dAlH2Orean není jen tak ledajaké auto. Za prvé, více než o auto jde o autíčko na dálkové ovládání. To ale není to nejpozoruhodnější. Výjimečné je tím, že jako palivo slouží kousky plechovek, třeba od piva.
Malé auto na vodík jménem dAlH2Orean je dílem dvoučlenného týmu v podobě studenta Aleix Lloveta a profesora Xavier Salueña z technické univerzity v Barceloně. Jde o součást projektu nazvaného „Aluminium“ (hliník), který si klade za cíl stavět mikroauta s pohonem na recyklovaný hliník.
Konkrétně v případě dAlH2Orean („Delorean“, jako pocta slavnému automobilu na odpadky z filmu Návrat do budoucnosti) jezdí auto na hliníkové kroužky z nápojových plechovek (viz. video). Kde je zakopán pes?
Do malé nádržky naházíte několik kroužků. K nim přidáte vodu a NaOH (hydroxid sodný), se kterým hliník reaguje tak, že vytváří vodík. Ten pak prochází octovým filtrem, který odstraní zbytky hydroxidu. Další filtr obsahující oxid křemičitý v podobě silikagelu odstraní vlhkost.
Čistý vodík pak putuje do palivového článku, který vyrábí elektřinu a ta pohání malý elektromotor. Malé auto na dálkové ovládání zvládá max. rychlost 30 km/h. Takhle dokáže autíčko drandit až 40 minut na jednu nádrž.
Cílem projektu je vyvinout malé auto s výkonem 5 – 60 koní, které bude jezdit na recyklovaný hliník. Jednou z výhod takového auta je že neprodukuje žádné emise oxidu uhličitého. Odpadními látkami jsou hydroxid hlinitý a hydroxid sodný, které lze znovu využít.
Studentsko-profesorský tým vidí ve svém projektu obrovskou šanci pro všechny hobby nadšence do aut na dálkové ovládání. Zatímco auto s vodíkovými palivovými články dnes běžně stojí kolem 70 000 Kč, jejich řešení by mělo mít výslednou cenu kolem 20 000 Kč.
Jak regulují rychlost
Jak regulují rychlost reakce? Je celkem bouřlivá a není potřeba stále konstantní množství vodíku, zvláště ve spojení se spalovacím motorem by to byl problém.
Na to bohužel odpověď
Na to bohužel odpověď nemám, ale můžete se zeptat na jejich oficiálních stránkách, případně na jejich Facebookové stránce.
Tak nad tím jsme už
Tak nad tím jsme už uvažovali. Čistě teoreticky by šel přístroj zamontovat do obyčejného vozu nastaveného na spalování vodíku. Jinak kdyby to někoho zajímalo je to v podstatě Kipův přístroj a vyvíjí to vodík pod takovým tlakem, že by šel foukat rovnou do motoru.