V Evropě je už přes 7000 rychlonabíjecích stanic standardu CCS

Začátkem ledna jsme informovali, že v Evropě je 6000 rychlonabíjech stanic standardu CCS. O čtyři měsíce později je to už 7023 a počet dál roste průměrným tempem 6,6 stanice za den.

Aktuální počet nabíjecích stanic CCS v Evropě a přilehlém okolí najdete na webu ccs-map.eu.
foto: InsideEVs

Zdaleka nejvíc nabíječek vybavených standardem CCS Combo je v Německu, a to přes 1730. Druhá je Velká Británie s 1268 nabíječkami. Česká republika je 99 kusy patnáctá.

Během posledního roku přibylo asi 2420 CCS rychlonabíječek. Mezi to se však počítají i stanice Tesla Supercharger nově doplněné o CCS konektory, které jsou ale stále přístupné pouze pro vozy značky Tesla.

Nepochybujeme ale, že Tesla bude vést řadu vyjednávání, která by měla směřovat k otevření sítě nabíjecích stanic Tesla Supercharger v Evropě také dalším stranám. Už dříve se například spekulovalo o takové spolupráci BMW.

Nabíjecí systém CCS Combo 2 se stal jednoznačným evropským standardem poté, co se také evropské automobilky v uplynulých letech konečně odhodlaly k vývoji, výrobě a prodeji elektromobilů.

Předtím v Evropě převládal japonský standard CHAdeMO – zejména díky tomu, že se tu prodávaly především japonské elektromobily jako Nissan Leaf či Mitsubishi i-MiEV (pod značkami Peugeot iOn a Citroën C-Zero).

Prozatím pouze 95 z celkových víc než 7000 CCS nabíjecích stanic v Evropě zvládá výkon vyšší než 100 kW. Celkem 396 stanic jsou Tesla Superchargery a 5949 stanic ze všech je otevřeno 24/7. Prakticky všechny nové sítě nabíjecích stanic, které v Evropě vznikají, např. Ionity, využívají právě standard CCS.

63 Comments on “V Evropě je už přes 7000 rychlonabíjecích stanic standardu CCS”

  1. Řekněme, že v budoucnosti dojde ke zpřístupnění CCS
    Řekněme, že v budoucnosti dojde ke zpřístupnění CCS Tesla superchargerů i pro ostatní elektromobily, ať už z jakéhokoliv důvodu. Jaký na to máte názor?

    Vidím to následovně:

    + pro ostatní elektromobilisty velká výhoda z hlediska hustoty a kapacity stanic
    + možná platba přes Tesla aplikaci s aktuálním stavem obsazení stojanů
    + zdroj příjmů pro teslu (možné nasazení vyšších cen za kWh pro externí EV = rychlejší vrácení investice do nabíjecí infrastruktury)
    – umístění nabíjecích konektorů ex. EV – při nabíjení může dojík k blokaci více nabíjecích míst jedním EV (např. na supercharger s příčným parkováním dorazí e-crafter, který z důvodu umístění konektoru zastaví podélně přes zhruba tři nabíjecí stání)
    – negativní reakce majitelů tesel: Dorazil jsem na supercharger, ale všechny stojany byly obsazeny ex. EV 🙁
    (možno řešit zpřístupněním pouze poloviny stojanů pro ex. EV v dané lokalitě).

    1. před 4řma roky to Tesla nabízela… nebyl zájem.
      před 4řma roky to Tesla nabízela… nebyl zájem. Autodebilkám ve skutečnosti nejde o rozvoj elektromobility, ale o její natahovágn, co nejdéle drbat produkcí fosilů 😉

      fdrive.cz/clanky/tesla-jedna-o-zpristupneni-superchargeru-vsem-automobilkam-1087

      electrek.co/2019/04/03/tesla-ccs-adapter-first-look/

      1. Shell se také musí domlouvat s VW, zda jeho automobily mohou
        Shell se také musí domlouvat s VW, zda jeho automobily mohou tankovat na jeho stanicích?
        Před těmi 4 roky jsem to ještě chápal, automobilky by musely implementovat proprietární protokol Tesly a fyzicky upravit nabíječky v autě, aby přes Typ2 umožňovaly DC nabíjení.

