V Polsku otevřena první nabíječka Tesla Supercharger

Česká republika se stane jednou z posledních zemí ve střední Evropě, kde bude otevřena nabíječka Tesla Supercharger. První už totiž mají po Slovensku i v sousedním Polsku.

Americká automobilka Tesla začíná rozšiřovat svou síť nabíjecích stanic Supercharger v Evropě směrem na východ.
foto: supercharge.info

První polský Supercharger najdete podle webu supercharge.info na adrese Kostomłoty, 5 Droga Krajowa u čerpací stanice PKN Orlen, kousek od sjezdu z dálnice A4. Potvrzují se tak dřívější spekulace o spolupráci skupiny PKN Orlen a Tesly.

Na oficiální mapě Tesla Supercharger i ve firmwaru vozů Tesla už je bod také vyznačen zatím nový bod není.

Polsko v posledních letech výrazně pokročilo s budováním své dálniční sítě. O tom jsme se ostatně mohli nedávno na vlastní oči přesvědčit při prvním seznámení s vodíkovým autem Toyota Mirai.

Další dvě nabíjecí stanice Tesla Supercharger pro Polsko mají vydáno stavební povolení. Jedna bude stát u Poznaně, druhá u Katowic. V České republice se momentálně staví první Tesla Supercharger u dálnice D1 u sjezdu Humpolec-Vystrkov. Pro další, na jihu Prahy, je vydáno stavební povolení.

Nabíjecí stanice Tesla Supercharger už delší dobu najdeme také ve a , pochopitelně i . Tesla Motors momentálně intenzivně pracuje na rozšiřování sítě Superchargerů v Evropě dál na východ a na jih i zahušťování západního a severního křídla.

Aktuálně také Tesla v Evropě spustila síť sekundárních nabíječek Destination Charging. To vše v přípravě na příchod „levného“ elektromobilu Tesla Model 3, který má podle našich odhadů v tuto chvíli rezervováno už více než 500 000 lidí z celého světa.

supercharge.info

82 Comments on “V Polsku otevřena první nabíječka Tesla Supercharger”

  1. Tak sit superchargeru jsou
    Tak sit superchargeru jsou zatim snad jedine nabijecky, u ktery ma smysl uvazovat o nejakem dalkovejsim cestovani (v kombinaci s aspon model S 90 (100), nebo vyhledove vyssi verze modelu 3). Jine rychlonabijecky (do 50kw) a jina auta jsou pro delsi cesty zatim jen pro nadsence, kterym nevadi zasadni kompromisy pri ceste.
    Pri soucasnem tempu rozsirovani bude snad i Evrope do par let infrastruktura dostatecne i pri komforntni delsi presuny, vetsi problem bude ale asi s „destination chargingem“ (ve smyslu dobijeci mista na parkovistich obecne, ne nutne tesla destination charger), ktery prepoklada vystavbu radove vice dobijecich mist (i kdyz samo levnejsich a jednodussich) nez je potrebna sit superchargeru pro dobijeni po ceste…

      1. No proto pisu obecne o
        No proto pisu obecne o moznostech dobijeni na parkovistich apod (vyslovne pisu, ze tim nemyslim tesla destination charger).
        Ono je totiz fajn, ze diky superchargeru ujedete teslou klidne 1 200 km, kdyz pak clovek zjisti, ze v cili nema moznost dobiti (nebo ze nejblizsi pomala nabijecka je 10km do mista kde potrebuje byt)…

      2. stacilo by do legislativy
        stacilo by do legislativy treba vystavby urcitych druhu staveb typu supermarkety, obchodni centra, parkovaci domy a proste vsechny stavby ktere maji verejne parkoviste proste dodat aby takova stavba musela mit na kazdem rekneme 10 nebo 20 miste moznost nabijeni o nejakych parametrech, rekneme klasicka 3 faze by uplne stacila, do par let by se tak sit nabijecich mist v CR rozrostla o stovky az tisice mist, a nazivejme je treba destination charging 🙂

        1. No to je pomerne odvazny
          No to je pomerne odvazny napad – nutit vsechny co stavi nejake parkoviste do toho, aby za miliony navic vybudovali infrastrukturu pro prakticky neexistujici klientelu (mi dobijeni zdarma, to by se dost probhli, a teminal s platebnim systemem na dobijeni neni zadna korunova polozka….

