V EU se od roku 2035 definitivně nebudou prodávat spalovací auta

Evropský parlament schválil nové cíle pro snížení emisí CO2 u nových osobních a lehkých užitkových vozidel, které jsou součástí balíčku „Fit for 55“. V praxi to znamená zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2035 v Evropské unii.

Poslanci Evropského parlamentu 340 hlasy pro, 279 proti a 21 se zdrželo hlasování podpořili dohodu s Radou o revidovaných normách emisí CO2 pro nové osobní automobily a dodávky v souladu se zvýšenými ambicemi EU v oblasti klimatu.

Nové právní předpisy stanoví cestu k nulovým emisím CO2 u nových osobních a lehkých užitkových vozidel v roce 2035 (cíl pro celý vozový park EU snížit emise CO2 produkované novými osobními a dodávkovými vozidly o 100 % oproti roku 2021). Průběžné cíle snížení emisí pro rok 2030 jsou stanoveny na 55 % pro osobní automobily a 50 % pro dodávky.

Další klíčová opatření, která nařízení předpokládá:

  • Komise do roku 2025 předloží metodiku pro posuzování a vykazování údajů o emisích CO2 během celého životního cyklu osobních a dodávkových automobilů prodávaných na trhu EU, případně doplněnou o legislativní návrhy;
  • do prosince 2026 bude Komise sledovat rozdíl mezi mezními hodnotami emisí a údaji o reálné spotřebě paliva a energie, předloží zprávu o metodice úpravy specifických emisí CO2 výrobců a navrhne vhodná následná opatření;
  • Výrobcům odpovědným za malé objemy výroby v kalendářním roce (1 000 až 10 000 nových osobních automobilů nebo 1 000 až 22 000 nových dodávek) může být udělena výjimka do konce roku 2035 (ti, kteří registrují méně než 1 000 nových vozidel ročně, jsou nadále osvobozeni);
  • Stávající mechanismus pobídek pro vozidla s nulovými a nízkými emisemi (ZLEV), který odměňuje výrobce, kteří prodají více takových vozidel (s emisemi od nuly do 50 g CO2/km, jako jsou elektromobily a dobře fungující plug-in hybridy), nižšími cíli pro snížení emisí CO2, bude upraven tak, aby odpovídal očekávaným trendům prodeje. Od roku 2025 do roku 2029 je referenční hodnota ZLEV stanovena na 25 % pro prodej nových osobních automobilů a 17 % pro nové dodávky a od roku 2030 bude tato pobídka zrušena;
  • Počínaje koncem roku 2025 bude Komise každé dva roky zveřejňovat zprávu, v níž zhodnotí pokrok na cestě k bezemisní silniční mobilitě.

Zpravodaj Jan Huitema (Renew, NL) k aktuálnímu schválení řekl: „Toto nařízení podporuje výrobu vozidel s nulovými a nízkými emisemi. Obsahuje ambiciózní revizi cílů pro rok 2030 a cíl nulových emisí pro rok 2035, který je klíčový pro dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Tyto cíle vytvářejí jasnost pro automobilový průmysl a stimulují inovace a investice pro výrobce automobilů. Nákup a provoz automobilů s nulovými emisemi bude pro spotřebitele levnější a rychleji vznikne trh s ojetými vozy. Udržitelná jízda se tak stane dostupnou pro každého.“

Po závěrečném hlasování na plenárním zasedání bude nyní muset text formálně schválit také Rada a krátce poté bude zveřejněn v Úředním věstníku EU.

zdroj: tisková zpráva

67 Comments on “V EU se od roku 2035 definitivně nebudou prodávat spalovací auta”

    1. …v Spojených Štátoch je minimálne 5 známich firiem, ktoré odborne vymenia staré články v ojeté tesle za komplet nové a stojí to cca 5700$ (ak je O.K. elektronika) …v mojej firme nakupujeme LiFePO4 články priamo od firmy CATL pri cene 100$/kWh …osobne som prerábal starý peugeot 106 electric, na LiFePO4 (vrátane elektroniky) …je to len o znalostiach, zručnosti a technológii, ktorú máte k dispozícii ….pre elektrotechnické firmy je to príležitosť, lebo tu ešte len začína vznikať trh s elektroojetinamy …a ano, ak si u tesly necháte vymenit komplet celý akumulátor vrátane BMS, tak si za to nechajú zaplatiť cca 22500$

