autobusy - Sinautec

Superkondenzátory sú úsporné, ale potrebujú zvýšenie kapacity

Superkondenzátory spĺňajú mnohé požiadavky kladené na elektrické vozidlá (veľmi rýchle nabíjanie a vybíjanie, neobmedzený počet cyklov, atď). Ich hlavnou nevýhodou je, že nie sú zatiaľ schopné poskytnúť dostatok elektrickej energie. Firma SINAUTEC a Shanghai Aowei testuje superkondenzátory v mestskej doprave. Je ich ale možné zatiaľ použiť len pre elektrické autobusy, ktoré majú majú pevne stanovené trasy. Počas takejto jazdy sú potrebné pravidelné zastávky, kde je umožnené ich rýchle dobitie.  

ČEZ - FutureMotion - E-mobility - cena za 100 km

ČEZ začne budovat dobíjecí stanice příští rok

Energetický gigant ČEZ aktuálně ohlásil testování SmartGrid technologií v oblasti Vrchlabí. Chytré rozvodné sítě začínají být velkým tématem a jednou z jejich mnoha součástí jsou mimo jiné také dobíjecí stanice pro elektromobily. První mají vyrůst v Praze, kde ČEZ vyhledává partnerská místa ze tří oblastí – obchodní centra, magistráty a radnice a neziskový sektor. Další podrobnosti nám prozradil Martin Pavlíček, mluvčí společnosti.  

trolejbus Škoda 26Tr Solaris

Škoda Electric dodá trolejbusy do Bulharska

Elektrickým vozidlům hromadné dopravy jako jsou trolejbusy nebo tramvaje se bohužel v magazínu Hybrid.cz věnujeme velmi sporadicky. Dobré zprávy je však třeba posílat dál, a tak rádi informujeme, že plzeňský závod Škoda Electric získal zakázku na 30 trolejbusů pro bulharské hlavní město Sofie. Celková hodnota objednávky je 14 mil. euro, první trolejbusy dorazí do metropole příští rok v září.  

elektrobus ČAS-Service

Elektrobus ze Znojma

V provozu městské dopravy ve Znojmě slouží jediný elektrobus v ČR. Je postaven s použitím karosérie dnes již nevyráběného nízkopodlažního trolejbusu Škoda 21Tr. Na jedno nabití baterie může dojet 110 – 130 km. Do provozu byl zařazen v roce 2004. Vyvinula jej společnost ČAS-Service. Znojmo je tak od roku 2004 jediným evropských městem, v němž na pravidelné lince hromadné dopravy jezdí elektrobus.

Stát na jeho vývoj věnoval prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) deset milionů korun. O jeho pořízení údajně uvažovala i další česká města. Pohon elektrobusu zajišťuje asynchronní elektromotor vyrobený firmou Škoda Electric. Jako baterie slouží nikl-kadmiové akumulátory. Z 50 % na 80 % kapacity se akumulátory díky speciální rychlonabíječce nabijí za 20 minut. Maximální rychlost autobusu je 70 km/h. Mimochodem, tento elektrobus svého času zaujal i zástupce Číny – viceprezidenta česko-čínské obchodní a průmyslové komory profesora Li Minga, který se na něj přijel osobně podívat. Rozhovor s pracovníkem výrobce elektrobusu Petrem Smítalem si můžete přečíst na Busportalu. Většímu rozšíření elektrobusů v ČR zatím ale brání legislativa. Přitom cena elektrobusu je zhruba na úrovni trolejbusu. Představte si to: tichá hromadná doprava s nulovými emisemi!