        Dneska už se Tesla, díky CCS2, nemusí s nikým domlouvat a pokud OPRAVDU chce, tak může CCS2 stojany zpřístupnit všem. A už se nemůže na nic vymlouvat. Tak jsem zvědav, zda tak opravdu Tesla učiní.

        1. U SuC V1 a V2, tedy aktuálně všech v EU, ikdyž jsou již
          U SuC V1 a V2, tedy aktuálně všech v EU, ikdyž jsou již osazeny CCS, nemůže z technických důvodů viz můj příspěvek v tomto vláknu. Nicméně můj osobní názor je, že s příchodem CCS zásuvky u TM3 a dále odhalených technických specifikacích SuC V3 je skutečně otevření sítě Tesla SuC pro ostatní v EU na pořadu dne, ale tipuji nejdřív rok 2021, tedy až bude v praxi dostatečně otestovaná a zažitá funkce Plug and Charge u CCS 2.0 standardu(začne nabíhat pilotní provoz od roku 2020), která je k tomuto kroku naprosto kruciální. A samozřejmě už tu bude stát signifikantní množství V3 SuC.

          Ono ani není kam spěchat, dosud nejprodávanější vozy v EU jako Leaf a Zoe jsou úplně mimo. Kvůli malobaterkáčům s nabíjením do 80kW to také nemá moc smysl. A vozů nabíjených 100kW+ s CCS je dnes v provozu jako šafránu.

          1. Ked bude mat iny poskytovatel nabijania v EU porovnatelnu siet
            Ked bude mat iny poskytovatel nabijania v EU porovnatelnu siet nabijaciek ako Tesla, potom sa Tesle oplati zacat jednat o vzajomnom spristupneni sieti nabijaciek. Preco by Tesla poskytla svoju siet len tak (aj keby dala pre inych inu cenu), ved by tak poskodila svojich zakaznikov a pomohla konkurencii. Navyse je tesla v EU v nevyhodnej situacii, pretoze vecsina nabijaciek sa v EU buduje z fondov EU ale Tesla buduje svoje nabijacky za svoje peniaze. Ini vyrobcovia neinvestuju do vystavby nabijaciek nic, alebo takmer nic, len sa snazia prilepit k nejakym eurofondovym projektom nabijaciek – to nie su seriozni partneri na spolupracu.

          1. Nevím. Já nemohu potvrdit, zda opravdu něco kdysi chtěli
            Nevím. Já nemohu potvrdit, zda opravdu něco kdysi chtěli domlouvat s ostatními automobilkami nebo to tímto odůvodněním shodili ze stolu. Nicméně teď, s příchodem modelu 3, když se někdo zeptá Tesly, zda otevře CCS stojany pro ostatní, tak nemohou použít tento argument. Pokud ano, tak je to výmluva.
            Takže pokud opravdu chtějí zpřístupnit svoji nabíjecí síť ostatním autům s CCS, tak jim v tom nic a nikdo nebrání.

            1. Co mě je známo tak kdysi veřejně nabízeli nabíječky
              Co mě je známo tak kdysi veřejně nabízeli nabíječky ostatním automobilkám, ale nikdo se neozval, takže se žádné jednání nekonalo. Pak se vrhli na výrobu M3 a tušili že jejich vlastní kapacity jim nebudou stačit, pokud chtěj rozumně obsloužit své vlastní zákazníky, proto už nějaké nabízení nebylo aktuální. Například v Kalifornii jsou často fronty na SCH, takže by nebylo rozumné to ještě vlastním zákazníkům zhoršovat. A to počet nabíječek v krátké době zněkolikánásobili. Až dodaj všech těch předobjednanejch 400 000 M3 tak to teprv bude záťež na nabíječky.
              Vlastní síť nabíječek je 50 % jejich úspěchu. Zbudovali jí sami, nikdo jim s tím nepomoh, spíš naopak, takže nemaj žádnou povinost to někomu poskytovat, když se jim to nehodí. Ale počítám časem až se vše ustálí tak se můžem dočkat nějakého otevření ostatním značkám.