          1. Co je na tom odvážného?
            Co je na tom odvážného? Jiných vyložených blbin existuje v legislativě něúrekom. Třeba desítky prázdných parkovacích míst pro zdravotně postižené před každým supermarketem a nově postavenou veřejnou budovou. Stejně jako počty WC podle pohlaví v přepočtu na hlavu, kubíky vzduchu a další.

            Nijak by se prodejci neprohli. Už nyní tam mají rozvody ke každé lampě, takže do stejné chráničky dát druhý kabel je houby náklad. A tyčka se zásuvkou nad tím. Navíc může být klidně placená jako v Německu, kde je plechová krabice, co Vám pustí do zásuvky elektřinu po vhození eura na pár hodin. A pokud se už dnes podíváte pozorně, tak kolem těchto parkovišť najdete kompletní infrastrukturu, která tam je obvykle přichystána pro různé akce a postavení přechodných stánků. Dokonce mívají ke každé takové rozvodné desce (2x 230V 16A, 1x 400V 16A, často i 1x 400V 32A) zvlášť v budově podružný elektroměr. Takže už jen zelenou barvou natřít vedlejší parkovací místo a dát tam tyčku s cedulí. Pokud by tam bylo i jen pomalé nabíjení 230V 16A, tak by to stačilo a hodina nabíjení by stála (pokud by to bylo zdarma) podle občanských cen hypermarket maximálně 20,- Kč.

          2. v Nemecku maji v zakone ze
            v Nemecku maji v zakone ze jakakoliv nova prumyslova budova ci supermarket musi mit na strese fotovoltaiku z XX% rozlohy vyuzitelne strechy

            navic utratit rekneme 2 miliony u komplexu ktery stoji treba pul az X miliard je opravdu nic, treba nove centrum na Cernem Moste stalo bezmala 2.5 miliardy a ma tusim prez 3000 parkovacich mist (delali jsem k tomu vizosky ve firme kde jiz nejsem) a kdyby na kazde 20-30 misto dali 3fazi pro EV hnedle tu mame vice nez 100-150 mist kde pohodlne nabit EV kdys nakupuju, jsou tam tusim dva kousky RWE nabijecek a skoro uplne nejdal co to slo od vchodu do shopingcentra, ono pokud se Ev zacnou rozsirovat, tak to tam stejne budou casem instalovat, a pak to bude drazsi nez kdys se to naprojektuje primo v projektu a udela pri hrube stavbe

            proto ja se snazim architekty do podobnych veci tlacit, ted par tisic korun a dobudoucna by to stalo desitky tisic za tu samou vec, protoze se bude vpodstate zasahovat do stavby a nasledne opravovat aby to zase vypadalo jako predtim

                1. No jak budou treba tak se
                  No jak budou treba tak se postavi ne? Fakt mi prijde trochu nelogicke nutit firmy provozovat povinne dobijeci stanice pro neexistujici klientelu…
                  Dalsi vec je cena dobijeni – ono stavba a provoz dobijeci stanice neni uplne levna zalezitost a tak usti ve vysokou cenu pro dobijeni – vetsina lidi tedy bude chtit dobijet doma…
                  Na druhou stranu bez toho dobbijeni ta klientela moc pribyvat nebude a co pak.

                2. Už to konečně pochopte,
                  Už to konečně pochopte, že nikdo nepotřebuje v obchodních centrech rychlonabíjecí stanice za statisíce až miliony. Ty jsou jen pro papaláše, aby se měli u čeho vyfotit a být eko. A Vy jste jim na to skočil, jako 99% národa.

                  Zde postačí dát k dispozici obyčejné zásuvky, maximálně tak červené pětikolíky. I ty už jsou skoro luxus, protože vozy se silnější palubní nabíječkou typu Smart ED, Renault Zoe či Tesla Model S z nich vycucnou za hodinu 11-22 kWh elektřiny. Ty první dvě se de facto nabíjí do plna, Tesla ze čtvrtiny. Pro ně jde de facto i zde o rychlonabíječku. Ostatní si budou chroupat svých 3,6-7,6 kW výkonu a dobíjet baterii po pětinách a méně za hodinu.

                3. Jenze ono to jde oboji ruku
                  Jenze ono to jde oboji ruku v ruce. Bez EV nebudou DS a naopak. Je to jako premyslet co bylo driv, slepice nebo vejce?

