Tesla Semi: elektrický truck by mohl na baterie ujet až 500 km

Jistý Scott Perry se údajně setkal se zástupci společnosti Tesla, kteří mu odhalili, že jejich plně elektrický kamion Tesla Semi by mohl na jedno nabití ujet až 500 km.

Elektromobil s 18 koly – to by měl být elektrický truck Tesla Semi
foto: Tesla

Scott Perry je manažer logistické společnosti Ryder System z Miami, která se specializuje právě na těžkou nákladní dopravu. O svá zjištění ze schůzky se zástupci firmy Tesla se podělil s agenturou Reuters.

Elon Musk už začátkem letošního roku potvrdil, že se v souvislosti s elektrickým náklaďákem Tesla Semi setkávají s potenciálními zákazníky. Ryder System je jedním z nich.

Takže je klidně možné, že se s nimi Perry skutečně setkal a první otázka nutně musela znít: „Kolik to ujede na jedno nabití?“ Načež zástupci Tesly odpověděli: „Něco mezi 200 a 300 mil.“ Vypadá to celé dost uvěřitelně.

Těch v přepočtu 320 až 500 km s plným nákladem je totiž pomyslné minimum, při kterém elektrický kamion dává smysl. Tesla se svůj kamion „Semi“ chystá blíže odhalit už za měsíc, přesně 28. září.

Velkou neznámou zůstává kapacita baterií, která bude muset být enormní. Stejně enormní bude i jejich hmotnost. Aby pak auto umožňovalo dojezd až 500 km, bude muset nabízet vynikající aerodynamické vlastnosti.

Otázkou také je, jak se bude u Tesla Semi řešit nabíjení. Kamion s dlouhým přívěsem totiž k běžné nabíjecí stanici Tesla Supercharger nezajede. Hádáme, že Tesla nabídne speciální soukromé nabíječky přímo pro fleetové operátory.

Elon Musk už v minulosti potvrdil, že Tesla Semi bude sdílet řadu komponent s elektromobilem Tesla Model 3. Je možné, že půjde právě i o baterie.

Tesla už dnes má prototyp elektrokamionu, který aktivně testuje. Musk o krátké projížďce v něm řekl, že je to „bizarní“, a že si v kamionu připadáte jako ve sporťáku.

Šéfem projektu vývoje elektrického kamionu/trucku Tesla Semi v Tesle jistý Jerome Guillen. Předtím byl ředitelem programu Tesla Model S, vice prezident divize „Vehicle Engineering“ a ještě předtím manažer v Daimleru, který poháhal přivést na svět model Cascadia.

44 Comments on “Tesla Semi: elektrický truck by mohl na baterie ujet až 500 km”

  1. Dnes jsem objevil novou funkci u Tesly a zajímalo by mě,
    Dnes jsem objevil novou funkci u Tesly a zajímalo by mě, jestli s tím nemá někdo více zkušeností, abych si náhodou nerozbil zbytečně někde hubu.
    Jel jsem dneska dlouhou štreku, (mimochodem 840 km Benátky – Praha,
    3x dobíjení, dohromady 2 hodiny, čas celkem 11:30 minut) a jak si tak cestou hraju s autopilotem, zjistil jsem, že při aktivovaném tempomatu auto samo na okreskách zpomaluje podle poloměru zatáček tak, aby ji vůz projel bezpečně. Jsem z toho úplně paf. Jenže jak jsem jel s rodinou, manželka tak nějak do toho pištěla a tak jsem to nemohl ani pořádně otestovat…
    Ví někdo z majitelů Tesly o této funkci něco bližšího? Nikdy dříve jsem si toho totiž nevšiml. Podle mého to je naprostá pecka. V mém TMX P90D mám Autopilota verzi 1.0 Předem díky!

          1. Tak to je vtipný 🙂 To mě ani nehne, snad jedině kdyby byl
            Tak to je vtipný 🙂 To mě ani nehne, snad jedině kdyby byl manuál v češtině.
            Edit: A přesně tyhle chytrolíny, co dávají na odiv, že všechno vědí, vážně miluju. Mě by třeba zase mrzelo nemít žádné kamarády, ale někomu to asi může naopak vyhovovat.
            Vlastně ne. To je asi blbost.