              1. Tak já se bavím o situaci v Evropě, tady jednak návaly moc
                Tak já se bavím o situaci v Evropě, tady jednak návaly moc nejsou a jednak to už je právě hledání té výmluvy, jak to zdůvodnit, proč nechci. Protože umožnění nabít ostatním v síti SC prakticky nijak neovlivní fronty na vytížených nabíječkách SC. Ty fronty tam jsou proč? Protože umožňuje Tesla nabíjet bezplatně pro starší Tesly. Pokud jsem majitel starší Tesly a mám si vybrat mezi placeným nabíjením a bezplatným nabíjením na SC, tak si vyberu SC. Pokud ale (jako majitel neTesly) si mohu vybrat mezi placeným nabíjením na ucpané nabíječce SC a placeným nabíjením na jiné DC stanici, tak si v klidu mohu nabít na volnější NeTeslácké nabíječce.
                Nebo to může Tesla pojmout tak, že u těch přetížených pár stanic z celkového celosvětového počtu vyjme možnost nabíjením pro neTeslácká auta.
                To co tvrdíš, je v podstatě hledání obhajoby, proč to nejde. Než se objevilo CCS2 v SC síti (bavím se stále o Evropě), tak jste vyčítali ostatním automobilkám, že nereagují na nabídku Tesly k otevření sítě (já o tom nikde nečetl, ale budiž) a teď, když Tesla může otevřít nabíječky SC sama, tak už se hledají „objektivní příčiny“, proč to nejde. Že v Evropě se neotevře nabíjení, protože v Kalifornii jsou na některých nabíječkách fronty… Přitom tyhle „objektivní příčiny“ by tady byly stejně i v případě, kdyby SC síť před lety zpřístupnili ostatním autům (po dohodě s automobilkami). Museli by ten problém řešit tak jako tak.
                Klidně si najdi zdůvodnění, proč to otevřít nejde a věř si tomu, „že jednou to otevřou“. Jinak je hezké, jak píšeš „můžeme dočkat“ a ne „dočkáme“, protože sám tomu moc nevěříš a najednou když jde o Teslu, tak jí nehodláš co vyčítat jako ostatním „dinosaurům“. Já jednoduše nevěřím tvému zdůvodnění, proč to nejde, že kvůli pár vytíženým nabíječkám v Kalifornii nelze v Evropě zpřístupnit SC síť.

                1. I v Evrope může být problém, protože málokde jsou CCS
                  I v Evrope může být problém, protože málokde jsou CCS kabely na všech stojanech jednoho nabíjecího místa. A modelů 3 přibývá, vytížení jen vozy Tesla bude vysoké.

                  Viz youtube kanál Now You Know – serie Model 3 Euro Road Trip

                2. Může být, ale nemusí. Tím, že ostatním zpřístupní
                  Může být, ale nemusí. Tím, že ostatním zpřístupní nabíjení na SC, tak to neznamená, že ostatní se “přelijou” k SC a budou nabíjet jen tam. Nehledě na to, že to v případě problémů mohou omezit.
                  Prostě když se chce, hledají se způsoby, když se nechce, hledají se důvody. Tím bych to ukončil. Přeji hezký den.

                3. Opravdu nepotřebují zhoršovat situaci pro své
                  Opravdu nepotřebují zhoršovat situaci pro své zákazníky.

                  Na počátku stavby SC s nižším počtem prodaných vozů Tesla to dávalo smysl, teď už moc ne.

                  Co kdyby dinosauří automobliky hledaly své způsoby? To jsou ti, kteří umějí jen žvanit a ukazovat 1-2 koncepty ročně.

                4. Lol, ty na Teslu a její síť nabíječek žarlíš a furt
                  Lol, ty na Teslu a její síť nabíječek žarlíš a furt sem cpeš svůj nějakou svou prazvláštní ukřivděnou představu o jejich morální povinnosti poskytnout ji ostatním a tak furt dokola meleš vo nějakejch jejich výmluvách, které jsem v životě neslyšel. Jeebus. Užij si to. :))))

                  Asi nejlíp to vysvětlil dole Ju. S tim se ztotožnuju.

                5. Kuku, s tebou je diskuze k ničemu. Neumíš pochopit psaný
                  Kuku, s tebou je diskuze k ničemu. Neumíš pochopit psaný text a pochopit kontext sdělení.
                  Přeji hezký den.

                6. Moje pochopení tvého kontextu sdělení máš výše.
                  Jen

                  Moje pochopení tvého kontextu sdělení máš výše.

                  Jen bych dodal, že místo tohodle ukřivděnýho lamentování se radši ptej proč takovoudle velkou síť supernabíječek už dávno nebudují ti super bohatí, superohromní dinosauři nebo proč to aspoň neplánují? To je to co jsem naprosto logicky očekavál od ostatní automobilek. Slibují miliony a miliny EV, ale o síti nabíječek, které to budou obsluhovat neslyšíme ani ťuk!
                  Proč se ty megaatomobilky museli spojovat, aby zvládli zbudovali jen pár nabíječek zatímco malá Tesla to dokázala zbudovat sama? Ve východní Evropě plánují jen 4 místa!!! a ještě ti chudáci považují za naprostou samozřejmost že jim na to přihodí prachy EU! Lol. To jsou dobrý nuzáci. To je dobrá ignorance a arogance. Spíš nezájem. Každej z nich by dokazála zbudovat ohromnou síť ani by nemrk. Jenže oni dodnes nepochopili, že integrovaná bezstarostná síť nabíječek je CELÁ POLOVINA úspěchu elektromobility. Jediný pozitivum je, že aspoň budou podporovat společný standart.

                7. Já bych se zde trochu zastal zavedených automobilek, že do
                  Já bych se zde trochu zastal zavedených automobilek, že do sítě stanic neinvestují. On i ten Nissan donutil dealery v ČR postavit několik CHAdeMO před svými salóny. Do Ionity a Electrify Amerika teče nezanedbatelné množství peněz od zavedených automobilek. EU pak přihazuje peníze komukoliv, kdo předloží rozumný plán rozvoje otevřené sítě CCS. To že EU přihazuje peníze i na sítě budovaných automobilkami nevidím jako problém, když plní ony dva základní požadavky: CCS a veřejný přístup.

                  Dokonce si myslím, že celá EU čeká na to, až Tesla konečně v EU splní tyto dva základní požadavky a pak ji zavalí miliardami EUR. Protože i úředníci v EU vidí, že Tesla ty stanice opravdu umí rychle stavět a provozovat. Podle mne Ionity ani nikdo jiný aktuálně nemá cenově, parametricky i rychlostí výstavby vůbec žádnou šanci uspět proti nabídce Tesly se SuC V3.

                8. Nissan svoje dealery v ČR nedonutil, zkuste se podívat na
                  Nissan svoje dealery v ČR nedonutil, zkuste se podívat na počet dealerů Nissan a srovnejte si to s počtem nabíječek DBT (to jsou ty opravdu Nissan) před branami).
                  Najdete tam dealery zcela bez nabíjení, pak ty s wallboxem, co si ho navíc dali dovnitř areálu a zamykají nebo dokonce dovnitř salonu, pak ty, co mají třísystémovou rychlonabíječku od ČEZ a pak teprve ty s jednosystémovou (jen CHAdeMO) rychlonabíječkou DBT.
                  V zahraničí je to o něčem jiném, tam dokonce kolega zdarma nabíjí u Nissan rychlonabíječek, přestože auto koupil v ČR.

