Kola jsou veledůležitou součástí vozidla – ovlivňují ovladatelnost, trakci, bezpečnost a spotřebu paliva. Existuje však jeden problém – různé povrchy potřebují jiná kola. Řešení nabízí londýnský student Ackeem Ngwenya a jeho speciální transformující se kolo.
foto: Ackeem Ngwenya
Kolo vynalezli Sumerové asi před 6000 lety. Tehdejší kola však zprvu sloužila pouze k vyrábění keramických nádob na hrnčířském kruhu.
Později některou z tehdejších chytrých hlav napadlo vylepšit tažné sáně, na kterých se tehdy dopravoval náklad. Na sáně umístil náboje a na ně kola. První prehistorický vůz spatřil světlo světa.
Šest tisíc let se technologie kola (ani vozu) příliš nezměnila. Teprve v 19. století začala kola získávat nové užitné vlastnosti. I dnes vznikají nové typy kol, jako super-odolná bezdušová kola, plastová kola Hankook i-Flex nebo úzká a lehká kola s nízkým valivým odporem pro elektrická vozidla.
Svou troškou do mlýna chce přispět i Ackeem Ngwenya z londýnské Royal College of Art. Ngwenya pochází z Afriky. Právě nekvalitní dopravní síť v Africe, kdy se kvalitní dálnice může velmi rychle změnit v bahnitou „cestu“, vedla Ngwenya k návrhu transformujícího kola.
Do těžkého terénu jsou vhodná široká méně nahuštěná terénní kola. Lze s nimi samozřejmě vyjet i na běžnou cestu, ale za cenu zbytečné velké spotřeby paliva (díky velkému valivému odporu). Úzká a nahuštěná kola jsou díky svému nízkému valivému odporu naopak na zpevněné cesty ideální.
Ngwenya se při konstrukci kola nechal inspirovat konstrukcí nůžkového zvedáku. Transformující kolo má mezi vnějším pláštěm a nábojem řadu „nůžkových zvedáků“.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Cadillac ELR: další konkurent pro Tesla Model S
Nůžkové zvedáky jsou volně uchyceny na náboji kola. Stlačováním nebo roztahováním zvedáků na náboji pak lze měnit průměr i šířku pláště kola.
Bohužel transformující kolo zůstává zatím pouze konceptem. Ngwenya požádal na konci minulého roku o finanční prostředky veřejnost, skrze komunitní financování na stránce IndieGoGo. Bohužel z požadovaných 25 000 liber dostal jen 21 % částky.
Přesně jak píšete,
Přesně jak píšete, navíc je velmi důležitý vzorek pneu, ten by se asi moc neměnil i když by se dalo možná něco vymyslet.
Problém je v tom že: „Do
Problém je v tom že: „Do těžkého terénu jsou vhodná široká méně nahuštěná terénní kola.“ ale také velká kola. A tyto kola sice zvětšují šířku ale zase snižují výšku vozidla, takže v terénu začne auto drhnout spodkem karoserie.
Je pravda, že to mění
Je pravda, že to mění světlou výšku vozidla přesně opačně, než je potřeba, ale možná, že když se na tom zapracuje, tak by se to dalo otočit. Jako nápad je to výborné.
Souhlasím s tím, že
Souhlasím s tím, že nápad je to výborný! Ale spíše pro využití u Scanií a Kamazů než u VW nebo AUDI.