        1. Mam autopilota 2.0 a vetsinou ho poustim jen na dalnici, kde
          Mam autopilota 2.0 a vetsinou ho poustim jen na dalnici, kde nejsou zatacky tak ostre. Jednou asi pred dvema mesici jsem ho nechal schvalne na konci dalnice, ktera prejizdela na jinou a tedy se zacala stacet doprava o 270 stupnu ridit dokud to da a vletel do ni dost rychle, pak zacal brzdit a nakonec to vykrouzil. Byla to, ale dost divocina. Mezi tim prislo mnoho updatu. Mozna se to zlepsilo. Zkusim otestovat.

        2. Mimochodem, kde jste v Benatkach parkoval? Ja v parkovacim
          Mimochodem, kde jste v Benatkach parkoval? Ja v parkovacim dome na Piazzale Roma. Maji tam hned naproti vjezdu dva Tesla wallboxy. Chteli po me, ale klic od auta, ze pry az budu mit nabito tak to preparkuji. Takovej vousatej dedula co bych mu nepujcil ani kolo. Vypadal spis jako bezdomovec. Rikal jsem mu, ze nez se auto nabije budu pryc, ale trval si na svem. Kdyz po chvili poodesel tak jsme se vyparili bocnim vchodem. No po navratu chtel karticku, kterou mi nedal. Delal ze me blbce, ze jsem ji ztratil a chtel doklady moje i od auta. Rekl jsem, ze jemu nic nedam tak zacal hulakat na ty u vjezdu at zavolaji karabiniery. Ti na nej hodili bobek a po chvili prisel nejakej sef. Ten uz vypadal duveryhodneji tak jsem mu ty doklady dal. Zacal resit, ze auto je firemni. Zachranilo me, ze jsem mel s sebou nahodou najemni smlouvu. Nakonec jsem zaplatil normalni parkovny a jel. Trochu to zkazilo jinak celkem dobrej dojem z Benatek.

          1. Letos jsem přímo do Benátek ani nevjížděl, naposledy to
            Letos jsem přímo do Benátek ani nevjížděl, naposledy to bylo před dvěma roky a to tam žádný wallboxy ještě nebyly, takže jsem parkoval stejně jako ostatní v parkovacím domě a dál se dopravil tím jejich vláčkem.
            Letos už se daly Benátky řešit dobíjením na Superchargeru, ale nakonec ani to nebylo třeba, protože náš hotel měl v garážích možnost dobíjení. Sice 3x13A, ale úplně to stačilo. Ve Francii i v Itálii už dobíjení zdarma v hotelu začíná být běžný standard.

  2. AUTA na náplavce !! ČT31.08-NE03.09.2017
    POZOR SOUDRUZI bude

    AUTA na náplavce !! ČT31.08-NE03.09.2017
    POZOR SOUDRUZI bude tam TESLA S a X !!
    AEMO (ASOCIACE ELEKTROMOBILITY A INOVATIVNÍCH TECHNOLOGIÍ) ve spolupráci s TESLA City Store Vídeň, který je spádovou pobočkou pro české a slovenské zákazníky, představuje návštěvníkům Auta na Náplavce aktuální modely elektromobilů TESLA a to Model S a Model X. Vozy Vám představí a předvedou česky hovořící reprezentanti společnosti TESLA City Store Vídeň.

    auto.cz/autananaplavce
    givt.cz/asociace-elektromobility-a-inovativnich-technologii-z-s
    tesla.com/en_EU/findus/location/store/vienna?redirect=no

    1. Vážně? Já teda každý den vidím na nádraží asi tak
      Vážně? Já teda každý den vidím na nádraží asi tak 4-6 dopravců nákladních vlaků a registrovaných jich je celkem dost, asi tak 2 A4. Soukromé tratě se pomalu také rozrůstají, dobře jsou to prodeje lokálek, ale i tak. Takže v podstatě nic nebrání tomu tady dráhu nebo vlaky v soukromé režii provozovat. Jenže dráha prostě z podstaty potřebuje více lidí a lépe školených než MKD.

