Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) pro dopravu byla v ČR roce 2015 rekordních 43,59 mil. m3. Meziroční nárůst tak činil 45,7 %, o dalších 10 % více než v předešlém roce.
foto: Hybrid.cz
Jedním z tahounů růstu spotřeby CNG byla podpora MŽP na pořízení CNG autobusů ve třech krajích. Největším prodejcem CNG v ČR se stala společnost Bonett Gas Investment (6,4 mil. m3), která poprvé v historii předstihla tradičně největšího prodejce RWE Energo (5,1 mil. m3).
Roční výtoč šesti společností s největším počtem CNG stanic činila téměř polovinu prodeje CNG v ČR, téměř 20,8 mil. m3 CNG. Za posledních 10 let se spotřeba CNG v ČR zvýšila více než 12x (3,584 mil. m3 v roce 2006).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Podíl nových registrací CNG autobusů v ČR vzrostl na čtvrtinu
Na českých silnicích v roce 2015 přibylo více než 4000 CNG vozidel, což byl největší meziroční přírůstek CNG vozidel, jaký kdy byl. Z nich nových CNG vozidel bylo zaregistrováno 2750, a z nich bylo 1900 značky ŠKODA (převážně Škoda Octavia G-TEC).
Aktuálně jezdí u nás asi 13 000 CNG vozidel, z nichž je nejméně 880 autobusů městské hromadné dopravy v asi 45 městech. Např. jen vozový park České pošty má dnes 1000 CNG vozidel, na CNG jezdí i DB Schenker, Kofola aj. Každý čtvrtý nový autobus, registrovaný v roce 2015 v ČR, byl už na CNG.
Veřejných plnicích CNG stanic je k dnešnímu dni v ČR celkem asi 110 (14 z nich v Praze), stojany jsou již na čerpacích stanicích společností Benzina, Shell, TOTAL, TEXACO, MOL (dříve AGIP a Lukoil), EuroOil, CARoil, KAPRoil, KONTAKT a dalších. Téměř každý týden přibývá jedno další místo v ČR, kde se dá CNG natankovat.
Vlastní čerpací stanice mají i soukromé společnosti (dopravní podniky MHD, výrobní společnosti atd.) a malé, pomaluplnicí domácí plničky, vlastní i drobní živnostníci a majitelé rodinných domků. V EU je CNG stanic asi 3300, v Evropě pak 4500.
„V České republice jsme svědky zásadního pozitivního rozvoje využití zemního plynu v dopravě. Spotřeba CNG nyní narůstá každý rok velmi překotně. Předchozí rok se zvýšila spotřeba o 36 %, nyní činil meziroční nárůst už 46 %. Mezi ostatními alternativními palivy nemá CNG žádnou konkurenci. Jsme přesvědčeni, že během 3 až 5 let, až bude v ČR 200 až 300 CNG stanic a už i několik prvních LNG stanic, bude využití zemního plynu, jako ekonomického, ale hlavně nejekologičtějšího paliva pro dopravu, ještě dále výrazně akcelerovat,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu.
Podle Národního akčního plánu čistá mobilita by počet CNG vozidel v roce 2040 mohl u nás dosáhnout až k počtu 300 000, což by představovalo asi 700 milionů m3 prodaného zemního plynu v dopravě.
CNG je super, nevim proc se
CNG je super, nevim proc se nekomu nezda… Koupil jsem VW Tourana na CNG a je to bajo sledovat kolik clovek usetri…
A teď si představte to
A teď si představte to bajo na druhou, když jezdíte v elektromobilu bez vibrací, kraválu a zápachu a za dvacetník a méně za palivo na 1 km…….
len upozornim na staru
len upozornim na staru pravdu, cim vecia korporacia, tym vacsiu loz musi schovavat (pokial ju ma).
deti maju male lzi, dospelaci vacsie a …
To by mě zajímalo, jaká
To by mě zajímalo, jaká je efektivita vyrobit v plynové elektrárně elektřinu a tou nabít EV a nebo plyn přímo spálit v motoru auta. Tipuji B je správně.
Možná to bude v tom, že v
Možná to bude v tom, že v elektrárne to odpadní teplo není až tak odpadní a vytápí se tím celá města. A také v tom, že pokud chci to auta natlačit plyn pro ujetí 100km, spotřebuju tím elektřinu, která EV stačí na cca 16km jízdy.
Ale na druhou stranu
Ale na druhou stranu infrtastruktura je hotová a je to ekologičtější než nafta a benzín a elekřinu musíš někde vyrobit a to se zatím děje vetšinou v uhelných elekrárnách
infrastruktura pro
infrastruktura pro elektřinu je z 90-ti % taky hotová, vzhledem k tomu,že pro cca 90% cest majitelé EV svá auta nabíjí doma – tam už většinou elektřina je. Dále na EV je třeba nahlížet především jako na akumulační spotřebič – nabíjení probíhá v naprosté většině v noci, tzn pro nabití spotřebovává tzv. energetické přebytky. EV tím pomáhá stabilizaci energetické sítě – viz speciální tarif ČEZ elektromobilita. Proto asi nemá smysl rozpitvávat současný energetický mix. Pro provoz EV je tedy nepodstatné, zda se centrálně elektřina vyrobí v uhelné nebo vodní elektrárně.
