Mercedes-Benz Concept BlueZERO

Mercedes-Benz Concept BlueZERO – info a galerie

Na Detroitském autosalonu letos v lednu odhalil Daimler svůj Mercedes-Benz Concept BlueZERO. Jde o koncept auta budoucnosti. Elektromobil, jemuž dodává energii 35kWh lithium-iontová baterie, má předpokládaný dojezd 195 km. Takový model nese označení E-Cell. Ve variantě F-Cell, tedy s palivovými články, je vůz vybaven 90kW palivovým článkem, který mu dává dojezd až kolem 390 km. Třetí varianta E-Cell Plus přidává navíc k li-ion baterii malý zážehový motor ze Smart ForTwo, čímž vytváří hybridní pohon s dojezdem až 580 s oběma „nádržemi“ plnými. Konkurence pro Chevy Volt? O podrobnostech jsme už informovali, v galerii teď máme k dispozici záplavu nových obrázků.

Mercedes-Benz Concept BlueZERO Mercedes-Benz Concept BlueZERO Mercedes-Benz Concept BlueZERO
Koenigsegg Quant

Koenigsegg kupuje Saab, David pohlcuje Goliáše, cesta k elektromobilům?

Zkrachovalá americká automobilka General Motors odprodala po německém Opelu další svou ztrátovou evropskou divizi, švédský Saab. Ten se „stěhuje“ domů, do Švédska, kdy jej za pomoci tamní vlády odkopil výrobce luxusních sportovních vozů Koenigsegg. Zatímco Saab dosud vyráběl kolem 100 000 aut ročně, Koenigsegg v loňském roce prodal 18 vozů.

Co tím Koenigsegg sleduje zatím není jasné. Nejspíš chce vstoupit do vyšší ligy a udělat ze Saabu automobilku se „specifickým image“. A dost možná ve velkém rozjet výrobu elektromobilů! Saab se už v minulosti chlubil hybridními koncepty, např. 9-X BioHybrid. Koenigsegg zase před časem ukázal úžasný koncept čtyřmístného sportovního elektromobilu Koenigsegg Quant. Ten je společným dílem automobilky a společnosti NLV Solar AG, využívá k dobíjení baterie solární články. Dojezd se má pohybovat kolem 500 km a dobití do plné kapacity v řádu 20 minut. Poprvé byl koncept představen na letošním Ženevském autosalonu.
Koenigsegg Quant
Výjimečný je na vozu především povrch, kompletní šasi je totiž potaženo v tenkovrstvých solárních článcích. Regenerativní brzdy, ABS a ESP plus pohon dvěma indukčními AC elektromotory. Pohotovostní hmotnost elektromobilu je 1780 kg při výkonu 512 koní a maximálním točivým momentem 715 nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí auto během 5,2 s a maximální rychlost dosáhne 275 km/h. Může právě tohle být úsvit elektromobilů? Koenigsegg má obrovskou výhodu – může si dovolit vyrábět opravdu drahé sporťáky, nabité těmi nejnovějšími technologiemi. Tohle může být skutečné auto budoucnosti.
Koenigsegg Quant

Robo-Taxi designéra Petra Kubíka

Automatická taxi budoucnosti z Česka

Petr Kubík, český průmyslový designér a architekt, má na svém kontě celou řadu zajímavých návrhů. Jedním z posledních a pro čtenáře Hybrid.cz bezesporu zajímavých je jeho Robo-Taxi. Jedná se o malé malá žlutá automatická autíčka. Futuristické elektromobily jsou určeny pro města budoucnosti, ve kterých většina dopravy probíhá zcela automatizovaně. Maximálně uveze Robo-Taxi dva lidi najednou, včetně příručního zavazadla jako je například notebook.

Taxi se skládá ze dvou hlavních část a tím je pohonná jednotka a kabina. Takováto flexibilita by pak umožnila využít taxi také pro případné jiné účely (např. převoz nákladů?). O pohon se starají dva elektromotory integrované přímo v kolech. Celé vozítko je zkonstruováno z odlehčených materiálů pro maximální dojezd. Výhodou je absolutni bezpečnost, rychlost, spolehlivost a malé rozměry, které usnadňují parkování.
Robo-Taxi designéra Petra Kubíka

Renault Samsung eMX

Koncept eMX – Renault Mégane budoucnosti

Renault Samsung Motors, společný podnik francouzského Renaultu a jihokorejské automobilky Samsung Motors, nedávno představil koncept eMX. Název je zkratkou „eco Motoring eXperience“. Ekologický vůz vybavený dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem je postaven na podvozku Renault Mégane. Hlavní zajímavostí návrhu jsou měkké oblé křivky vycházející z tématu přírody, které mají upomínat téma ekologie. Samotný motor je přizpůsoben k maximálnímu snížení spotřeby. Navíc je auto napěchováno až po okraj nejnovějšími technologiemi a podle všeho by se tento design mohl stát základem pro budoucí malá auta Renaultu.

