Čína chce elektromobily, blíží se konec spalovacích motorů

Do roku 2018 musí podle nového návrhu čínské automobilky vyrábět 8 % aut do zásuvky. Od té doby by měl tento podíl už jen růst. Zatím jde pouze o návrh, ale pokud bude schválen bude to znamenat zásadní skok.

Spalovací motory to mají, zdá se, spočítané. Na největším automobilovém trhu světa nebudou mít už za pár let místo.
foto: dgozgozz, licence public domain

Proměna Číny z uzavřeného, zaostalého hospodářství ve vyspělou, relativně bohatou ekonomickou velmoc proběhla v extrémně krátké době. Z toho pramení i současné potíže, zejména obrovský boom automobilismu a související znečištění ovzduší.

Nedávná zpráva o tom, že Čína začne uhelné elektrárny přestavovat na jaderné může nám v Evropě připadat jako z jiného světa. Stejně jako 8% hranice pro automobilky. Jenže tohle je Říše středu, kde věci fungují jinak.

Do rou 2018 by podle Forbes.com měla roční produkce aut v Číně dosáhnout 28,5 milionu. Pokud by měl nový návrh platit, bude to znamenat zhruba 2,3 milionu aut do zásuvky. Do roku 2020 to pak budou dokonce asi 4 miliony, protože podíl by se měl zvýšit na 12 % a růst bude i celková výroba.

Žádný div, že Asie, resp. Čína je považována za budoucí mekku elektromobilismu. Pro tuhle zemi prostě neexistuje jiná cesta. To je i důvod, proč si na ni brousí zuby Tesla a proč se nového nařízení tolik obávají německé automobilky.

ZAJÍMAVOST: Není náhoda, že Škoda Auto chce svůj první elektromobil představit příští rok na autosalonu v Šanghaji.

Nejnovější obrat Volkswagenu směrem k elektromobilitě (do roku 2025 chce mít čtvrtinu prodaných aut na elektřinu) je nejen dílem dieselgate, ale právě i uvědoměním si, že tohle je budoucnost na největším automobilovém trhu světa.

To je hlavní důvod, proč německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel nedávno zavítal do Číny – aby lobboval za „své“ automobilky. Dostal tam ale podle všeho studenou sprchu. Čína prý nebude s německými automobilkami zacházet jinak než s ostatními.

Jenže vzhledem k tomu, že i u něj doma v Německu se ozývají hlasy vyzývající k zákazu aut se spalovacím motorem, nebude to mít Volkswagen ani další německý automobilový průmysl lehké ani nikde jinde. Konec spalovacího motoru se jednoduše pomalu, ale jistě blíží.

62 Comments on “Čína chce elektromobily, blíží se konec spalovacích motorů”

  1. Čína by hlavně měla
    Čína by hlavně měla chtít začít konečně omezovat a kontroloat emise a sajrajty ze svejch uhelek, které hlavní měrou přispívají k jejich šílené smogové situaci. Pak teprve bude mít větší nasazení elektroaut kýžený efekt. Když to nebude řešit tak to může mít opačný efekt.
    Čína se logicky snaží používat co nejvíc vlastních surovin a tak pálí uhlí vo 106. Podporu elektromobilů maj už dlouho vysokou, ale majitelé elektroaut pak naráželi na velký nedostatek dobíječek. Holt koumoušký proklamační žvásty a plánování je nepostaví. Výsledkem pak bylo „vynález“ benzínivé centrály na přívěsném vozejku nebo jeden podnikatel co si postavil sít vlastních dobýječek podél 1000 km trasy kudy párkrát ročne jezdí pravidelně za obchodem 😀
    Zároveň však využívaj elektropohon vo 106 díky masivnímu používání elektrokol a skůtrů. Prý je to fasnicující sledovat dvě řeky lidí valící se městem skoro neslyšně proti sobě, aspoň tak jsem to slyšel kdysi v rozhlase od nějakého cestovatele. Mevím zda to nebyl zrovna pan Mužík co natočil dokument o historii ropy a je pořadatelem kolojízd.

