Volkswagen se chce zbavit ropy

Německá automobilka Volkswagen vydala plán vývoje pohonu svých automobilů pro následující dekádu. Cílem je zcela se zbavit závislosti na ropě. Fosilní paliva nicméně v krátko- a střednědobém výhledu zůstanou i nadále hlavním zdrojem energie, takže je nutné je využít co nejšetrněji. K tomu mají automobilce Volkswagen pomoci nové technologie přímého vstřikování benzínu (TSI), turbo-diesely (TDI) a dvojité převodovky (DSG). Tyto moderní spalovací motory budou také kombinovány s elektrickými motory v nových hybridních automobilech. Dieselové motory budou navíc vylepšeny o technologii BlueTec licencovanou od značky Mercedes.

Nissan ohlásil Zelený program 2010

Japonská automobilka Nissan oznámila nový střednědobý akční plán pro životní prostředí nazvaný Nissan Zelený program 2010. Automobilka plánuje představit několik různých modelů aut poháněných alternativními palivy již během několika příštích let (o spolupráci s Renaultem jsme již včera informovali) aby ukázala, jak jí záleží na životním prostředí a snižování spotřeby. Nissan hodlá velmi tvrdě snižovat emise jak ve svých automobilech, tak i samotných továrnách. Do roku 2010 chce mimo jiné představit automobil se spotřebou tří litrů na 100 km.
Přestože Nissan předpokládá, že klasické spalovací motory zůstanou i nadále hlavní pohonnou jednotkou jeho vozů, poohlíží se také po jiných technologiích pohonu. Například elektromotory, baterie, palivové články, a elektromotory zabudované přímo do kol (že by našel využití nový revoluční český vynález – Lineární spalovací motor?). Už příští rok chce také Nissan v Evropě představit nový, ekologicky nezávadný diesel, do roku 2010 jej hodlá dovézt do USA.
Velkolepé plány, otázkou je, jak moc se Nissanu podaří je v příštích třech letech naplnit.

Podrobnosti o Hummer O2

Autosalon v Los Angeles je v plném proudu, objevují se stále nové informace a modely. V rámci soutěže Design Challenge se objevily také podrobnější informace o koncepčním vozu Hummer O2, o kterém jsme již nedávno informovali.
Jedná se o studii z dílny General Motors Advanced Design, California. Hummer O2 je poháněn palivovými články na vodík a zároveň dokáže „dýchat“ skrze revoluční fototropní „krunýř“, který produkuje čistý kyslík pomocí fotosyntézy. Panely tohoto krunýře jsou nasyceny zelenými řasami, které přeměňují oxid uhličitý na kyslík a vypuštějí jej zpět do okolního prostředí. Konstrukce nového Hummeru O2 je 100% ekologická, skládá se převážně z hliníku.

Siemens má palivový článek na 2800 hodin

Německá společnost Siemens vyvinula ve své pobočce Siemens Power Generation pevný palivový článek o výkonu 5 kW schopný běžet 2800 hodin (a dosud běží). Jedná se o součást programu americké organizace Department of Energy’s Solid State Energy Conversion Alliance (SECA), která si vytyčila za cíl vyzkoumat palivový článek, který by vydržel běžet 1500 hodin a déle.
Siemens hodlá nechat běžet svůj palivový článek i nadále aby se zjistila jeho životnost a efektivita. O jeho využití v oblasti automobilového průmyslu se pro jeho nízký výkon zatím nemluví, nicméně je to dobrá cesta do budoucna.

V Sao Paulu budou jezdit autobusy na vodík

Brazilské ministerstvo těžby a energetiky a Metropolitní společnost veřejné dopravy v Sao Paulu se upsali k novému ekologickému programu. Ten má v gigantické metropoli s více než 30 000 aktivních dieselových prosadit nasazení . Prvním takovým bude 12 metrů dlouhý autobus pro 90 pasažérů s na a z . má být téměř 300 km. Prvotní investice do projektu je 16 milionů dolarů, za které se nakoupí pět těchto autobusů. V Sao Paulu dnes operuje největší „autobusová flotila“ na světě.

Škoda představuje auto budoucnosti

Česká automobilka si u britské společnosti Center for Future Studies nechala vypracovat studii, která předvídá jak budou vypadat automobily a autodoprava v roce 2050. Analytici z Centra pro budoucí studia předpovídají, že v budoucnosti převezme většinu kontroly nad automobilem počítač. Postupující robotizace nejenže zvýší , ale navíc umožní pasažérům cestovat prakticky nutnosti cokoliv dělat. Během ranní cesty do práce si tedy klidně budete moct číst například ranní noviny – v digitální verzi na jedné z mnoha obrazovek, samozřejmě.

Volkswagen představel vysokoteplotní palivový článek

Výzkumníci německé automobilky představili první vysokoteplotní (high-temperature fuel cell – HTFC) určený do osobních vozidel. Měl by být méně ekologicky závadný a účinnější nežli klasický nízkoteplotní palivový článek. Běžné nízkoteplotní palivové články pracují za teploty kolem 81°C, zatímco vysokoteplotní palivové články pracují za teploty 120°C. Navíc jsou levnější, menší, lehčí a stabilnější než nízkoteplotní palivové články. Volkswagen očekává, že nové palivové články by mohly být v praxi v osobních automobilech využívány kolem roku .

Japonci mají vlak na palivové články

Japonský ústav Railway Technical Research Institute (RTRI) úspěšně provedl test světově první lokomotivy poháněné .
Její vývoj začal už v roce 2001 a hlavním cílem bylo zredukovat emise a hluk. Výzkumníci postavili lokomotivu, která kombinovala palivové články, vysokotlaké nádrže na a měnič, který převáděl energii.
V roce 2003 se poprvé uskutečnily testy 30kW modulu a začal vývoj 100kw modulu. Ten byl letos úspěšně namontován na testovací zařízení a odzkoušen. V průběhu dalších dvou let se RTRI chystá vyvinout systém na palivové články pro komerční použití. Na projektu se účastní i japonské ministerstvo dopravy.

Honda představila koncept FCX

Ve svém výzkumném závodě v Tokyu nedávno demonstrovala prototyp konceptu vozu poháněného . Na testovacím okruhu se futuristický vůz proháněl rychlostí až 160 km/h. Nové palivové články Honda FC Stack jsou uloženy v prostoru mezi řidičem a pasažéry, namísto pod podlahou. Dojezd automobilu je 570 km, disponuje výkonem 129 koní. Honda se chystá prodávat tento automobil v omezeném množství v USA a počínaje rokem 2008.

Kompletní galerie vozu Honda FCX