Renault Samsung eMX

Hybrid LincVolt zpěváka Neila Younga

Neil Young a jeho Lincvolt – hybrid z roku 1959

Kanadský muzikant Neil Young aktuálně vydává nové album Fork in the Road. Nejsme hudební magazín, ale Young pro něj jako promo zvolil velice originální způsob. Nechal svůj nádherný kabriolet Lincoln Continental Mark IV z roku 1959 přestavět mechanikem Johnem Goodwinem na plug-in hybrid se spotřebou 2,3 l/100 km. Nazval jej LincVolt. Jezdí na elektřinu a bionaftu, emituje jen velmi nízké emise. Svůj projekt přihlásil také do soutěže Automotive X Prize. „Pouhé zpívání svět nezmění,“ zpívá Neil Young a bere si vlastní radu k srdci. LincVolt má inspirovat novou generaci návrhářů aut a ukázat, že když nádherná, 50 let stará kára může jezdit ekologicky, mohou i auta současnosti, natož pak budoucnosti. LincVolt má zároveň fungovat jako společnost, která bude dodávat hybridní pohonný systém.

Segway PUMA

PUMA – záchrana pro General Motors a Segway?

Americká automobilka General Motors se nejspíš nachází v poslední předsmrtné křeči. Americký prezident Barack Obama donutil odstoupit „krizového“ šéfa Ricka Wagonera, na jeho místo nastupuje dosavadní operační ředitel Fritz Henderson. Chevy Volt, chystaný hybrid, který měl GM zachránit, se stále vzdaluje a navíc to vypadá, že ani nebude ziskový. A do toho všeho se tu jako blesk z čista jasna objevuje PUMA.

PUMA je zkratka pro „Personal Urban Mobility and Accessibility Project, neboli projekt osobní městské mobility a dosažitelnosti. GM na projektu pracovali společně se Segway, výrobci známých dvoukolých vozítek (viz. náš test Segway). PUMA se Segwayi hodně podobá, jde o malý „bobek“ se dvěma koly a konstrukcí chránící tělo. Vejdou se do něj až dva pasažéři a maximální rychlost je 56 km/h. Vozítko je poháněno lithium-iontovými bateriemi a na jedno nabití zvládne akorát tak těch 56 km, tedy hodinu ježdění maximální rychlostí. Neobsahuje žádné další bezpečnostní prvky, i pásy prý mají být pouze u příplatkové verze. Prozatím existuje PUMA pouze jako prototyp vážící 136 kg. Cena by podle Larryho Burnse, vice-prezidenta výzkumu v GM, měla být třetinová až čtvrtinová oproti klasickému automobilu. Také vám připadá, že krach GM je prakticky neodvratný? Firma se snaží tvrdit, že takhle vypadá městské auto budoucnosti. Ale není to spíš jen stísněný Segway pro ty, kteří jsou líní stát?!

Auta budoucnosti

Auta budoucnosti na filmovém festivalu Jeden svět

Z českého klubu elektromobilistů přichází pozvánka na zajímavou akci začínající už zítra. V rámci probíhajícího festivalu dokumentárních filmů „Jeden svět“ mohou všichni zájemci o  nejen zhlédnout aktuální holandský film (50 minut) na téma automobilového průmyslu a perspektivách alternativních pohonů, Auta budoucnosti (2008, podívejte se na trailer). Navíc se mohou při každé ze tří pražských projekcí (13., 16. a 18.3) zúčastnit debaty s odborníky a uživateli, případně si některé elektromobily na místě prohlédnout či přímo vyzkoušet. Konkrétně budou zajištěny elektrický skútr Vectrix (viz. test na Hybrid.cz), elektromobily ze segmentu osobních vozů: Volkswagen Golf (zkušenosti s provozem) a Peugeot 106. Promítání a následné debaty proběhnou v Praze, konkrétně 16.3. ve Francouzském institutu v ulici Štěpánská, další dvě pak 13.3. a 18.3. v kině Atlas na Florenci. Vrcholem má být příští pondělí 16.3., kdy proběhne debata o budoucnosti, týkající se zejména elektrifikace auto průmyslu, se zástupci firmy VolkswagenŠkoda Auto a vládního NERVu.

auta budoucnosti

Rok 2030: auta řízená roboty

V roce 2030 má vypadat městská doprava úplně jinak než dnes. Myslí si to alespoň vědci, kteří představili svou koncepci dopravy budoucnosti na nedávném setkání Americké asociace pro pokroky ve vědě v San Franciscu.

Auta budoucnosti budou podle nich řízena inteligentními roboty, kteří dopraví pasažéry kamkoliv, rychle, bezpečně. Podobné stroje se však budou využívat už o mnoho dříve například na bojištích, a to kolem roku 2015. Ostatně, už dnes pronikají do luxusních modelů automobilů systémy, které alespoň zčásti automatizují řízení nebo řidičům alespoň pomáhají – například s parkováním. Plně robotické systémy budou nutně následovat zanedlouho.

auta budoucnosti