      1. hele železnice je dobrá jako turistická nostalgie na výlet
        hele železnice je dobrá jako turistická nostalgie na výlet anebo šinkanzen. k dopravě zboží je potřeba vybudovat meziměstskou potrubní poštu v podobě hyperšlupky aby to mělo grády heled. Rakousko uhersko je mrtvý a budovat tady rychlodráhy když nekámošíme ani s germánem ani jakpek je pro chudou východorusko zemi jako čr zátěž zbytéč 😉

        1. Abyste se nedivil.
          Hyperloop, ať už původní verze s

          Abyste se nedivil.

          Hyperloop, ať už původní verze s větrákem, nebo třeba současná s magnetickou dráhou bude vyžadovat nějaké rozestupy kapslí dané minimálně záporným zrychlením a časem, který bude třeba. Také vám do toho poleze nějaká ochranná doba atd. Kdyby se pohybovala kapsle rychlostí 220m*s^-1, pak se budeme bavit při zrychlení 1/10G o 220s, tedy asi 3 minutách 36 sekundách.Tedy 20 kapslích, řekněme že do každé se dá dát jeden kontejner, za hodinu. I kdyby to bylo zrychlení 1G, pak se bavíme o 120 kapslích za hodinu.

          Vlak má třeba kolem 750m vagonů, tedy 37 dlouhých kontejnerů, za hodinu můžete poslat 10 vlaků, ideálně, to je 370 dlouhých kontejnerů. Ale pozor, na jeden vůz se vleze 1 dlouhý a 1 krátký (záleží i na hmotnosti zásilky), takže ne 37, ale 74 kontejnerů na jeden vlak. Takže Hyperloop porazíte už jen dvěma vlaky. V momentě kdy se začneme bavit o objemném nákladu jako dřevo, uhlí, kapaliny, cement, tak se Hyperloop nedá moc uvažovat.

          Hyperloop se bude hodit na kusové zásilky, zboží které musí být rychle na místě a je i dostatečně drahé aby se v jeho ceně cena za hyperloop ztratila.

          Ad Šinkansen.
          Když se po válce Japonsko trochu otřepalo, tak začalo řešit co s dopravou, jejich úzkoroschodky jí dávno nestačily, než aby je modernizovali, tuším že zrovna taky na 160km/h, tak se rozhodli stavět úplně novou trať. Dávno od začátku se říká že se s koridory mělo rok až dva počkat, připravit normy alespoň na 200 a začít rovnou stavět technicky vzato VRT. Tak by byly první VRT v provozu už kolem roku 2000, ne po roce 2025 (nebo kdy to mají být v provozu první úseky Brno-Přerov)

          1. nojo, jenže hyperloop potrubní pošta nepotřebuje
            nojo, jenže hyperloop potrubní pošta nepotřebuje vysokozdvižný vozíky, nakladače, jeřáby na kontejnery, vlakový seřadiště… To prostě zákazník na poště foukne balík do boxu, navolí psč, pípne kreditkou a čudlíkem odešle z prahy do liberce. 10 vteřin odeslání, 10 minut cesta 10 sekund výdej, hotovo. A takhle posílat všechno včetně potravin, automatická sériovka, prostě flusačka žádný mazání, výhybkárny automaticky a všechno na vzduch 😉 Lidi do trubky bych snad ani necpal, jo těm stačí ta současná železnice do 160kmh když zrovna nějaký pako nevjede na přejezd … Jo ČR by mohla začít s mimoúrovňovým křížením, jo to by mohla 😉

