Vzlétl úsporný dopravní letoun Boeing ecoDemonstrator

Americký Boeing v rámci programu ecoDemonstrator testuje na letových exemplářích nejnovější technologie snižující hmotnost, spotřebu, hlučnost a další technologie šetrné k životnímu prostředí.

Boeing 787 Dreamliner ecoDemonstrator ukazuje jak bude vypadat letecká doprava budoucnosti
foto: Boeing

Některé z nových technologí se objeví už v příští generaci dopravních letadel. „ecoDemonstrator je program zaměřen na technologie zlepšující efektivitu přepravy ´od bráně k bráně´ leteckých společností a snižující spotřebu paliva, emisí a hluku,“ říká Ray Conner, prezident a výkonný ředitel divize komerčních letadel ve firmě Boeing.

„Prostřednictvím programu ecoDmonstrator Boeing i nadále investuje do inovací, které prospívají životnímu prostředí a naším zákazníkům,“ dodal Conner.

Přeprava ´od bráně k bráně´ se rozumí veškeré operace, které musí letadlo provést od odpoutání se od vstupní brány terminálu startovního letiště až po připoutání se k výstupní bráně cílového letiště. Jde o otázky spotřeby paliva, hlučnosti, rychlosti odletu/příletu, bezpečnosti apod.

Zmínit můžeme například poměrně palivově náročné pojíždění po dráze. V tomto případě se například uvažuje o instalaci elektrického pohonu do podvozku letadel, což snižuje spotřebu a hlučnost.

Advanced Technology Winglet
video: YouTube

V roce 2011 se v rámci programu ecoDemonstrator testoval upravený Boeing 737 Next Generation včetně speciálních koncových křidélek winglet ATW (Advanced Technology Winglet). Koncová křídla získá například nový Boeing 737 MAX a jen toto vylepšení sníží spotřebu oproti předchozí generaci o 1,8 %.

Při letu Londýn-New York úspora 1,8 % ušetří stovky litrů paliva. Celková úspora paliva Boeing 737 MAX se počítá o 10 až 12 % oproti předešlým typům stejně velkých letadlech.

V současné době se testuje v rámci programu ecoDemonstration upravený letoun Boeing 787 Dreamliner. Na jeho palubě najdeme 25 inovací zlepšující bezpečnost letu, aerodynamiku a snižující hmotnost, hlučnost a spotřebu paliva. Při jeho konstrukci se také uplatnili recyklovatelné materiály, například při konstrukci vstupních dveří.  

Boeing 787 Dreamliner ecoDemonstrator zachycený na letišti
video: YouTube

Upravený letoun Boeing 787 získal například novou kompozitní trysku proudového motoru snižující hmotnosti a hlučnost. Technici rovněž na povrch letounu nanesli speciální povrchovou ochranu odpuzující led, což ve svém důsledku snižuje spotřebu paliva.

Jde také o řadu dalších „drobností.“ Boeing například testoval používání tabletů u pilotů místo objemných knih a map. Letoun získal bezdrátové systémy, snižující požadavky na kabeláž v letadle. Zkoušely se také dotykové displeje zjednodušující přístrojovou desku letadla, atd.

Neméně důležité je nové softwarové vybavení. Upravený navigační systém dokáže volit optimální trasu pro pojíždění po přistávací dráze nebo zvolit nejefektivnější přistávací manévr s ohledem na nízkou spotřebu paliva.

Systémy letadla rovněž dokáží ve spolupráci s jinými stroji získávat informace o turbulencích v reálném čase.

Ve všech případech jde o drobné vylepšení, které však ve svém objemu ušetří při letu tuny paliva. V roce 2015 bude program ecoDemonstration pokračovat s upraveným strojem Boeing 757.

Boeing

Napsat komentář