                4. Tohle mají zatím
                  Tohle mají zatím vyřešeno pouze věřící lidé. Nejprve byl Bůh. Ten stvořil slepici. Ta snesla vejce. Z něj se vylíhlo kuře, dorostlo a sneslo vejce. Následně pořád dokola.
                  P.S. Nechtějte vědět, kde se vzal Bůh 🙂

                5. Boha vynalezl Musk, to vi
                  Boha vynalezl Musk, to vi prece kazdy teslonanista 🙂 Pardon, nedalo mi…

                6. o dobijeci stanici nic
                  o dobijeci stanici nic nepisu, pisu o destination charging, tedy vpodstate i normalni obycejna zasuvka u parkovaciho mista, kolik te prosinte stoji doma provoz zasuvky? urcite to jsou astronomicke castky a proto mas doma jen jednu zasuvku, neb provozovat 10 zasuvek by bylo bankrotujici 😀

                  instalovat panel se zasuvkama zvladne kdejaky elektrikar a prekvapive to nektere male obchodaky tak delaj, tak proc by to nemeli zvladat jine obchodni retezce? instalace dvou 3 fazovich zasuvek je otazka asi 5 tisic

                  pokud by to bylo soucasti projektu odzacatku, bude to vychazet vpodstate na materieal, takze nejakych 1200-1500 korun, jednoduchy automat ktery po detekci mince na hodku spusti dobijeni cca 5-8 tisic korun + vyceprace tak do petistovky na misto, 20-30 takovich mist a tedy 60 dobijecich mist tedy vychazi na maximalne nejakych 560 tisic, dany market na tom v pripade vyuzivani dobijeni nijak netrati, neb zakaznik si dobijeni zaplati onou minci

                  ostatne stejna sit podobnych rozvodu se zasuvkama jen bez tech automatu je normalne soucasti technickych prostor supermarketu, v technickych protorach se dava cervena zasuvka co 30 metru pro obsluzne systemy

          3. Ne, to odvazny napad
            Ne, to odvazny napad rozhodne neni. To je socialismus nejvetsiho kalibru. Nazory ja vim, co je pro vas nejlepsi, pojdme na to vytvorit povinnost a legislativu – takovych par soudruhu z CSSD a ANO, (potazmo cele EU) nam uz tady vladne. Pan Saman by rad rozhodoval o cizim majetku, dekuji nemam zajem. Postavte si ze sve kapsy cokoliv, jen do toho nenunte me!

      1. mě jo, to je politická
        mě jo, to je politická záležitost. Tak jako za 1. studený války se každá nová technologie usa hlásila prvnímu volnýmu vývojovýmu týmu rusa si i za 2. studené války nepřítel nemůže dovolit být v technologiích pozadu :))

        PS: vždyt jde jen vo kus plastu a pár kabelů :))) Jak snadné!!

                1. Planovat jen to , co jsem
                  Planovat jen to , co jsem schopen v danem roce splnit. Nic vic, nic min..

                2. Což se například pro
                  Což se například pro „Bananen republic Czecho“ nedá zjistit ani z křišťálové USB koule :-/

                1. 617 Supercharger stations
                  617 Supercharger stations with 3,652 Superchargers

      1. Minulý rok prodávalo v
        Minulý rok prodávalo v Polsku elektrické Nissany jen 8 zastoupení značky, letos by jich měly být už desítky. Každé má povinnost do 3 měsíců zbudovat před autosalonem rychlonabíječku CHAdeMO. Aktuálně dle map:
        – pár v okolí Krakova https://e-tankstellen-finder.com/at/de/elektrotankstellen
        – nějaká v Lodži http://lemnet.org/map/?hl=de
        – trochu souhrnnější mapa dle chademo v Polsku http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Polen/Ladestecker/chademo/.
        Asi nejkompletnější je přímo na webu polského zastoupení Nissanu, podobně jako u nás v ČR http://www.nissan.pl/PL/pl/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/charging-station-map.html

                1. Konstatoval to pan Vlk z
                  Konstatoval to pan Vlk z Asociace elektromobilového průmyslu na přednášce minulý týden v Ostravě.

