40 let elektromobilů BMW: LS Electric (1975)

redakce - 18 Prosinec 2012

Elektromobil BMW i3 už klepe na dveře a BMW proto prezentuje 40 let historie vývoje vlastních elektrických aut. Prvním modelem, který jsme si představili, bylo 1602 Electric. Dnes je řada na druhý vůz v pořadí, BMW LS Electric z roku 1975.Elektromobil BMW LS Electric 1975

Elektromobil BMW LS Electric z roku 1975
foto: BMW

V červnu 1975 BMW spustilo nový program, v té době držený přísně pod pokličkou. Jako základ pro další výzkumný prototyp posloužilo vysloužilé BMW LS, jehož testovací martyrium započalo v prosinci 1976

Stejnosměrný (DC) elektromotor použitý v BMW 1602 vystřídala nová generace stejnosměrného motoru Bosch. Nové poznatky mělo přinést i 10 olověných akumulátorů Varta se systémem Aquamatic (zajišťuje automatické centrální doplňování destilované vody).

40 let historie elektromobilů BMW 40 let historie elektromobilů BMW 40 let historie elektromobilů BMW

Bylo to poprvé, kdy součástí vozidla byl dobíjecí konektor a kabely s odpojovacím mechanismem. Díky nim bylo možné tento vůz dobíjet ze standardní domácí zásuvky za 14 hodin.

Přestože bubnové brzdy na voze zůstaly, v budoucnu se primárně počítalo s brzdami schopnými rekuperovat kinetickou energii. Převody se spojily v jeden kompaktní blok a pomocí šroubů byly přimontovány k motoru.

Vyhřívané přední sklo a zadní okno společně s elektrickým topením od společnosti Bauknecht převzaly úkol vytvářet uvnitř vozu příjemné klima.

Motor stejnosměrný elektromotor Bosch
Výkon/max. výkon 8 kW/17 kW
Akumulátory 10 olověných baterií Varta
Kapacita 10,8 kWh
Hmotnost 318 kg
Jízdní parametry
Max. rychlost 65 km/h
Zrychlení 0-50 km/h 11,4 s
Dojezd v městském provozu 30 km
tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Jizdní parametry byly u tohoto vozu dost slabé 65km/h a dojezd 30km to je jen na pár okruhu na testovací dráze a nabíjet.
Předpokládám že vzniknul jen pro testování komponentů. Ta váha
akumulátoru vzhledem k jejich kapacitě se mi jeví jako velmi vysoká i na olovo.

já bych řekl, že dost hmotnosti k těm článkům přidala i ta zběsilost s centrálním doplňováním destilky

Obrázek uživatele Jan Horčík

37 let je 37 let :)

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Pár poznámek k textu:

1) "Přestože bubnové brzdy na voze zůstaly, v budoucnu se primárně počítalo s brzdami schopnými rekuperovat kinetickou energii."

Je možné, že tenkrát u BMW měli pokrokové myšlenky, ale já osobně bych rekuperoval motorem. Tj. tak jak to dělají všechny elektromotory od nepaměti, pokud jim v tom není konstrukčním řešením vysloveně zabráněno.

čili větu bych přeformuloval na

".. v budoucnu se počítalo s možností rekuperace kinetické energie"

2) Tabulka:

a) výkon motoru bych přesněji popsal jako

trvalý/špičkový (continuous/peak) výkon:

- u obou je pak ještě dobré udat čas (trvalý výkon bývá po dobu min. 30min, spičkový bývá po dobu desítek sekund)

b) Hmotnost čeho?
- předpokládám, že samotné baterie?

Obrázek uživatele Jan Horčík

2) b - ano, jde o hmotnost samotné baterie

---

šéfredaktor Hybrid.cz

To zvýraznění tomu dost pomohlo, děkuji :)

Obrázek uživatele Jan Horčík

Není zač, pochopitelně jsem to tam měl dát hned. Děkuji za upozornění!

---

šéfredaktor Hybrid.cz


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon