TEST: elektromobil Škoda Enyaq iV 80 – začátek konce spalovacích aut

První „od podlahy“ navržený a vyrobený elektromobil mladoboleslavské automobilky ukazuje směr.

Na první pohled vypadá elektromobil Škoda Enyaq iV tak nějak normálně, i když je trochu prodloužený. Teprve při focení jsme si ale uvědomili, jak jeho silueta připomíná hrot šípu a jak krásné auto to vlastně je.
foto: Hybrid.cz

Koncern Volkswagen po aféře Dieselgate zavelel jasně: elektřina je budoucnost, dáme do ní vše. Co si předsevzal, to zatím z velké části plní. I přes pár počátečních zaškobrtnutí s výbornými výsledky.

Škoda Auto jakožto významná součást Volkswagenu nemůže zůstat stranou. Už se před časem blýskla svým malým levným elektromobilem CitigoE iV. Úspěch Škoda CitigoE iV mnohé nadchnul, jeho konec ale ještě víc lidí naštval. Tak výhodný nákup elektromobilu tu ještě dlouho nebude a ani nový Enyaq iV s tím nic nenadělá.

Škoda Enyaq iV je totiž úplně jiná kategorie – segmentová, cenová i technologická. Jde o zatím nejnovější generaci elektromobilu, postavenou na koncernové „skládačce“ jménem MEB. Na ní chce VW stavět většinu svých elektromobilů a sekat je jako Baťa cvičky.

elektromobil Škoda Enyaq iV

Elektromobil Škoda Enyaq iV nás jednoduše nesmírně bavil. Ne proto, že by to byl nějaký výkřik techniky – to už dnes o elektromobilech říkat nejde, nýbrž proto, jak dobře se česká Škoda nelehkého úkolu zhostila. Za prémiovou cenu nabízí velmi slušné, pohodlné, praktické a navíc i krásné auto.
foto: Hybrid.cz

Elektromobil Škoda Enyaq iV přišel na trh v několika variantách. Předně s dvěma různými bateriemi: 58 kWh pro dojezd 411 km WLTP a 77 kWh s dojezdem 534 km WLTP (obojí využitelných, jinak 62 kWh a 82 kWh).

Cena nižší verze označované Škoda Enyaq iV 60 začíná na 1 072 900 Kč, cena vyšší 80 startuje na 1 202 900 Kč. U obou existuje ještě dražší varianta Sportline, což je to samé, jen laděné do sportovna (snížení náprav, kosmetické úpravy a doplňky). Všechny verze zatím nabízejí pohon pouze zadní nápravy – přenos síly z elektromotoru na kola zajišťuje jednostupňová převodovka.

Žádné bleskové zrychlení ale nečekejte, a to dokonce ani ve sportovním módu. My bychom si vlastně celou dobu vystačili klidně i jen s jedním jízdním módem.

Žádné bleskové zrychlení ale nečekejte, a to dokonce ani ve sportovním módu. My bychom si vlastně celou dobu vystačili klidně i jen s jedním jízdním módem.
foto: Dan Šrám

Enyaq je prozatím jediným elektromobilem na bázi MEB, který není vyráběn v Německu. I to svědčí o dobrém postavení, které Škoda Auto v koncernu má. Max. rychlost všech verzí je omezena 160 km/h, zrychlení 0-100 km/h se pohybuje kolem 8,5/8,7 sekundy. Zatímco 60ka má max. výkon elektromotoru 132 kW, 80ka nabízí 150 kW.

Liší se také maximálním výkonem rychlonabíjení, který je 100 kW, resp. 125 kW pro silnější verzi. Palubní nabíječka má výkon 11 kW a snadno s ní u obou verzí nabijete obě auta přes noc. Na běžné 230V zásuvce už to ale bude trvat několik desítek hodin, takže třífázová zásuvka nebo wallbox je, jako u všech elektromobilů s baterií >40 kWh, nutností.

Uvnitř elektromobilu Škoda Enyaq iV na vás čekají všechny moderní vychytávky. Infotainment by mohl mít ještě trochu lepší odezvu, ale není to nic hrozného. Škoda Auto navíc slibuje OTA updaty - vzdálené updaty softwaru. Pro první update, který toto umožní, si ale ještě budou muset zajet do servisu.