                2. Se mrkněte do statistiky
                  Se mrkněte do statistiky registrovaných vozidel.

                3. kamže?? to si tady každej
                  kamže?? to si tady každej chytrej vodfrkne nějaký žblech líný jak vopice to jakkoli podložit, samej narcis naprdnutý že nemá teslu koukám a pak má ten elektromobilní svět vypadat 🙂

                4. 2012 – 1 ks
                  2013 – 7 ks
                  2014

                  2012 – 1 ks
                  2013 – 7 ks
                  2014 – 20 ks
                  2015 – 57 ks
                  2016 1Q – 8 ks

  2. Tak už i v Polsku se do
    Tak už i v Polsku se do toho obuli .Podle mapy výstavby, to vypadalo na Poznan, ale Wroclaw byla asi méně stavebně náročnější .
    Na přednášce v Ostravě zaznělo, že zástupci Tesla motors prohlásili, když bude v lokalitě prodáno víc jak 100ks Tesla Postavíme Supercharger
    Kolik už jich asi v Polsku jezdí ?
    Katowice 90km od Ostravy. Do Polska bez navigace ani ránu .
    http://www.mytesla.com.pl/
    Taky se už v Polsku s Tesla S kšeftuje .
    http://otomoto.pl/osobowe/tesla/

  3. Zdravim dotaz: cena lithia
    Zdravim dotaz: cena lithia na burze za rok 2016 vzrostla o 46 procent to budou drazsi EV ne?
    A na majitele model S:
    Realny dojez je vetsinou 300km?90kwh. Odkladaci schranky poskromnu oproti napr octavii je to tak? Podle recenze zde na webu ano.
    A info elektronika neni v cestine ok?

      1. Dobrý den,
        obávám se, že

        Dobrý den,

        obávám se, že fyziku neošálíte takto jednoduchými výkřiky :).
        Technická realita v čase je neúprosná: 19 století = parní stroj s účinností 20%, 20. století = spalovací motor s účinností 40%, 21. století = elektromotor s účinností 90%. Jakmile spadne cena baterií pod 100 dolarů/kWh, začne být „spalovák“ mrtev. Ale on to ještě netuší.
        Ekonomická realita je podobná: výrobně je auto bez převodovky, spojky, výfuku, startéru, katalyzátoru, palivového čerpadla atd. určitě levnější.

        Zdravím ze století 21 🙂

        1. fu, tak az to klesne pod 100
          fu, tak az to klesne pod 100 Eur za kWh, tak uvidime kedy to bude. ale stlacat to mozu iba marketingom ovladani ludia, do vtedy za vyrazne vyssiu cenu, auta s dojazdom cca 250 km a nevábnou povahou dobijania v nasich koncinach. Nakoniec to aj tak, daju bohaci v Nemecku, ale potrva to aspon dalsich 10 rokov. Este je to daleko, a cena benzinu sa koli tomu moze drzat nizko. Za naseho zivota to nebude. K fyzike, a kde sa ta elektrina vyrobí a uskladni ? Co straty v prenosovej sustave ? Co realna cena elektriny v niekym spravovanom DC stojane ? Kde si bude riesit stat stratu prijmu ? Takze za menej zaplatite nakoniec viac ?

          1. Jojo. Ta debata mě baví.
            Jojo. Ta debata mě baví. Marketingem jsme ovládaní všichni – počínaje druhem kávy a konče ryze odbornými názory.
            10 let je dobrý odhad, ale já bych klidně byl odvážnější. Všechny ostatní dotazy vyřeší investoři a jejich vývojáři během té doby. Jediná reálná hrozba je, jak STÁT NAHRADÍ VÝPADEK SPOTŘEBNÍ DANĚ z ropy…. a navíc se bavíme jen o poloviční spotřebě primární energie na ujetý kilometr. Bojím se, že to znamená dvojnásobnou daň (?)
            P.S. Na Slovensku máte rychlodobíjecí infrastrukturu vyřešenou výrazně lépe, než v je ČR. Tím vzdávám hold firmě Green Way.

            Pojďme do století 21 a nebojme se.

