Německá Spolková rada odsouhlasila nedávno návrh zákazu prodeje spalovacích aut v Německu od roku 2030. V praxi to zatím nic neznamená, ale jde o významný signál pro budoucnost.
foto: Zauberin, licence public domain
S návrhem na zákaz prodeje spalovacích aut se už dříve vytasilo Nizozemsko, Norsko, Rakousko a dokonce i Indie, kde znečištěné ovzduší zabije ročně 5,5 milionu lidí. V červnu se přidalo Německo, kdy šlo ale pouze o předběžné návrhy, za kterými stáli především Dieter Janecek (Zelení) a Rainer Baake (náměstek ministra pro Energiewende).
Nejnovější rezoluce Spolkové rady Německa není závazným úkonem, nýbrž spíš doporučením a vyjádřením názoru. Rada nicméně sdružuje zástupce všech spolkových zemí nejsilnějšího evropského státu, a je tak dobrým vodítkem pro budoucnost.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
POČÍTÁME: je z hlediska emisí výhodnější spalovací auto nebo elektromobil? 1
Pokud by se návrh skutečně podařilo postupně uvést v život, byl by dopad na celou EU obrovský. Cestou k tomuto cíli by mělo být podle rady mimo jiné postupné zvyšování daní na naftu, resp. spalovací auta jako taková.
Návrh Spolkové rady je adresován přímo Evropské komisi a vyzývá ji, aby „přehodnotila současný způsob zdanění a poplatků ve vztahu k podpoře bezemisní mobility“.
Rada se tedy zjevně inspirovala v Norsku, kde je třetina nově koupených aut na elektřinu. A to právě díky vysokým daním na nákup spalovacích aut a naopak nulovým daním na nákup elektromobilů.
Dobrým vodítkem k nadcházející změně může být i aktuální autosalon v Paříži. Tam většina evropských automobilek, včetně Volkswagenu, prezentovala elektromobily s dojezdem 300 až 600 km, které půjdou na trh v letech 2017 až 2020.
V Evropě se ročně prodá asi 13-14 milionů nových aut. Za rok 2015 se ale v Evropě prodalo „jen“ asi 200 000 elektromobilů a plug-in hybridů.
Problém je s Diesely, tedy
Problém je s Diesely, tedy s motory na naftu, které v reálném provozu nesplňují ani stávající normy. Nevím, jak to systémově řešit. Nejjednodušší by asi opravdu bylo uvalit na naftové motory několikanásobně vyšší daně než na benzinové motory.
Dostal jste taky někdo v
Dostal jste taky někdo v Brně pokutu za parkování zádí a tedy výfukem u chodníku? Když jsem se ohradil, že to výfuk nemá, sebrali mi techničák bo je špatný technický stav.
Nedávno jsem v kuloárech
Nedávno jsem v kuloárech zaslechl, že OMV chystá rozprodávání sítě čerpaček. Že by to spolu souviselo?
Ad daně na spalovák; česko by pro BEV namísto dotací mohlo (a dle mne mělo) (z nařízení eu) zavést nulovou DPH a pro všechny kupující. /Ale to by zanikly spolky parazitující na dotacích 🙁 /
Mimochodem, puvodni zdroj je
Mimochodem, puvodni zdroj je Der Spiegel (neco jako nase Hromy a Blesky), takze bych to bral s jistou rezervou.
to sa zas niekomu nieco
to sa zas niekomu nieco prisnilo.
Jednoznačně lepší než
Jednoznačně lepší než dotace je vyšší zdanění toho co stát nechce. Proč když u cigaret alkoholu to dělá stejně tak neučiní i u spalováků?
Lidi jsou šetřílci, takže než by měli platit vyšší daně radši hledají cestičku jak je obejít. To je jediná cesta která funguje a nikdo proti tomu nemůže říct ani zybla.
Ehm, u cigaret a alkoholu to
Ehm, u cigaret a alkoholu to funguje? Vazne?
