Americký Boeing v rámci programu ecoDemonstrator testuje na letových exemplářích nejnovější technologie snižující hmotnost, spotřebu, hlučnost a další technologie šetrné k životnímu prostředí.
foto: Boeing
Některé z nových technologí se objeví už v příští generaci dopravních letadel. „ecoDemonstrator je program zaměřen na technologie zlepšující efektivitu přepravy ´od bráně k bráně´ leteckých společností a snižující spotřebu paliva, emisí a hluku,“ říká Ray Conner, prezident a výkonný ředitel divize komerčních letadel ve firmě Boeing.
„Prostřednictvím programu ecoDmonstrator Boeing i nadále investuje do inovací, které prospívají životnímu prostředí a naším zákazníkům,“ dodal Conner.
Přeprava ´od bráně k bráně´ se rozumí veškeré operace, které musí letadlo provést od odpoutání se od vstupní brány terminálu startovního letiště až po připoutání se k výstupní bráně cílového letiště. Jde o otázky spotřeby paliva, hlučnosti, rychlosti odletu/příletu, bezpečnosti apod.
Zmínit můžeme například poměrně palivově náročné pojíždění po dráze. V tomto případě se například uvažuje o instalaci elektrického pohonu do podvozku letadel, což snižuje spotřebu a hlučnost.
video: YouTube
V roce 2011 se v rámci programu ecoDemonstrator testoval upravený Boeing 737 Next Generation včetně speciálních koncových křidélek winglet ATW (Advanced Technology Winglet). Koncová křídla získá například nový Boeing 737 MAX a jen toto vylepšení sníží spotřebu oproti předchozí generaci o 1,8 %.
Při letu Londýn-New York úspora 1,8 % ušetří stovky litrů paliva. Celková úspora paliva Boeing 737 MAX se počítá o 10 až 12 % oproti předešlým typům stejně velkých letadlech.
V současné době se testuje v rámci programu ecoDemonstration upravený letoun Boeing 787 Dreamliner. Na jeho palubě najdeme 25 inovací zlepšující bezpečnost letu, aerodynamiku a snižující hmotnost, hlučnost a spotřebu paliva. Při jeho konstrukci se také uplatnili recyklovatelné materiály, například při konstrukci vstupních dveří.
video: YouTube
Upravený letoun Boeing 787 získal například novou kompozitní trysku proudového motoru snižující hmotnosti a hlučnost. Technici rovněž na povrch letounu nanesli speciální povrchovou ochranu odpuzující led, což ve svém důsledku snižuje spotřebu paliva.
Jde také o řadu dalších „drobností.“ Boeing například testoval používání tabletů u pilotů místo objemných knih a map. Letoun získal bezdrátové systémy, snižující požadavky na kabeláž v letadle. Zkoušely se také dotykové displeje zjednodušující přístrojovou desku letadla, atd.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Boeing chce vyrábět biopalivo z tabáku
Neméně důležité je nové softwarové vybavení. Upravený navigační systém dokáže volit optimální trasu pro pojíždění po přistávací dráze nebo zvolit nejefektivnější přistávací manévr s ohledem na nízkou spotřebu paliva.
Systémy letadla rovněž dokáží ve spolupráci s jinými stroji získávat informace o turbulencích v reálném čase.
Ve všech případech jde o drobné vylepšení, které však ve svém objemu ušetří při letu tuny paliva. V roce 2015 bude program ecoDemonstration pokračovat s upraveným strojem Boeing 757.