            1. mytne nebo silnicni
              mytne nebo silnicni dan

              statisticky a matematicky, v CR se rocne na vsech spotrebnich danich vybere cca 140-150 miliard korun (paliva, tabak, alkohol) a rekneme ze cca pulka z toho pochazi z paliv, tedy 70-75 miliard rocne

              takze bud zavest kuprikladu satelitni mytny system a zpoplatnit kazdy ujety km kazdeho vozu nejakou smesnou cifrou tak aby se v prumeru na kazdem automobilu vybralo okolo 10 tisic korun (v CR je neco prez 7 milionu registrovanych vozidel) a nebo zavest silnicni dan v te same vysi, tedy 10 tisic korun rocne, v tu chvili muze bejt statu suma fuk jestli se proda nebo neproda nejaky benzin a nafta 🙂

              soucasne s tim by stacilo dorovnat spotrebni dane paliv na stejnou a nejakou vyssi hodnotu, rekneme ze soucasnych 10.90 na naftu a 12.80 na benzin to zvednout na 15 korun u obojeho, u plynu ze soucasnych 0, 1.3 a 4 korun rekneme na 5 korun, a hnedle bude v rospoctu ze spotrebnich dani vic nez dost 🙂

              ono CR by dobudoucna kdyby to nasi uzasni politici nebojkotovali a nestrkali soukromim firmam ktere to vytezi a maji zisk aby to nasledne s dluhama soupli spatky CR mohli bejt klidne nove Emiraty, na uzemi CR se nachazi lithium v bateriove kvalite za zhruba 100 bilionu korun pri cca 10% nakladu na tezbu, takze kdyby ho CR tezilo a prodavala rekneme pristich 30 let bud do sveta nebo na vyrobu baterii v CR, tak to dela 3 biliony korun zisku pro statni kasu CR rocne (rozpocet CR je cca 1.25 bilionu)

              1. No, musím uznat, že to má
                No, musím uznat, že to má něco do sebe.
                Díru v silnici někdo musí opravit za nějaké peníze a je to v mém zájmu, ať už přes tu díru přejedu za měsíc jednou nebo 100x, protože (když to trochu přeženu) už při jednom přejetí mě může upadnout kolo nebo buchnout guma. A silnici, kterou nikdo nepostaví, nemůžu využít, i když bych po ní jel jednou za rok. Takže z tohoto hlediska by to mělo logiku. Každé auto silniční daň paušálním poplatkem a ušetříme za mýtné brány nebo satelitní systémy.
                Blbý je na tom to, že naši politici, ať už jim do státní kasy nasypeme jakkoli velkou sumu, tak ji spolehlivě dokážou roztočit.

                1. ona synicni dan ma ale jedno
                  ona synicni dan ma ale jedno negativum, prespolni, tedy zahranicni auta, spousta lidi by si tak auto radsi prihlasilo v zahranici, tohle mytnej system resi a plati proste kazdej kdo jede

                  silnice nam povetsinou nici hlavne nakladni kamionova a autobusova doprava, osobni auta vpodstate mnoho skod nezpusobej pokud neni silnice narusena prave tou tezkou dopravou

                2. No tak to jedině silniční
                  No tak to jedině silniční daň ve formě známky obdobné dálniční známce pro každé auto, které se objeví na našich silnicích. Rozlišení podle typu, hmotnosti, pohonu apod.
                  Přiznám se, že bych nikdy neřekl, že tohle vůbec někdy napíšu, protože když se objevily články s úvahami o silničních známkách pro všechny silnice, tak mi jak se říká „tekla voda ze zubů“. Ovšem když to člověk domyslí až do těchto detailů, tak to vypadá jinak.
                  Otázka je, jestli by nám to prošlo v rámci EU, a potom taky samozřejmě by to byl politický problém – jednou za 4 roky se politici nás voličů na krátkou dobu bojí a strana, která by to měla ve volebním programu, tak by automaticky šla „do kopru“.

                  PS: Aspoň by kamiony neobjížděly některé placené úseky… a možná by se nám některé vyhnuly úplně.

                  EDIT:
                  Má to celé jednu nevýhodu – spotřební daň z prodaných PHM má přece jen jistější výběr než známky.

                3. Když to udělaj kamerama
                  Když to udělaj kamerama přes SPZetky jako Portugalsku tak platí každej a furt.

    1. dobry den,
      nemohu mluvit za

      dobry den,
      nemohu mluvit za majitele Modelu S 90D, ale pouze jako uzivatel P85. Prakticky dojezd u noveho vozu je mezi 300-400km podle rychlosti a pocasi. Oficialni normovany EPA dojezd je 426km.

      Predpokladam tedy, ze novy 90D s novou celni maskou a normovanym EPA dojezdem 473km by se mohl dostat na praktickou uroven 330-440km podle rychlosti a pocasi.

      Co se litia tyce, toho je nastesti v baterii pomerne malo a nema tedy zasadni vliv na cenu auta.

Napsat komentář