              1. no je fakt že za vlády ojrososíku s korupční přirážkou
                no je fakt že za vlády ojrososíku s korupční přirážkou by se to v současnosti z dotací budovalo doáleluja. Jelikož už není koho votročit a ukrajinci nejsou task blbý přísavky jak se zdají, zbývá sice už jen pár centimetrů ornice ale k úspěchu to nestačí. Bude potřeba ještě ve velkým začít strojně vyrábět exoskelety pro 600% nárůst výkonnosti lidského votroka 😉 Potom začne votroky na staveništi práce teprve bavit a budou míň hulit, chlastat žrát taky a hlavně víc makak!! :)))

                youtube.com/watch?v=rBNRQTFTm00

                PS: některý český IP jsou imunní vůči hybrid.cz. Co se děje admine? Cenzura internetu začala bo co?? Musím jet až přes Burkinu Faso abych mohl inspirovat mladé generace na hybrid.cz ;)) Dělejte s tím něco nebo všichni budou cvičit palečky Majnkraft :)))

                1. Než to bude tak už si budeš to svoje harampádí tisknout
                  Než to bude tak už si budeš to svoje harampádí tisknout doma na 3D tiskárně a v konzumu si budeš kupovat tiskovej materiál ve špulkách a kanystrech 😉

            1. Tak tohle vám fungovat na nějaké velké věci nebude. Pokud
              Tak tohle vám fungovat na nějaké velké věci nebude. Pokud se tedy nechcete bavit o potrubní poště s trubkami DN400 a malých balíčcích, cca 30x30xXcm. Pokud budete chtít hyperloopem posílat kontejnery nebo něco většího tak budete potřebovat v podstatě to stejné skladiště kontejnerů nějaké msto kde naskládat stovky kapslí, nebo možná jen magnetických saní. Ty buď budete nasouvat jeřábem, nebo budou mít kolečka a jezdit po něčem dráze se podobajícím, než je odešlete trubkou. Dobře možná to budou jen čáry na zemi, ale problémy budou podobné. Navíc budete muset asi všechno mít pod střechou. Přece jenom to bude citlivější na prach, písek a pod.

              Výhybek se nezbavíte, z podstaty budete muset vymyslet směřování, to znamená že z Prahy půjde jedna trubka třeba do Brna kde odbočí trubka do Vídně, Bratislavy, pak něco půjde nahoru do Olomouce, kde zase už bude trubka Praha-Ostrava… Vzhledem k počtu možných spojení prostě každý s každým neuděláte, navíc by to ani vytížené nebylo. Budete muset zajistit sektorové uzávěry, tlakování… Ano bylo by to dost zajímavé, možná by se to i uživilo, jenže takový systém nemají v provozu ani v násobně lidnatějším Japonsku, kde by se to při koncentraci lidí jenom v Tokiu vyplatilo mnohem více než u nás. Poměr délky trubek ku počtu čtverečních kilometrů a počtu lidí je tam přece jen potenciálně o něčem jiném.

              Omezovat se na 160km/h když máte tratě které by s úpravami snesly 200km/h, je trochu hloupost.

              Když vám pako nevjede na přejezd, tak vám tam hodí igelitku lahví nebo sekeru na mašinu, nebo zkusí udělat kamikaze s traktorem z nadjezdu a kdybyste náhodou stavěl podjezd, tak se najde nějaký kaskadér co vám vyskočí do drátů, to si nevyberete. V Rusku na takové řidiče vymysleli zajímavé řešení, výklopnou silnici, z přejezdu sjet lze, na něj ale už moc ne. Samozřejmě že je lepší to řešit mimoúrovňově, ale někdy to prostě nemá smysl, buď má dráha, nebo silnice tak nízký provoz, že se to ani nevyplatí. Co mne tedy nedávno dostalo jsou zabezpečené přejezdy na lesní cestě.

    1. No troleje, to je dobrý nápad, jen je třeba, aby byl tak
      No troleje, to je dobrý nápad, jen je třeba, aby byl tak vysoko, aby se nestaly omezením výšky na dálnicích, cca jak vysoko jsou mosty. Nebo dobíjení ve vozovce, ale to je málo účinné. Výsledkem by bylo to, co máme na železnici už hodně dlouho, ale s možností dojet až k cíli na baterku. A víc jak 200km to z dálnice není k žádnému cíli.

Napsat komentář