                9. Tak já se netajím tím, že působení Nissanu v
                  Tak já se netajím tím, že působení Nissanu v elektromobilitě zrovna neobdivuji, ale v tomto případě uznávám, že pro nabíjecí infrastrukturu něco významného sám od sebe udělal.

                  V tomto ohledu podobný první krok očekávám od automobilek propagující vodík, které dosud pokud vím zatím nic významného sami od sebe pro infrastrukturu neudělaly? (Toyota dle svých stránek „provozuje“ pár stanic pouze v Kalifornii). Hyundai na tom asi nebude lépe? Nikola Motors alespoň představil nějaký koncept výstavby infrastruktury. Když už jsme u toho, tak kolik nových vodíkových modelů Toyota od uvedení Mirai na trh v roce 2014 uvedla, resp se chystá uvést a zaplavit jimi trh?

                10. Jenže on už Nissan prodal přes 300 tisíc elektromobilů po
                  Jenže on už Nissan prodal přes 300 tisíc elektromobilů po celém světě a nebýt jeho v Evropě a spolupráce s Renaultem, tak máme asi stále jen Teslu. Je to smutné, ale je to tak.

                  Od automobilek propagujících vodík čekejte totéž, co od jiných spalovačů. Nataženou ruku do Vaší daňové kapsičky. Ostatně v elektromobilitě to zdárně předvádějí a ve spalovací se nechávají pobízet daněmi už desetiletí. Toyota snad uvede autobus, protože průhled Mirai hezky ukazuje to brutální množství technologií versus užitný prostor pro osádku a zavazadla. osobně v Ostravě vyzkoušeno a viděno naživo. Tragédie. To autobusu by se to mohlo vlézt 🙁

                11. Pozor Pajdo, Electrify America je 2 mililardová součást
                  Pozor Pajdo, Electrify America je 2 mililardová součást pokuty, kterou VW vyměřil soud v USA za podvod Dízlgejt! To není vůbec žádnej dobrej vůle od automobilky. Bez donucení by to neudělali ani náhodou. To radši budou dál dotovat třeba Bugatti nebo Bentley než aby udělali něco pro planetu. Pro Ilustraci celou produkci Veyrona zadotovali 3 milardama $!

  2. To mně dostalo: „Během posledního roku přibylo asi 2420
    To mně dostalo: „Během posledního roku přibylo asi 2420 CCS rychlonabíječek. Mezi to se však počítají i stanice Tesla Supercharger nově doplněné o CCS konektory, které jsou ale stále přístupné pouze pro vozy značky Tesla.“ Takže jich mohlo být reálně třeba jen 20 a 2400 CCS konektorů Tesla Supercharger. To nevymyslíš.

  3. Tak konektory se nám už pomalu sjednocují, tak teď ještě
    Tak konektory se nám už pomalu sjednocují, tak teď ještě aby se sjednotila možnost platby za nabíjení a byla všude předvídatelně stejná (tím myslím, že rozptyl cen bude podobný jako na benzinkách – plus minus 10%). Mít pro cestu po Evropě mnoho jednoúčelových karet je asi zbytečné.. ne?

    1. Ohledně té „jednotné“ ceny bych byl docela pesimistický.
      Ohledně té „jednotné“ ceny bych byl docela pesimistický. Ale to je stejně jedno, to se bude řídit trhem a tak je to správně.

      Ale ta jednotná platební metoda by byla fajn. Jako dnes u benzinky nemusím vytahovat speciální kartu, ale stačí mi hotovost nebo platební karta. Žádné komplikace s aplikacemi do mobilu, od každého poskytovatele jiná… to není pokrok, ale krok zpátky.

      Zkušený elktromobilista to pořeší, ale pokud se mají EV masově rozšířit, tak na té jednoduchosti nabíjení je potřeba ještě zapracovat 🙂

      1. Ale já nemyslím, aby byly všude stejné ceny.. Ale aby byly
        Ale já nemyslím, aby byly všude stejné ceny.. Ale aby byly „očekávatelné“..
        Dám příklad s benzínem. Tam je vždy cena stanovena za 1 litr. A vím, že v ČR se třeba aktuálně pohybuje kolem 33 Kč. Takže asi by mě vytočilo tankovat za 60 Kč/l..