        1. …aliexpress je maloobchod …ak chcete dobrú cenu, je lepšie naviazať obchodné vsťahy priamo z výrobcom …dobrá príležitosť pre získanie kontaktov je napríklad akcia ako Electronica China Shanghai 2023 …21700 LiFePO4 články (CATL) pri objeme nákupu 1000000ks na objednávku dostanete v pohode na cenu 100$/kWh …pri večších objemoch je možné dostať sa i na 80$/kWh, ale do tejto kategórie zákazníkov už moja firma nepatrí ….ako firma sa zaoberáme zakázkovým vývojom a zakázkovou malosériovou výrobou elektroniky….

      1. Vsichni dnes soudi na zaklade jednoho exemplare. Podivejte se na statistiky.
        Protipriklad: Moje auto Model S 216k najeto za posledni 2 roky mam +80k rok uvedeni do provozu 2015. 100% nabyti dnes 396km coz je cca o 7 km min nez kdyz jsem auto pred 2 lety kupoval. Fakt si nemyslim, ze za 2 roky bude nepouzitelne. A pokud me bude dojezd vic omezovat tak si koupim novou baterku za cca. 12k Eur. O prechodu zpet ke spalovacim, vznetovim modelum uz neuvazuji. Elektricke auto za me top.

        1. Presne tak. Statisice perfektne fungujicich EV spalovaci pitomce nezajimaji, oni se vzdy sleti na nejake zahadne pripady kde nekdo tvrdi jak je EV spatny. Pritom tyto historky nejsou moc verohodne a opakuji se pravidelne podle stejneho vzoru. Lid chce byt podvaden a touzi po katastrofickych zpravach. Tak vykukove takove potreby radi obsluhuji svymi vymysly.
          Muj 10 Let Leaf je take v dobre kondici, ale uz se zde take ozval jeden pitomec, ktery delal hrozne chytreho.

      1. Nynější krajská reprezentace je prostě posedlá vodíkem. Co na to říci a nebýt sprostý? Prostě peněz je dost. Z našich daní, samozřejmě.
        Ostravská firma vyvinula kolo na vodík, provozní náklady se blíží automobilu. …..
        Palivový článek a lahev na vodík ale výrazně zvyšují váhu kola až na 35 kilogramů. A náklady na provoz se blíží osobnímu automobilu.
        Další nevýhodou vodíkového kola je i jeho cena. Například za pouhá dvě kola na vodíkový pohon, která si nedávno pořídil Krajský úřad Moravskoslezského kraje, zaplatili daňoví poplatníci 397 tisíc korun.
        Na kolech budou jezdit zaměstnanci krajské destinační společnosti Moravian-Silesian Tourism. „Ti kola odzkouší v horském i městském terénu,“ konstatovala mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová.

            1. pro lih… né že bych se chtěl Runnera zastávat (je to žvást co napsal a hlavně provokuje)…
              Ale…viděl jsem video z kamery pod zrcátkem z dálnice někde z Irák, Irán možná Sýrie…na dálnici v protisměru kamion, osobák, dodávka, další kamion 😱…Asi špatné značení, ale určitě to znejistí… Chci tím říct, že by se měl člověk donutit k určité minimální (zdravé) nejistotě, i když si je naprosto jistý. Tvojí jistotu samozřejmě sdílím..

                1. pro Leodendula… Nevím co ti na tak divnou otázku odpovědět… Snad jen zopakuju, že i když je to neuvěřitelné, někdy jsou obě strany neochvějně přesvědčené o své pravdě. A je dobré si toho být vědom…

                2. @vostep. Nejhorsi videa ze silnicniho provozu jsou z ruzzka. Cloveku se jezi vlasy hruzou co tam ty pitomci delaji. Ale dobre jim tak. Jsem rad ze ziju zde a ne v ruzzku. A vy?

                3. pro Leodendula… pro elementární slušnost přestaň s tím voštěpem…
                  Ale samozřejmě si dělej co chceš a očekávej reciprocitu….

                4. @Drvoštěp. Dle prani, copy and paste me nic nestoji.
                  Uz se tesim, jen do toho. Ale ty zabery z ruzzka jsou fakt dobry. Doufam ze se zdecimuji uplne sami a bude od nich pokoj. Takovy panarod nema obdoby.
                  A kde ze byste radeji zil?

                5. Čísla ale hovoří jinak. V roce 2021:
                  Rusko – 133 tisíc nehod na 57,8 milionů registrovaných vozidel
                  Česká republika – 93 tisíc nehod na 7,8 milionů registrovaných vozidel

                  Zatímco ročně v Rusku bourá každé 435. auto, u nás to je každé 84.

                  Takže videa super, ale v Čechách máme 5x vyšší pravděpodobnost nehody, než v Rusku.

                6. Pro Leodendula… Mě se líbí tady… Ale abych ti uďál radost, tak s nožem na krku bych mezi USA a Ruskem volil Rusko… Mimochodem už tě na to upozorňuju po několikáté: všechny ty tvoje panárody, pronárody a podlidi jsou takhle veřejně šířené trestný čin – jestli to už teda není selektivní…

                7. pro Runnču…. Fakt? .. . Možná že u nás jezdí spousta lidí v autech co jim (vůbec nebo dočasně) nepatří, a musí se hlásit každej prd… Nebo je každá statistika podle jiné metodiky. Ten rozdíl je moc velký.

                8. @42. V rusku se lide boji prijit s policii do styku. Tam si ucastnici nehody radeji rozbijou hubu a kazdy jede svym smerem. Navic kdo ma drahe auto, toho se normalni clovek boji, protoze by mohl dopadnout docela spatne.

                9. Ano, o automobilismu v Rusku (a nejen o něm) panuje v západní indoktrinované společnosti, jejíž je Leodendula názorným produktem, mnoho zcestných představ.

                  Zatímco v ČR připadá na domácnost 1,5 vozidla, v Rusku je to 1,2 vozidla, což není významný rozdíl. (Na Ukrajině před válkou to ale bylo jen 0,5, což značí společnost bez rozvinutého automobilismu na úrovni Hondurasu, Botswany a Mongolska)

                  Příčina nížší nehodovosti v Rusku je naprosto zřejmá. Statistikám v ČR ve čtyřech z pěti hlavních kategorií nehod dominují příčiny spojené s intenzivním dopravním provozem, tedy vysokým počtem aut ve srovnání s délkou dopravní infrastruktury (na našich 7,8 milionu vozidel připadá jen 57 tisíc kilometrů silnic, tedy cca 140 vozidle na kilometr). V Rusku je hustota provozu třetinová (1 milion kilometrů silnic pro 57,8 milionu vozidel).
                  Myslím si že vysvětlení výrazně nižší nehodovosti v Rusku je poměrně snadné… menší hustota provozu = méně bouraček.

                  Žvatlání německého senilního starce od války nenávidícího vítězné Rusko, o nedůvěře ruského obyvatelstva v policii, bych nebral naprosto vážně.

                10. pro Runnču… Důvod menší hustota provozu mě taky napadl, ale ten rozdíl mi přijde fakt moc… Není možný, že ty údaje byly v Česku od pojišťoven a v Rusku od policajtů, nebo něco na ten způsob??..

                11. Údaje jsou v obou případech od ministerstva vnitra.
                  Mně to zvláštní nepřijde. Když si uvědomím, že obě nehody co jsem měl, byly způsobené kvůli hysterickému chování řidičů v přetíženém provozu a prostě udělali chybu, tak v řidším provozu by se nestaly. Navíc podívej se jak vypadá dopravní infrastruktura ruských měst a srovnej to s tím bordelem u nás. Můžeme jen závidět.