  2. HYBRID, pane Horciku. to je
    HYBRID, pane Horciku. to je hlavne to, co se mysli pod pojmem auto do zasuvku. ano, urcite, spalovaci motor bude mitporad mensi vyznam, ale jeste dloooooooouho se mu nevyhneme. ze chce cina 8 procent aut do zasuvky jeste neznamena, ce chce 8 procent cistych elektromobilu. chce proste 8 procent aut do zasuvky. dokonce ani neuvadite nic o minimalnim dojezdu. ale to mi dava logiku. auto, kterym denne najedu 10-20km a o vikendu aa to jenom jednou za cas najezdim treba 100-200. opravdu nemusi byt cisty elektromobil. trosku se, zdvorile prosim, mirnete s tema bombastickyma clankama jak nam tady konci spalovaky a tesla s elektromobilama ovladne cely svet. dekuji.

  3. Off
    Ono nestačilo postavit

    Off

    Ono nestačilo postavit jaderky hned vedle moře, teď se rovnou plácnou v lodi na vodu. Samozřejmě rusáci a Čína. Evidentně koumoušské relikty. Pochybuju, že jejich likvidace po dosloužení bude jednoduchá pokud se teda někde nepotopěj což se stává i těm nejbezpečnějším lodím.
    http://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/historie-soucasnost-plovoucich-jadernych-elektraren/#comment-7140

  4. je potreba si uvedomit ze
    je potreba si uvedomit ze „auto do zasuvky“ muze stale mit spalovaci motor, plugin hybrid je jaksi take auto do zasuvky, Skodovka v Cine predstavi take plug-in hybrid a to SUperba na bazi Passatu GTE, ono vpodstate se Skodovkou to ani nemusi mit spolecneho vic nez logo, neb kuprikladu Superba 1 generace v Cine prodavali pod nazvem Passat

  5. Úředníci dokáží
    Úředníci dokáží prosadit ledacos velmi rychle, pro ně je to jen otázka zvednutí ruky nebo zmáčknutí tlačítka. Ostatní se s tím budou muset nějak vypořádat, například při každoroční cestě s rodinou k moři, vystát kromě dopravní zácpy na hranicích, ještě další dvě půldenní fronty na volný dobíjecí stojan, za předpokladu, že jich budou k dispozici celé plantáže, protože všichni budou chtít dobíjet po cestě tak maximálně dvakrát, to znamená, že se obvykle sejdou na stejném místě.
    Anebo dostane úředník rozum a přechod na elektromobily bude pozvolný aby se stihla vystavět infrastruktura pro stovky milionů elektromobilů jen v Evropě a hlavně aby se stihl vyvinou lepší akumulátor, jinak řečeno prodloužil dojezd. Zatím se prodlužuje, ale za cenu, že místo dvouset kilogramů baterek si vezete třista kilogramů baterek a tomu říkám pokrok v elektromobilitě 🙂 Fandové elektromobility taky rádi sčítají hrušky a jablka dohromady. To znamená maximální udávaný dojezd výrobcem, nejkratší dosažitelnou dobu nabití akumulátorů na 100% a o vlivu dalších faktorů, jako jsou teplota a naložené auto ani nemluvím. Když to dosadíte do jednoho vzorce, tak je to elektromobilní bída a ne slibovaný maximální dojezd.

              1. Jasně Kulda, takže když
                Jasně Kulda, takže když stále používáme nože, protože na určitou činnsot za ty tisíce let nic lepšího není, tak vlastně žadnej vývoj nebyl a hlavně byl vždy takovej, kdy ho předpověděli vědci i na 40 let dopředu, že?
                Co si přiznat, že tužkovka bude stále používána dokud bude nejlepší řešení a stejně tak si přiznat, že vždy přijde někdo kdo neuvěří Kulovi, že to nejde a zkusí to a ono to půjde i když Kulda prognozoval, že svět půjde vývojem jinudy…

                1. Ja neco prognozoval? To bych
                  Ja neco prognozoval? To bych se neodvazil, na to jsou tu jini Vondraci.

            1. NRC Handelblat – Wetenschap
              NRC Handelblat – Wetenschap 8.december 2016, Nizozemi. Vse funguje na bazi indukce, 2 ruzna magneticka pole provokuji navzajem elektrinu. Zdroj je ulozen ve vozovce, auto ma prijimac v podvozku. Auto se nabije behem pomale jizdy za pul km. Nabijeci plochy ve vozovce jsou kazdych 100 metru. Stejne funguji uz leta autobusy v Gumi ( jizni Korea). V Manheimu jezdi momentalne 3 mesice na zkousku el.autobusy,v Zeneve uz nekolik mesicu- naporad-, ktere sa takto prubezne dobiji na kazde stanici. Zdravim a preji pekny den.