Infrastruktura není
Infrastruktura není hotová. Stále se staví.
Plyn je v podstatě totéž co ropa. Také se musí vytěžit, převézt, uskladnit, vyčistit, uskladnit, převézt, uskladnit na čerpačce, načerpat do auta. To všechno stojí další energie, částečně samozřejmě elektrickou a ta se musí někde vyrobit. Nevím, jak to vychází u plynu, ale u benzínu se na jeho přeměnu z ropy spotřebuje 3-4 kWh na 1 galon.
Elektromobil pořád primárně jezdí rovnou na tu elektřinu, která je u plynu a benzínu/nafty potřeba, aby se vůbec daly do auta dát.
Co se ČR týče, máme z uhlí +-50% elektřiny. Zbytek jaderné a obnovitelné zdroje. A stále produkci JE Temelín každoročně vyvážíme (třeba aby uřvaní zelení Rakušáci měli vůbec čím svítit, když si svoji nedostavěnou JE zavřeli a vodní jim jaksi při nedostatku vody nestačí). Slováci po dostavbě JE Mochovce mohou uhelky rovnou zavřít všechny, pokud se ovšem nestanou také vývozci jako my. Stačí jim Vážská kaskáda, JE a další obnovitelné zdroje.
Pane Radovane, doplnte si
Pane Radovane, doplnte si vzdelani. Plyn neni totez co ropa. Pokud tedy nemyslite LPG. Doporucuju napr ekobonus.cz/proc-jezdit-na-cng–1 Mimochodem: uamk.cz/item/3875-cng-vyhr%C3%A1lo-nad-elekt%C5%99inou
Nevím, jak to souvisí se
Nevím, jak to souvisí se vzděláním, že počet čerpacích stanic na LPG / CNG je řádově nižší než na benzín/naftu. V podstatě jsou na tom o něco lépe než s rychlonabíječkami.
A ten odkaz na článek ÚAMK je prostě manipulace VW jak blázen. Prý „CNG vyhrálo nad elektřinou!“ A hned věta proč vyhrálo CNG – „Údaje Spolkového úřadu pro životní prostředí stanovilo i hodnotu pro elektrický pohon. Výpočet stanovil za jednu kilowatthodinu 563 gramů CO2.! Šupneme ty chyráky z ÚAMK, VW, ADAC a Spolkového úřadu pro životní prostředí do jedné garáže s jejich nastartovaným CNG autem a já si vlezu do druhé s mým elektromobilem. Pokud pánové a dámy nepřežijí, žádná škoda. Vždyť přece byli přesvědčeni o své pravdě, tak vlastně umřeli čestně pro pravdu :-).
Ale no tak, s tou garáží
Ale no tak, s tou garáží už je to dost otřepaná fráze, nemyslíte. Z čehopak je asi vytvořena většina elektřiny v ČR? Napovím: je to uhlí a jádro. A to už mi teda zemní plyn přijde lepší volba (než nastoupí OZE).
Je to stejně otřepaná
Je to stejně otřepaná fráze, jako že slunce vyjde každý den. Prostě jakékoliv palivo mimo elektřiny potřebuje ke svému vzniku elektřinu. Tedy uhlí a jádro.
Proto nesmysly typu že CNG pohon je ekologičtější než elektromobil jsou opravdu nesmysl a je to potřeba stále připomínat. Těžba, doprava, uskladnění, stlačování, doprava, uskladnění, stlačování a tak pořád dokola než je to použitelné do motoru auta. Za všechnu na tento proces vynaloženou energii, kterou tvoří z velké části elektřina, už elektromobil rovnou jezdí.
Co se OZE týče (slunce, voda, vítr, biomasa atd.), tak smysluplnou politikou státu by už na ně u nás mohla několik let jet většina rodinných a obytných domů, úřadů, škol, obchodních center a dalších míst. Dokonce i továren ve spojení s kogeneračními jednotkami, třeba na onen plyn.
Než vytěžíte uhlí,
Než vytěžíte uhlí, dovezete, uskladníte, spálíte…. až pak máte tu svoji elekřtinu a to raději vůbec nemluvím o ekologocké zátěži v podobě vytěžených uhelných ložisek nebo o jaderném odpadu. Zlatý zemní plyn.
To je vcelku zbytečná
To je vcelku zbytečná debata. Svět se vyvíjí a tak jak jsme dříve měli jen století páry a nic jiného neuměli a neznali, tak později jsme našli další druhy paliva. Ale pořád jde o paliva od slova spalovat. Dávám osobně přednost obnovitelným zdrojům všude, kde to jen trochu jde.
Pořiďte si auto na CNG.
Pořiďte si auto na CNG. Snad to pochopíte až zjistíte jak je to nacpaný součástkami a v servisu budete „pořád“.
Mám auto na CNG už 8 let a
Mám auto na CNG už 8 let a do servisu jezdím jen na pravidelné, předepsané servisy.
