Společnost PowerCo SE, součást koncernu Volkswagen, plánuje zavést zcela nový výrobní proces ve svých závodech na výrobu bateriových článků v Evropě a Severní Americe.
Nová technologie výrazně zvýší efektivitu a udržitelnost velkoobjemové výroby bateriových článků. Dceřiná společnost koncernu Volkswagen se sídlem v dolnosaském Salzgitteru hodlá průmyslově využít „suchý“ způsob nanášení vrstvy substrátu na elektrodu lisováním.
Technologie umožňuje snížit spotřebu energie přibližně o 30 %. Interní testy se již osvědčily. Společně s německým specialistou na tiskařské stroje Koenig & Bauer AG bude společnost PowerCo postup Dry Coating dále rozvíjet a průmyslově využívat.
SOUVISEJÍCÍ: Stellantis rozjíždí svou první gigafactory
Thomas Schmall, člen představenstva koncernu Volkswagen AG pro technologie a předseda dozorčí rady společnosti PowerCo SE: „Technologie jako Dry Coating jsou ukázkou technologické zdatnosti společnosti PowerCo. Disponujeme potřebným know-how a vhodnými odborníky, abychom mohli výrobu článků posunout na novou úroveň a nabídnout našim zákazníkům významné cenové výhody. Naším cílem je zavést průmyslovou výrobu udržitelných a cenově dostupných baterií.“
Za účelem dosažení tohoto cíle podepsaly společnosti PowerCo a Koenig & Bauer dohodu o společném vývoji. Společně vyvinou válečkový lis pro práškové lakování elektrod ve velkém průmyslovém měřítku. Postup suchého lisování umožňuje vyrábět elektrody bez mokrého lisování a následného nákladného sušení.
Díky novému postupu odpadá energeticky nejnáročnější část výroby článků a používání chemických rozpouštědel. Společnost PowerCo již tuto technologii testuje a optimalizuje na pilotní lince v jedné ze svých laboratoří v severním Německu. Společnost Koenig & Bauer jako specialista na tisk bude vyvíjet stroj pro průmyslové práškové nanášení.
Podle odhadů společnosti PowerCo má nová technologie potenciál ušetřit přibližně 30 % energie a také 15 % potřebné podlahové plochy, a ušetřit tak stovky milionů eur ročně. Frank Blome, generální ředitel společnosti PowerCo SE: „To, co je polovodičový článek pro výrobek, je Dry Coating pro výrobu – skutečný převrat. V případě úspěšného rozšíření nám poskytne jedinečné postavení na trhu a jednoznačné konkurenční výhody.“
Prášek místo kaše: specifika postupu suchého lakování
Elektrody (katoda a anoda) jsou „středobodem“ bateriového článku, který určuje hustotu energie a výkon baterie. Při moderní průmyslové výrobě elektrod se materiály pro baterie mísí s přísadami a tekutými rozpouštědly na kaši. Poté se nanášejí na měděné nebo hliníkové fólie, suší se a kalandrují.
Postup společnosti PowerCo Dry Coating umožňuje kalandrovat práškové základní materiály přímo na fólii, podobně jako při tisku. Díky tomu odpadají dva ze čtyř procesních kroků při výrobě elektrod. Práškovou vrstvu lze na fólii nanášet extrémně jemně a rovnoměrně, výsledná vrstva je tenká asi jako vlas. To zaručuje vynikající prostorovou hustotu energie a dlouhý životní cyklus a zároveň zlepšuje schopnost rychlého nabíjení baterie.
Průlom pro ekologické baterie
Nová technologie snižuje potřebnou plochu o 15 %, což představuje obrovský potenciál úspor. Na jeden stavební blok běžné továrny Gigafactory s výrobní kapacitou 20 GWh lze ušetřit čtyři paralelní lakovací a sušicí linky, což odpovídá ploše 7 000 metrů čtverečních. V důsledku toho lze vnější délku závodu zkrátit přibližně o 100 metrů.
Tím, že nebude nutné provozovat energeticky náročné sušicí pece a odsávací systémy, se ušetří energie odpovídající roční spotřebě 40 000 soukromých domácností. Kromě toho již není nutné používat chemická rozpouštědla, která se musí pracně recyklovat s vysokými energetickými náklady v silážních věžích vně závodu.
Koenig & Bauer: přední světový výrobce tiskařských strojů
Jako nejstarší výrobce tiskových strojů na světě nabízí Koenig & Bauer nejširší portfolio produktů v oboru. Klíčovou kompetencí našeho partnera je výroba technologicky inovativních a nákladově efektivních tiskových systémů. Nová technologie zpracování opustí vývojovou fázi na konci roku 2024. Na dobu poté jsme se dohodli na výhradních právech.
