Evropský rychlonabíjecí standard CCS se konečně stává tím evropským standardem, kterým od začátku chtěl být. Jen za minulý rok přibylo 2000 nových rychlonabíječek.
foto: CCS Charge Map Europe
Podle webové mapy CCS Charge Map dnes funguje v Evropě celkem 5981 nabíjecích stanic s CCS konektorem. Minulý rok přibývaly tempem 5,6 kusu za den. Většina nabízí výkon od 20 kW do 50 kW, pomalu už se ale objevují také 100kW, 175kW a dokonce 350kW rychlonabíjecí stanice.
Největší počet CCS nabíjecích stanic najdeme v Německu (1491), Británii (1106), Norsku (548), Francii (544) a Švédsku (367). Česká republika je v pořadí zemí 14. s 89 kusy. CCS pomalu přebírá pozice japonskému standardu CHAdeMO, který se zde uchytil jako první díky dovozu elektromobilů z Japonska a Jižní Koreje (Nissan Leaf, Kia Soul EV, atd.).
Nabíječka ve Šternberku u Kauflandu je ode dneška
Nabíječka ve Šternberku u Kauflandu je ode dneška (3.1.2019) zpoplatněna a funguje stejně jako ostatní čezácké nabíječky.
Včera veček byla ještě zdarma.
Mohu potvrdit, že ještě 26.12.2018, kdy jsme cestou za
Mohu potvrdit, že ještě 26.12.2018, kdy jsme cestou za Olomouc a zpět, nabíjeli ChaDeMo zdarma. Alespoň, že nechali 22 kW zdarma i po dnešku.
V aplikaci Polyfazer Direct je tato stanice ve Šternberku ji označena jako placená, jen AC 22kW je zdarma.
Díky za info e-Lukymu.
Jinak jen pro informaci, z webu chademo.com překlad:
Jinak jen pro informaci, z webu chademo.com překlad: „Protokol CHAdeMO funguje již více než 10 let, je to důvěryhodný a osvědčený protokol, který je široce oceňován řidiči elektromobilů po celém světě. Kumulativní čísla pro roky 2010-2017 (pouze pro osobní vozidla): 22% všech EV je na světě vybaveno CHAdeMO, dalších 13%, jsou kompatibilní s CHAdeMO díky adaptéru Tesla CHAdeMO. V neposlední řadě je 15% všech světových plug-in-hybridů kompatibilních s CHAdeMO, přičemž většina ostatních nemá rychlonabíjení vůbec.
Jinak CHAdeMO rychlonabíječek je ve světě 22.600, z toho v Evropě 7.900. Takže soudruzi z EU ani nedohnali, natožpak že by předehnali…..
Jen tak pro představu, jen v samotném Japonsku je rychlonabíječek CHAdeMO 7.400, o 1.400 více, než v celé EU.
Závěr pro CCS – měně marketingu á la VW, více práce á la CHAdeMO.
A za 5 let se elektromobilstů zeptaj co je CHademo a půlka o
A za 5 let se elektromobilstů zeptaj co je CHademo a půlka o takové starožitnosti ani nikdy neslyšela… . CCS!
To by bylo fajn, to by znamenalo, že dinosauři zaplnili trh
To by bylo fajn, to by znamenalo, že dinosauři zaplnili trh levnými elektromobily s evropským standardem CCS a my jsme naše vykopávky s CHAdeMO v klidu odvezli na vrakáč (baterku pověsili k FVE) nebo poslali dále přes bazar. Při jejich ohlášených počtech výroby to je hudba ne roku 2024, ale nejdříve 2035 či později.
Jinak pokud je pravda, že Tesla má v Evropě kolem 390 SC se zhruba 8 stojany, tak se bavíme o 3.120 rychlonabíječkách kapacity 125 kW a více. Versus 6.000 CCS v 99,5% s max. 50 kW.
Nevím, jak někomu v Českých Budějovicích pomůže 3120
Nevím, jak někomu v Českých Budějovicích pomůže 3120 nabíječek uzavřeného standardu byť s výkonem až 125kWh na rozdíl od sice slabší stanice CCS, ale s hustším pokrytím i tam, kde se Tesla nechystá postavit nic. Co třeba Maďarsko.