Ehm, ja jsem nekde psal
Ehm, ja jsem nekde psal něco o tom že to funguje?
Psal jsem zeto tak stát dělá a že to podle mého názoru je lepší, než dotace které jsou o proti tomu na ho….
Vložil/a hobit, Po,
Vložil/a hobit, Po, 2016-10-10 12:50
… To je jediná cesta která funguje …
Máte pravdu, asi jsem to
Máte pravdu, asi jsem to napsal, dost neohrabane.
Myslel jsem samozřejmě že to funguje pro elektromobili jako v Norsku.
Zrovna v tom Norsku mi
Zrovna v tom Norsku mi prislo, ze funguji spis ty pozitivni pobidky (parkovani zadara, pouzivani bus pruhu…) nez ty negativni. Uz jen proto, ze prakticky nejsou videt mimo okoli velkych mest (ani tesly s dobrym dojezdem). Ale treba se pletu.
No hlavni je stejne cena
No hlavni je stejne cena tech aut – spalovak je hodne zdaneni, EV malo, diky tomu stoji prakticky stejne… ta moznost jizdy v bus pruhu uz je drobnost, cena parkovani je otazka jestli je to pozitivni pro EV nebo negativni pro spalovak…
No ony ale spalovaky jsou
No ony ale spalovaky jsou docela solidne zdanene ne?
Ani nie. Poskodzuju
Ani nie. Poskodzuju prostredie a zdravie ludi viac nez ho peniaze zo zdanenia stacia nahradzovat.
Jenže to bychom museli
Jenže to bychom museli udělat solidní rozbor všech dopadů a uvalit „zdravotní daň“ na uhelné a další elektrárny a podobná zařízení, třeba také na železniční dopravu, lodní a leteckou, vlastně cokoliv a dohnáno do důsledku musíme nejvíce zdanit potravinářský průmysl jakožto hlavní zdroj obezity a rakoviny.
Také by to chtělo vratné kauce na následky havárie JE, které se budou zvyšovat ročně o inflaci, kolik takové čištění bude stát nevíme, ale máme teď celkem čerstvé zkušenosti.
Také by se musel udělat setsakra velký fond na odstranění následků těžeb a podobně, ale pak třeba můžeme snížit jiné daně, pokud by ti jenž zatěžují rozpočet opravami museli za škody platit přímo.
Popravdě? Bylo by lepší kdyby se platby prováděly takto přímo, ti co používají silnice podle toho jak moc je používají, na dráze to samé, za vzdušnou cestu také, vodní, pokud někdo chce táhnout vedení přes pozemek, tak žádná věcná břemena, ale jen nájemní smlouvu… Ona je totiž „veřejná prospěšnost“ úžasně gumový vynález, přičemž v době moderních technologií, které by mohly vést i k efektivnějšímu využívání energie, je pochybnou.
Pokud se týká ČR, tak na
Pokud se týká ČR, tak na to dát za auto milion má málokdo. Takže by to vedlo jenom k tom, by se prodlužovalo stáří provozovaných aut
Já bych zdanil hlavně
Já bych zdanil hlavně silnější motory. Kdo na to nemá, může jezdit s 1.2 motorem, ten bych nechal nezdaněný.
Jasne, kdo nema na to
Jasne, kdo nema na to zaplatit dan ze starsi Fabky s 1.4, ten si ochotne a rad koupi novou s 1.2…
Tak stávající majitelé
Tak stávající majitelé by to už mohli dojezdit. Spíš jsem to myslel na prodej ojetin a na nový auta.
FYI:
FYI: autoforum.cz/technika/saskarna-jmenem-downsizing-konci-nove-motory-aut-budou-zase-vetsi
Je fakt, že pokud by
Je fakt, že pokud by automobilky chtěly prodávat auta v nějakých objemech, musely by s cenou dolu
Ceny dolů půjdou.
