BMW znásobí výrobu uhlíkových vláken

Jan Grohmann - 15 Květen 2014

Americko-německá firma SGL Automotive Carbon Fibers zdvojnásobí výrobu uhlíkových vláken v závodě Moses Lake ve státě Washington. Výhradním odběratelem vláken je německá automobilka BMW. Němci uhlíková vlákna používají k výrobě velmi lehké a pevné karosérie elektromobilu BMW i3.CFRP karoserie

Karoserie elektromobilu BMW i3 vyrobená z plastů tvrzených uhlíkovými vlákny
foto: BMW

Uhlíkovým (karbonovým) vláknům se v automobilovém průmyslu věští velká budoucnost. BMW uhlíková vlákna využívá jako základní stavební prvek materiálu – plasty tvrzené uhlíkovými vlákny.

Materiál CFRP se uplatňuje například v konstrukci karosérie elektromobilu BMW i3. Největší výhodou CFRP je lepší poměr pevnost/hmotnost než mají ocelové materiály.

Výhody však rozhodně nekončí. Karosérie z CFRP je technologicky efektivnější na výrobu než ocelová. Odpadá například technologicky a energeticky náročné svařování nebo nanášení antikorozní ochrany. CFRP je ze své podstaty odolný vůči korozi, což mu zajišťuje dlouhou životnost – údajně až 30 let.

CFRP

Částí kompozitní karosérie BMW i3.
foto: BMW

CFRP se vyznačuje také velkou odolností vůči poškození, zejména díky své kombinaci pevnosti a schopnosti pohltit velké množství energie. Karosérie také lehce absorbuje menší nárazy bez poškození. Po větším nárazu lze navíc poškozenou karoserii velmi lehce opravit a co je důležité, nedojde k narušení antikorozních vlastností.

Kde je tedy problém? Výrobní kapacity uhlíkových vláken jsou omezené. Navíc výroba CFRT karosérii byla dosud velmi drahá, díky čemuž jsme mohli vidět podobné karosérie jen u závodních nebo super-sportovních aut.

CFRP

Výroba uhlíkových vláken
foto: BMW

BMW již levnou a časově nenáročnou technologii výroby CFRP karosérií technologicky zvládla. Nyní je třeba se soustředit na znásobení výroby vstupního materiálu – uhlíkových vláken.

BMW odebírá uhlíková vlákna od firmy SGL Automotive Carbon Fibers, což je joint venture německé BMW a americké SGL Group. Vzhledem k rostoucí poptávce po uhlíkových vláken firma SGL Automotive Carbon Fibers investuje 300 milionů dolarů do zdvojnásobení produkce.

Od příštího roku roční produkce dosáhne 9000 tun, díky čemuž se továrna stane největším výrobcem uhlíkových vláken na světě. Díky zvýšení objemu výroby začne BMW využívat CFRP karosérie ve více modelových řadách.

"CFRP je klíčovým materiálem pro automobilový průmysl 21. století," říká Dr. Klaus Dräger, člen představenstva BMW. "V naší snaze identifikovat lehké materiály s cílem snížit hmotnost vozidla, a tím i spotřebu paliva a emise uhlíků, tento materiál hraje klíčovou roli.“

Za zmínku jistě stojí, že CFRP materiály lze využít pro konstrukcí různých dopravních prostředků. S CFRP se počítá také pro výrobu draku vrtulníků nebo trupu lodí.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak je to s recyklací CFRP? Nějaké studie, teze, zkušenosti? Nebo jak se vypořádat s nějakým odpadem z tohoto materiálu?
Předem díky za reakci redakce :)

Obrázek uživatele Jan Horčík

Recyklace CFRP je komerčně zvládnutá, probíhá agresivním chemickým/tepelným rozkladem, viz. podrobnosti.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

BMW prolomilo cenovou bariéru uhlíkových kompozitů pro výrobu aut, teď už budou "jen" škálovat výrobu do větších a větších objemů za lepší a lepší ceny.
Potom ještě třeba někoho napadne, že by se ty karoserie mohly vyrábět rovnou barevné (stačí přidat barvu do pryskyřice) a automobilce po druhé nejdražší části výroby (lisy, svařování) ubude i ta nejdražší a environmentálně nejproblematičtější - lakovna.
Ty důsledky pro životní prostředí díky nevýrobě statisíců tun oceli a nižší spotřebě díky nižší hmotnosti vozidla jsou taky zajímavé.

S vynecháním lakovny je to otázka do jaké míry je CFRP UV stabilní.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pridas uvb-1 jeden gram a uvb8 na 50 gramou farby.hotovo vydrzi to 10 -15 kokou plus neake plnidlo. Atd....

Lamborghini sesto elemento je celé z karbónu a namiesto farby má akési farebné kryštáliky priamo v karosérii. Takisto disky na iné superšportové autá sa vyrábajú z karbónu a ani sa nelakujú iba leštia. Povrch z karbónových vlákien je na pohľad sám o sebe veľmi atraktívny a taký zostáva aj po pôsobení UV.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?