Lamborghini Coutach

Zelený Lamborghini Countach – len pre náročných ekológov

Designér Flavio Adriani vzdáva vo svojej novej tvorbe hold športiaku Lamborghini Countach vytvoreného týmom Marcella Gandhiho. Nový dizajnový koncept je ním nielen inšpirovaný, ale je to v podstate prepracovaná elektrická verzia vozidla. Už na prvý pohľad vyzerá auto veľmi elegantne a luxusne a zároveň svojimi vlastnosťami uisťuje, že luxusné značky v ‚zelenej‘ verzií automobilov, by rozhodne nemali byť fádne a nudné.  

Větrné elektrárny Dánsko

Elektromobily jako stabilizátor rozvodných sítí v Dánsku

Na populárně vědeckém serveru Osel.cz už delší dobu vychází zajímavý seriál Vítr: od zlého pána k dobrému sluhovi zaměřený na větrnou energii, elektrárny a turbíny. Ve třináctém dílu se autor Břetislav Koč zabývá známým tématem s větrnými elektrárnami spojeným, totiž přetěžováním elektrických rozvodných sítí.

Upozorňuje na známou skutečnost, že tzv. „chytré rozvodné sítě“ jsou jednou z cest, jak se s proměnlivou zátěží vyrovnat. „Mohou se například vzájemně doplňovat s jinými obnovitelnými zdroji v regionu, zejména s bioplynovými stanicemi s možností akumulace energie v podobě bioplynu, případně s fotovoltaikou, která dosahuje nejvyššího využití ve slunečných dnech, kdy je vítr zpravidla jen mírný. Projekty a realizacemi malých sítí a jejich zapojení do národních sítí se EU zabývá již několik let.“

Audi showroom

Audi investuje miliardu do dealerů

Jak prodávat velká luxusní nebo i menší sportovní auta v době, kdy je nikdo nechce kupovat? Jednoduše, udělejte z prodejen svých dealerů „zelená království“. Tak to alespoň vidí Audi, které se chystá do třicítky nových prodejen v USA investovat miliardu dolarů. Mají v sobě spojovat témata „úspornosti, sportovního vyžití, luxusu a enviromentální uvědomělosti“. Renomovaná architektonická kancelář Allmann Sattler Wappner z Mnichova navrhla proto showroomy, které efektivně využívají prostor, přirozené osvětlení a celkově snižují náklady o 30-40%, zejména na vytápění a osvětlení. Všechny mají být otevřeny do roku 2010, mimo jiné v Atlantě či Los Angeles. Audi se nicméně nezabývá pouze redesignem svých prodejních míst, připravuje „čisté“ TDI diesely a především elektromobily v čele s Audi E1. Otázka však zní: ublížilo by nějak koncernu Volkswagen, který značku Audi vlastní, kdyby svým dealerům k té miliardě přidal ještě pár desítek milionů na solární panely nebo menší větrné elektrárny a ukázal tak široké veřejnosti jak se doopravdy dají měnit města?

Elektromobil Nissan postavený na modelu Nissan Cube

Elektromobil Nissan EV-02 cestuje Amerikou

Dvě automobilky dnes vyvíjejí v oblasti elektromobilů mnohonásobně větší úsilí než kdokoliv jiný. Jsou to Mitsubishi a Nissan. Mitsubishi se už brzy chystá uvést na trh elektromobil Mitsubishi i MiEV, Nissan svůj nový elektromobil předvede až na podzim 2010. Prozatím pilně uzavírá smlouvy s vládami jednotlivých států i měst a připravuje si půdu na jejich masivní rozlet (třeba v Číně). A s prototypem Nissan EV-02 cestuje momentálně po USA, aby novinářům a všem dalším zájemcům předvedl „vo co gou“.

elektromobil - závodní automobil RORMaxx Formula AE

RORMaxx Formula AE – s větrem o závod

tvrdě doléhá prakticky na všechna odvětví, kromě jiného také automobilové závody. Automobilky hledají všemožné cesty kterak snižovat náklady a dva studenti ze středí školy Harvard‐Westlake v jim kupodivu nabízejí řešení. Je jím koncept závodního automobilu RORMaxx Formula AE, pojmenovaný podle svých tvůrc Roryho Handela a Maxe Bricklina. Ti už léta pracují na studii, která využívá všech možných typů skrze i aby dosáhl co možná nejúspornějšího provozu. Elektrická formule dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během kratší doby než čtyři sekundy, maximální rychlost je 255 km/h průměrný dojezd 320 km při 1,5 hodinách nabíjení.

Tohle celé samozřejmě připadalo řadě lidí podezřelé, a tak se kdosi obrátil přímo na samotné tvůrce, aby alespoň částečně vysvětlili co mají se svým „za lubem“. „Určitě nechceme vyrábět nějaké perpetuum mobile, to je šílenost,“ vyjádřil se dopisem Rory Handel. „Namísto toho prozkoumáváme možnost rozšíření dojezdu plug-in vozidla skrze náš systém ‚Air Flow Recovery‘, který už funguje v laboratoři,“ dodal na vysvětlenou. Tihle mladí holt mají pod čepicí a když jim dáte potřebné zázemí, můžou dokázat neuvěřitelné věci. Výrobní cena automobilu se údajně má pohybovat v přepočtu kolem 1,6 mil. Kč.

elektromobil Green Apple

Green Apple – elektromobil, který čistí vzduch

V soutěži mladých návrhářských talentů společnosti Local Motors se aktuálně předvedl velmi zajímavý koncept jistého Juliena Sarremejeana. Jde o futuristické třímístné vozidlo nazvané Green Apple. Jeho hlavní zvláštností je, že nasává špinavý vzduch metropolí, který nejen že roztáčí větrné turbíny a generuje tak energii, ale navíc je čištěn skrze sady filtrů. Auto pak vypouští čistý vzduch a samo je poháněno elektrickou energií. Navíc jsou baterie velmi snadno přístupné zvenčí automobilu, takže je lze velmi rychle vyměnit, případně pomocí plug-in přípojky dobíjet.

Japonsko / Mitsubishi - dobíjecí infrastruktura pro elektromobily

Japonsko testuje infrastrukturu dobíjecích stanic pro elektromobily

Japonská společnost Mitsubishi ve spolupráci s Tokyo Institute of Technology v současné době pracují na projektu sítě dobíjecích stanic pro elektromobily. Elektrická energie pro dobíjení elektromobilů má pocházet výhradně z obnovitelných zdrojů energie. První testovací dobíječky a celé instalace mají být umístěny v kampusu Tokijského technologického institutu. Testovacím elektromobilem bude Mitsubishi i-MiEV. V dobíjecí infrastruktuře jsou integrovány jak solární instalace, a to v podobě fotovoltaických panelů i solární termální elektrárny pohánějící Stirlingův motor pro generování elektřiny, tak i větrné turbíny. Testování bude probíhat od 1. července 2008 do 31. března 2010 v rámci projektu Advanced Energy Management (EAM).