Elektromobil VW Golf Blue-e-motionVOLKSWAGEN
Elektromobil VW Golf Blue-e-motion
Mikrohybridní Citroen C4 e-HDi TEST
Mikrohybridní Citroen C4 e-HDi
Leaf po 4 letech v Jižní KorejiNISSAN
Leaf po 4 letech v Jižní Koreji
Japonsko má víc dobíječek než benzinekSVĚT
Japonsko má víc dobíječek než benzinek

Degradace baterie v Tesla Model S: 4 % po 100 000 km

Jan Horčík - 13 Listopad 2015

Bjorn Nyland patří mezi nejznámější propagátory elektromobilů Tesla Motors. Aktuálně dál k dispozici video ve kterém analyzuje degradaci baterie Tesla Model S po 100 000 km.auto elektromobil Tesla Model S řez autem

Řez elektromobilem Tesla Model S. Baterie o kapacitě 70 kWh90 kWh je umístěna přímo v podvozku zvaném "skateboard".
foto: Tesla Motors

Bjorn Nyland je majitelem elektromobilu Tesla Model S P85. S ním už má najeto 188 000 km. Před asi 86 000 km mu byla baterie vyměněna v v rámci servisní prohlídky z důvodů nesouvisejících přímo s ní.

Nyní má tedy možnost podívat se jak si nová baterie vede po zhruba najetých 100 000 km. V podrobném video-testu Bjorn odhaduje, že kapacita se snížila zhruba o 4 % proti nové baterii.

Zde je nutné zdůraznit několik souvislostí: jedná se pouze o Bjornův soukromý odhad dle metriky auta. Za druhé, své auto využívá extrémně často - prakticky stále je na cestách, 100 000 km najel za jediný rok!

To znamená, že i velmi často využívá rychlonabíjecí stanice Tesla Supercharger. Pro srovnání, roční nájezd běžného řidiče je kolem 15 000 až 20 000 km.

Bjorn proto předpokládá, že i po 10 letech si baterie elektromobilu Tesla Model S dokáže uchovat minimálně 80 % kapacity.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Citace z článku: "Před asi 86 000 km mu byla baterie vyměněna v v rámci servisní prohlídky z důvodů nesouvisejících přímo s ní."

Zajímavé. V tom případě baterie není žádný problém elektromobilu. Vždy mi ji vymění v rámci servisní prohlídky z důvodů nesouvisejících přímo s ní... (třeba na požádání :))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mohlo například dojít k poruše nějakého jiného zařízení, která vedla k poškození baterie. Tak by nastala situace, kdyby baterie byla poškozená, výměna by proběhla v rámci záruky, ale nejednalo by se o problém baterie jako takové.

V takovém případě by to dávalo smysl.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Až se bude v Evropě prodávat Tesla za americké automobilové ceny a trochu se rozjede dotační politika (která je plně odůvodněná zvyšováním palivové nezávislosti státu!) a síť Superchargerů, tak budou všechny diskuze o návratnosti pasé... otázkou je, zda to v ČR vůbec někdy nastane, alespoň 2 ze 3 bodů.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Mělo by. A snad již relativně brzy.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Když jsem si před léty kupoval LiFeYPo baterie do elektromobilu, prodejce mi povídá - a nezapomeňte si je připsat do závěti..... :-). Ani dnes nejsem zdaleka ve věku, kdy taková věc nabývá na aktuálnosti, ale že svých měření si již dovolím tvrdit, že já ty baterky v tomto životě nejspíš opravdu "neojezdím".

S manželkou čas od času spolupořádáme kursy příprav snoubenců na manželství. Tam jim m.j. dáváme tip na vhodný svatební dárek: ať se rodina domluví a každý přispěje na pár kil Lithia ve formě baterií....! Pak je stačí namontovat do vhodného auta, nabít a jezdit. Při správném používání dalece překonají dnešní průměrnou životnost manželství..... ;-).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"Když jsem si před léty kupoval LiFeYPo baterie do elektromobilu,..."

Prosím buďte konkkrétní. Před kolika lety? Díky.

Před pěti lety.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jake clanky doporucujete? Winston nebo Wina? Vybiram nejake do P106 na vymenu puvodnich NiCd. Nezbavujete se nekdo nejakych lehce jetych, treba z duvodu vymeny za vetsi kapacitu? Pripadne nejaky tip, kde koupit nejlevnejsi?

