Lotus Evora 414E, jenž je prvním hybridním vozem této britské automobilky, debutoval na autosalonu ve švýcarské Ženevě už v roce 2010. Od té doby se do mědi oděný hybridní sporťák s rozšířeným dojezdem posunul z předváděcích mol k ostrému testování.
foto: lotuscars.com
Pokud vezmeme v úvahu pohonnou jednotku Lotusu Evora 414E Hybrid, jedná se o podobně řešený automobil jako je například Chevrolet Volt nebo Fisker Karma. V případě Lotusu je vůz vybaven malým zážehovým tříválcem o objemu 1,2 litru schopným spolykat nejen benzín, ale i biopaliva metanol nebo etanol.
Hybridní pohon doplňuje dvojice elektromotorů pohánějící skrze převodovku Xtrac zadní kola. Celkový výkon pohonné jednotky je možné vyšroubovat až na 304 kW, přičemž točivý moment dosáhne 1000 Nm. Takové množství síly dokáže závodní hybrid rozjet stokilometrovou rychlostí za pouhé čtyři vteřiny, a poté ještě dále zrychlovat až na rychlost 209 km/h.
Autosalon Ženeva: Lotus představuje Evora 414E Hybrid
Zmiňovaný spalovací motor ovšem v Lotusu neslouží k přímému pohánění kol, ale lze jej využít k dobíjení baterií anebo k přímému napájení elektromotorů. Baterie lze rovněž dobít z elektrické rozvodné sítě (jde tedy zároveň o plug-in hybrid). S plnou nádrží a maximálně dobitými bateriemi ujede Lotus Evora 414E Hybrid bezmála 500 kilometrů bez nutnosti zastavení. Z ujeté vzdálenosti pak bude asi 48 km patřit čisté elektrické bezemisní jízdě.
foto: lotuscars.com
Jedním z mylníků automobilky Lotus je vyprodukovat při jízdě v hybridní Evoře 414E maximálně 55g CO2 na kilometr, měřeno v novém evropském jízdním cyklu NEDC.
Jak už bylo zmíněno na začátku článku, Lotus Evora 414E Hybrid nyní prochází v sídle automobilky ve Velké Británii ostrým testováním dynamiky a odolnosti vozu. Je li tento krok předzvěstí spuštění sériové výroby můžeme v této chvíli pouze spekulovat.