Ceny dolů půjdou. Začátek už je jasně vidět. Když teď nastoupí e-ampera, máme tu ioniq, BMW s větším dojezdem, Leaf i Zoe s velkou baterií… Konkurence to postupně srazí dolů.
Toť otázka, spíš bych
Toť otázka, spíš bych řekl že bude možné hádat na nějaký vzestup ceny základních a nejlevnějších modelů.
Ovšem taky je možné že se objeví lehčí přibližovadla pro jednu až dvě osoby se slušným dojezdem, která nebudou vypadat jako z animáku z 90. let.
Ale jak to dopadne je ve hvězdách
Už se blíží.V půlce
Už se blíží.V půlce října má na československý trh vstoupit prostřednictvím slovenského dovozce čínská značka Shandong Xindayang Electric Vehicle patřící společnosti Geely.Auto je v rozměrech Smatr fortwo cena asi 450000,-kč.
Odkaz neumím přenést.Do googlu jsem napsal malý čínský elektromobil.
Diky.
Prenos odkazu je
Diky.
Prenos odkazu je jednoduchy, prosvitite celou adresu, yadate ctrl+C, v komentari date ctrl+V, pak jen ostaci odstranit http: //www. Pak to jiz projde.
zpravy.aktualne.cz/ekonomika/
zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/na-cesky-trh-brzy-vstoupi-cinske-elektromobily-budou-prvni-s/r~e21b35ac765d11e68d00002590604f2e/?redirected=1476135155
Jaka je vyhoda proti eUp
Jaka je vyhoda proti eUp (ten by snad mel byt taky kolem 450)?
EDIT: Tady ctu, ze to nema (nemusi mit) ani airbagy.
EDIT2: tak tu cenu za eUp nikde nevidim, tady na hybridu se zminuje 600
No UP je oficialne za 600,
No UP je oficialne za 600, da se poridit za 550 novy. Samo je to auto nparosto nesrovnatelne….
450 000, za pomalu motorku
450 000, za pomalu motorku na 4 kolech mi prijde trochu mimo, takovy UP nestoji o tolik vice je to auto naprosto nerovnatelnych parametru.
To je jak nabizet dacii za 200 kdyz by slusne vybavena octavia stala 250…
A Vy byste si do číňana
A Vy byste si do číňana sednul? 🙂
Ano sedl.Čínské skůtry
Ano sedl.Čínské skůtry patří mezi nejprodávanější na Našem trhu a elektroskůtry nejprodávanější jsou.Činské elektromobily jsou minimálně o jednu ale spíš o dvě generace před evropskýmy.Oni totiž nejsou bržděni auty na fosilní paliva.A pokud už auta se spalovacími motory vyrábějí,tak v kooperaci s nějakou evropskou,nebo americkou značkou.V každém velkém městě je firma vyrábějící elektromobily,takže i konkurence v tomto segmentu je tam velká.A vy by jste si sedl do Volva?On je to totiž jeden majitel.
Spis jeste nejakou dobu
Spis jeste nejakou dobu budou stagnovat ceny a zlepsovat se dojezdy (alespon dokud ve velkych statech budou dotace).
Taky se mi to tak jeví.
Taky se mi to tak jeví.
Ale jsem zvědav, co s tím udělá Ampera-e 60kWh, jestli skutečně bude stát míň než BMW i3 33kWh, jak zde na Hybridu bylo naznačeno, tj. u nás konečná cena < 1MKč, jestli ostatní budou schopní v průběhu příštího roku se přiblížit aspoň na cca 50kWh, nebo budou spoléhat na dlouhé dodací lhůty Ampery-e a dotáhnou to později, nebo budou donuceni jít s cenou dolů? (A nebo se na to téměř vykašlou, jako Mitsubishi iMiEV...)
az na tu eAmpera tu ziadne
az na tu eAmpera tu ziadne ine EV s velkou bateriou nevidim.