                1. O „blabolu“ muzete
                  O „blabolu“ muzete diskutovat s pisatelem vyse uvedeneho clanku Jmenuje se Joost van Kasteren.Jiste ne na zdejsim foru a uz urcite ne se mnou. Nejsem odbornik a muj prispevek neni zadny preklad, jen naznaceni o co zhruba jde. Preji pekny den.

                2. To nebylo mineno ve zlem.
                  To nebylo mineno ve zlem. Ale proste (z ciste fyzikalniho hlediska):
                  – magneticka pole nic neprovokuji, natoz elektrinu
                  – pokud by se auto melo nabit za pul hodiny pomale jizdy, bude muset byt (pro beznych velikostech baterii) vykon dobijeni v radu desitek kW
                  – pokud navic nejsou dobijeci plochy jedna vedle druhe, ale jen kazdych 100m, tak ten potrebny vykon pujde do MW (coz zadne existujici auto nestravi).

                  Proto si myslim, ze to je bud spatne v puvodnim clanku nebo spatne prelozeno (ale holandsky neumim, takze tezko puvodni clanek posoudit i kdybych ho videl).

                3. Ja to take neminil ve zlem.
                  Ja to take neminil ve zlem. Mate moznost to probrat s autorem clanku,pokud o to stojite, umi perfektne anglicky a jiste Vam ochotne vysvetli co treba. Ja nemam zajem ani cas se do clanku hloubeji ponorit,jsem laik a toto info mne staci.

                1. Pane Dako 🙂 Ja mluvim
                  Pane Dako 🙂 Ja mluvim perfektne holandsky,neb zde stridave jiz 25 let ziji. Cele tema povazuji pro mne uz davno za uzavrene, neb jiz nezajimave. Dobrou noc !

                2. Se nemusíte hned vztekat,
                  Se nemusíte hned vztekat, ja také umím plynule česky, neb tady již skoro 40let žiju :), a přesto mám někdy problém porozumět českému textu (některých novinářů). Tak si z toho nic nedělejte. Nápodobně, dobrou …

                3. Reagoval jsem jen na Vasi
                  Reagoval jsem jen na Vasi poznamku o Google prekladaci . Nepokladam ten nizozemky clanek az za tak dulezity, abych si s nim dal praci dobre ho prelozit . Chtel jsem pouze nastinit, ze problem bezdotykoveho nabijeni aut je mnohem dal,a hlavne se na nem intensivne pracuje, vic nez si mnozi mysli.

            1. A znaj Kudla fyziku,
              A znaj Kudla fyziku, stačiloo by alespon tu ze zakladky, nějaké ty blbosti jako transformátor atd., že píšou, že když to nespojím drátem a „posílám“ to tím vzduchem, že to není účinné :D, asi v těch trafostanicích co jich je po celé Čr tolik, funguje magie a to už se neodvážím říci co za magiju funguje na indukčním sporáku a ta prahbýdná učonost oproti plynovému sporáku je škoda zminovat 😀

              Kuldo, co místo tvojich pohádek co píšeš na základě svého špatného vzdělání si přečíst alepon populárně naučné články o elektrice a všem okolo ní, než začnaš psát bludy a ještě říkat, že jsou pravdou…

            2. energie do Vašeho domu nebo
              energie do Vašeho domu nebo bytu jde taky vzduchem.. Přes transformátor, který transformuje vysoké napětí na nízké napětí 230/400 voltů, v trafu jsou primární a sekundární cívky také odděleny tím ,,vodičem,, vzduchem a navíc důkladnou izolací, přenos je tedy indukční a funguje na to třeba celé sídliště..
              U bezdrátového dobíjení BEV má ten transformátor jen jinou podobu, je sešlapanej do placky, ale princip je pořád stejný, jen pracuje na vyššší frekvenci, ne 50 Hz jako máme v síti, protože ny vyšší frekvenci je vyšší ůčinost přenosu energie. Funguje to podobně jako indukční varná deska a světe div se, příkon indukčních varných desek a klasických plotýnek je téměř shodný.