        1. Proto je to v uvozovkách, protože i u ceny PHM jsou nějaké
          Proto je to v uvozovkách, protože i u ceny PHM jsou nějaké ty rozdíly, nejsou stejné a nemyslel jsem stejné a jednotné ani u elektřiny. U nás natankujete za 32, v Německu za 40 a v Itálii klidně za 50 🙂 Ale rozdíly budou podle mě větší než u benzinu a nafty.

          U elektřiny očekávám ten rozptyl cen mnohem širší. Ale to je v pořádku, nikdo vás nenutí nabíjet u veřejných stanic, můžete doma. No a na cestě si to zaplatíte, ale taky těch nabiječek bude více od konkurence, takže si budete moct vybrat stejně jako dnes u benzinek.

          Spíš bych opravdu radši uvítal tu jednoduchost nabíjení a placení, to je podstatnější pro masové rozšíření EV.

    2. tak na sjednocení operátorů si asi ještě dlouho
      tak na sjednocení operátorů si asi ještě dlouho počkáme. Když ani e.on nedokáže propojit nabíječky vrámci jedné firmy v česku a v německu aby fungovali na jednu kartu tak kdo tedy, neznám moc jiných operátorú co by měli nabíječky ve vice zemích.
      Nicméně přišlo mi vyúčtování od Plugsurfing za nabíjení v Německu a celkem jsem nechápal, účtováno bylo v českých korunách !!! Efekt to sice nemělo žádný neboť si Plugsurfin peníze strhl z mého účtu u RBS a převod byl z Libry na euro a spíše jsem měl pocit že nejdražžlší na tom nebylo nabíjení ale převody mezi měnami.

      1. Absence CR v Eurozone me take hodne rozciluje. Neviditelna
        Absence CR v Eurozone me take hodne rozciluje. Neviditelna ruka vekslaku nam pri vsem saha do kapsy. At nabijime auto v Nemecku, nebo koupime francouzsky syr v Kauflandu, nebo jedeme na dovolenou na Kanary. Pokazde se prizivy nejaky vekslak. A cesky lid je strasne hrdy.

        1. Mno… nějakej smrad se přiživí vždycky, i kdyby bylo
          Mno… nějakej smrad se přiživí vždycky, i kdyby bylo €. Jenom by to bylo je to míň vidět.
          V globalizovaném světě je to prašť jako uhoď.

          P.S. Jeden příklad za všechny: Při platbě kartou u terminálu nebere banka za transakci konstantní poplatek, ale procento ze zaplacené částky. (Např. 1,5%) Tím se bankéři vsrali mezi zákazníka a obchodníka a mastěj si břuch na celkovém obratu….:-))) Všechno nakonec zaplatí samozřejmě človíček v cenách zboží, protože obchodníci logicky navýšili marže o tyto náklady…

          1. Takovy poplatek za platbu kartou zaplati i obcan Eurozony. A
            Takovy poplatek za platbu kartou zaplati i obcan Eurozony. A Cechacek si priplati dalsi 1 az 2 % za bezpracnou smenu z Eur na Czk. Tu ale napari banka primo zakaznikovi. Cesky vekslak ma dlouhy zivot. Diky panu Klausovi a jeho nohsledum.

        1. V Česku lidi šetří už tolik, třeba cenu vody máme
          V Česku lidi šetří už tolik, třeba cenu vody máme vyšší a spotřebu na hlavu nižší než i v pouštní Saudské Arábii, že při dalším utahování opasků v ČR by spíš lidi začali konečně masově emigrovat po vzoru Poláků v minulém desetiletí.

            1. Vyvozuji z toho, že v Česku je poctivě pracující
              Vyvozuji z toho, že v Česku je poctivě pracující zaměstnanec odíraný skoro nejvíc na celém světě, a proto taky začal postupně vymírat. Takže šetření by se mělo zaměřit na nesrovnatelně plýtvavější, líné a rychle se množící národy.