Uvnitř elektromobilu Škoda Enyaq iV na vás čekají všechny moderní vychytávky. Infotainment by mohl mít ještě trochu lepší odezvu, ale není to nic hrozného. Škoda Auto navíc slibuje OTA updaty – vzdálené updaty softwaru. Pro první update, který toto umožní, si ale ještě budou muset zajet do servisu.
foto: Dan Šrám

Jak je vidět na výkonových parametrech, není Škoda Enyaq iV elektromobil, který by vás měl zarazit do sedaček. Je naladěný na maximální komfort a maximální dojezd a přesně tahle konfigurace mu nejlépe sedí. Je to pohodlné rodinné auto, se kterým se nemusíte bát cestovat po České republice ani do zahraničí.

Potěší také všechny běžné Simly Clever vychytávky Škodovky, jako jsou deštníky ve dveřích, škrabka na okno apod. Na miniaturní kapličku přístrojové desky jsme si rychle zvykli a vlastně to nebyl žádný problém, jak se nám zdálo u prvních dojmů.

Velká 21

Velká 21″ kola Enyaqu opravdu sluší, ale když se spokojíte třeba s 19″, můžete se s dojezdem dostat na ještě lepší hodnoty.
foto: Hybrid.cz

Už během tehdejšího několikahodinového svezení nás auto příjemně překvapilo spotřebou. V týdenním testu Škoda Enyaq iV toto jen potvrdila. Najeli jsme necelých 1200 km, během kterých auto vykázalo průměrnou spotřebu 22 kWh/100 km (včetně spotřebičů).

Při 200km cestě, z toho polovina po dálnici, zbytek z větší části meziměsto, si v letním parnu se zapnutou klimatizací vůz spotřeboval průměrně 20,4 kWh/100 km. A to jsme ho na dálnici rozhodně nijak nešetřili. Test na německé dálnici ale ukázal, že při dlouhodobém využití max. rychlosti se dojezd reálně sníží k nějakým 250 km.

Pokud však nehodláte s elektromobilem Škoda Enyaq iV trávit čas exkluzivně pouze na německých dálnicích, nemusíte se bát dojezdu nižšího než 350 km takřka za všech situací. A s trochou zkušeností není problém jít běžně přes 400 km.

Auto v sobě nezapře praktičnost rodinného vozu. Prostorný interiér pojme snadno pět cestujících, kteří mají vždy dostatek místa. Stejně tak mají dost místa pro svá zavazadla, a to standardně 585 litrů. Menší zklamání představuje infotainment, který by zasloužil o něco bleskovější reakce.

Elektromobil Škoda Enyaq iV

Elektromobil Škoda Enyaq iV
foto: Hybrid.cz

Největší slabinou elektromobilu Škoda Enyaq iV zůstává jeho cena. Auto sice začíná lehce nad milionem, ale v testované verzi jde už přes 1,5 milionu Kč. Z kolonky „běžný rodinný vůz“ tak rázem skáče k výrazně dražším SUV. Tam už ale, třeba i ve vztahu k modelu Škoda Kodiaq, může být slušným soupeřem.

Porovnání s přímou konkurencí není jednoduché. Asi nejblíže má Enyaq iV ke Kia e-Niro, a to jak svým pojetím, tak výbavou. e-Niro má menší nevýhodu v max. 64kWh baterii, ale na druhou stranu i díky tomu nemusí jít s cenou tak vysoko, jako Enyaq iV.

Pak tu máme Tesla Model Y, který se brzy začne z Číny dovážet také do Evropy. Jenže ten už je zase cenově i svým pojetím o trochu jinde. Je to auto, které má předvést, co všechno elektromobily umí, zejména co do zrychlení a výkonu.

O tom, že Enyaq iV je ten správný úder na hlavičku, svědčí i dosavadní výsledky. V Evropě Škoda Auto úspěšně prodala už desítky tisíc kusů. Navíc Enyaq iV zůstal jedním z mála vozů, který se v současné kritické situaci v souvislosti s nedostatkem komponent nepřestal v Mladé Boleslavi vyrábět.

vlastní

47 Comments on “TEST: elektromobil Škoda Enyaq iV 80 – začátek konce spalovacích aut”

  1. S jedním modelem EV v roce 2021 , ve velké bitvě o
    S jedním modelem EV v roce 2021 , ve velké bitvě o přežití, Škoda Auto výrazně snižuje své šance. Prvním varováním by měla být totální porážka na největším světovém automobilovém trhu v Číně. Moc času na zásadní změnu své produkce už jim nezbývá. Ještě rok dva stínovaní a začnou jim výrazně padat prodeje i v Evropě .

    1. Kapacitu baterie tam máte uvedenou, je to 58 nebo 77 kWh.
      Kapacitu baterie tam máte uvedenou, je to 58 nebo 77 kWh. Cenu elektřiny u vás doma znáte nejlépe vy, tak si to vynásobte kapacitou, není to žádná raketová věda. No a nakonec to vydělte dojezdem a máte cenu za km.