              1. Prosim pekne, proctete si
                Prosim pekne, proctete si princip fungovani transformatoru, kdyz uz jste o nem zacal, coz vas navede na magneticke obvody a konecne k rovinnym civkam a indukcnimu prenosu energie. Nekde v kapitole kolem magnetickeho toku pak mozna pochopite vyznam vzduchove mezery v techto systemech, coz vam dohromady s poznatky o chovani transformatoru pod zatezi da mlhavou predstavu o ucinnosti celkoveho reseni.
                Ale uplne na zacatek si zopakujte rozdily mezi prikonem a vykonem, abyste se tomu svetu tolik nedivil.

                1. Ano, přesně ta vzduchová
                  Ano, přesně ta vzduchová nebo jiná „permeabilní mezera“, to je právě ten problém. Mozná bych to ještě chápal u stojícího auta, kdy nějaký magnetický obvod vytvořím těsnou (co nejtěsnější) vazbou, aby to mělo alespoň trochu přijatelnou účinnost. Jak toho docílit za jízdy, si fakt nedokážu představit. Apropo, srovnávat indukční přenos elektrické energie za indukční ohřev vnášením výřivých proudů do dna hrnce (typicky indukční deska) je tak trochu mimo.

        1. V Anglii se bezdrátově
          V Anglii se bezdrátově dobíjí už celkem dlouho, indukční přenos např. od Qualcomu a Chargemaster využívá spousta uživatelů BEV. Dále v Anglii postavili na M1 dálnici mezi Londýnem a Glasgow ůsek s bezdrátovým dobíjením, v létě to byla stavba těsně před dokončením, dnes by to už mělo být ve zkušebním provozu. Taky tam jsou takové ostrůvky s klasickýma nabíječkama jako známe od ČEZ. Na středu dálnice jsou dva pruhy pro vozidla do 5 tun, v zemi jsou uložený takový cívky, kterýma proud běží zároveň s auty, nežhaví tím celá dálnice, ale jen cívka nad kterou auto zrovna je a rychlost jízdy nehraje roli. Efekt je ten, že auto nesjíždí z dálnice vybité..

      1. Nabíjení a akumulace
        Nabíjení a akumulace elektrické energie se prudce vyvíjí podobně jako termojaderná fúze – kam až si ve svých šedesáti letech pamatuji, tak celou tu dobu vždy zbývalo už jen pouhých pár let do vyřešení několika problémů a jasnou budoucnost s neomezeným čistým zdrojem elektrické energie už budeme zažívat na vlastní kůži 😉 …

  6. Zvlada Babis nove
    Zvlada Babis nove technologie?
    Kdyz jedu na sluzebni cestu soukromym autem, dostanu nahradu za km dle ceny PHM daneho druhu pro prislusne vozidlo plus pausal za km.
    Jak to vypada kdyz pojedu EV. Na webu jsem nic k tematu nenasel. Ma nekdo info jak to resi Babisuv Financni urad?
    Vyhlasuje MF nejakou cenu elektriny pro EV?

    1. Toto téma jsme řešili v
      Toto téma jsme řešili v kanclu minulý týden (se zavedením eet). Myslí i nemyslí.

      V tabulce je totiž možno nalézt průměrné ceny nat 95, 98 a dieselu.

      Oficiální tabulky nepočítají s LPG, CNG ani bioethanolem. Avšak řešení tu je. Sbírat účtenky a ty ti budou následně proplaceny, případně si vyřídit palivovku.

      U elektřiny je to komplikovanější, avšak ne neřešitelné. Z rychlodobijecích stanic máš výpis (proplatitelný, popř ho platí rovnou firma). Doma máš třeba odpočtové hodiny.

      V krajní mezi si můžeš průměr cen PHM zjistit komunikací s ministerstvem financí (měli by ti ho sdělit).

      Ono těchto mezer, resp. Zákonů, které nezahrnují moderní technologie a možnosti je víc (nesváděj to pouze a jen na p. Babiše, v jiných státech je to obdobné).

