Vodní elektrárny provozované Skupinou ČEZ v České republice překonaly v roce 2021 s více než 1,28 TWh vyrobené bezemisní elektřiny výrobu z roku 2020 o více než 17 %.
V 10letém srovnání zaostaly pouze za absolutním rekordem dekády z roku 2013. Svou produkcí pokryly roční spotřebu více než 350 tisíc českých domácností. Vedle srážkově a hydrologicky příznivého vývoje se na výsledku pozitivně podepsala také nejrozsáhlejší modernizační akce v dějinách české hydroenergetiky. Při ní bylo dosud za více než 3 miliardy korun zcela obnoveno 38 soustrojí na všech typech vodních elektráren Skupiny ČEZ po celé ČR.
„Přírodní podmínky v posledních dvou letech jsou pro výrobu ve velkých akumulačních i malých průtočných vodních elektrárnách skutečně velmi příznivé. Samo o sobě by to ale nestačilo, pokud bychom nepokračovali v modernizaci a zvyšování efektivity těchto užitečných ekologických zdrojů energie. Pozitivní efekt vidíme třeba po generálních opravách na vodních elektrárnách Vltavské kaskády na Lipně, Slapech nebo Kamýku, i na malých zdrojích v Brně, hradeckém Hučáku, na Hracholuskách nebo Práčově. Elektrárny nyní fungují efektivněji, stejné množství energie vyrobí z menšího objemu vody,“ říká Jan Kalina, člen představenstva a ředitel divize obnovitelná a klasická energetika ČEZ.
Pořadí vodních elektráren vyrábějících bezemisní elektřinu vévodily v roce 2021 velké vltavské elektrárny Orlík (výroba 330 GWh, pokrytí spotřeby 94 tisíc domácností), Slapy (292 GWh, ekologická elektřina pro 83 tisíc domácností) a Lipno (122 GWh, 34 tis. domácností), následované Střekovem na Labi (101 GWh, 29 tis. domácností). Mezi malými vodními elektrárnami dodala do sítě nejvíce bezemisní elektřiny šumavská Vydra – 28,4 GWh, a pokryla tak spotřebu 8,1 tisíce západočeských domácností. Následovaly ji elektrárna Spytihněv na řece Moravě (12,2 GWh; ekologický zdroj pro 3,4 tisíce jihomoravských domácností) a středočeské Obříství na Labi (11,5 GWh; čistá energie pro 3,2 tisíce domácností ve středních Čechách).
České řeky a vodní plochy už dnes nenabízejí příliš mnoho míst, kde by mohly vyrůst nové střední a větší vodní elektrárny. Skupina ČEZ se proto soustředí na modernizace zvyšující efektivitu provozu stávajících zdrojů. Za posledních 15 let investovala více než 3 miliardy korun, aby připravila 38 soustrojí 22 vodních elektráren ČEZ všech typů po celé České republice na přechod do éry moderní energetiky. Opravené vodní bloky mají celkový výkon 1425 MW, tj. zhruba ¾ výkonu jaderné elektrárny Dukovany.
„Při modernizacích nebo velkých generálních opravách je většina prvků elektráren vyměněna nebo „repasována“. Vyzdvižena jsou například mnohatunová oběžná kola turbín, rotory a statory generátorů a často také instalovány nové řídicí systémy. Průměrná účinnost modernizovaných elektráren se díky těmto zásahům zvýší o cca 4-5 %,“ vysvětluje ředitel provozu v ČEZ Obnovitelné zdroje Róbert Heczko.
Do některých vodních elektráren se lidé mohli podívat i ve dnech, kdy pandemická omezení jinak jakýmkoli exkurzím nepřála. Jak? Díky prohlídkám elektrárenských provozů ČEZ přenášeným z virtuálního televizního studia, které dosud navštívilo už více než 69 tisíc lidí. Průvodce a moderátor při nich účastníkům vysvětlí nejen principy výroby, ale umožní jim jako naživo vychutnat atmosféru provozu, včetně míst, do kterých se nedostanou například ani samotní zaměstnanci. Objednat si termín na některé z nich lze na virtualnevelektrarne.cz. Podívejte se také prostřednictvím virtuálních prohlídek, jak fungují sluneční, vodní a větrné elektrárny na virtualniprohlidky.cez.cz.
zdroj: tisková zpráva
No skusim dat aj komentar k clanku. Gratulujem k takemu vykonu a dost sa mu divim, kedze v poslednych par rokoch zaciname mat problem so suchom.
