Testování LNG autobusů v polských městech bylo zakončeno v Katovicích

Společný projekt polského výrobce autobusů Solbus a plynařské společnosti , který měl za cíl předvádět autobusy s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG), byl zakončen zkušebním provozem v Katovicích. Dopravce PMK Katovice působící v hornoslezském městě mohl testovat dva moderní autobusy poháněné LNG během předminulého týdne.

Autobus na LNG, zkapalněný zemní plyn, polského výrobce Solbus
foto: Solbus

Dva nízkopodlažní autobusy Solbus Solcity 12, které pocházejí z výrobního závodu v Solec Kujawsku, se do katovických ulic poprvé vydaly v úterý 22. května. Během týdne obsluhovaly za pečlivého dozoru představitelů PKM linku v centru města.

Katovický dopravce dlouhodobě přemýšlí o pronájmu nebo zakoupení plynových autobusů. „Testovali jsme již autobusy s pohonem na , nyní bychom chtěli porovnat vlastní zkušenosti s LNG se zkušenostmi jiných společností, které už tyto paliva používají. Chceme prezentovat naši společnost jako moderní a šetrnou k životnímu prostředí,“ řekla generální ředitelka PKM Helena Ulanovskaia.

Viceprezident společnosti Wojciech Skęczek doplnil, že tyto LNG autobusy jsou sice o 20-30% dražší než ve verzi CNG, ale náklady se díky ekonomičtějšímu provozu rychle vrátí.

Kdyby se dopravce v Katovicích rozhodl tyto autobusy zakoupit, musel by také vybudovat vlastní čerpací stanici, jejíž cena se pohybuje zhruba okolo 1,5 milionu zlotých (cca 8,7 mil. Kč). Pro účely testování byla zapůjčena speciální mobilní cisterna z Německa.

Kromě Katovic se LNG autobusy Solbus představily i ve Varšavě, Gdyni, Toruni, a v Olszytnu.

LNG je zemní plyn ve zkapalněné formě, na jehož složení se cca z 90 – 100 % podílí metan, zbytek tvoří etan, propan, dusík nebo vyšší uhlovodíky.

Autobusy poháněné zkapalněným zemním plynem splňují nejpřísnější ekologické normy a LNG má obecně výhodu vůči CNG také ve větším dojezdu vozidla a menším objemu palivových nádrží. Naopak nevýhodami pro zkapalněný zemní plyn jsou nová rizika při tankování či nutnost jej uchovávat za velmi nízkých teplot.

Většina autobusů poháněných LNG jezdí v Dallasu (cca 300 ks), avšak můžete se s nimi setkat také ve , nebo v Norsku.

Napsat komentář