plug-in hybridní tříkolka XR3

Hybridní tříkolka XR3 do zásuvky půjde do výroby

Sen konstruktéra Roberta Q. Rileyho se stává skutečností. Jeho hybridní plug-in tříkolka XR3, kterou vyvíjí už po mnoho let, se konečně dostala do fáze, kdy je možné začít výrobu. Prototypy údajně dorazí do továrny na okraji Clevelandu během následujících pár týdnů, pak bude na řadě testování a optimalizace a pak už by měla jít tříkolka do výroby. Spotřeba hybridní tříkolky by se údajně měla pohybovat kolem 1l/100 km, při provozu pouze na dieselový motor pak asi kolem 2 l/100 km. Lithium-iontové baterie vydrží na 64 „elektrických“ km.

plug-in hybridní tříkolka XR3 plug-in hybridní tříkolka XR3 plug-in hybridní tříkolka XR3
tříkolka - elektromobil Aptera 2e

Tříkolka budoucnosti Aptera připravena k výrobě

Solární loďka od Aptery je pěkná věc, ale pro samotnou firmu je teď nejdůležitější stejnojmenné vozidlo. Dvoumístná tříkolka poháněná buďto hybridním pohonem či plně na elektřinu se má začít na plné obrátky vyrábět už letos v říjnu. První elektrický model už ovšem sjel z výrobního pásu nyní v rámci předprodukce. Aptera 2e, jak je elektromobil oficiálně označen, se může pyšnit přepočtenou spotřebou koelm 1,17 l/100 km, zrychlením z 0 na 100 km/h během 10 sekund a maximální rychlostí 145 km/h. Aptera už nyní má 4000 předobjednávek na futuristicky vyhlížející dopravní prostředek, který fascinuje svět od svého prvního ohlášení. Time magazín prohlásil vozítko a jeden z největších vynálezů roku 2008. Paul Wilbur, ředitel společnosti Aptera, dříve pracoval mimo jiné pro automobilky Ford a Chrysler a zdá se, že velmi dobře odhadl směr vývoje. „Jen se na 2e podívejte a pochopíte, že jde o aerodynamický klenot. Během následujících měsíců už musíme jen dopracovat nějaké detaily, vymáčknout z ní každou unci výkonu, a pak budeme mít první bezpečný dostupný elektromobil na trhu,“ komentoval v nejnovější tiskové zprávě aktuální dění. Očekávaná cena elektromobilu Aptera 2e je někde mezi 575 000 Kč a 1 000 000 Kč. Dojezd na jedno nabití bude kolem 150 km, začne se prodávat nejprve v Kalifornii a postupně bude v průběhu roku 2010 distribuována po celých Spojených státech.

Persu Hybrid

Venture se mění na Persu, představuje Persu Hybrid

O působení společnosti Venture Vehicles na serveru Hybrid.cz informujeme pravidelně. Firma chtěla původně vyrábět hybridní automobily/tříkolky VentureOne, které nejvíce ze všeho připomínaly malé jezdící skořápky z filmů jako Minority Report. Aktuálně společnost ohlásila změnu názvu na Persu Mobility a svůj hybrid pojmenovala Persu Hybrid. Ten se proti původním návrhům poněkud liší. Nevypadá už tolik futuristicky, hladké oblé linie jsou komplikovanější, ale možná lépe připravené na skutečné výrobu. Firma považuje své tříkolky za zcela novou třídu prostředků osobní dopravy, tzv. „ULV“ (Urban Life Vehicle – dopravní prostředek pro městský život). Persu Hybrid může fungovat jako čistý elektromobil, anebo na hybridní pohon. Je určen pro dva lidi, z 0 na 100 km/h zrychlí během šesti sekund při maximální rychlosti 160 km/h. Spotřeba pro hybridní verzi je nižší než 3 l/100 km a dojezd na elektřinu nejméně 32 km. Přidejte nádrž o objemu 23 l a máte dojezd kolem 650 km. Persu navíc tvrdí, že bude svou hybridní tříkolku nabízet za velmi výhodnou cenu. Pokud byste náhodou pochybovali o bezpečnosti, prohlédněte si další obrázky přímo v článku, které bezpečnostní prvky detailně popisují, plus tam najdete také průřez konstrukcí samotného vozu.

Persu Hybrid

elektromobil/hybrid tříkolka Aptera

Aptera také v benzinové verzi?

, „vesmírná „, se v současné době za oceánem získává zaslouženou pozornost. Tvůrci svůj futuristický automobil neustále vylepšují a už dnes mají předobjednáno více než 4000 kusů (včetně zaplacených záloh v hodnotě 500 dolarů). Zakladatel společnosti Aptera Steve Fambro se aktuálně v několika rozhovorech také zmínil o možném novém modelu Aptera 2g. Prozatím se veřejnost může pouze dohadovat, o co půjde, nicméně vzhledem k tomu, že označení 2e platí pro dvoumístnou Apteru na elektřinu a 2h pro model, mohlo by 2g platit pro „gas“, čili benzínovou verzi. Vzhledem k tomu, že je Aptera vyrobena z velmi lehkých materiálů, dosahovala by i tak nízké spotřeby a emisí.

elektromobil/hybrid tříkolka Aptera
elektromobil/hybrid tříkolka Aptera

EMC3

EMC3 – osobní auto, tentokrát na třech kolech!

