusvih je brodivost, potrebuju minimalne 50cm abych se dostal na dvorek

      1. Pokud nemá stabilizátor a má velký rozsah výkyvu kol, pak to má ty špatné vlastnosti na silnici. Elektricky připojovaný stabilizátor tam je proto, aby byl odpojený v terénu a připojený na silnici.
        Uzamykatelný diferenciál je v homogenním sněhu nebo bahně k ničemu.Ale tam kde je část taková a kus vedle jiný, je to super.

        Těch problémů elektromobilů v terénu je mnoho. Treba by mě zajímalo maximální možné zatížení těchv článku zmiňovaných pneu. Jestli jedna unese polovinu hmotnosti auta při náklonu…

        1. jenze plne uzamykatelny dif dokaze hromada techniky velmi dobre suplovat. At uz jde o spojky (twinster a jemu podobny), jakykoliv samosvor, elektronicky rizena svornost brzdenim sateitu (audi) nebo v pripade ev vicero elektromotorama.

          s bodem 1 vubec nemusis mit pravdu. ABC podvozky nemaj stabiliztory vubec, posledni evoluce panamery taky ne, e mag body control taky ne, moje stary SL snima zkrut stabilizatoru a podle toho prelejva olej na opacnou stranu. Audi/porsche/lambo umi spojovat tlumice uhloprickou. Urcite lze vzduchovej podvozek nastavit tak, aby cast
          funkce stabiku nahrazoval (tohle si myslim je pripad defu). Opet panamera
          umi nahradit stabilizatory tlakem vzduchu i
          mnozstvim oleje nad pruzico casti a to pro kazdy kolo dokonce bez jejich pospojovani olejem nebo vzduchem. A pouze pro 400V systemy…
          Pretezovani ev v terenu nemam vyzkouseny, phev audi/bmw/jeep se v extremu nastartuje. A vsecko je to lepsi nez porovnatelna nafta

          1. Uzamykatelný diferenciál je jedna věc, samosvor a pomůcky emulující chování diferenciálu s omezenou svorností je druhá věc.

            Samosvor má velká omezení a elektronická šidítka jsou z principu reaktivní a nemohou v terénu nikdy plně nahradit uzamykatelný diferenciál. Jsou to výborné pomůcky pro zlepšení jízdy v horších podmínkách nebo pro náročný „sportovní“ způsob jízdy, ale do opravdového terénu patří jedině uzamykatelný diferenciál.

            Ano, část funkce stabilizátoru můžou vzducháče nahradit. Ale jsou limitovány horní mezí odpružení a zvládnutelným náklonem, proto je rozsah mnohem menší a s tím i užití. Vzducháče mají třeba Jeepy, ale konfigurace pro primárně běžné užítí, kde slouží především ke zvýšení světlé výšky.

            1. Pravda je, že ve velkém terénu funguje nejlépe velké křížení pevných náprav, například Defender. Mám zkušenost, že vždycky je lepší manuálně uzamčený diferenciál/diferenciály než ostatní řešení. Samozřejmě více elektromotorů u EV tohle dokáže nahradit. Nicméně, jako všude je základní nízká hmotnost, tu nemají EV ani moderní SUV/offroady.

Napsat komentář