Až se to nějak projeví, určitě sem napíšu, bydlím od
Až se to nějak projeví, určitě sem napíšu, bydlím od ČB pět kilometrů :-). Osobně bych se přikláněl k jednotnému řešení, ač mám na obou autech CHAdeMO. Kdyby jednou měly stojany s CHAdeMO konektory úplně zmizet, ať si klidně zmizí, ale ať na to výrobci myslí a umožní si dokoupit adaptér z CCS. Když se chce, jde všechno.
Já spíš reagoval na počet stojanů Tesly vs CCS. Nemám
Já spíš reagoval na počet stojanů Tesly vs CCS. Nemám nic proti Chademu, ale rozumné je mít jeden kabel, jednu zásuvku pro všechny stejnou. Mám na autech oba standardy a viděl jsem nespočet nabíjecích stojanů. Rozhodně je CCS odolnější.
Naše oblíbené téma 😉 A opět vlna zavádějících
Naše oblíbené téma 😉 A opět vlna zavádějících zdůvodnění. CHAdeMO ani CCS nemají v popisu práce stavět/instalovat stanice tzn. jejich přičiněním vzniklo možná pár prezentačních stanic. Obě asociace především spravují protokol + požadavky na konektory a dohlíží na jeho implementaci. V tomto ohledu je CHAdeMO už asi 4 roky ve vleku CCS, neb s novými revizemi přichází později. Nejvíce je to vidět na 100kW (200A) nabíjení, které CCS prakticky umožnilo instalovat již před 3 roky, kdežto CHAdeMO to dotáhlo do praktického použití (konečně jsou k dispozici 200A konektory) teprve v létě 2018. U HPC 150-350kW pak CCS zajistilo funkční řešení v 2018(i zde se čekalo na konektory) u CHAdeMO je HPC zatím v nedohlednu.
Původní (celokovová) CHAdeMO vidlice vypadala (norma ne
Původní (celokovová) CHAdeMO vidlice vypadala (norma ne norma) že snese alespoň 500A.
Udělat lze určitě leccos. Radovan preferuje důkaz místo
Udělat lze určitě leccos. Radovan preferuje důkaz místo slibů, tak mu oponuji, že zrovna CHAdeMO v posledních letech pochytilo mnoha zlozvyků, patrně od třídního neřáda VW 😉
O 100kW nám CHAdeMO básní už minimálně 4roky. Za tu dobu už mnoho výrobců stanic výkon 100kW nabídlo, ale bohužel všechny v podobě 100kW CCS + 50kW CHAdeMO, protože CHAdeMO prostě nebylo schopné za tu dobu zajistit kabel.
Úplně nejlepší pak jsou ty výlevy, že Ionity a jiní (rozuměj zlí Němci) na HPC stanicích CHAdeMO ignorují z nějaké své zlovůle. Přitom se stačí podívat na stránky CHAdeMO, kde dosud není certifikovaná jediná 150kW, stanice natož pak 350kW a ještě před půl rokem tam nebyla ani jedna 100kW.
Montovat 50kW CHAdeMO na HPC stanice je totiž principiálně naprostá stejná kravina, jako montovat Mennekes na 50kW DC multistandardy, když už pominu to že DC multistandard je přitěžující kravina samo o sobě.
Další informaci, kterou je třeba upřesnit je porovnání
Další informaci, kterou je třeba upřesnit je porovnání EU s Japonskem. V Japonsku totiž CCS stanice nejsou zastoupeny (asi 3 jsou v Tokyu). Nevím jestli to je nařízením, nebo prostě tím že evropští (rozuměj zlí) výrobci respektují technologické specifika ostatních zemí a jmenovitě celý koncern pro Japonsko dodává Yazaki/CHAdeMO zásuvky. Třeba e-golf pak má Yazaki umístěno pod logem v kapotě jako GTE, páč vedle CHAdeMO na boku se nevejde. Čína má pak GB/T zásuvky nařízeny direktivně. Požadavek na jednotný standard je a vždy byl naprosto logický a oprávněny. Už jsme si tím v EU prošli s nabíječkami mobilních telefonů a nevím proč to samé musíme opakovat znova.
