Mitsubishi i MiEV

Klimatická konference v Kodani: elektrická města budoucnosti

Čtyřicítka světových metropolí dnes na klimatické konferenci v Kodani ohlásila novou iniciativu nazvanou C40 Electric Vehicle Network. V podstatě jde o jakési memorandum, ve kterém města uznávají potřebu směřování vývoje k elektrické mobilitě. Mezi tato města patří tak rozdílná města jako Buenos Aires, Chicago, Dillí, Hong Kong, Paříž, New York, Rio de Janeiro, Řím a další.  

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker otevřel první prodejnu v Los Angeles

Henrik Fisker, zakladatel společnosti Fisker Automotive, nedávno prohlásil, že hlavní inspirací pro vývoj plug-in hybridu Fisker Karma mu byl herec Leonardo DiCaprio. „Před pár lety to začalo lidmi, kteří byli o pár let napřed. Mohli jste vidět některé filmové hvězdy, jak si kupují Toyotu Prius – třeba Leonarda di Capria,“ řekl Reuters. „Mohl si koupit jakékoliv jiné auto na světě. Já to tehdy viděl v televizi a řekl jsem si, sakra, proč si tenhle chlápek, kterej si může koupit stejně dobře Ferrari jako Rolls Royce, kupuje zrovna Priuse? Něco se začalo měnit,“ dodal. ČÍST DÁL…

Tesla Motors - showroom Menlo Park - Rachel Konrad

Návštěva v Tesla Motors: na řadě jsou SUV a dodávky

Hodinu jízdy od San Franciska se nachází malé městečko Menlo Park. Kromě toho, že v něm sídlí někteří investiční bankéři pohánějící Silicon Valley svými kopami dolarů, má zde sídlo a hlavní showroom také společnost Tesla Motors. Průvodkyní nám byla mluvčí společnosti Rachel Konrad.

Showroom se nachází jen pár bloků od hlavního vývojového stanu Tesla Motors. Výzkum a vývoj se však nyní bude stěhovat do nedalekého Palo Alto. Společnost obsadí tři budovy v rámci Stanfordského výzkumného parku kde původně sídlila firma Hewlett-Packard.

Fakt, že Tesla bude sídlit v podstatě hned u světoznámé Stanfordské univerzity dává dokonalý smysl. Už dnes firma shání přes 170 nových zaměstnanců, především inženýrů. Zatímco zbytek Kalifornie i Spojených států propouští, Tesla doslova lační po nových talentech.   
Tesla Motors - showroom Menlo Park

Interstate 5

I-5 – alternativní pacifická dálnice

Interstate 5 je důležitou mezistátní dálnicí táhnoucí se podél pobřeží Tichého oceánu západem USA, kde propojuje největší města od Seattlu přes Portland, Sacramento, San Francisko po Los Angeles a San Diego. Celý koridor se nyní dostal do hledáčku guvernérů států Kalifornie, Oregon a Washington, kteří chtějí od severu k jihu USA vystavět podél I-5 plnící stanice s alternativními palivy. Původní návrh zněl „vodíková dálnice“, kdy by podél silnice stály samé vodíkové pumpy. Ovšem v nedávné době byl tento nápad doplněn i o další alternativy, tedy biopaliva, dobíjecí stanice pro elektromobily, bioethanol nebo CNG. Plus by stanic nabídly možnost výměny baterií.

První kdo má zájem o výstavbu alternativních čerpacích stanic podél I-5 je Project Better Place podnikatele Shaie Agassiho. Příjemné a logické je rozhodnutí států nevybírat od firem účastnících se výstavby nových stanic nájemné do té doby, než začnou vykazovat zisk. Protože jedině tak lze vyřešit problém slepice a vejce, tj. co bude dřív – auta na alternativní pohon v opravdu masovém měřítku, nebo infrastruktura, díky které budou moct jezdit? Je jasné, že nejprve je třeba ujistit veřejnost v tom, že má dostatečné zázemí a I-5 by mohla být jednou z prvních vlaštovek nejen v samotných USA, ale i na celém světě. Celý projekt samozřejmě má i své odpůrce, především z řad distirbutorů pohonných hmot a provozovatelů odpočívadel.

Ford Fusion Hybrid

Ford představuje nový Ford Fusion Hybrid

A další předpremiéra. Ještě před oficiálním odhalením na autosalonu v Los Angeles se automobilka Ford rozhodla poodhalit roušku nad novým modelem Ford Fusion a především Ford Fusion Hybrid pro rok 2010. Nový hybrid kombinuje benzinový spalovací motor s elektrickým pohonem. Dokáže běžet čistě na elektřinu, a to až do rychlosti 75 km/h, dojezd na jednu nádrž je 1120 km. Jako hlavní motor slouží 2,5l čtyřválec o výkonu 155 koní. Pohonný systém i celé auto je navíc nadupáno nejnovější elektronikou, která maximálním způsobem optimalizuje chod motoru, a tedy i spotřebu. Jako baterie slouží klasické NiMH, které jsou však proti minulé generaci menší a výkonnější. Samozřejmostí je pak regenerativní brzdění, Ford Fusion Hybrid údajně dokáže takto zpracovat až 94% energie. Ford dále do palubní desky nového Fusionu zamontoval také systém SmartGauge s nástrojem EcoGauge, které mají řidičům dále pomoct jezdit šetrněji. V podstatě jde o LCD displej umístěný na obou stranách rychloměru, který ukazuje různé informace týkající se spotřeby, stavu baterií a okamžité spotřeby (viz. video v článku). Kromě hybridního automobilu Ford Fusion Hybrid představí automobilka v Los Angeles také Mercury Milan Hybrid, využívající podobných technologií jako Fusion.