Smluvní podrobnosti jsou důvěrné a byly uzavřeny i samostatné dohody. Předpokládané zahájení výroby je v letech 2026/2027. „Naše zařízení jsou navržena pro rychlou a snadnou modernizaci. Celkem jsme počítali s přibližně 30 předvídatelnými inovacemi v oblasti produktů a výroby, takže jsme schopni přizpůsobit naše závody všem relevantním novým procesům, jakmile vstoupí na trh,“ říká provozní ředitel společnosti PowerCo Sebastian Wolf.
zdroj: tisková zpráva
Cim budou odpurci EV v budoucnu operovat kdyz jim zase jeden hlavni protiargument odpadne? Jinak vyroba sadrokartonovych desek obnasi take nakladne suseni. Tak jsem zvedavej, zda odpurci EV budou se stejnou vervou kritizovat pouzivani sadrokartonu.
No, tak zrovna SDK se vyrábí z odpadu.
Vyrobu sadrokartonu mam v malicku. nepisu o puvodu sadry, ale o suseni desek v obrovskych susicich pecich. Ty sezerou obrovske mnozstvi energie.
Tak to se suší nebo vypaluje majoritní podíl stavebních materiálů kromě dřeva.
Tady jde hlavne o to, jak odpurci EV utoci na vyrobu baterii a pritom je nespocet jinych vyrobku denni spotreby ktere maji daleko vyssi energeticke naroky a to nechaji bez povsimnuti. Pritom EV si tu investovanou energii uspori behem provozu. A maloktery jiny vyrobek ma podobnou bilanci. EV nekomu kazi ksefty, tak na nej vytahuji jakoukoliv spinu aby si ochranili svuj business.
To neděláš dobře Jaromíre, že inspiruješ k zákazu výroby SDK. Odpůrcům EV je SDK šumák. Ale nějaký progresivní příznivce modernosti za každou cenu se toho chytí, prohlásí SDK za zastaralý a škodlivý, zakáže ho a máš po živobytí. Pak by ti rychle došlo, že takový zákaz nedává smysl. Ale pozor. Kdyby jsi proti takovému zákazu vystoupil, staneš se zpátečníkem a nemoderním obhájcem zastaralých technologií. Jak říkám – to neděláš dobře.
Zase jeden kdo nevi o co go.
Tak hlavně sádrokarton se vyrábí jako vedlejší produkt odsiřování uhelných elektráren.
Kdybyste umel cist, tak nebudete psat kraviny. Suseni je neco uplne jineho. Sadra se namicha s vodou a ta voda se musi nasledne vysusit v peci. A je uplne jedno, zda sadra pochazi z prirodniho zdroje z lomu, nebo z odsireni. Suseni je nutne vzdy. A v clanku o baterkach se pise take o suseni. Normalne by clovek pochopil tu analogii. Ale nekdy to jaksi nefunguje. U nekoho casteji.
Pokud nebude sádra jako vedlejší produkt odsiřování elektráren, tak sádrokarton bude drahý a jako stavební materiál se přestane používat. Pak nebudete mít co sušit.
Sadrovec se tezil desitky let v lomech a vypaloval na sadru. S odsirovanim uhelnych elektraren kde se spaluje uhli obsahujici siru vznika pridavanim vapence umely sadrovec ktery se vypaluje podobne jako ten prirodni. Vznikla sadra se smicha s vodou a aplikuje mezi dva kartony. Syrova deska putuje do susici pece kde se prebytecna voda musi nakladne vysusit. Tezba prirodniho vapence nepredstavuje zadny problem. Ale dokud je umely sadrovec k dispozici, tak se nemusi tezit.
Kdyz porovnavam suseni aktivni vrstvy lithiovych baterek se susenim sadrokartonu, tak proc do toho motate tezbu nebo syntezu surovin? Asi mate neco slabe vyvinute.
Nebojte, sadrokarton bude existovat i bez uhelnych elektraren.
Pro Jirkajira …přesně – A začne se víc využívat dřevo👍.. Stejně je sádráč ve většině případů trapná z nouze ctnost…
Tipnul bych si, ze na suseni dreva je potreba celosvetove mnohonasobne vic energie nez pro suseni lithiovych vrstev u baterek. Zajimave je, ze se nekteri pitomci zamerili na baterky a u jinych podstatnejsich spotreb jsou neakcni. Asi jim ty baterky neco narusily.
Dřevo se hodně suší pasivně, takže když nespěcháš, energii nepotřebuješ…
Jinak souhlas, že většina argumentů který používaj zpátečníci jsou jen zástupný, možná jim ani sami nevěří a rozhodně je vůbec nezajímá, jestli je to pravda nebo ne…. Ale je vidět, že řady odpůrců pokroku řídnout…Ona taky většina lidí nechce být za ignoranty a pitomce…
Jsem rad ze v tomto bodu tahame za stejny konec lana.
Samozřejmě.
Ten překlad je hrůzostrašný. Co se týče samotného procesu, je to přechod z „mokrého“ na „suchý“ způsob nanášení vrstvy substrátu na elektrodu lisováním, stejně jako to už nějaký čas zkouší Tesla. Zbytek je marketingový BS.
Díky za upozornění a doplnění, upravili jsme.