K těm číslům 7900 CHAdeMO vs 5900 CCS v EU je třeba dodat, že většina z těch CCS je multistandard. Tzn. CHAdeMO zde nemá nějaké zásadní zásluhy o budování sítě a jeho počty narůstají pouze kvůli jeho toleranci (což nás i celou EU stojí slušné peníze, tekoucí do Japonska na poplatcích). Být tu od začátku respektován jednotný standard CCS, tak CHAdeMO je již dávno v naprosté minoritě.
Tím samozřejmě neobhajuji to, jak pomalu je v celé EU, a u nás jak jinak i naprosto nekompetentně, budována síť rychlonabíjecích stanic, a to bez ohledu na použitý standard.
Měl by někdo statistiku podle výkonu? Kolik z nich je do 49
Měl by někdo statistiku podle výkonu? Kolik z nich je do 49 kW, kolik 50-99 kW a kolik nad 100kW? Stačí i přibližně.
Myslím, že neměl. Tedy kromě EU komise, co to dinosaurům
Myslím, že neměl. Tedy kromě EU komise, co to dinosaurům aktuálně bohatě sponzoruje. Ionity má pár kusů, sem tam se napsalo v roce 2018 o instalaci 100 kW. Na Slovensku je jedna veřejná, u nás jedna 150kW neveřejná. Takže samé do 50 kW, tak +-99,5%.
Super, ted jeste aby se vyresila moznost je normalne pouzivat,
Super, ted jeste aby se vyresila moznost je normalne pouzivat, treba jak je to bezne u zpatecnickych benzinek, a za par let buda dat i v ramci moznosti normalne fungovat i s elektromobilem….
A v čem spočívá komplikovanost jejich použití? Nebo
A v čem spočívá komplikovanost jejich použití? Nebo lépe řečeno, v čem leží rozdíl mezi soudobým způsobem používání, a tím čemu říkáte „NORMÁLNĚ“?
Prídem, nabijem, zaplatím, bez čipov a iných chujovin.
Prídem, nabijem, zaplatím, bez čipov a iných chujovin.
Přesně tak, nemít pro každého provozovatele jinou
Přesně tak, nemít pro každého provozovatele jinou aplikaci, čip, kartu, nebo si hlídat dobitý kredit. Nebo nebýt trestán 10ti násobnou cenou pokud ten čip zkrátka nechci.
Moje řeč, už by to chtělo jednotnou apku a placení přes
Moje řeč, už by to chtělo jednotnou apku a placení přes mobil (protože i ty platební karty se stávají minulostí, samy banky nám nutí platby máchnutím mobilu).
A co tak možnost zaplatit penězi v hospodě před kterou se
A co tak možnost zaplatit penězi v hospodě před kterou se nabíjí a na jejichž WC zavítám, poté si dám čaj? Benzinky nechť klidně zhynou.
Tak prostor pro virtuála od Googlu tu jistě je, jen ten trh
Tak prostor pro virtuála od Googlu tu jistě je, jen ten trh je pro něj zatím oničem. I když s mobilním virtuálem mu to ve světě vcelku jde.
A ono to tak neni?
A ono to tak neni?
Ono to tak je? Kde? 😀 vím že v Německu teď prý staví
Ono to tak je? Kde? 😀 vím že v Německu teď prý staví ve větším i stanice s možností normální platby, ale jinak kartickovani frčí ve velkem
Jezdim EV jen 3 mesice a mam najeto pouze 13tis km ale nechapu
Jezdim EV jen 3 mesice a mam najeto pouze 13tis km ale nechapu tyhle komenty.
U nas je moznost platby zavedena a v rakousku i nemecku taky a nepotrebujete karticku ale mobil a ten ma snad kazdej.
Mobil a v něm kolik aplikací? Upřímně tohle mi jako
Mobil a v něm kolik aplikací? Upřímně tohle mi jako fandovi elektromobility prijde jako největší bizarnost…
Vsude jsem zatim potreboval v cizine jen jednu aplikaci.
Ze
Vsude jsem zatim potreboval v cizine jen jednu aplikaci.
