Neratovická společnost Spolana, která patří do rafinérské a petrochemické skupiny Unipetrol, uvedla do provozu novou teplárnu sloužící pro výrobu páry nezbytné pro provoz areálu. Stála 200 milionů korun.
foto: Spolana Neratovice
„Nová kotelna na zemní plyn nahradila stávající teplárnu spalující hnědé uhlí. Ta byla vyřazena z provozu a postupně bude demontována ve shodě s platným integrovaným povolením,“ vysvětluje Miroslav Falta, jednatel společnosti Spolana, a dodává:
“Přechodem z hnědého uhlí na zemní plyn a instalací moderních kotlů došlo k výraznému snížení objemu látek vypouštěných do ovzduší. Emise oxidu siřičitého klesnou o 99 %, emise prachu a oxidů dusíku o 90 % a emise oxidu uhelnatého o 60 %.“
NEPŘEHLÉDNĚTE 30 let od sametové revoluce: Česko prošlo největším projektem ekologizace elektráren ve východním bloku
Výstavba teplárny byla zakázkou na klíč a zahrnovala veškeré stavební práce včetně instalace dvou parních kotlů na zemní plyn o výkonu 2 x 35 tun páry za hodinu, řídicího systému, napojení na parovody a přípravu redukčních stanic. Realizaci provedlo konsorcium společností ČEZ Energetické služby z holdingu ČEZ ESCO a Envir & Power Ostrava.
„Doba uhelná v Česku i v Evropě postupně končí a také závodní energetiky budou přecházet na ekologičtější paliva s menšími emisemi škodlivých látek i CO2, podobně jako Spolana. Zájem o tato řešení roste a my jsme i díky nim jednička na trhu průmyslové energetiky v Česku,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
Největší výzvou během celé stavby byla instalace dvou plynových kotlů o velikosti 10 x 5 metrů a hmotnosti 162 tun v listopadu 2018. Kotle o výkonu 70 tun páry za hodinu byly vyrobeny společností Bosch Industriekessel GmbH v německém Gunzenhausenu nedaleko Norimberku.
Jejich transport do 400 km vzdálených Neratovic trval pět dní a kvůli dopravním omezením způsobeným nadměrnou velikostí nákladu se celková cesta transportu prodloužila na 550 km.
„Tým našich odborníků ve spolupráci s Policí České republiky převoz kotlů pečlivě plánoval po dobu několika týdnů. Transport byl zajištěn nízkopodlažní soupravou se speciálním hydraulickým návěsem pro nadrozměrné náklady, díky němuž lze upravovat aktuální výšku celé soupravy. Ta se musela cestou vejít pod deset nízkých mostů. Celková délka soupravy byla 34 metrů,“ popsal složitý transport Miroslav Falta a dodal:
„Aby náklad projel vstupní branou, museli jsme ubourat plot, vyštěrkovat okolí vrátnice a dočasně demontovat stojany se čtečkami vstupních karet.“
Podle Romana Gazdíka, tiskového mluvčího společnosti ČEZ, jde o jednu z největších zakázek ČEZ ESCO posledních let. „Transformaci nicméně projde brzy celé české teplárenství a s podobnými zakázkami se budeme setkávat častěji,“ dodal.
Recyklujeme solární panely
Kovohutě Příbram disponují
Recyklujeme solární panely
Kovohutě Příbram disponují unikátní technologii v Evropském měřítku
300 tun solárního odpadu, či 1 000kg stříbra?
Nebylo třeba stavět zvláštní provoz, pro recyklaci byly využity universální zařízení obou společností. Typické postupy lze ilustrovat na zpracování odpadních křemíkových destiček, které jsou tvořeny 88 % křemíkem, 10 % hliníkem a 2 % stříbra. Chemickým postupem odstranila vrstva hliníku a rafinací se získalo ryzí stříbro. Získaný křemík o čistotě 99,9 % byl používán jako surovina na legování hliníku. Kombinací mechanických a chemických postupů se do roku 2015 zpracovalo na 300 t solárních odpadů, ať již se jednalo o křemíkové destičky zatavené v EVA folii, či destičky včetně nalepených sběrných drátků. Vytěženo bylo na 1 000 kg stříbra a výstupem byly také mokré frakce skla znečištěné křemíkem a jemnou drtí plastů. Využití těchto odpadů bylo testováno, ale nebyla pro ně nalezena ekonomická varianta.
