Nissan v Jokohamě rozjíždí sdílení elektromobilů
Japonská automobilka Nissan ve svém domovském městě Jokohama spouští službu sdílení elektromobilů. Nejde ale o nic velkého, sdílet se budou vozítka v Evropě prodáváná jako Renault Twizy.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Japonská automobilka Nissan ve svém domovském městě Jokohama spouští službu sdílení elektromobilů. Nejde ale o nic velkého, sdílet se budou vozítka v Evropě prodáváná jako Renault Twizy.
Nissan aktuálně v Japonsku oficiálně představil svůj elektromobil – spíše elektrické vozítko – New Mobility Concept. Nejde o nic jiného než přejmenovaný Renault Twizy. Automobilka jej doma v Japonsku prezentuje jako ideální vůz pro maminky.
Jezdit v automobilu, který do ovzduší nevypouští žádné škodlivé emise, je jistě chvályhodné. K úplné spokojenosti se však musí tyto automobily nejen ekologicky vyrábět, ale také pohánět „zelenou“ energií. Právě toho si je vědoma automobilka Nissan, která prostřednictvím své společnosti 4R Energy pracuje na kombinaci solárního nabíjecího systému s vysokokapacitními lithium-iontovými bateriemi.
Nissanu se aktuálně podařilo získat mnohamiliardovou půjčku od amerického Ministerstva energetiky na stavbu továrny pro výrobu elektromobilů. Už nějakou tu dobu testuje svůj elektrický Cube, nicméně podle nejnovějších zpráv hodlá 2. srpna v Jokohamě v Japonsku odhalit další elektromobil. Mělo by se jednat o pětidveřový hatchback, který se nejprve předvede jako prototyp. Produkční verze by se pak měla objevit na autosalonu v Tokiu. Výroba pak začne v továrně Oppama v zimě 2010, později možná i na dalších místech na světě. Zpočátku by se mělo vyrábět asi 50 000 kusů ročně s možným postupným navyšováním. Nissan údajně bude mít k dispozici vysoce spolehlivé lithium-iontové baterie s 2x vyšší kapacitou než jsou ty klasické. Kromě nového elektromobilu automobilka připravuje také novou verzi svého miniautíčka Nissan Micra, kterou začne na jaře 2010 vyrábět v Indii (evropská verze) a Thajsku (japonská verze), možná také v Číně a dalších zemích. Časem jich chce prodávat milion ročně.
V japonské Jokohamě společnost Project Better Place před několika dny předvedla svou první stanici pro výměnu baterií elektromobilů. Prototyp zařízení, které je umístěno ve stánku podobném automatické myčce automobilů, dokáže vyměnit baterii během jedné minuty a deseti sekund. „Viděli jsme, že v naší dílně to může být i 40 sekund,“ komentoval představení Shai Agassi, zakladatel Better Place. Stanice pro výměnu baterií mají doplňovat klasické dobíjecí stanice a společně tak vytvářet plnohodnotnou infrastrukturu pro elektromobily. „Cílem je učinit výměnu baterií rychlejší než je naplnění nádrže,“ dodal Agassi pro magazín Wired. Výměnné stanice dokáží pracovat s celou řadou typů baterií a elektromobilů. V Japonsku byla předvedena výměna na elektromobilech Renault, Subaru a Mitsubishi. Ekonomicky bude systém fungovat tak, že majitelé elektromobilů si od Project Better Place baterie pronajmou a budou platit pravidelný měsíční poplatek, podobně jako u mobilních telefonů. Problémů je však hned několik. Dva přední výrobci elektromobilů se mimo mikrofon redaktorům Wiredu svěřili, že podle nich se výměnné stanice nikdy neujmou. Baterie jsou klíčovou součástí elektromobilu a vyměnit je by bylo pro majitele auta stejně nesmyslné jako měnit motor když vám dojde benzin. Navíc by byla třeba vysoká míra standardizace samotných elektromobilů, k čemuž se samozřejmě výrobci nemají. V Better Place však vládne optimismus. Do roku 2011 chtějí mít v Izraeli 150 000 dobíjecích stanic a 100 stanic pro výměnu baterií. Náklady jsou zhruba 200 milionů dolarů. Prozatím stojí 17 dobíječek v Tel Avivu, výměnná stanice zatím žádná. Podobné plány pak má firma pro Dánsko, Havaj a řadu dalších států a měst. Podívejte se na video!