elektromobil Nissan Pivo 2 a Minoru Shinohara vpravo

Nissan pracuje na elektromobilech s bezdrátovým dobíjením

Elektromobil, který se dobíjí i bez připojení do zásuvky? Jen velmi těžko představitelný koncept, ale přesto se i tímto směrem ubírají zraky výzkumníků společnosti Nissan. Zdánlivé science fiction totiž není zas tak nereálné, jak na první pohled vypadá. Minoru Shinohara, senior vice prezident technologického vývoje v Nissanu, nedávno v rozhovoru o takovém konpcetu mluvil. „Elektrické dobíjení bez připojení je velmi futuristické, ale my potřebujeme automobily s nulovými emisemi. …V Rusku, Indii i Číně se očekává obrovský nárůst automobilů,“ řekl doslova Shinohara. Právě on je ve společnosti tím, kdo velkou měrou propaguje elektromobily na úkor ostatních alternativních typů pohonu, jako jsou třeba biopaliva. V jiném rozhovoru prozradil, že Nissan uvede plug-in hybridy do roku 2010 a elektromobily do roku 2011 s tím, že první plně elektrická auta mohou být v USA a v Japonsku (možná také Izraeli a Dánsku) v prodeji už také v roce 2010. Půjde především o malé městské automobily, nicméně zákazníci začnou podle Shinohary požadovat časem také sedany či sportovní automobily. „Chceme být jedničkou v oblasti elektromobilů, což znamená, že musíme pokrýt trh. Jinými slovy, musíme připavit více typů automobilů,“ dodal. Ale zpět k dobíjení elektromobilů – podle magazínu Seeking Alpha jsou jednou z možností řešení superkondenzátory, další pak třeba vodíkové palivové články. Bedrátový přenos energie nedávno předvedli také výzkumníci společnosti Intel. Pro elektromobily jsou dnes hlavními překážkami cena, váha, infrastruktura dobíjecích stanic a doba nabíjení. Všechno tohle se Japonsko snaží řešit. Nissan například už dlouho pracuje na inteligentním dopravním systému, nedávno se pustil do jeho masivního testování. V zemi jsou postupně budovány pilotní dobíjecí stanice, některé dokonce rychlo-dobíjecí. Co se týká ceny, uvažuje se o tom, že část ceny z elektromobilu by mohla platit japonská vláda. První elektromobily Nissan mají údajně stát podobně jako klasický automobil – ale to jen díky tomu, že nebudou zahrnuty baterie, které si zákazník pronajme samostatně.

Renault Mégane III

Renault představuje Mégane III, odkládá elektromobil

Blížící se Pařížský autosalon měl odhalit nový Renault Mégane III, nicméně už týdny před začátkem akce se po celém internetu vyrojily obrázky nového modelu a také podrobnosti týkající se výbavy. Největší novinkou má být 1,4l TCE motor s výkonem 130 koní, který přebije současnou generaci dvoulitrů na spotřebu téměř o 1 litr/100 km. Kromě toho se ale francouzský Renault chystal brzy představit také elektromobil Mégane, který má být díky spolupráci se společností Project Better Place jedním z hlavních stavebních kamenů přerodu osobní dopravy v Izraeli.

Jenže, podle izraelského ekonomického magazínu Globes zástupci Renaultu na konferenci v Ženevě řekli, že elektromobil přijde o rok později, tedy v roce 2011. Což je ostatně datum, které původně sám Renault pro svůj elektromobil navrhoval. A dost možná jde prostě o nejistý přelom let 2010/2011, což by tak nějak lépe odpovídalo celkové atmosféře kolem elektromobilů v Evropě. V každém případě Renault také nedávno potvrdil, že svůj elektromobil v podobě modelu Renault Mégane bude nabízet i v dalších zemích kromě Izraele – jmenovitě ve Španělsku, ovšem není vyloučeno třeba ani Dánsko, Portugalsko a další evropské země, které pomalu, ale jistě začínají budovat pro elektromobily infrastrukturu. Viz. nedávný příklad Berlína či Londýna.
Renault Mégane III

Elektromobil Renault v Izraeli

Elektromobil Renault představen v Tel Avivu

spolu s v neztracejí čas. V neděli představili v Tel Avivu , který by měl již příští rok brázdit tamní slinice v počtu několika stovek. Tamní zdroje uvedly, že se na první pohled jedná o obyčejný sedan.

Odpůrci neustále poukazují na nedostatečný dojezd, kterým současné vozy s elektrickým pohonem disponují. Tamní koncept je navržen na překonání vzdálenosti 200 km na jedno nabití, což v zemi 60 km široké a 260 km dlouhé stačí podle expertů pro drtivou většinu cest.

Odstartuje izraelský projekt dopravní revoluci? Těžko předvídat. Ohlášené termíny jsou však opravdu pozoruhodné. Koncept minulý týden, několik stovek elektromobilů v příštím roce, o rok později tisíce.

Deutsche Bank: elektromobily jsou životaschopné

Analytici Deutsche Bank provedli analýzu projektů společnosti Project Better Place v Izraeli a Dánsku a zjistili, kdo by to byl řekl, že elektromobily skutečně MŮŽOU FUNGOVAT! Ba co víc, zjistili, že by mohly fungovat nejen v malých zemích s vysokými daněmi na automobily a vysokou cenou benzinu, ale i v zemích řádově větších, například USA. „Z obchodního modelu Project Better Place plyne, že čistě elektrické auto by nemělo stát více než dieselové nebo benzinové auto a ve většině zemí budou jeho provozní náklady nižší,“ píší analytici. Kromě toho, že zpráva potvrzuje realističnost projektu, naznačuje, že do konce letošního roku by podobný program mohlo oznámit dalších deset zemí. No řekněte, nebyla by Česká republika skvělým kandidátem?

Elektromobily a Dánsko

Dánsko podpoří rozvoj elektromobilismu

Nám nejbližší skandinávský stát chystá po vzoru Izraele revoluční krok. Ve spolupráci s izraelskou společností Project Better Place hodlá dánská vláda razantím způsobem podpořit rozvoj elektromobilismu. Do roku 2011 chce na parkovištích a poblíž bytových oblastí vybudovat rozsáhlou síť dobíječek, mělo by jich být až 20 000 po celé zemi. Dánsko i Izrael mají výhody v tom, že jde o velmi malé státy. Výlety na vzdálenosti větší než 200 km jsou spíše výjimečné. Dojezd dnešních elektromobilů běžně dosahuje 150 km až 200 km (např. elektromobil Think City).

Elektromobil Renault Megane z Izraele

Několik zahraničních blogů potvrdilo, že chystaný elektromobil vyráběný ve spolupráci izraelské společnosti Project Better Place a automobilky Renault bude s největší pravděpodobností Renault Mégane. Dojezd by měl činit až 200 km. Výroba by měla začít v roce 2010. Bližší informace se dozvíme 21. ledna, kdy se má konat oslava na které společně vystoupí zástupci Renault a Project Better Place.

elektromobil Renault

Izrael – nové centrum elektromobilismu?

Už delší dobu se spekuluje o tom, že v se budou dít kolem elektromobilů velké věci. Začalo to nenápadně – Izrael, resp. tamní ministr financí, oznámil, že přemýšlí o upuštění od zdanění . Daň na nákup klasického benzinového automobilu je v současnosti v Izraeli 79%, na ekologické automobily () a podobně 30%. Oficiální představitelé Izraele se dušovali, že jejich stát se stane prvním, kde budou elektrická auta masově rozšířená. Společností, která se v tomto problému nanejvýš angažuje je (s plánovanými investicemi kolem 200 – 300 milionů dolarů).