ECObus – Pojízdná učebna na vodík

Společnost ECOtality zabývající se vývojem „zelených technologií“ představila ECObus. poháněný autobus by měl lidem přiblížit možnosti a výhody vodíkového pohonu. Je uzpůsoben jako učebna s kapacitou 31 míst. Energii obstarávají 3 moduly HyPM 65 s celkovým výkonem 180 kW (241 hp). ECObus je ale hybridní. Dalším zdrojem energie jsou 720V ultrakondenzátory, které se zapojují pouze pokud je třeba vyvinout dočasný vyšší výkon, maximálně 350 kW (469 koní). 45 kg vodíku stlačeného v nádrži pod tlakem 350 bar dovolí autobusu uhánět rychlostí 90 km/h po dobu 4 hodin. Pakliže autobus nejede na plný výkon, vydrží ještě o 2 – 4 hodiny déle.

BUSportal: Vodíková plnící stanice v Berlíně

HyFLEET:CUTE Total představil svou poslední technologickou novinku na vodíkové plnicí stanici v Berlíně. Vodík je vyráběn přímo v plnicí stanici z LPG a vody. Stanice nyní generuje vodík přímo na místě pomocí LPG (Liquefied Petroleum Gas) měniče, který je zde instalován. LPG měnič je první svého druhu v Evropě.
Další novinkou na stanici TOTALu je použití stacionárních palivových článků k produkci tepla a elektřiny pro stanici. Odpary z uloženého kapalného vodíku používaného také pro plnění busů slouží jako palivo dvou stacionárních palivových článků. Výkon je okolo 5KW/h.

Rolls Royce jde do palivových článků

Jeden z nejznámějších výrobců luxusních vozů světa, anglický Rolls Royce, koupil americkou společnost SOFCo-EFS Holdings LLC, která se zabývala vývojem palivových článků na tuhá paliva. Mark Fleiner, prezident divize Rolls-Royce Fuel Cell Systems (americká odnož), řekl: „V oblasti globálně sílíme a akvizice SOFCo-EFS jde ruku v ruce s naší strategií. Od počátku je naší strategií získávat ty nejlepší dovednosti a technologie z celého světa a vytvořit první konkurenceschopný vysoce výkonný systém palivových článků. Tato akvizice je důležitým krokem na naší cestě“.

Suzuki Ionis na palivové články v Melbourne

Už koncem roku 2005 představila automobilka svůj koncept automobilu na palivové články s názvem Suzuki Ionis. To bylo na . Na autosalonu v australském Melbourne hodlá Suzuki koncept Ionis znovu představit. „Ionis sice není určen pro výrobu, nicméně naznačuje jakým směrem by se Suzuki v oblasti ekologických automobilů mohlo vydat.“ říká tisková zpráva Suzuki. konceptu Suzuki Ionis jsou umístěny v podvozku, celý automobil je kompletně řízen elektronicky. Vnitřní zábavní systém umožňuje uživatelům stahovat hudbu přes bezdrátový internet a sledovat satelitní .

Ford odhalil Ford Edge s HySeries Drive

Pohonný systém HySeries Drive automobilky byl poprvé představen v konceptu Ford Airstream na . Jedná se o hybridní plug-in systém s elektromotorem poháněným lithium-iontovou baterií. Další část energie dodávají vodíkové palivové články. Ford Edge aktuálně představený ve Washingtonu a využívající právě systém HySeries Drive, se tak stává světově prvním hybridem poháněným palivovými články se schopností dobíjení doma. Při nulových emisích škodlivin tak dává vynikající spotřebu kolem 5,8 l/100 km.

Ford Airstream – minivan na vodík

Na autosalonu v Detroitu oznámila automobilka Ford ve spolupráci se společností Airstream nový koncept Ford Airstream. Jedná se o zářivě stříbrný hybridní minivan poháněný systémem HyDrive (HySeries Drive). Hlavním zdrojem energie jsou vodíkové palivové články plus lithium iontové baterie. Dojezd na baterie je 40 km, na palivové články 490 km. Baterie lze nabíjet přímo ze zásuvky, jedná se tedy o tzv. plug-in hybrid. Kombinovaná spotřeba hybridního automobilu Ford Airstream se má pohybovat kolem 5,7 l/100 km. Automobil Ford Airstream je vybaven futuristickým interiérem, kde lze například sledovat DVD či se připojit na internet.

Auto na vodu

Studenti z Taiwanské univerzity Mingdao představili čtvrtou generaci svého vozidla na vodu. Automobil MHV-4 dokáže jet rychlostí až 30 km/h, neprodukuje žádné emise ani hluk a do nádrže stačí přilévat vodu. Hlavním zdrojem energie je palivový článek s výkonem až 5 kW, který pohání elektromotor. V budoucnu by rá

Vodíková ekonomika – vyplatí se?

Zajímavou studii vypracoval odborník na palivové články Ulf Bossel. Často se mluví o tom, zda má vůbec „vodíková“ ekonomika, tedy ta založená převážně na vodíkových palivových článcích, vůbec smysl. Protože výroba takovýchto článků často vyprodukuje mnohem více škodlivin a stojí více, než kolik se ušetří při jejich následném používání.
A právě k tomuto závěru došel i samotný Bossel, který tvrdí, že ekonomika založená na vodíku se prostě nevyplatí. Ve svém článku argumentuje tím, že extrakce vodíků je příliš náročná na energii. Předpokládá sice, že se objeví další, pokročilé nové technologie, které výrobu vodíku usnadní, nicméně stále to nebude stačit na to, aby se to vyplatilo.
Navrhuje proto „elektronovou ekonomiku“. Tedy shromažďování elektřiny z obnovitelných zdrojů a její následné promyšlené využití přímo samotnými spotřebiteli. Výsledkem jeho návrhu je společnost, ve které je elektřina dominantním zdrojem energie a elektromobily jsou zcela běžné.

Studenti staví město budoucnosti

V polovině února proběhne v každoroční National Engineers Week, soutěž pro školy a mladé vědátory. Jejich úkolem pro účast na letošním ročníku je navrhnout pomocí počítačové hry SimCity 3000 město budoucnosti (Future City). Jedním ze základních předpokladů je však to, že toto město bude využívat jako . Každý školní tým tedy musí virtuální postavit a navíc také napsat celkovou analýzu, ve které popíší energetický plán, typ palivových článků, jejich velikost a způsob distribuce . Vítězný tým vyhraje výlet do vesmírného střediska Space Camp.