  1. Nielen v EU sa počíta s ukončením predaja nových spalovacích aut a rok 2035 je globálne najviac podporovaný pre odklon od spalovacích motorov…

    Norsko – 2025
    Británie – 2030
    Israel – 2030
    Singapur – 2030
    Čína – 2035
    USA – 2035
    Kanada – 2035
    Tchaj-wan – 2035
    Japonsko – 2035
    Thajsko – 2035
    Jižní Korea – 2035
    Mexiko – 2040
    Egypt – 2040
    Indonésie – 2050
    Chile – 2035
    .
    .
    .

    1. Tyhle sny mě vždycky pobaví, díky 😀
      Sny zemí, kde se všechno mění každých pět let, ale plánují co bude za třicet. Třeba ta Indonésie, za třicet let stihli masové vyvražďování s milionem mrtvých, převrat, uchopení moci armádou, bankrot, další převrat… a tak dále a tak dále. 😀

            1. USA a Čína to nemyslí vážně, jen se tak tváří a podporou těchto proklamací podkopávají evropskou ekonomiku.

              Mimochodem, Kyjevská vysoká škola ekonomická zveřejnila, že ve válce padlo 7% jejich abolvoventů. Což není jen tak nějaké číslo, ale lze pomocí něho a předpokladu o podobnosti mobilizačního modelu ukrajinské postsovětské republiky a ČSLA dovodit, že Ukrajina má v tuto chvíli nejméně půl milionu padlých! Což vysvětluje zamlčování oficiálních čísel, informace českých žoldnéřů a obrovských ztrátách a také násilné mobilizace posledních měsíců, které lhář Zelí veřejně popírá, přestože ho desítky videí usvědčují ze lži.

            2. Ještě doplňuji – na základě detailního průzkumu informačních zdrojů (sociální sítě, parte apod.) BBC tento týden odhaluje, že v průměrné ruské ztráty na Ukrajině jsou cca 250 vojáků týdně. Od konce prosince 2022 se pak toto číslo prudce zvedlo až na 700 týdně.

              Nicméně to znamená, že ruské ztráty na Ukrajině jsou „pouhých“ cca 15000 mužů v roce 2022 a cca 5000 tisíc v roce 2023 do této chvíle. Což by dávalo naprosto jiný obrázek o průběhu války a obrovská ruská dělostřelecká převaha by se odrazila v poměru ztrát 10:1 v neprospěch Ukrajiny.

              Což potvrzuje moji teorii o Bachmutu jako ruské verzi Verdunu, kam žoldéři na sebe stahovali ukrajinské jednotky a nekončící přísun posil byl masakrován ruským dělostřelectvem. Východní část Bachmutu za říčkou Bachmutkou je jeden velký hřbitov.

                1. To jsem si taky myslel. Tohle číslo mě překvapilo. Ono kdoví jak to je. Nemohl jsem si nevšimnout, že nikomu se už do pomoci nechce a země buď kličkují (USA a jejich tanky na podzim, Slovensko a Německo s opravou houfnic), nebo rovnou od svých slibů odstoupily (Nizozemí, Dánsko).
                  Moc by mě zajímalo, zda je to z důvodů vyčerpání zásob, nutnosti upřednostnit vlastní bezpečnost, dosažení geopolitických cílů nebo ztráta víry v možnosti Ukrajiny pokračovat ve válce.
                  Můj tip je, že to bude kombinace všeho.

                2. Mozna take klamani nepritele. Zapadni transparentnost neni vzdy dobra. Ted se budeme tvarit ze uz nic nedame a az ruzzak zautoci, bude se divit jako v Charkove a Chersonu.
                  Dnes mluvil Macron v Mnichove, ze cas na jednani s ruzzkem uz skoncil. Ted je nutne dat Ukrajine potrebne zbrane. ruzzaci musi byt porad udrzovani v nejistote, porad musi myslet ze na ne ceka tisic Leopardu a druhy den ze nebudou mit odpor.

