Na závěr léta se nám do rukou dostalo elektrokolo Dinghi Sport. Lehké elektrické kolo italského výrobce má údajně už desítky tisíc spokojených uživatelů především na jihu Evropy. Jak jsme byli spokojeni my?
Dinghi Sport je městské elektrokolo vybavené blatníky, předním a zadním světlem, dynamem (!), nosičem, zvonkem a pohodlým sedlem. Baterie se nachází na nejlepším možném místě vzhledem k rozložení váhy, tedy na středovém rámu. Díky tomu se Dinghi Sport může pochlubit skutečně vynikajícími jízdními vlastnostmi.
Ujeli jsme na něm celkem přes 150 km. Umístění baterie, jakkoliv může na někoho působit nevzhledně a snad i upomínat starou dobrou babetu, dává kolu skutečně skvělé vyvážení. Jako kdyby většina hmotnosti baterie při jízdě najednou zmizela. Zatáčení, jízda do kopce, přenášení, při tom všem máte pocit téměř jako na běžném jízdném kole.
Jenže příjemné jízdní vlastnosti jsou vlastně všechno, co elektrokolo může nabídnout. Pak už jsou tu samé nedodělky nebo vyloženě nelogická řešení. Např. příšlap. Ten funguje pouze v okamžiku, kdy držíte plynovou rukověť otočenou A ZÁROVEŇ šlapete. Takže nestačí prostě jen otočit plynem, anebo jen šlapat. Kdo v tom u elektrického kola vidí logiku, nechť se prosím vyjádří v diskusi. Rád se nechám poučit! Srandovní je, že tahle „fíčura“ má dokonce název – „Manual Assistant“.
Další problém se objevil už po pár ujetých kilometrech. Na zadním náboji se nachází jakési vodící kolečko, které je zcela klíčové pro elektrický pohon. Jakmile se uvolní, elektropohon nefunguje. Problém je, že kolečko není nijak pevně uchyceno k náboji ani zadní rozetě. A tak ačkoliv jsme byli ujištěni dovozcem, že vypadává pouze při transportu, dvakrát dobrý pocit z toho nemáme. Proč by se mělo při každém třeba i hrubějším transportu kolo stávat nepojízdným?
Jistě, oprava je jednoduchá, stačí vodící kolečko prostě natlačit zpět na zadní náboj. Jenže dělat tohle po každých deseti kilometrech nebo velkém hupu skutečně není ani trochu zábavné. Co se týká dojezdu, papírově slibuje kolo 80-100 km, my jsme ujeli sotva 50 km na jedno nabití. A to při jezdci o hmotnosti 75 kg v bezvětří v polabské nížině. Samotná padesátka není málo, ale netřeba potom zákazníkovi slibovat hory doly nebo předpokládat, že na kole budou jezdit pouze anorektické slečny nebo podvyživené děti.
Základní technické údaje | |
Název: | Dinghi Sport |
Typ: | elektrokolo |
Výrobce: | TC Mobility |
Max. rychlost: | 25 km/h |
Max. dojezd: | 45-50 km |
Hmotnost: | 19 kg + 4,5 kg baterie |
Doba nabíjení: | 5 hodin |
Motor: | 250 W, bezkartáčový, v zadním náboji |
Vidlice: | pevná o rozměru 1″ |
Rám: | slitina Alu 7006 |
Přehazovačka: | 7rychlostní Shimano |
Kola: | 24″ |
Brzdy: | ráfkové Promax V-Brake |
Řidítka: | slitina Alu, rovná, výškově nastavitelná, černá |
Sedlo/-vka: | Selle Royal; slitina hliníku černá |
Akumulátor: | li-ion 37V, 10 Ah |
Max. zatížení: | ? |
Barevné provedení: | černá, stříbrná |
Cena (vč. DPH): | 35 990 Kč |
Kolo nemá žádné možnosti nastavení síly příšlapu. Indikace stavu dobití baterie existuje pouze ve stavu „Empty“ a „Max“, což vskutku není příliš nápomocné. Přehazovačka Shimano fungovala spolehlivě a poradila si i s častou změnou rychlostí. Objevil se však známý neduh elektrických kol, tedy motající se stojánek. Ten, ve spojení s nutností neustále nasazovat vodící kolečko, začal být skutečně otravnou záležitostí. Stejně jako nemotorný, příliš malý a nepadnoucí konektor pro dobíjení (pro připojení nutné najít a přesně natočit na miniaturní drážku).
Definitivně špatný obrázek kolo dotvořilo nepoužitelným předním světlem. Kdo by se snad v noci odvážil řídit podle něj, zle skončí. Svítí roztříštěně zhruba na vzdálenost metr před kolo a ještě skrz přední výplet. Stínohra zajímavá, ale poněkud nebezpečná. Co je ale nejvtipnější, světlo nelze jen tak zapnout tlačítkem. Pro jeho zapnutí musíte využít dynamo na zadním kole! Kde udělali soudruzi chybu?
