Značka MG letos slaví 100 leta vytasila se pro tento jubilejní rok se spoustou modelů. Nový hot hatch MG4 XPOWER jsme otestovali přímo na Autodromu v Mostě.
Doby, kdy se testy elektromobilů omezovaly pouze na rychlost nabíjení a dojezd, jsou nenávratně pryč. Aby byly elektromobily konkurenceschopné, musí dle mého názoru oslovit i fandy do automobilové techniky, nejen lidi požadující mobilitu za rozumný peníz bez emisí z výfuku. Takový cíl si klade i právě testovaný MG4 XPOWER.
S výkonem 435 koní, pohonem 4×4 a stovkou za 3,8 sekundy se nabízí porovnání s legendárním Porsche 911 Carrera, které v základu potřebuje na stovku 4,2 sekundy. Jasně. Jedná se o jiný segment, nicméně jako ilustrace zrychlení tento příměr poslouží. Když už jsme u porovnávání, testovaný XPOWER měl hmotnost 1,8 tuny, kdežto Porsche je o nějakých 250 kilogramů lehčí.
SOUVISEJÍCÍ: MG zavádí službu MG Charge pro snadné nabíjení elektromobilů
Nechme však legendu legendou a pojďme k technice MG. Ačkoli je testovaný vůz součástí rodiny MG4, pro své odlišné vlastnosti i použití je komunikován samostatně pod značkou XPOWER. Auto je poháněno dvěma elektromotory o výkonech 150 kW vpředu a 170 kW vzadu.
Celkový výkon 320 kW a 600 Nm poskytuje opravdu brutální zrychlení. Pro jeho maximalizaci auto disponuje funkcí Launch control, kdy sešlápnete brzdový i plynový pedál a po uvolnění brzdy už se auto postará o maximální zrychlení, které je na daném povrchu možné.
Primární pohonnou jednotkou je zadní motor. Přední se připojuje mechanickou volnoběžkou dle potřeby. V režimu „eko“ se přední motor nezapojuje kvůli spotřebě vůbec, ve sportovním režimu se naopak do hry zapojuje velmi ochotně. Díky tomuto schématu a elektronice lze dosáhnout přenosu momentu na každé kolo zvlášť, což zabezpečí maximální trakci při rozjezdech, ale také stabilizaci v zatáčkách či mezních situacích.
Na okruhu bylo možné otestovat auto v rychlých pasážích, horizontech, ale i na kluzné ploše v ostré zatáčce i rovině. Podvozek auta byl velmi tuhý a dobře eliminoval náklony jak boční, tak při akceleraci i brzdění. Vedení vozu zajišťovala v krajních situacích elektronika, která si poradila se vším, až na samé hraně fyzikálních zákonů. Bylo zřejmé, že mimo rozložení momentu pracuje stabilizace také s přibržďováním jednotlivých kol, protože po několika kolečkách byly brzdy přehřáté, každá trochu jinak.
Ačkoli auto dostalo do výbavy masivní ventilované brzdy s ozdobným chladičem v oranžové barvě, na okruhovou jízdu nestačí. Skoro bych řekl, že není problém v brzdění jako takovém, ale právě ve stabilizaci, která brzdy hojně využívá.
Po ujetí dalších kol s vypnutými asistenty se myšlenka potvrdila. Brzdy držely o moc lépe. Na druhou stranu, jízda bez stabilizace je v tomto voze poměrně nebezpečná a mimo okruh se nedá doporučit. Nutno též podotknout, že testování probíhalo v extrémních podmínkách, které v silničním provozu nejsou reálné a brzdy by tudíž měly fungovat úplně v pohodě.
Energii vozu poskytuje 64kWh baterie, maximální rychlost je nastavená na 200 km/h. V kontextu výše zmíněných skutečností je celkem zbytečné babrat se ve spotřebě. Výrobce deklaruje dojezd 385 km. U sportovního modelu bude však záviset ještě více na stylu jízdy, než kde jinde.
Tím se dostáváme k závěru, a sice pro koho je auto určené. Zcela jistě nemá za cíl konkurovat dojezdem, i když s maximálním nabíjecím výkonem 144 kW lze fungovat i na delších trasách. XPOWER se dá spíše doporučit pro městský a příměstský provoz, kde je na prvním místě agilita a obratnost. S cenou začínající na 999 900 Kč má našlápnuto stát se slušnou konkurencí tradičních hot hatchů.
zdroj: vlastní
Myslím si že je v článku chyba. X-power má 64kWh baterii, nikoliv 77…
Máte pravdu, díky!
To že soudruzi zkopírovali předek Nissanu 370Z se vším všudy, by mi nevadilo. Proč to má ale na zadku ty madla do tramvaje?