Drahé kovy získávají z odpadů z následujících oblastí
Z elektrických a elektronických výrobků, kalů, stěrů, popelů, odpadů z fotografického průmyslu, odpadů z fyz.-chem. úprav odpadů, slitků a z jiných odpadů s obsahem drahých kovů.
http://www.aquatest.cz/cs/aktuality/39-recyklujeme-solarni-panely
https://www.kovopb.cz/divize-drahe-kovy/
Byl jsem tam na exkurzi. Jako Ostraváka mě tam naprosto
Byl jsem tam na exkurzi. Jako Ostraváka mě tam naprosto fascinovala ta jejich miniaturní vysoká pec na recyklaci olova z baterií. A ta betonová plocha určená k vypouštění kyseliny sírové z baterek. Prostě je jeřáb zvedl a pustily se dolů, baterky praskly a kyselina odtekla kanálkem. Plast byl palivo a redukční činidlo ve vysoké peci 🙂
SAFINA: unikátní plazmová
SAFINA: unikátní plazmová technologie
https://www.technickytydenik.cz/rubriky/archiv/safina-unikatni-plazmova-technologie-v-provozu_18791.html
60t vzacnych kovu, zvlast zlata a stribra. To je zase reportaz.
60t vzacnych kovu, zvlast zlata a stribra. To je zase reportaz.
kopa PR a furt spaľujú fosílie (hoci tu je nová štúdia o
kopa PR a furt spaľujú fosílie (hoci tu je nová štúdia o pôvode uhlia a ropy). na slovensku mala ENO končiť v krátkej dobe, reálne skoro úplne skončila –
https://myhornanitra.sme.sk/c/22504338/elektraren-novaky-odstavila-pre-koronavirus-dva-vyrobne-bloky-pre-bane-je-situacia-mimoriadne-vazna.html
vojany skúšajú spaľovanie „odpadu“.
Škoda, že uvádějí ty uspořené emise jen v %, ale podle
Škoda, že uvádějí ty uspořené emise jen v %, ale podle objemu výroby ta teplárna možná udělá pro čistý vzduch u nás víc, než všechny registrovaná EV.
Kdyz tak ctu ten clanek, tak jsem misto zemni plyn cetl zimni
Kdyz tak ctu ten clanek, tak jsem misto zemni plyn cetl zimni plyn. Vskutku by to tak melo byt, v letni casti roku by mela byt veskera energie byt vyrabena v OZE a v zime ze zimniho/zemniho plynu. Uz dnes je mozne z OZE za prihodnych podminek ziskat veskerou energii. Akorat energie do cmoudicich srackometu nelze ziskavat rozume. To znamena jejich likvidaci v zajmu nas vsech. A urychlene zavadet EV.
Off. Crash Ford Focus vs. VW ID3. VW jako
Off. Crash Ford Focus vs. VW ID3. VW jako vitez.
https://img.news38.de/img/frontpage/crop230604574/6133106474-w640-cv3_2/VW-Focus-Crash.jpg
off
Velcí znečištovatelé oceánů i ovzduší končí
off
Velcí znečištovatelé oceánů i ovzduší končí díky COVIDu ve šrotu.
Cruise ships torn apart after coronavirus sell off
https://www.cnn.com/travel/article/cruise-ship-demolition-photos-aliaga-turkey/index.html
Jenom pobyt na takové lodi vás vystavoval emisím na úrovni znečištení ve městě. Odporné plechovky lidi.
Vejletní megalodě za sebou nechávaj ohromný množství exhalací a odpadu. https://www.theguardian.com/environment/2016/may/21/the-worlds-largest-cruise-ship-and-its-supersized-pollution-problem
Všechny tydle vejletní megakonzervy prej vychrchlaj do atmosféry tolik síry co 365 milionů aut… :O!!!!!
Carnival cruise ships more polluting than all of Europe’s cars
Company operates seven of the 20 most polluting cruise ship lines, finds report
https://www.ft.com/content/8bceef94-86cd-11e9-a028-86cea8523dc2
How Cruise Ship Pollution Compares To Cars
https://www.statista.com/chart/18351/emissions-from-cruise-ships-and-cars-in-european-port-cities/ znečištění SOx
https://cdn.statcdn.com/Infographic/images/normal/18351.jpeg
Protože auta spalují paliva kde byla síra odstraněna.
Protože auta spalují paliva kde byla síra odstraněna.
Ano byla skoro odstraněna pomocí kobaltových katalyzátorů.
Ano byla skoro odstraněna pomocí kobaltových katalyzátorů.