To, co údajně původně začalo jako zábavný letní projekt inženýra Davida Jonera a jeho dětí se nakonec proměnilo v plnohodnotný ekologický automobil na třech kolech nazvaný EMC3. Osobní dopravní zařízení, které je v USA díky třem kolům legislativně vlastně motocykl, je poháněno jednolitrovým tříválcem. Průměrná spotřeba se pobyhuje kolem zhruba 4 l/100 km, při velikosti nádrže 38 l to dává tříkolce dojezd 950 km. Osobní přibližovač je určen pro dvě osoby, návrháři samozřejmě mysleli i na bezpečnost – jsou zde speciální nárazové zóny, dvojice airbagů a další bezpečnostní opatření. Cena tříkolky EMC3 je stanovena na 14 000 dolarů (asi 300 000 Kč) s tím, že dostupnost se očekává počátkem roku 2009 a už nyní je možné si jeden kousek rezervovat.
EMC3

Auto na vzduch - AIRPod

AIRPod – nové auto na vzduch pro Nový Zéland

Auto na vzduch francouzské firmy MDI vyvolává rozruch už pěkných pár let. Noviny New Zealand Herald nyní informují, že díky dohodě mezi MDI a společností IndraNet Technologies bude nová verze auta na vzduch zvaná „AIRPod“ na Novém Zélandu k dispozici k pronajmutí, a to už do konce letošního roku. Třímístná tříkolka by měla ujet až 220 km, „dofouknout“ nádrž během 1,5 min. a cena za 100 ujetých km by neměla překročit 0,5 euro. Maximální rychlost je 70 km/h. Noviny poukazují, že je důležité si uvědomit, že auto pohání de-facto energie s jejíž pomocí byl stlačen vzduch do jeho nádrže o objemu 150 l (a tlakem 300 barů), což může být stejně dobře jaderná elektrárna jako obnovitelné zdroje energie. Mimochodem, renovovaná oficiální stránka MDI nabízí náhled hned na několik nových modelů aut na vzduch včetně např. MultiFlowAI vanu.

Peugeot HYmotion3 Compressor

Peugeot představil hybridní skútr HYmotion3 Compressor

Peugeot je známý svými odvážnými koncepty a jedním z těch nejnovějších představených na Pařížském autosalonu je tříkolka/skútr Peugeot HYmotion3 Compressor. Ta je netradičně postavena s dvěma koly vepředu a jedním vzadu. Dvě přední jsou poháněna nezávislými elektromotory o výkonu 3 kW umístěnými přímo v kolech, zadní pohání přeplňovaný 125ccm benzinový motor o výkonu 15 kW. Jedná se tedy o hybridní tříkolku, která dokáže využít regenerativního brzdění, případně kompletně vypnout benzinový motor pokud k pohonu stačí dva přední elektromotory. Spotřeba tříkolky Peugeot by se měla pohybovat kolem 2 l/100 km v kombinovaném cyklu, emise 47 g/km. Samozřejmostí jsou přísné bezpečností standardy pro řidiče i pasažéra. Zda někdy tříkolka spatří světlo světa na výrobním pásu, to je prozatím ve hvězdách.

tříkolka Energya 1

Elektrická tříkolka Energya – radost z rychlosti

Higgins-Aubé Inc., mladá kanadská společnost, která nedávno překvapila svým konceptem elektromobilu Hinterland 1, přichází s další zajímavostí. Tentokrát je jí elektrická tříkolka Energya. S váhou pouhých 350 kg bude nejprve k dispozici ve verzi s motocyklovým motorem o výkonu 200 koní. Teprve v budoucnu by „motomobile“ Energya mohl získat elektrický pohon. Zrychlení z nuly na 100 km/h má tříkolka zvládnou pod čtyři sekundy. Výroba by mohla začít už během následujících osmnácti měsíců a pokud bude o tříkolku Energya zájem, snad se brzy objeví také v elektrické verzi. Podle obrázků to vypadá, že si pánové designéři plní své dětské sny. Ale koneckonců, proč ne. KLIKNĚTE PRO DALŠÍ OBRÁZKY…

tříkolka Energya 1

XR3

Postavte si atraktivní diesel hybrid!

Robert Q. Riley dokončil svůj prototyp diesel hybridu XR3 a říká: „Teď je řada na vás.“ Za dvěstě dolarů totiž nabízí kompletní plány obsahující výkresy tištěné i elektronické, 2D i 3D. Vše navíc vysvětluje pomocí html prezentace doplněné obrázky a spoustou videoklipů popisujících výrobu do posledního dílu.

Vyrobit si vlastní hybridní tříkolku s dojezdem 65 km pouze na elektřinu není samozřejmě práce pro každého a bude zapotřebí spousta času i zručnosti. Avšak i tento problém se snaží vynálezce XR3 vyřešit. V současné době prý jedná o seriové výrobě těch nejsložitějších dílů, aby si stavitel vystačil s běžným nářadím.

Kolik by stála výroba v našich zeměpisných šířkách těžko hádat, v USA by prý materiál mohl vyjít na v přepočtu 416 tisíc korun.