Je-li to možné, Wina. Měly by být po všech stránkách o fous lepší, za podobnou cenu.

Ale v praxi, zvláště u malých aut, často rozhodují spíše rozměry a kapacita konkrétních dostupných článků, které definují možnosti zástavby. Musíte prostě dosáhnout jmenovitého napětí a přitom se snažíte do definovaných prostorů toho naložit co nejvíc... ;-). Pokud vím, například u P106 má pan Vegr z Prčice vychytanou přestavbu s Winstony.

cca 100 tis km jsem najezdil za 3 roky s P106 Electric. Úbytek kapacity baterií byl neměřitelný, rozdíl v napětí na nejslabším a nejsilnějším článku byl běžně 0,04V, při úplném vybití byl rozdíl 0,07-0,08V a auto mělo stále stejný dojezd. Ovšem po prvním roce používání jsem už nabíjel jen na 80%, na 100% tak jednou týdně. Jestli na 100tis km Tesla nabila cca 300x, tak já musel nabít cca 1200x vzhledem k rozdíleném u dojezdu na jedno nabití. A to byly LiFePo4 s kapacitou jen 15kWh. Uvidím, jak na tom bude Leaf - toho nešetřitřím a nabíjím pořád na 100%. Najedu "jen" cca 5tis/ měs - tak mi to bude trvat ještě cca 1,5roku (to by se zrovna měl ukázat nový Leaf, Tesla III, Bolt atd.) Už současné baterie v EV vydrží možná déle, jak zbytek auta.

---

cca 150tis km na elektřinu - www.qauto.cz

Zas tak úplně extrémní to není a stále na cestách být nemusí. Takové dojíždění do práce z Brna do Prahy a zpět v pracovní dny to bohatě pokryje. Nicméně je hezké vidět, že i u takto drahého auta je reálné, že se zaplatí jen na ušetřených nákladech za pohonné hmoty a servis.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Něco mi uteklo? Vy máte nějakou kalkulaci s použitelným statistickým vzorkem, který to dokazuje v rámcové životnosti obnovy fleetového parku 4-6 let? Přes veškerou snahu mi vychází použití elektromobility primárně v hromadné dopravě, následně taxíky, manažerská vozidla/obchodníci, podnikatelé, lidé dalece dojíždějící do práce, ten zbytek...

Na co kalkulaci se statistickým vzorkem? Píše, že najede 100000 km/rok, což i když bereme jen úsporu za palivo 2,5 Kč/km, tak je na nule, pokud Teslu za 5 let prodá za v přepočtu milion (což rozhodně reálné je) a to ani nepočítám, že běžné spalovací auto s nájezdem půl milionu kilometrů také něco ze své hodnoty ztratí. Takže na své větě "je reálné, že se zaplatí..." nevidím nic špatného.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Po deseti letech možná bude kapacita 80 procent, ale baterka bude totálně zvadlá zrychlení z nuly na sto tak za 15 vteřin

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tady to máte vy všichni rejpalové, skeptici a zastánci fosilních automobilů! Za chvíli Vám strčíme baterie do zadků a budete šlapat jak se bude pískat!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to nie je rypanie, ale prenasanie skusenosti, a tieto skusenosti vyvolavaju opodstatnene obavy.

baterie v sade starnu aj vekom. konkretne Li po 2-3 rokoch naraz uplne umru, aj koli jednemu clanku ktory nema balancne pokrytie s moznostou ho vypojit. Na druhej strane, ked sa s Li dlho nic moc nerobi, malo sa zatazuju, alebo su casto odpojene, su z preverenej serie, vydrzia 10r. a su stale ako nove.

obava je, ze automobil je zatazovany ako bussiness notebook na cestach a koli cene sa pouzivaju "vsetky" Li pri vyrobe sad.

to sa nakoniec stalo aj Tesle, Leafu, tam sa vsak potichu v ramci zaruk vymienaju, v pripade Tesli ale neratali s udajne olovenou ktora si dupla a auta boli nepojazdne. Udajne, lebo nemam istotu ci sa nestala len obetny baranok priciny.

Leaf mám víc než 4 roky a najeto 50 tisíc: úbytek baterky do 10%.