    1. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096902795-studio-6/223411010110215/cast/962561/?fbclid=IwAR16XIVGQNnCyCdpo43x_k7VDupFyrlNZMLvZ-oNVUkPmZXTnr5Lf4QdVKI
      Ne, nesledujete reportáž z roku 2010, je to 15.02.2023 a hovoří náměstek hejtmana MS kraje. To je opravdu děsná snůška lží a nesmyslů, zejména první polovina.
      A pak vodík, vodík a vodík. A na té konferenci právě jasně padlo – kde se vezme elektřina na vyrábění vodíku čistě elektrolýzou, když náměstek tady tvrdí, že nebude elektřina ani na nabíjení bateriových elektroaut? Které jsou ale 3-4x účinnější, než vodíková elektroauta. Potřebuji totiž 65 kWh elektřiny na výrobu 1 L vodíku, jak tam mj. na konferenci potvrdila firma Solar Global, co si loni v areálu elektrolyzér postavila. Na 65 kWh elektřiny ujede Tesla Model 3 cca 350 km, na 1 L vodíku Toyota Mirai 100 km. Tak proč vodík, nedává to smysl.
      Jinak nádhera je to parkoviště plné bateriových elektromobilů různých druhů a velikostí a jeden jediný vodíkový elektromobil. Ale lidem to stejně nedojde.
      Jinak se celá konference nesla v duchu dotací, dotací, dotací a dotací.

  2. ŘEČI SE VEDOU A VODA TEČE, ŽE, BRUSELE?
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-europarlament-2035.A230214_133117_automoto_fdv?
    Pro mně skončila spalovací éra už v roce 2014, pořízením prvního BEV do rodiny. A být ta auta dříve a dostupná, tak už ve 2009 s pořízením FVE na střechu RD.
    A teď prakticky – japato chtěj soudluzi z Blusele udelat?
    Článek z roku 2021 a letos to asi nebude jiné https://elektrickevozy.cz/clanky/vice-nez-100-tisic-vyrobenych-vozu-enyaq-iv-rocne-zatim-je-to-vzdaleny-sen
    Škoda 30 Enyaqů denně, jinak žádné EV, jen sračky. Toyota nyní v Kolíně zavřeno, jinak taky jen sračky. A Hyundai Nošovice? Loni jen každé 10.auto čisté EV (OKOLO 36 TISÍC ROČNĚ), jinak sračky.
    V ČR JE REGISTOROVÁNO 6,4 MILIONŮ OSOBNÍCH SPALOVACÍCH AUT, Máme rok 2023, jak to chtějí soudruzi HLASOVÁNÍM za 12 let změnit? SHRNUTO OPĚT JEN BRUSELSKÉ KECY NEFACHČENKŮ A VLHKÉ SNY.

    1. Pokud ty oznamene investice do baterkaren v Evrope jsou jiste, tak bych nebyl tak skepticky. Linky na EV jsou odzkousene, vyrobni postupy naucene, tak skalovani na velkovyrobu je mozne. Kdyz vezmu Tesla fabriky jakym tempem s tim uspela, tak je 12 let zbytecne dlouha doba. Akorat je nutne presvedcit brzdare v automobilkach, ze je to i v jejich zajmu. Za 12 let se i skalni odpurci EV umoudri. Nemuzou porad zit v sebeklamu.
      Nechapu proc porad strilite proti EU. Mate jinou alternativu? Predlozte ji, jsem napnuty jak ksandy.