Ford Fusion Hybrid
Ford Fusion Hybrid

Kalifornie - rychlodráha

Kalifornie si schválila rychlovlak

Už v květnu se objevily zprávy o tom, že se v Kalifornii chystá rychlodráha z Los Angeles po San Francisco. Tehdy ještě bylo mnoho domácích obyvatel na vážkách, zda vůbec bude takový projekt, který spolkne mnoho desítek miliard dolarů, vůbec schválen. Nyní je o stavbě rychlovlaku definitivně rozhodnuto. Návrh 1A: Bezpečný, spolehlivý vysokorychlostní osobní vlak bude v průběhu následujících let vybudován. Od roku 2030 má začít vydělávat zhruba miliardu dolarů ročně, návratnost investice je údajně zaručena. Celkem půjde o 1300 km železnice, systém spojí kromě zmíněných měst také Sacramento či San Diego. Během dvou desetiletí podle obchodního plánu vytvoří 160 000 nových pracovních míst ve stavebnictví – což je jistě jeden z vítaných přínosů v době, kdy Amerika zažívá nejvyšší nezaměstnanost za dlouhá léta. Už v roce 2035 má však díky dráze existovat kolem 450 000 nových pracovních míst. Nový dopravní systém sníží závislost Kalifornie na ropě o 12,7 mil. barelů ročně a emise o 5,4 mld. tun oxidu uhličitého ročně. Zároveň „díky“ tomu nebude muset být během následujících dvou dekád vybudováno na 4800 km dálnic a pět ranvejí, což lze považovat za velké vítězství železniční dopravy jako takové (souboj o miliardy dolarů to ale jistě nebyl bezbolestný, nedělejme si iluze). Lístek z L.A. do San Franciska má stát 55 dolarů a cesta potrvá dvě a půl hodiny. Autem by stejná cesta stála 86 dolarů a trvala výrazně déle, letadlem by byla více než dvakrát dražší.

elektromobil Mini E

Mini E – první elektromobil od BMW

Automobilka BMW nechala už před nedávnem dodat do Kalifornie flotilu 500 elektomobilů Mini. A teď už je jasné, o jaké modely přesně šlo. BMW totiž před autosalonem v Los Angeles oficiálně ohlásila nový model Mini E. Dojezd elektromobilu má být 240 km na jediné nabití li-ion baterií. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Mini E během 8,5 sekund při výkonu 204 koní. Narozdíl od běžných Mini Cooperů se ale dozadu nevejde už žádný pasažér, ani ten nejmenší – celá zadní část totiž vzala za své s bateriemi. Mini chce flotilu 500 elektromobilů nabízet k pronájmu už od jara 2009. Každému zájemci pak nabídne také domácí dobíjecí stanici, se kterou se auto naplno nabije už za 2,5 hodiny. Podle zájmu o pronájem se pak automobilka nejspíš bude rozhodovat o další budoucnosti svých elektromobilů.

elektromobil Mini E

Toyota Camry hybrid

Toyota Camry CNG hybrid v Los Angeles

Během listopadu automobilka Toyota představí na autosalonu v Los Angeles koncept CNG hybridu Toyota Camry. Stlačený zemní plyn neboli CNG začíná být populární na obou stranách Atlantiku, v USA bylo možné vůz Toyota Camry (nikoliv ve verzi hybrid) koupit s pohohem na CNG už od roku 1999. Tehdy, v době relativně velmi levného benzinu, ovšem zákazníci neprojevili velký zájem, stejně tak i doplňování paliva bylo problematické díky nízkému počtu plnících stanic. Těch je i nyní v celých pouze zhruba 1000, nicméně pracuje se na výrazném rozšiřování infrastruktury. Nová Toyota Camry s pohonem na plyn by se ale jistě velmi dobře uživila i v Evropě, kde se z CNG také stává priorita.

Honda Extreme

Dalším ekologicky šetrným vozem představeným v konceptu na letošní Autoshow v Los Angeles byl vůz Honda Extreme.
Podvozek tohoto „extrémního“, nicméně ekologicky nezávadného automobilu je vytvořen z polykarbonátů. Zbytek karoserie je tvořen nezávislými panely, které lze každých pět let měnit v lokálním Honda servis středisku.

Kompletní galerie vozu Honda Extreme

Kia Sandstorm – hybridní bugina do pouště

Další z účastníků soutěže Design Challenge na autosalonu v L.A. pochází od společnosti Kia. Bugina do pouště i jiného prostředí jménem Kia Sandstorm je poháněna kombinací biodieselu a elektromotoru. Kia Sandstorm si částečně bere energii také ze solárních panelů, kterou ukládá do NiMH baterie. Konstrukce je zcela hliníková.

Volkswagen Nanospyder

Některé nápady jsou fantastické a některé ještě fantastičtější. Volkswagen Nanospyder patří do té druhé kategorie. Další účastník soutěže L.A. Design Challenge jakoby pocházel z velmi daleké budoucnosti. Jeho autory je designérský tým Audi, konkrétně Patrick Faulwetter, Daniel Simon a Ian Hunter.
Volkswagen Nanospyder je automobil, který je možné skládat, rozkládat a znovu skládat na mikroskopické úrovni. Jeho koncept vychází z toho, že v roce 2015 vyhlásí Ministerstvo dopravy požadavek, že veškeré automobily musí být 100% recyklovatelné. Navíc, aby všechna auta šla s dobou, jejich maximální životnost bude pět let.