TransExpo: největším tahákem byl domácí Solaris se svým novým elektrobusem

Poslední článek z Mezinárodního veletrhu hromadné dopravy TransExpo v Kielcích je věnován společnosti Solaris Bus & Coach, jež byla nejen pro Poláky bezesporu největším tahákem. Výrobce, dodávající své autobusy například do Ostravy, Opavy nebo Olomouce, představil hned čtyři vozidla, přičemž jedním z nich byl i 
zbrusu nový dvanáctimetrový .

Elektrický autobus Solaris Urbino 12 Electric
foto: Martin Plačko

Solaris dlouhou dobu disponoval ve svém portfoliu pouze dieselovými autobusy a jejich plynovými modifikacemi.

V posledních několika letech však začala polská společnost zvyšovat konkurenci i na trhu s hybridními autobusy, a to když z továrny v Bolechově u Poznaně vyjelo několik typů osmnáctimetrových a dvanáctimetrových hybridů lišících se použitým hybridním systémem.

Loni dokonce v Praze na veletrhu Czechbus představila firma s téměř dvacetiletou tradicí hybridní autobus s elektrickou výzbrojí z plzeňské Škodovky, na jejímž vývoji se mj. podílela i Západočeská univerzita v Plzni.

Vlajkovou lodí Solarisu by se však měl stát nový typ Urbino 12 Electric. Tento bezemisní a tichý elektrobus jezdí na elektřinu uloženou v bateriích a navazuje na svého předchůdce v devítimetrové variantě, jež byl představen na podzim roku 2011. Při konstrukci obou vozidel inženýři vycházeli také z bohatých zkušeností s výrobou trolejbusů Solaris Trollino.

autobus Solaris Urbino 12 Electric

Kabina řidiče elektrického autobusu Solaris Urbino 12 Electric
foto: Martin Plačko

Srdcem pohonného systému Solarisu Urbino Electric je čtyřpólový asynchronní trakční motor s výkonem 120 kW. Energie k pohonu trakčního motoru se shromažďuje ve dvou bateriích o váze 700 kg každé z nich. Lithiové baterie mají jmenovité napětí 600 V s kapacitou 120kWh a jsou zdrojem pohonu nejen pro pohonný systém, ale také dodávají energii pro všechny další systémy autobusu.

Množství uložené energie v bateriích, instalovaných v Solarisu Urbino Electric, umožňuje dojezd do 100 km a dobíjejí se prostřednictvím konektoru plug-in firmy Walter. Po úplném vybití čas, potřebný na úplné doplnění energie s terminálu 3*400 V 63 A, nepřekračuje 4 hodiny. Vozidlo dosahuje maximální rychlost 50 km/h.

Jedním z klíčových cílů pro vývojáře v Bolechově bylo snížit oproti jiným modelům celkovou hmotnost vozidla. To se díky použití uhlíkových materiálů, tenčích skel, lehčích sedadel a absenci klasických provozních kapalin podařilo docela úspěšně. Navíc se díky úspornějšímu uspořádání v motorovém prostoru povedlo i navýšit kapacitu sedadel v interiéru.

3 Comments on “TransExpo: největším tahákem byl domácí Solaris se svým novým elektrobusem”

    1. Stojí to za propočet,
      Stojí to za propočet, takový autobus má střešní plochu 2,5*12m, s rezevou je to 25m2. Osázen 200Wp panely by to mohlo dát při ideálních podmínkách 4kWph. Ale: pokud si sečtete váhu panelů, měničů, kabeláže, dále připočtete to, že většinu roku by k dobíjení nebyly vhodné podmínky (ale vozit by se to muselo furt) a také to, že na střeše už nyní jsou kvůli nízkopodlažnosti vozidla všechny měniče, větráky a jiné (a střecha má také své nosnostní limity), vyjde Vám, proč to zatím mnoho firem nenabízí….

Napsat komentář