Funkční kryt řetězu už toho bohužel příliš nezachrání. Stejně jako možnost snadno a rychle sundat překvapivě lehkou (4 kg) baterii a jezdit bez ní. S funkčním, ale nepoužitelným světlem, ó la la! Sečteno a podtrženo, tohle elektrické kolo sice možná má desetitisíce spokojených uživatelů kdesi v Itálii, ale v České republice si jich zřejmě mnoho nenajde. Natožpak za takovou cenu!
Hodnotící tabulka | |
skvělé vyvážení | příšlap pouze s plynem |
jízdní vlastnosti | přední světlo |
výbava do města | vypadávající elektrický pohon |
nemotorný dobíjecí konektor | |
Hodnocení: |
Za zapůjčení kola děkujeme firmám BJ Consulting & services, s.r.o., Rebel Bike.
Milý pane
Milý pane Horčíku,
dovolte nám vyjádřit se nejdříve k faktům:
1) Evropská norma (Jízdní kola – Jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem – Jízdní kola EPAC), která nabyla učinnost 1.9.2009 v ČR jako ČSN EN 15194 (http://shop.normy.biz/d.php?k=83378) nařizuje, že elektromotor elektrokola může být aktivován pouze při aktivním šlapání směrem dopředu! TC Mobility má všechna kola certifikovaná podle normy EPAC. Jestliže se jako recenzent elektrokol divíte, že ,,nestačí prostě jen otočit plynem“, tak nabýváme dojmu, že o elektrokolech nevíte vůbec nic. To, že Dinghi Sport nemá asistovaný příšlap je vlastnost, (i levnější) varianty řady Frisbee stejného výrobce příšlap i indikátor stavu nabití baterie mají.
2) Divit se, že elektrokolo s Li-ion 37V / 10 Ah s kontinuálním použitím ,,manual assistent“ má dojezd cca. 50 km se může jenom laik. Na stránkách dovozce (www.elektrobicykl.cz) se dojezd neuvádí, neboť někteří dojedou v kopcích 85 km (viz. např. http://www.naelektriku.cz/rotagral/0/0/2/9 nebo http://www.rebelbike.com/index.php?clanek_detail=true&id_clanek=869&n=Elektrokolo-Frisbee-Euro-7-Softbike-TEST! nebo http://www.rebelbike.com/index.php?clanek_detail=true&id_clanek=880&n=Na-elektrokole-Frisbee-2-902-km-za-18-dní ), jiní po rovině 35 km. Objektivním kritériem je váha kola a kapacita baterie, ne ,,dojezd“.
3) Recenze naznačuje, že čidlo pedálování (viz. EPAC – mnohá kola v ČR jej nemají) Vám vypadlo 15-krát, ale to je bohapustá lež. Vypadlo Vám jednou. To je asi fakt, i když u Vás si člověk asi nemůže být zcela jist ničím.
4) S tím předním světlem máte zcela pravdu, na konektor si holt musíte zvyknout, ale námět pro zlepšení to je dobrý.
5) Kolo Vám nezapůjčil Rebel Bike, ale výhradní dovozce TC Mobility do ČR a SR BJ Consulting & services, s.r.o., http://www.elektrobicykl.cz. Alespoň tohle byste snad mohl tušit.
Nakonec k emocím:
Napsat zároveň ,,se Dinghi Sport může pochlubit skutečně vynikajícími jízdními vlastnostmi“ avšak ,,s funkčním, ale nepoužitelným světlem, ó la la!, … Sečteno a podtrženo, tohle elektrické kolo si … mnoho spokojených uživatelů v ČR (na rozdíl od Evropy) nenajde…“ naznačuje jistou psychickou rozpolcenost. Z toho Vás ale nepodezíráme. Podezíráme Vás z horších věcí…
S pozdravem
BJ Consulting & services, s.r.o
http://www.elektrobicykl.cz
Já se pořád těším že
Já se pořád těším že si na tohle kolo ušetřím a teď tohle.
Kolo mě velmi láká, ale v okolí není kde ho půjčit a vyzkoušet.
Jak píšete je to kolo opravdu spolehlivé a bezproblémové nebo je to jen a jen biznys???
Doporučujeme určitě
Doporučujeme určitě předem vyzkoušet a alespoň pár hodin na něm strávit. A klidně vyzkoušet i některé další modely, abyste měl možnost srovnání.
Zkoušel jsem jen AGOGS citi
Zkoušel jsem jen AGOGS citi liner, připadalo mi napoprvé velmi dobré(ikdyž je půlka čína)nevím zdali se po pár letech nerozsype a po rozhovoru s několika prodejci mi vždy bylo toto kolo doporučeno, ale taky vydrží?