        1. Uz ponekolikate pisu jadro neni bezemisni zdroj za cely
          Uz ponekolikate pisu jadro neni bezemisni zdroj za cely zivotni cyklus JE je vyprodukovano 3x vice SOx jak u plynove eletrarny. U CO2 je to zase silne v neprospech plynovky, ale stale ma JE 2x vyssi jak OZE
          Tvrdy zdroj u nas by mohla byt akumulace a jeji vyuziti. Proc musime byt samostatni ve vyrobe elektriny, kdyz dnes jsme nesamostatni ve vyrobe energie?

          1. Protoze je to soucast kriticke infrastruktury statu a EU zatim
            Protoze je to soucast kriticke infrastruktury statu a EU zatim je slepenec statu, ne jeden stat. Mam malou solarni elektrarnu s bateriovym ulozistem a v nasich podminkach proste 4 mesice v roce nejste sobestacny (bohuzel navic v tech 4 mesicich, kdy potrebujete energii nejvic), Co se tyce setreni, topim tepelnym cerpalem z vrtu – tedy tim nejefektivnejsim. Ani to nestaci. Musime mit tvrdy zdroj, pokud nechcete od listopadu do unora hybernovat.

            1. Nemusite mit tvrdy zdroj.
              Mam jiny navrh, co mit OZE

              Nemusite mit tvrdy zdroj.
              Mam jiny navrh, co mit OZE predimensovane a mit dlouhodobou akumulaci (P2G2P, P2F2P, apod) a pak budeme samosttani po cely rok.
              Ja myslel, ze soucasti kriticke infrastruktury jsou treba i potraviny (bez nich je Vam elektrika na nic, ne?) no a v nich jsme taky nesamostatni. Neni v nem i plyn, ropa, uhli (to nam brzy taky dojde)? No a JE pohanime uranem z Ruska.

              1. Tak za prve stat mam fond hmotnych rezerv na 90 dnu a vnem je
                Tak za prve stat mam fond hmotnych rezerv na 90 dnu a vnem je nejen ropa, benzin ale i ty zminovane potreviny. Takze stat by mel mit minimalne 90 denni energetickou rezervu. Souhlasim s tim, ze by bylo dobre byt si sami schopni vyrabet palivo (obohacovat ho). Co se tyce OZE, kdyz nesviti tak neviti. Muzu vam tu ukazat vykon me elktrarny, tam vydite ze navyseni abychom byli sobestacni v nasich podminkach by znamenalo cca 20 nasobek toho co potrebujem ve zbytku casu. To proste neni realne. Priroda i se svoji efektivitou to proste resi tak, ze v zime spi. Pokud v zime nechceme spat, tak musime mit tvrdy zdroj. Vsechno ostatni jsou pohadky. A ja si myslim, ze je lepsi mit jako tvrdy zdroj JE nez plyn nebo uhli. (i z toho duvodu, ze je pro stat dobre si udrzovat alespon urcite prakticke znalosti v oblasti jederneho inzenyrstvi)

                1. Ja moc nesouhlasim, ze by bylo vhodne si vyrabet palivo do JE,
                  Ja moc nesouhlasim, ze by bylo vhodne si vyrabet palivo do JE, bylo by to neefektivni kvuli dvoum JE. V ekonomice nas ucili, ze ma kazdy delat to, co umi nejlepe a i kdyz je nekdo mene efektivni v necem, co dokazu lepe, tak je lepsi to nakupovat, kdyz mam cinnost, kterou umim jeste efektivneji.
                  OZE neni jen FVE. Nejvice fouka na podzim a v zime, takze v tu dobu muzeme odebirta proud ze Severniho more. Proc dimenzovat vykon FVE na zatazeny zimni den, kdyz za 20 let uz budou technologie P2G2P, P2F2P? Navic nam prave mohou vypomoci vetrniky z jinych zemi. Je to vic nez realne, jen je treba mit sirsi zaber.
                  Kdyz uz fosilni, tak plyn, ma temere polovicni externality vuci JE.
                  Znalosti bychom meli ziskavat a to v co nejefektivnejsi dlouhodobe akumulaci. Ta znalost je dle me lepsi jak JE, ta nema budoucnost, pokud se povede dokoncit fuzni elektrarna (coz nebude zameho zivota 🙂 )

                2. Ja bych radsi videl zpracovani vyhoreleho paliva ktereho mame
                  Ja bych radsi videl zpracovani vyhoreleho paliva ktereho mame stovky tun a jeho pouziti v JE 3. a 3. generace.