      Nebo jednodušeji, počítejte se spotřebou kolem 20 kWh/100 km, to bude tak mix letní a zimní spotřeby, když se člověk neomezuje a jezdí s tím normálně jako se spalovacím autem a si i topí a klimatizuje. No a pak vynásobte vaší cenou za kWh a máte náklad na 100 km.

      Pokud budete něco nabíjet i na cestě pomocí DC nabíječek, tak si zjistěte jejich ceny, ale obecně je to cca. od 6 do 9 KČ/kWh.

    1. Přesně tak.
      Dnes výlet eNirem.
      Praha – nejjižnější cíp

      Přesně tak.
      Dnes výlet eNirem.
      Praha – nejjižnější cíp ČR – Praha : ujeto 395 km ve dvou dospělých, z toho cca 200 dálnice, povolenými rychlostmi. Venku 31*C, klima na 24, po příjezdu zbývá ještě 49 km. Průměrná spotřeba 14,3. Fakt bych nechtěl jezdit za dvacet a víc.
      Ale jinak se mi líbí.

      1. Ale prosím vás, že na takovéto výstřely od boku o
        Ale prosím vás, že na takovéto výstřely od boku o spotřebě vůbec reagujete. Nejlepší je vlastní zkušenost s konkrétním vozem na stejné trase, nebo alespoň data od někoho jiného, kdo takové srovnání provedl, třeba jako Bjorn, nebo toho času pan Pavera.

        Enyaq na tom není se spotřebou špatně a to i vůči eNiro, které také není ve spotřebě žádný zázrak. Jasně pro vás by připadala jediná možnost 82kWh baterie, se kterou vždy dojedete o fous dál než s eNiro. Enyaq s 62kWh baterií na eNiro nestačí kvůli spojení vyšší hmotnosti a nižší využitelné energie.

          1. Bohužel tahle zdražování jsou jen promítání vyšší
            Bohužel tahle zdražování jsou jen promítání vyšší ceny vstupů – jen cena dopravy nám ve firmě (kontejnery) stoupla letos 10x a to jen za předpokladu, že někde přeplatíme komponenty, abychom se k nim dostali – pobočky firmy, co nepřeplácí jsou s díly na suchu…

          1. V chladničce vydrží zhruba 10 tisíc hodin chodu
            V chladničce vydrží zhruba 10 tisíc hodin chodu kompresoru, ovšem pohybujeme se v rozpětí teplot pouhých 40°C.

            Ve vozidlech vydrží cca polovinu a i to může být cca na krev.

            Řešením je pořídit si dvoulitrové benzíny od Volkswagenu, které chladící kapalinu žerou.

                1. Přesně, pokud máte chladničku nebo mrazák kde kompresor
                  Přesně, pokud máte chladničku nebo mrazák kde kompresor běží furt, doporučuji koupit novou a tu „furtku“ vypnout a vyhodit. Vyplatí se to ekologicky i ekonomicky 😉

                2. Myslíte, že ta vaše teorie platí pro invertorový
                  Myslíte, že ta vaše teorie platí pro invertorový kompresor?

                3. Tak pokud je to vyrobené na trvalý provoz, tak by to logicky
                  Tak pokud je to vyrobené na trvalý provoz, tak by to logicky mělo trvalý provoz vydržet. Zatížení té použité kapaliny pak bude logicky menší a tedy životnost v hodinách větší. Poslední ledničku jsem kupoval před asi 8 lety, tak netuším kolik dnešních má invertorový kompresor, ale odhaduji, že to nebude většina. Když tedy uslyšíte ledničku běžet celý den, tak to velmi pravděpodobně bude chyba. Inventorové se prsí jak jsou hrozně tiché, tak tu pravděpodobně neuslyšíte a pokud ano, tak to bude opět pravděpodobně známka toho, že je někde chyba.

                4. Na začátku bylo tvrzení“V chladničce vydrží zhruba 10
                  Na začátku bylo tvrzení“V chladničce vydrží zhruba 10 tisíc hodin chodu kompresoru“ To je u moderních ledniček nesmysl, a i kdyby ta „stará“ lednice běžela cca. 6 hodin denně tak nevím o nikom, kdo by po cca. pěti letech měnil chladivo.

                5. Já vám do toho nechci kecat ale původní příspěvek byl o
                  Já vám do toho nechci kecat ale původní příspěvek byl o chladící kapalině e-Niro a dále všichni píšete o kapalinách v ledničce. To je ale přece úplně něco jiného. V systému kompresor-výparník kapalina přechází do plynného stavu a zpět. U kapaliny pro chlazení baterky k ničemu takovému nedochází. Tam jde spíš o její elektrickou izolační schopnost.

