V Trutnově jezdí hybridní autobus

Na linkách MHD Trutnov bude probíhat v průběhu měsíce února zkušební provoz hybridního kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. Běžní cestující budou tedy moci posoudit komfort jízdy tímto inovativním hybridním autobusem v hodnotě cca. 15 mil. Kč.

V České republice zatím mnoho hybridních autobusů nejezdí, trutnovský region se tak stává průkopníkem
foto: OSNADO s.r.o.

Hybridní autobus Mercedes kombinuje výhody elektrického a dieselového pohonu a je jakýmsi technologickým mezistupněm na cestě k nulovým emisím.

Cílem zkušebního provozu je mj. ověření předpokládaných provozních parametrů vozidla včetně reálně dosahované úspory spotřeby PHM v porovnání s ostatními provozovanými autobusy – předpokládaná úspora díky hybridnímu pohonu autobusu by mohla dosahovat hodnot mezi 20-30 %.

Hybridní pohon autobusu zajišťují 4 elektromotory o celkovém výkonu 32 0kW (4 x 80 kW), které pohánějí střední a zadní nápravu. Čtyřválcový naftový motor o objemu 4,8 litru a výkonu 160 kW splňující nejnovější emisní normy zajišťuje dobíjení instalovaného souboru 19,4 kWh lithium-iontových baterií autobusu umístěného na střeše vozidla.

Konvenční autobus stejné konstrukce s naftovým pohonem disponuje standardně šestiválcovým motorem o objemu 12 litrů. Pro dobíjení baterií je vedle naftového motoru využíván systém rekuperace energie při provozním brzdění autobusu v zastávkách, na křižovatkách, při jízdě z kopce apod. – elektromotory při brzdění fungují jako generátory.

umožňuje absolvování části trasy linky v čistě elektrickém bezemisním módu – tato funkce je určena např. pro průjezdy přes historické centrum města apod. Karoserie autobusu vychází z unifikovaného typu Mercedes Benz Citaro G.

Tento model je i v rámci provozu MHD Trutnov zastoupen od prosince 2010 ve verzi s pohonem na stlačený zemní plyn () – na rozdíl od „domácího“ vozu je však hybridní verze ve 3-dveřovém provedení s poptávkovým systémem ovládání posledních dveří.

autobusy elektrobus SOR EBN 10.5

Pro úplnost je třeba doplnit, že vedle zkušebního provozu výše popisovaného hybridního autobusu již od konce prosince provozuje místní dopravce jako SKIBUS v Peci pod Sněžkou a Velké Úpě další inovativní vozidlo, a to nízkopodlažní elektrobus českého výrobce .

Tímto elektrobusem se mají možnost svézt návštěvníci výše uvedených lyžařských středisek – jde o stejný typ , který byl testován v rámci provozu MHD ve Dvoře Králové nad Labem v loňském červenci.

tisková zpráva

One Comment on “V Trutnově jezdí hybridní autobus”

  1. MHD v Trutnově je hrůza:
    * V podstatě vrakoviště, jezdí

    MHD v Trutnově je hrůza:
    * V podstatě vrakoviště, jezdí zde hlavně vyřazené rezavé autobusy, jak ze zahraničí tak z ČR a to co je zrovna pojízdné v rámci vozového parku provozovatele, třeba i bus polepený nápisem skibus.
    * Tomu také odpovídá vybavenost busů, čtečky na karty jsou převážně jen u řidiče, takže všichni se v podstatě musí tlačit jedněmi dveřmi.
    * Linky si jezdí +/- 15 minut a často jezdí tak opožděně, že jedou na stejné lince 3 busy za sebou v jeden a ten samý okamžik, lidé pak nastoupí do prvního a další jednou prázdný, vyhozené peníze. Chodit na čas pak nemá smysl, protože buď stojíte 10 minut na zastávce a nebo vidíte bus právě odjíždět, mimo jízdní řád. (myslím tím období, kdy neprobíhají žádné rekonstrukce a dopravní omezení).
    * No a vlastní jízda pánů řidičů, to je také zážitek, je to styl brzda plny a to opravdu velmi razantně. Udržet se tyče, když stojíte, je dost velký problém.
    * Jeden bus, co snad jako jediný jezdí pouze jako MHD v Trutnově, je vybaven Wi-fi, které ale minimálně 2 roky není vůbec funkční a zřejmě asi nebude. Předpokládám, že i tak se někomu, či někdo za danou službu stále platí.
    * Dobíjení čipových karet není možné u řidiče v buse (v rámci dopravní špičky, která je dle udaných času v podstatě celý den), tedy pokud nejste pohledná ženská, to vám kartu řidič dobije, i když předtím vás odmítnul a rozhodně neměl co na práci a to další tři minuty do odjezdu ze zastávky.
    * A nakonec jedna perlička: Arogance řidičů k cestujícím nezná hranic, kdy na začátku dané linky lidi nastoupí a na další zastávce řidič zjistí, že mu nejdou otevřít žádné dveře, tedy bez jakéhokoliv oznámení cestujícím, projel souvisle bez zastavení celou linku až na konečnou, kde zatavil s čekal. Poté co se lidi konkrétně šli zeptat, co se děje, nouzově otevřel přední dveře a nechal lidi vstoupit ať se starají jak se dostanou tam kam původně chtěli. Nikdo ze strany řidiče či dopravce nic s cestujícími dále neřešil.

Napsat komentář