      1. nasel jsem navrh zakona
        nasel jsem navrh zakona ktery by to mel vyresit. jenomze to je takova slatanina. Viz zde:
        http://www.spcr.cz/images/160325_SPCR_stanovisko_PHM.pdf
        Je v CZ technicaku uvedena spotreba kWh/100km?
        Moje EV ma nemecky technicak. Tam nic nestoji.
        V DE se pocita pausal stejny pro vsechny auta. Tak tam to maj jednoduchy. V CR snad ani neni povolene natankovat benzin/naftu do kanystru a az pozdeji prelyt do nadrze. V zakone si delaji starosti o uplnych nesmyslech. Co je nadr, verejna, neverejna cerpaci stanice, kdo smi co prodavat a dalsi zbytecnosti. Ani Rakousko-Uhersko nemelo takovou byrokracii jakou zavedly bolsevici a to pretrvava dodnes.

        1. leodendula: „CR snad ani
          leodendula: „CR snad ani neni povolene natankovat benzin/naftu do kanystru a az pozdeji prelyt do nadrze.“

          Proč by to nebylo povolené, dělám to tak běžně, a na žádné benzínce s tím nemají problém, akorád občas pičuje obsluha, kdyz s tím kanystrem v ruce jdeš platit. Tak ho nechávám normalne venku před dveřama a pohoda.

          1. to je mysleno v souvislosti
            to je mysleno v souvislosti s cerpanim PHM na cerpacich stanicich pro ucely vyuctovani sluzebni cesty soukromym autem. v tom zakone urednici totiz taxativne stanovuji kde a kdo smi takove PHM prodavat a jak se musi cerpat atd. Presne tam vyjmenovavaji co je nadrz, co je verejna cerpaci stanice a dalsi hlouposti. A prave ta moznost cerpat do kanystru a pak do nadrze nejak zapomeli.

      1. To jsem uz kdysi delal a sef
        To jsem uz kdysi delal a sef me chtel prasknout za danovy podvod. Mel jsem Octavku na nemeckych SPZ a Feldu na CZ SPZ. Nastesti obe v dieslu. Spotreba skoro to same. Ale sef byl idiot. Samozrejme jsem jezdil dal Octavkou. Nakonec jsem s nim vyj*bal. V DE jsem vzdy natankoval u nejdrazsi benzinky siroko daleko Shell V-Power diesel 10 litru a predlozil jako doklad o cene. Zbytek jsem jezdil na obyc. diesel. Hlupak nic nepoznal.

  7. Byla doba, kdy všechna
    Byla doba, kdy všechna odpadní voda odtekla do řek. Byla doba, kdy každá fabrika kouřila z komínů a nikdo to neřešil. Byla doba, kdy se všechen odpad vozil na skládku a nic se netřídilo.
    Dnes je doba, kdy začínáme řešit čím lidé topí. Dnes je doba, kdy začínáme kontrolovat funkčnost katalyzátorů a filtrů u výfuku. Dnes je doba, kdy Vám popeláři nevyvezou popelnici, když zjistí, že tam vyhazujete něco co tam nepatří.
    Přijde doba, kdy nebudeme topit doma uhlím. Přijde doba, kdy nebudeme tankovat a pálit v autech benzín a naftu.
    Ano svět se pomalu mění. Ona totiž není jiná cesta.
    Buď se postupně postřílíme u poslední vrtné věže, nebo najdeme alternativu. To zda to budou baterie, nebo vodík je dnes ve hvězdách. Vše nasvědčuje tomu, že to budou elektromotory co budou roztáčet kola průmyslu.

    1. Byla doba … kdy se take
      Byla doba … kdy se take tak neplytvalo obalovým materiálem, na nakupy se chodilo s platěnou taškou a ne jako dnes, kdy se spotřebuje stovky tun PVC pytliku a jiného balícího materiálu. Taky osobní auta jezdila na benzín, nafta byla jen pro nakladaky, traktory a ZT (taky nafta stála 4,5 a benzin 9,8 – proc dneska je to skoro 1:1 ?)
      Vozit odpadky na skladky, už i v té době, by taky nešlo do nekonečna, kór v dnešní konzumní době. Televize (obecně elektronika) se kupovala s životností na desitky let, dneska je třeba kupovat „placku“ a „padlo“ každy rok, bo ta rok stará má jen 1,5m a dneska jsou „in“ dvoumetrovky. A tak bych mohl dál pokračovat. 🙂

Napsat komentář