V clanku je napsane, ze prirodni podminky byly velmi priznive. Pak se zvedla efektivita turbin a generatoru a zrejme byly uvedeny opet do provozu odstavene elektrarny, ktere byly pred tim v rezimu modernizace a nevyrabely. Pozorny ctenar se nemusi divit a vychazet z mylne predstavy, ze posledni dva roky byly suche. Loni prselo vydatne a zaver predminuleho roku byl tez dobry. Take zalezi hodne na prubehu srazek behem roku. Pokud to situace na toku nevyzaduje, muze byt prehrada napustena na vyssi hladinu a pak lze ziskat vic energie z vyssiho sloupce vody. Zrejme se seslo vic pozitivnich vlivu a proto muzeme zatleskat za vetsi mnozstvi ekologicke elektriny.
Takze dufajme a modlime sa, ze bude prsat aj tento rok. Nastastie vodne elektrarne maju iba male % z energetickeho podielu.
Tesla GF4 u Berlina byla dnes slavnostne otevrena. Elon Musk predal prvni TMY zakaznikum osobne. Nejvetsi udalost z oboru automotive v Evrope. A ani zminka zde. No nic, jsou i jine servery.
Už se nemohu dočkat další bajky o tunách lithia v jedné baterce od kremelskevochomurky42. Jinak samozřejmě gratuluji E. Muskovi a všem zaměstnancům Tesla Motors k dalšímu úspěchu.
U Berlina byl atentat na zeleznici. Nekdo zapalil kabely a vydal prohlaseni, ze chce znemoznit aby se zamestnanci dostali do GF4 do prace. Takovych blbec42 je asi vice.
Viz. https://www.hybrid.cz/elon-musk-osobne-predal-prvni-elektromobily-tesla-model-y-z-gigafactory-berlin/ Jinak, o celé věci samozřejmě informujeme dlouhodobě, viz. https://www.hybrid.cz/tagy/gigatovarna/ A vlastně i déle, než kterékoliv jiné servery: https://www.hybrid.cz/tesla-roadster/
Prislo mi divne, ze k takove dulezite udalosti nebyl zadny clanek. Samozrejme ze povazuji hybrid.cz za dulezity automotive server ktery propaguje elektromobilitu a jsem rad ze prinasite novinky z oboru. Proto dik za clanek o dnesnim predavani prvnich TMY v GF v DE. Bohuzel se tato udalost zrejme nesesla se zajmem ctenaru. Snad az nastane veselejsi obdobi, tak se ctenari budou opet zajimat o stezejni temata serveru.
To je nepodstatna vec. Jednak im to trvalo velmi dlho ale vacsi problem je, ze Tesla nema v talone ziadne nove modely. Roadster a cybertruck boli predstavene uz pred rokmi a nevyrobil sa ani jeden kus (okrem prototypov). Rovnako semitrack meska uz roky. Ale ani to by nebol najvacsi problem. Vacsi problem, je ze Tesla nema jasny plan ako dalej. Co chce ponukat o 3-5 rokov? Kde maju rodinne auta, prip. mensie auta do mesta? Myslim, ze ich celkom pekne dobieha Hyundai a podla mna aj predbieha. Musk vlastne nepriniesol ziadnu novinku, iba ukazal ze sa da vyrobit dobre EV ale nic viac. Autopilot je nebezpecny prepadak. Technicke vychytavky +- dobiehaju ostatni vyrobcovia. Ziadnu prevratnu bateriu Musk nema a chvalit sa odlievanym ramom karoserie je ako sa chvalil VW MEB platformou, co pre zakaznika neznamenalo nic a bol to iba PR (ziadny zakaznik podvozky a ramy karoserie neriesi). Taktiez cena Tesiel nie je zrovna ruzova a vyzamne neklesa. Tesla tiez prisla o pekne bonusy co mala na zaciatku. Celkovo to hodnotim tak, ze Tesla stratila dych. Bol som jej velkym fanusikom ale nevidim uz jej buducnost. Jedine, zeby to zalozila na znacke. Ak nieco do roka ci dvoch neurobi, tak mozme zacat shortovat.
No jasne. Ktera jina automobilka postavila behem poslednich sesti let 4 nove tovarny na zelene louce?
Isto ste si, pri vasej inteligencii a vsimavosti, vsimol , ze nepisem o tovarnach ale o ponuke samotnej automobilky. Dokonca som to uviedol hned v prvej vete.