      1. Jenže to opakujete další kecy, tentokráte od dinosauřích spalovacích autodebilek. Sám VW poněkud ustoupil a už se o plzeňské letiště tolik nebojuje.
        Já prostě jen žiju v Evropě řízené neschopnými kryptobolševiky, kteří ještě před pár desítkami let házeli Molotovovy koktejly a unášeli zlé kapitalisty a členy jejich rodin za výkupné. Dnes vedou EU. Do řitě.
        V ČR je to násobek toho evropského doplněný směšným vzdorem. I když je fakt, že o automobilovém průmyslu v ČR my nerozhodujeme, velí korporátní Němec, Korejec a Japonec. A ten nám určil pozici druhovýrobce pro nenáročné trhy, asi tak jako Škoda se dnes z Číny má přeorientovat na Indii, pak asi už jen na Afriku.
        A jelikož jsem pokecal před 14 dny krátce s Martinem Jahnem na setkání CEO PWC, tak je to prostě pořád ten samý zaměstnanec a korporátník, ne podnikatel, jako Musk. To nemyslím nijak zle, práce za ním vidět je, ale manažer je prostě nájemná děva, nepřekročí svůj stín. Proto Muskovi stačilo 12 let a VW a Škodě nebude stačit ani 50. Toyota se čerstvě znemožnila elektrickým Lexusem, technologií 10 let pozadu i za elektro výtvory ostatní spalovacích automobilek. Mazda je na tom podobně a jediný, kdo snad trochu konkuruje Tesle a šlape do toho, je Hyundai/Kia. Jinak samí tragédi.
        Alternativa tady dávno je, jen ještě nevstoupila naplno. Čínské elektromobily. Protože dokáží prodávat širokou škálu, kterou už sami několik let vyrábějí, a za nedostižitelné ceny. Ostatně pomalu a potichu skupují dinosauří evropské značky a budují si pozice. To co předvedl BYD jako dodavatel podvozkových platforem s bateriemi a motory s továrnami v Maďarsku a Francii je husarský kousek. Stát se dodavatelem elektro pohonu pro evropské výrobce autobusů.
        Asi jste čekal, že napíšu kdo to v Evropě rozjede. Napíšu. Tesla a Čína. Směšné pokusy Polska o státní elektromobilku to opravdu nebudou. I když bych jim to přál. A ten zbytek sám znáte, co je zač.

    2. Po r. 2035 bude prodej spalovacích aut nadále možný, ale budou muset jezdit na uhlíkově neutrální paliva. Praxe bude asi horší, nejspíš se jich nebude moc vyrábět.
      S tím jaký posun zaznamenalli BEV za poslednich 12 let (jen cena baterii spadla cca 10x). Očekávám, že za těch 12 zbývajících bude ten pokrok násobně větší. 1/3 cena baterie, 3x taková energetická hustota a rychlost nabíjení budou nejspíš reálně dosažitelné. Ale asi to bude dost natěsno. Taky očekávám, že s novými technologiemi nebudou všechny baterie závislé jen na Lithiu.
      V CZ je vozový park starý v průměru 16 let, takže reálně to velký vliv na nefiremní zákazníky bude mít spíš po r. 2040.
      Na spalováky se z koní přecházelo cca 50 let. A jak by řekl Švejk, teď jsme o polovinu chytřejší, tak za nějakých 25 let se to dá stihnout.
      Klasické automobilky se budou muset poučit a začít vyrábět levně jako Tesla. Výroba ve velkém taky udělá svoje a s postupným pokrokem baterii ten přechod půjde hladce. A nakonec budou BEV daleko levnější než dnešní spalovací auta.
      Problém, ale bude nástup čínských automobilek, který s těmi Evropskými asi dost zamává. Nejsou tak zkostnatělé. Pochopili, že v BEV mají náskok a jedinou šanci uspět. Jsou také silně dotované státem a v zádech mají největší BEV trh na světě, takže drží trumfy.
      BTW: My se tu oháníme blbci v bruselu, jak nás green deal přivede na mizinu apod. a zbytek světa si bude dál vesele vydělávat. Jenže zapomínáme kouknout ven z našeho rybníčku. USA jsou na tom s uhlíkovou neutralitou termínově stejně. Čína jí chce do r. 2060 a i Rusové před válkou mluvili o r. 2050 (to už je teď passé).

    3. Ale to je jednoduche. Oni prikazu aby sa vyrabali iba EV. Nikto nespomina, ze budu dostupne alebo ze si ich budu moct ludia dovolit. NA druhej strane casu je este dost a 12 rokov by mohlo stacit k rozvoju infrastruktury. Momentalne su ale ceny aut z inej dimenzie. Takze bud maju ludia velmi vela penazi, alebo si ich tolko kupovat nebudu cim sa znizi ich rozvoj a vyroba.

Napsat komentář