Za pětiletou existenci magazínu Hybrid.cz jsme testovali pěknou řádku vozů. Některý byly na ovládání jednodušší, jiné o něco méně. Řídit elektromobil smart ED je však snazší než jízda na kole.foto: Hybrid.cz
Jen co člověk odemkne dveře pomocí dálkového ovládání a usedne na místo řidiče, může bez hlubšího seznamování odjet. Smart ED je vybaven „automatickou“ převodovkou klasického rozložení P,R,N,D.
V režimu P (Parkování) je chování přesně jako u manuálu se zařazenou rychlostí. V kopci je tedy po zastavení namístě zatáhnout klasickou ruční brzdu. Naopak režim N (Neutrál) dovoluje autem volně manipulovat. Písmenko R značí zpátečku a D (Drive) se dá v češtině mnemotechnicky zapamatovat jako Dopředu, což je režim zřejmě nejvyužívanější.
foto: Hybrid.cz
Výše uvedené je jediné know-how, které řidič pro jízdu musí znát. Po otočení klíčkem ve spínací skříňce, která se nachází hned u řadicí páky, je auto ihned připravené k jízdě.
Rozumným stlačením plynového (proudového) pedálu v kombinaci s příslušným jízdním režimem se začne elektromobil pohybovat hladce vpřed či vzad. Žádné škubání ani nevypočitatelné chování nehrozí, řízení je vyladěné na jedničku.
Pokud však chce řidič z nějakého důvodu vyrazit co možná nejsvižněji a přišpendlí pedál až k podlaze, následuje nečekaná akcelerace. Točivý moment 120 Nm v nejnižších otáčkách je znát a zhruba do 30 km/h lze vychutnávat zrychlení srovnatelné s auty úplně jiné kategorie.
V rychlostech nad 50 km/h se smart ED zařadí do klubu aut bez výkonové rezervy, ale vzhledem k tomu, že je určen do města, mu to nelze mít za zlé.
Test elektromobilu smart ED: Víkend první
Test smart ED: s elektromobilem na víkend do hor
Elektromobilistou za minutu
Cesty městem jsou ve smartu ED opravdu příjemné. Řidič se nemusí rozptylovat otáčkami a včasným řazením, používá pouze plyn, rekuperaci po sundání nohy z plynu, silnější rekuperaci při mírném stlačení brzdy a při potřebě ostřejšího snížení rychlosti přijdou na řady klasické brzdy měnící energii zcela bez užitku v teplo tak, jak je to běžné u konvenčních vozů.
Tok energie je ve smartu ED znázorněn velmi přehledně budíkem čnícím z palubní desky. Ručička se vychyluje doprava v případě, že je energie z baterií odebírána a naopak do leva v případě rekuperace. Řidič má díky tomuto budíku v každé chvíli dokonalý přehled.
foto: Hybrid.cz
Další budík pár centimetrů vlevo se jmenuje SOC (State Of Charge), tedy „stav nabití“ 16,5kWh baterie. Mimo rychloměru je to hned druhý nejdůležitější údaj, kterému se vyplatí věnovat.
Z praxe však vyplynulo, že úzkostlivé sledování stavu „nádrže“ je celkem k ničemu. Jak už bylo řečeno výše, smart ED je městský vůz a najezdit po městě 150 km za den je opravdu nadlidský úkon.
Zpočátku jsme auto nabíjeli každou noc, později už ob jeden nebo dva dny. V městském provozu lze totiž reálně počítat s dojezdem 150 km, ačkoli maximální udávaný dojezd dle NEFZ je 135 km.
foto: Hybrid.cz
Poslední zvláštností, kterou přístrojová deska poskytuje, jsou na displeji znázorněné dílky s nadpisem „Performance“. Indikátor poskytuje informace o maximálním trakčním výkonu v závislosti na teplotě motoru, baterií, úrovni nabití a odběru klimatizace či topení.
V praxi se nám však podařilo dostat na nižší úroveň jen při úplném vybití, intenzivním topení nebo chlazení.
Řídit elektromobil je hračka a kdo nevěří, nechť si ho třeba v Sixtu půjčí. Díky spolupráci s E.ON totiž může být elektromobilistou každý a za pouhých 499 Kč za den.
ano, můžu jedině
ano, můžu jedině doporučit…
Už jsem ho měl půjčené
Už jsem ho měl půjčené … a je to fajnové autíčko. Doporučuju!