                3. A ten beha kde? 🙂 Resp. podari se jej rozbehnout nekde a pak
                  A ten beha kde? 🙂 Resp. podari se jej rozbehnout nekde a pak i u nas? Zda s emi jednodussi to P2G2P, P2F2P. A navic, jak jsme psal, JE ma vetsi externality jak plynovky, takze jsou skodlivejsi.

    1. Myslite v pr**** stejne jako je v pr**** Rakousko a Holandsko?
      Myslite v pr**** stejne jako je v pr**** Rakousko a Holandsko? Kez bychom na tom byli tak bidne… Proc je zminuji? Ty zeme jsou cistym importerem elektriny. My jsme dnes cistym importerem energie (v nejakem zdejsim drivejsim clanku byla hodnota kolem 50 %? Proc bychom museli byt samostatni v budoucnu, kdyz nam nevadi, z enejsme samostatni dnes? A jsem presvedcen, ze elektrina bude lacinejsi jak ropa (minimalne procentuelne v tom, co z obojiho dokazeme vyuzit).
      Z pohledu ekologie: JE je u SOx na tom hure jak plynovka. U CO2 je na tom 2x hure jak OZE a z pohedu externalit zase hure jak plynovka i OZE. Zdroj mate v mem nizsim prispevku.
      Podle meho nazoru jsme naprosto v pr**** pokud bdueme myslet na urovni 20. stoleti. Dnes jsme v 21. Tak pouzivejme vic to, co je v hlave.

    1. Zajímavé, bude to reálné? Snad ano.
      Výzkum lithiových

      Zajímavé, bude to reálné? Snad ano.

      Výzkum lithiových baterií na novém maximu
      Bude dosažení hranice hustoty energie 1000 Wh/kg průlomem?
      Dnes mají Li-Ion baterie Tesla energetickou hustotu 250 Wh/kg a v příštích letech experti Tesly očekávali zvýšení na hodnotu cca 330 Wh/kg.
      Švýcarská společnost Innolith uvádí, že již dnes disponují první nabíjecí baterii s nejvyšší hustotou uložené energie 1000 Wh/kg. Další výhodou nové baterie je zcela nehořlavý anorganický elektrolyt, čímž se eliminuje hlavní riziko požárů elektromobilů u Li-Ion technologie. Jak se právem domnívají některé zdroje, mají nové baterie životnost 50 000 cyklů a cena má být až o 33 % levnější. Výrobní dostupnost se předpokládá do 5 let.
      Zdroj: Electrive.com, Innolith, ČFA

      1. 1 kWh z kg ? Mate vubec predstavu, co by to znamenalo? To je
        1 kWh z kg ? Mate vubec predstavu, co by to znamenalo? To je 1 Wh/g, coz je „holy grail“, predstavte si, ze vam gram baterky da Wh. Pro predstavu Tesla baterka vazi pres 500kg, to mame 500 kWh baterii, tedy dojezd nekolik tisic km

      1. Odkdy je uran obnovitelny zdroj energie? A to, z ejej mame
        Odkdy je uran obnovitelny zdroj energie? A to, z ejej mame hodne neznamena, ze se obnovuje… Navic JE je v zivotnim cyklu docela ekologicka bomba, na externality horsi jak plynovka.
        A zeptejte se v Japonsku a na Ukrajine, jak je JE obnovitelna. Obnova osidleni docela dlouho potrva…

Napsat komentář