                6. To máte pravdu, měl jsem napsat, že tvrzení 42 o chladivu
                  To máte pravdu, měl jsem napsat, že tvrzení 42 o chladivu v lednicích byla blbost.Občas se to stočí jiným směrem.

                7. Platí to pro jakýkoliv kompresor, kde se chladivo R600a
                  Platí to pro jakýkoliv kompresor, kde se chladivo R600a dostává do styku s olejem, který postupně degraduje výchozí čistotu chladiva, která je při plnění na úrovni cca 95%.

                  Z pohledu životnosti chladiva je nepodstatné, zda se kontaminuje nárazově v lineárním kompresoru nebo průběžně v invertorovém.

                  Jistě, v případě invertorového kompresoru nebudou platit hodiny běhu kompresoru, které jsem použil pro názornost. To máte pravdu, leč je to diskuze o hovně, protože výsledek je prašť jako uhoď.

                  A měnit to po pěti sedmi letech samozřejmě nemusíte. Ovšem lednička bude víc papat a po dalších pár letech bacha na požár. Ono to totiž dost hoří.

                8. Tu diskuzi o ho… jste s tou chladničkou začal Vy.Na ty
                  Tu diskuzi o ho… jste s tou chladničkou začal Vy.Na ty invektorové je záruka většinou deset let, takže ta životnost bude pravděpodobně vyšší.Teď mě napadlo, že Vy jste původně myslel chladničku poháněnou spalovacím motorem, tam by ty motohodiny odpovídaly.

                9. Ok, Vy jste první nebyl, ale rozvinul jste to
                  „odbornýma

                  Ok, Vy jste první nebyl, ale rozvinul jste to
                  „odbornýma ho…..“

                10. Vy dva jste dvojka do televariete. Nemůžu se přestat smát
                  Vy dva jste dvojka do televariete. Nemůžu se přestat smát 😀

              1. milý e-trolující e-chlapče, lednička jest statickou
                milý e-trolující e-chlapče, lednička jest statickou aplikací a Runner napsal 10 000 kompresoro hodin- chápu, že jen u idiotských e-lidí běhá kompresor 24hodin/denně – ale u nás obyčejných smrtelníků po nachlazení/namražení jsou to tak dvě až tři hodiny denně – nemáme totiž ledničku jako výkladní skříň (jako zjevně e-lidi).
                Kdyby jsi však uměl čísti (což v e-školách neučí – tam je hlavní předmět demagogie, naivita a neználkovství), tak by jsi věděl, že chladicí kapalina pro vozidla má antikorozní a někdy též i něco jako dielektrické vlastnosti – tyto vlastnosti však časem ztrácí a je třeba ji vyměnit – třeba moje auto má předpis co tři roky a překvapivě tato kapalina není pro okruh kompresoru.
                Pro okruh kompresoru se využívá chladiva – a protože je to dynamická aplikace, tak okruh nelze zaručit jako zcela těsný, je tedy po čtyřech a následně tuším po každých dvou letech množství chladiva kontrolováno, doplňováno a v určitých případech je psána i výměna.

                1. To myslíte vážně?“jen u idiotských e-lidí běhá
                  To myslíte vážně?“jen u idiotských e-lidí běhá kompresor 24hodin/denně“ (Invertorový kompresor je v provozu nepřetržitě bez vypnutí, teprve po dosažení optimální teploty skladování potravin se přepne na nízké otáčky, výsledkem je nižší spotřeba, tišší provoz a delší životnost) Místo urážení se dovzdělejte.

                2. Přesně tak, ale vrchol je expert na vše. .
                  To sis tady

                  Přesně tak, ale vrchol je expert na vše. .
                  To sis tady nevšiml a běhna to taky s tou výměnou po…l.

                  Všichni ozanovi naběhli na špek.
                  🙂

                3. ne kdybych e- něco tak jsem expert na vše 😀
                  ne kdybych e- něco tak jsem expert na vše 😀

  2. Tak schválně, článek nečtu a jen si tipnu:
    Dojezd 300km,

    Tak schválně, článek nečtu a jen si tipnu:

    Dojezd 300km, spotřeba 20kWh/100, pomalej slimejš s maximálkou mezi 130 a 160km/h, cena 1.300.000 Kč po odmontovánáí nadbytečného vodotrysky v základní výbavě a přípatku za volant.

    Vozidlo je skvělé, jen nepůsobí uvnitř tak hodnotně, ani kufr nebude z největších.

    Trefa to trapáckého elektro standardu?

Napsat komentář