Ze vseho se u nas dela veda.
To nie je veda ale praktickosť. Nie je rozumné brat tieto
To nie je veda ale praktickosť. Nie je rozumné brat tieto veci na ľahkú váhu, lebo tieto problémy reálne existujú. Pokiaľ ich niekto nemá alebo si ich nedokáže uvedomiť. Tak nech je radšej ticho… Ľudí bude sebe menšia komplikovanost prechodu na elektromobily odrádzat a jeho rozvoj bude zase o kus pomalší. Chcelo by to minimálne univerzálnu platformu v oblasti platieb pri nabijani.
Platite snad v cizine korunama?
Domluvite se tam
Platite snad v cizine korunama?
Domluvite se tam cesky?
Jezdite snad s listkem na autobus ve Vidni i v Drazdanech?
Resite pikacoviny.
Odpurci EV si najdou na vsem chybu a neni to zatim pro kazdeho a ani to nechci aby bylo.
Kazdy kdo pochopi ze to jde a neboji se toho a ma k tomu podminky tak do toho jde .
Ze zacatku jsem se snazil to ten okolo vysvetlovat ze to jde e lostupne jsem zjistil ze to proste slyset nechteji.
Jejich problem.
Bylo napsano, prijedu, nabiju, zaplatim a tak tonproste funguje.
Ja nejsem odpurce EV, prave naopak, a o to vice me to stve.
Ja nejsem odpurce EV, prave naopak, a o to vice me to stve. Ono presvedcovat nekoho ze elektroauta jsou super, ze nemusis nabit a zaplatit, ale misto toho si budes stahovat cool aplikace, nechavat posilat karticky apod je trochu mission impossible
Pokud někdo nemá problémy, tak ať píše o tom jak to
Pokud někdo nemá problémy, tak ať píše o tom jak to dělá, že nemá problémy. Aspoň to bude návod pro ostatní jak je také nemít. A ten kdo je má i přes návod jak je nemít, tak aspoň zjistí, že není pupkem světa, zvlášť pokud je v menšině. Klidně ať si má své problémy dále, jen ať ví, že to jsou jeho problémy nechtít najít cestu jak na to. Jednoduše, účinně.
Kterou přesně aplikaci?
Kterou přesně aplikaci?
No řekněme že normálně by dovolená měla vypadat tak,
No řekněme že normálně by dovolená měla vypadat tak, že omrknu kde jsou po cestě nabíjecí stanice, a cestou zastavím na těch, kde se mi to hodí, nabíjí, zaplatím a jedu dál (beru že teď v začátcích prostě nemůžu počítat s takovou hustotou stanic abych jel na slepo). A ne že měsíc před dovolenou začnu zjišťovat a shánět dostatek čipu různých poskytovatelů abych pak měl možnost nabít. Na dovolené pak rigidne držet itinerář po prověřených stanicích apod….
A v cem je problem si na www_tecka_plugshare_tecka_com (bez
A v cem je problem si na www_tecka_plugshare_tecka_com (bez podtrzitek) – ve filtru nechat zobrazovat jen ty konektory kde mam redukce?
TESLA dodala 4Q2018 „jen“ 90.700 ks
TESLA dodala 4Q2018 „jen“ 90.700 ks
kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/statistiky/
To je přibližně tolik, co Volkswagen za dva celé roky
To je přibližně tolik, co Volkswagen za dva celé roky 2017+2018 🙂
A to jsi nezval v potaz parametrový rozdíl. Jako laik
A to jsi nezval v potaz parametrový rozdíl. Jako laik tipuji, že je trochu rozdíl dodat elektrifikovaný E-UP nebo E-Golf a nebo dodat TM3. Myslím hlavně kvalitu a výdrž baterie, výkon motoru, a celkový komfort vozu.
Nejenom, u VW je to číslo za BEV+PHEV dohromady, čisté
Nejenom, u VW je to číslo za BEV+PHEV dohromady, čisté elektromobily jsou sotva polovina. Porovnáním celkové instalované kapacity baterií je to cca 20 GWh letos pro Teslu vs. cca <1 GWh pro VW.