Na linkách MHD Trutnov bude probíhat v průběhu měsíce února zkušební provoz hybridního kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. Běžní cestující budou tedy moci posoudit komfort jízdy tímto inovativním hybridním autobusem v hodnotě cca. 15 mil. Kč.
foto: OSNADO s.r.o.
Hybridní autobus Mercedes kombinuje výhody elektrického a dieselového pohonu a je jakýmsi technologickým mezistupněm na cestě k nulovým emisím.
Cílem zkušebního provozu je mj. ověření předpokládaných provozních parametrů vozidla včetně reálně dosahované úspory spotřeby PHM v porovnání s ostatními provozovanými autobusy – předpokládaná úspora díky hybridnímu pohonu autobusu by mohla dosahovat hodnot mezi 20-30 %.
Veolia Transport Praha testuje hybridní autobus Solaris Urbino 18
Hybridní autobus s pohonem Siemens má o třetinu nižší spotřebu
Hybridní pohon autobusu zajišťují 4 elektromotory o celkovém výkonu 32 0kW (4 x 80 kW), které pohánějí střední a zadní nápravu. Čtyřválcový naftový motor o objemu 4,8 litru a výkonu 160 kW splňující nejnovější emisní normy zajišťuje dobíjení instalovaného souboru 19,4 kWh lithium-iontových baterií autobusu umístěného na střeše vozidla.
Konvenční autobus stejné konstrukce s naftovým pohonem disponuje standardně šestiválcovým motorem o objemu 12 litrů. Pro dobíjení baterií je vedle naftového motoru využíván systém rekuperace energie při provozním brzdění autobusu v zastávkách, na křižovatkách, při jízdě z kopce apod. – elektromotory při brzdění fungují jako generátory.
Hybridní pohon umožňuje absolvování části trasy linky v čistě elektrickém bezemisním módu – tato funkce je určena např. pro průjezdy přes historické centrum města apod. Karoserie autobusu vychází z unifikovaného typu Mercedes Benz Citaro G.
Tento model je i v rámci provozu MHD Trutnov zastoupen od prosince 2010 ve verzi s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) – na rozdíl od „domácího“ vozu je však hybridní verze ve 3-dveřovém provedení s poptávkovým systémem ovládání posledních dveří.
Pro úplnost je třeba doplnit, že vedle zkušebního provozu výše popisovaného hybridního autobusu již od konce prosince provozuje místní dopravce jako SKIBUS v Peci pod Sněžkou a Velké Úpě další inovativní vozidlo, a to nízkopodlažní elektrobus českého výrobce SOR EBN 10,5.
Tímto elektrobusem se mají možnost svézt návštěvníci výše uvedených lyžařských středisek – jde o stejný typ elektrobusu, který byl testován v rámci provozu MHD ve Dvoře Králové nad Labem v loňském červenci.
MHD v Trutnově je hrůza:
* V podstatě vrakoviště, jezdí
MHD v Trutnově je hrůza:
* V podstatě vrakoviště, jezdí zde hlavně vyřazené rezavé autobusy, jak ze zahraničí tak z ČR a to co je zrovna pojízdné v rámci vozového parku provozovatele, třeba i bus polepený nápisem skibus.
* Tomu také odpovídá vybavenost busů, čtečky na karty jsou převážně jen u řidiče, takže všichni se v podstatě musí tlačit jedněmi dveřmi.
* Linky si jezdí +/- 15 minut a často jezdí tak opožděně, že jedou na stejné lince 3 busy za sebou v jeden a ten samý okamžik, lidé pak nastoupí do prvního a další jednou prázdný, vyhozené peníze. Chodit na čas pak nemá smysl, protože buď stojíte 10 minut na zastávce a nebo vidíte bus právě odjíždět, mimo jízdní řád. (myslím tím období, kdy neprobíhají žádné rekonstrukce a dopravní omezení).
* No a vlastní jízda pánů řidičů, to je také zážitek, je to styl brzda plny a to opravdu velmi razantně. Udržet se tyče, když stojíte, je dost velký problém.
* Jeden bus, co snad jako jediný jezdí pouze jako MHD v Trutnově, je vybaven Wi-fi, které ale minimálně 2 roky není vůbec funkční a zřejmě asi nebude. Předpokládám, že i tak se někomu, či někdo za danou službu stále platí.
* Dobíjení čipových karet není možné u řidiče v buse (v rámci dopravní špičky, která je dle udaných času v podstatě celý den), tedy pokud nejste pohledná ženská, to vám kartu řidič dobije, i když předtím vás odmítnul a rozhodně neměl co na práci a to další tři minuty do odjezdu ze zastávky.
* A nakonec jedna perlička: Arogance řidičů k cestujícím nezná hranic, kdy na začátku dané linky lidi nastoupí a na další zastávce řidič zjistí, že mu nejdou otevřít žádné dveře, tedy bez jakéhokoliv oznámení cestujícím, projel souvisle bez zastavení celou linku až na konečnou, kde zatavil s čekal. Poté co se lidi konkrétně šli zeptat, co se děje, nouzově otevřel přední dveře a nechal lidi vstoupit ať se starají jak se dostanou tam kam původně chtěli. Nikdo ze strany řidiče či dopravce nic s cestujícími dále neřešil.