Další příběh se smutným koncem. Mladý start-up Aptera Motors sliboval hybridní a elektrickou tříkolku Aptera. Jenže sliboval ji tak dlouho, až firmě nakonec došly peníze. Paul Wilbur, šéf firmy, aktuálně rozeslal rozlučkový dopis.
foto: Aptera Motors
V emotivním dopise Wilbur píše, že zavření společnosti je samozřejmě velké zklamání pro všechny, zejména pro to, že zainteresování nikdy nebyli blíž splnění svého snu než právě teď.
Společnost Aptera Motors se poslední dva roky snažila získat půjčku ve výši 150 milionů dolarů od amerického ministerstva energetiky. Podobné půjčky už v minulosti získaly např. automobilky Fisker Automotive nebo Tesla Motors.
Po dvou letech intenzivní práce se tohle nakonec podařilo. Cílem bylo využít peníze na úplně jiný projekt, než kterým se Aptera Motors dosud prezentovala na veřejnosti.
Mělo jít o vývoj a výrobu pětimístného hybridního/elektrického sedanu podobného modelu Toyota Camry, jehož cena by nepřekročila 30 000 dolarů a spotřeba by měla činit kolem 1,5 l/100 km.
Koncept takového auta byl údajně v Aptera Motors přítom od samotného začátku a poslední rok se na něj firma zcela zaměřovala. Poslední překážkou pro plné rozjetí projektu byly právě finance od DOE.
Optimismus Aptery šel tak daleko, že už se jednalo o znovuotevření zaplombované automobilové továrny ve městě Moraine v Ohiu a najmutí zhruba 1400 nových pracovníků. Během té doby také pokračoval vývoj patentované technologie výroby kompozitů, která umožňuje radikálně, až o třetinu, snížit hmotnost vozidel při ztrojnásobení tuhosti.
Bohužel, investoři neviděli v podivné, aerodynamicky tvarované tříkolce příliš velký potenciál. Aptera proto změnila priority a začala se soustředit na už zmíněný sedan.
Jenže bylo pozdě. Zdroje se vyčerpaly a Aptera už nemůže pokračovat dál. Uzavírá se tak jedna z dalších kapitol renesance elektrických aut na počátku 21. století.
Společně s Paulem Wilburem však doufáme, že patenty a pokročilé technologie, které Aptera za svůj život vyvinula, najdou uplatnění jinde.
Ten kdo si dává příliš
Ten kdo si dává příliš vzdálené cíle a současně ignoruje přání a psychologii současného masového zákazníka (nebo minimálně je nedokáže změnit) na trhu vždy končí. Masový zákazník (ten jediný, kdo je schopný nakonec vývoj zaplatit) totiž vlastně ani netouží koupit si sci-fi technologe oblečené do nezvyklých tvarů. Považuje je totiž za nevyzkoušené a nepraktické tudíž vlastně rizikové. Takže elektromobil možná ano (už to je trochu risk), ale musí alespoň vypadat jako auto které zná.
Dúfam, že to nakoniec
Dúfam, že to nakoniec opäť niekto vzkriesi pod inou značkou a možno s ešte lepšími parametrami.
Dejte mi 150 milionů
Dejte mi 150 milionů dotací (stačí mi koruny 😉 ) a budu to klidně křísit až do konce života a pravidelně posílat tiskové zprávy s parametry jaké si řeknete na všechny světové strany 😉
3-nasobna tuhost, tretinova
3-nasobna tuhost, tretinova hmotnost. 1,5L spotreba, cena do 30 tis. dolarov. No, uz mi je jasne preco museli skoncit.
Obrovská škoda! Úchvatný
Obrovská škoda! Úchvatný design, moc jsem jim fandil a věřil, že Apteru někdy uvidím naživo…