Testováno na okruhu: MG4 XPOWER – „hot hatch“ s impozantním zrychlením

Značka MG letos slaví 100 leta vytasila se pro tento jubilejní rok se spoustou modelů. Nový hot hatch MG4 XPOWER jsme otestovali přímo na Autodromu v Mostě. 

Doby, kdy se testy elektromobilů omezovaly pouze na rychlost nabíjení a dojezd, jsou nenávratně pryč. Aby byly elektromobily konkurenceschopné, musí dle mého názoru oslovit i fandy do automobilové techniky, nejen lidi požadující mobilitu za rozumný peníz bez emisí z výfuku. Takový cíl si klade i právě testovaný MG4 XPOWER.

Elektromobil ho-hatch MG4 XPOWER

S výkonem 435 koní, pohonem 4×4 a stovkou za 3,8 sekundy se nabízí porovnání s legendárním Porsche 911 Carrera, které v základu potřebuje na stovku 4,2 sekundy. Jasně. Jedná se o jiný segment, nicméně jako ilustrace zrychlení tento příměr poslouží. Když už jsme u porovnávání, testovaný XPOWER měl hmotnost 1,8 tuny, kdežto Porsche je o nějakých 250 kilogramů lehčí. 

SOUVISEJÍCÍ: MG zavádí službu MG Charge pro snadné nabíjení elektromobilů

Nechme však legendu legendou a pojďme k technice MG. Ačkoli je testovaný vůz součástí rodiny MG4, pro své odlišné vlastnosti i použití je komunikován samostatně pod značkou XPOWER. Auto je poháněno dvěma elektromotory o výkonech 150 kW vpředu a 170 kW vzadu.

Celkový výkon 320 kW a 600 Nm poskytuje opravdu brutální zrychlení. Pro jeho maximalizaci auto disponuje funkcí Launch control, kdy sešlápnete brzdový i plynový pedál a po uvolnění brzdy už se auto postará o maximální zrychlení, které je na daném povrchu možné. 

Elektromobil ho-hatch MG4 XPOWER

Primární pohonnou jednotkou je zadní motor. Přední se připojuje mechanickou volnoběžkou dle potřeby. V režimu „eko“ se přední motor nezapojuje kvůli spotřebě vůbec, ve sportovním režimu se naopak do hry zapojuje velmi ochotně. Díky tomuto schématu a elektronice lze dosáhnout přenosu momentu na každé kolo zvlášť, což zabezpečí maximální trakci při rozjezdech, ale také stabilizaci v zatáčkách či mezních situacích. 

Na okruhu bylo možné otestovat auto v rychlých pasážích, horizontech, ale i na kluzné ploše v ostré zatáčce i rovině. Podvozek auta byl velmi tuhý a dobře eliminoval náklony jak boční, tak při akceleraci i brzdění. Vedení vozu zajišťovala v krajních situacích elektronika, která si poradila se vším, až na samé hraně fyzikálních zákonů. Bylo zřejmé, že mimo rozložení momentu pracuje stabilizace také s přibržďováním jednotlivých kol, protože po několika kolečkách byly brzdy přehřáté, každá trochu jinak. 

Elektromobil ho-hatch MG4 XPOWER

Ačkoli auto dostalo do výbavy masivní ventilované brzdy s ozdobným chladičem v oranžové barvě, na okruhovou jízdu nestačí. Skoro bych řekl, že není problém v brzdění jako takovém, ale právě ve stabilizaci, která brzdy hojně využívá.

Po ujetí dalších kol s vypnutými asistenty se myšlenka potvrdila. Brzdy držely o moc lépe. Na druhou stranu, jízda bez stabilizace je v tomto voze poměrně nebezpečná a mimo okruh se nedá doporučit. Nutno též podotknout, že testování probíhalo v extrémních podmínkách, které v silničním provozu nejsou reálné a brzdy by tudíž měly fungovat úplně v pohodě.

Energii vozu poskytuje 64kWh baterie, maximální rychlost je nastavená na 200 km/h. V kontextu výše zmíněných skutečností je celkem zbytečné babrat se ve spotřebě. Výrobce deklaruje dojezd 385 km. U sportovního modelu bude však záviset ještě více na stylu jízdy, než kde jinde. 

Tím se dostáváme k závěru, a sice pro koho je auto určené. Zcela jistě nemá za cíl konkurovat dojezdem, i když s maximálním nabíjecím výkonem 144 kW lze fungovat i na delších trasách. XPOWER se dá spíše doporučit pro městský a příměstský provoz, kde je na prvním místě agilita a obratnost. S cenou začínající na 999 900 Kč má našlápnuto stát se slušnou konkurencí tradičních hot hatchů.

zdroj: vlastní

3 Comments on “Testováno na okruhu: MG4 XPOWER – „hot hatch“ s impozantním zrychlením”

Napsat komentář