Model S mám víc než 2 roky najeto skoro 80 tisíc: úbytek baterky cca 5%.

Obe baterky jsou původní. Jen v baterce Tesly mi vyměnili stykač.

To ale jenom vaše dojmologie. V noteboocích se používají těměř výhradně baterie s chemií LiCo, což je z cyklické i kalendářní životnosti to nejhorší co je. Nicméně je to levné a bez problémů dokáží pohánět příslušné zařízení po celou dobu jeho morální životnosti a při nejhorším si za pár šupů koupíte baterii novou.

Hlavním problémem předčasného kalendářního stárnutí je teplota. Dnes už to je asi lepší, ale starší LiCo články ztratily při pokojové teplotě až 20% kapacity ročně bez ohledu na to, jestli jí někdo používal nebo ne. A co teprve v notebooku, které se používá neustále, topí tam procesor a třeba ještě grafika a ta baterka tím samozřejmě trpí, protože její nejbližší články jsou neustále zahřívány na dvojnásobek té pokojové teploty nebo i víc.

Ale to je pořád řeč o LiCo chemii, která se v žádném seriózním EV nepoužívá. Tam mají místo chemie jako NMC nebo NCA, výjimečně třeba lifepo4 nebo LTO. A ty mají jak kalendářní tak cyklickou životnost i další parametry ušité na to aby pokud možno vydržely celou morální životnost auta.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Muj notebook jede na siti vzdy bez akumulatoru. Uz 2 roky a kdyz potrebuju byt mobilni, vlozim aku a je skoro jako novy. Nejhorsi je kdyz se porad dobiji, protoze se udrzuje na maximalni kapacite a ta neni optimalni pro zivotnost a navic kazde (i castecne) dobiti se pocita do celkoveho poctu moznych cyklu.

Žádný dobře navržený management nebude baterku držet pod maximálním nabíjecím napětím po celou dobu, kdy je notebook napojený do sítě. To by nebylo nic jiného než měkčí forma přebíjení. Tudíž je úplně jedno, jestli jí máte v notebooku nebo ne s jedinou výjimko a tou je právě to, jaké je v mezičase vystavená teplotě.
I když taky jsem zažil notebooky staré bezmála deset let, je tam původní baterka, která tam byla strčená celou dobu a výdrž je jen o trochu slabší než když byla nová. A kromě toho značkoví výrobci i ty LiCo články dneska umí udělat hodně kvalitně.

Obrázek uživatele Jolinar

Tesla Roadster mel LiCo pokud vim, ale to taky byl "proof of concept" car :-)

Však proto jsem psal nepoužívá v přítomném čase.

Obrázek uživatele Jolinar

jo aha :-)

Prenášanie skúseností akosi nepomôže, pretože skúsenosti môžete mať (ak nemáte elektromobil), iba z telefónov, notebookov a podobne - teda zariadení, ktoré battery management system nemajú. A chcel by som vedieť čo sa stalo Tesle a Leafu, že tam "potichu" vymieňajú baterky v záruke.

Obrázek uživatele Jolinar

nevim jak Leafovi, ale v Tesle vymenovali vnitrni stykace v baterii, coz ale niajk nesouvisi se samotnymi clanky. Jiste, kdo nema zkusenosti s elektromobilem nebo se o to moc nezajima, tak vidi jen "vymena baterie", hruuuza, co ted? :-D

Presne tak. Tesla mala problémy s tými stykačmi a ešte so systémom, ktorý nabíjal olovenú 12V baterku. Leaf mal problém (prvé ročníky) s rapídnym úbytkom kapacity baterky, ale iba u áut používaných v oblastiach s vysokou teplotou - v USA typicky Nové Mexiko, Arizona, Texas, južná Kalifornia. Takže ich potom v rámci záruky vymieňali, ale rozhodne nie potichu - pekne nahlas :-)

Obrázek uživatele Jolinar

jo, pravda na toho Leafa v horkych statech jsem zapomel...

Co se Tesly tyce, kdyz se nejedna o problem s clanky baterie tak to nevidim jako kriticky problem... Znam pripady kdyz si ten vadny stykac menili lidi sami :-)

Obrázek uživatele Jolinar

chyba v clanku, nema P85D, ale "jen" P85 :-)

Obrázek uživatele Jan Horčík

pardon, napraveno

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články