čím víc vytáhneme
čím víc vytáhneme zemáku ze země a v nekonomický CNG popelnici ho 66% přeměníme na teplo ohřívající planetu tím víc se ho bude těžit a spalovat a oteplovat planeta 😉 ne nadarmo je pohřben hluboko v zemi = Podporujeme elektromobily a nikoli výstavbu dalších čerpaček což je bezesporu politická záležitost 🙂
A ted jeste tu o
A ted jeste tu o budulinkovi…
uamk.cz/item/3875-cng-vyhr%C3%A1lo-nad-elekt%C5%99inou
jenže CNG už se nebude
jenže CNG už se nebude zlepšovat, kdežto elektro ano – jak budou ubývat elektrárny spalující fosilní paliva, tak bude ubývat i množství CO2 pro kilometr na elektřinu
Ano, mate pravdu, tento
Ano, mate pravdu, tento argument beru. Ja jen musel reagovat na mistni CNG haters.
haha, a čím je tak asi pro
haha, a čím je tak asi pro 2 miliardy na světě provozovaných aut nahradíte?
OZE a JE
OZE a JE
Vždyť přece JE zdejších
Vždyť přece JE zdejších diskutérů chce také zavřít.
Copak ty kecy(i) zde stále nečtete?
Tak čím chcete elektřinu z uhelek a JE nahradit?
Zavírat JE které už
Zavírat JE které už běží může leda dement.
A jste v koncích,
A jste v koncích, panáčku.
Ještě vám zbývá ebonitová tyč s liščím ohonem a šlapací dynamo.
Tak hurá do toho! Za rok napište, kolik kWh jste ze sebe dostal, kolik kg jste ubral a kolik vás stála navíc energie, zakoupená v jídle a pití. To budou tvrdá data pro srovnávání.
Haha.
přechod bude postupný,
přechod bude postupný, žádné 2 miliardy aut v dohledné době nehrozí
EV se budou nabíjet
EV se budou nabíjet především v noci, kdy je elektřiny přebytek a když přestaneme šaškovat kolem fosilních paliv a rafinovat je, to bude elektřiny…
Nojo, jenze kdyz zmizi ty
Nojo, jenze kdyz zmizi ty osklive (stale bezici) uhelne a jaderne elektrarny, tak razem budou pryc i ty nocni prebytky…
To si ovšem vzájemně
To si ovšem vzájemně nerozumíte. Pan Anonym píše o snížení spotřeby, dnes plýtvané na rafinaci ropy pro paliva do spalovacích aut. Vy píšete o snížení výroby, tedy uzavření jaderných a uhelných elektráren.
Faktem je, že elektromobil, jako pojízdné úložiště elektřiny se může dobíjet kdykoliv, když je to pro síť výhodné. A když někde parkuje. Dělám to i dnes, kdy zatím chytré sítě nefungují. Právě nyní můj elektromobil po nočním plném nabití a ranní porci 41 km (rychle a s topením plně obsazen) se pomalu nabíjí výkonem 3,6 kW, parkujíce před kanceláří. Za necelé 2,5 hodiny se tak nabije do plna (z větrné elektrárny a solárů, kterých jsou tu plné střechy, slunce svítí a vítr je řádný). Odpoledne absolvuje cestu po dálnici do vedlejšího města a zpět, nějakých +-60 km. Večer uvidím, zda ho mám přes noc pověsit na pomalé nabíjení v garáži (2,2 kW) nebo bude mít přes půl baterky a tudíž bez potíží zvládne zítřejší cesty. Ostatně jestli se odpolední jednání vyvine jinak, mám po cestě 2 rychlonabíječky, tak postojím 10-20 minut, vyřídím nějaké telefonáty, SMS a emaily a dobiju si, kolik potřeba.
zakon o zachovani energie
zakon o zachovani energie vracia tvrdenie o plytvani do prepadliska politickych ekomaniakalnych nezmyslov. nieco ako vseobecne plytvanie je nelogicky stav. kym oznacenie „ku vztahu“ xy vycleni vzhladom k comu dochadza k strate voci vztahovanemu, co vsak v konecnom dosledku nie je vo vseobecnosti plytvanie.
inak, mozem odsudit to spinave nezodpovedne slnko ze tak plytva a co si to vobec dovoluje ? chapando grando ?
pre pochopenie principu pricin a nasledku vo vseobecnom meradle:
obdobne je to napriklad… s umyvanim zubov. ich cistenim dochadza k ich vseobecnej degradacii v case, lebo sa mnozia ludia ktori maju bez cistenia a udrzby velmi nekvalitny chrup.
takze vznikne zavislos po ktorej uz nebude mozne si chrup necistit.
Je opravdu zajimave divat se
Je opravdu zajimave divat se na to z pohledu zakona o zachovani energie. 30% energie premenim na pohyb, 70% promenim na teplo a vypustim do vzduchu. Takže vlastně můžu být spokojený, protože jsem využil 100% potencialu. A to s tím čištěním zubů, taky zajímavý pohled na věc. Ano, ten kdo si zuby nečistí může mít v celku zdravý chrup. Stejně tak jako silný kuřák nemusí umřít na rakovinu plic.
nie je jednoznacne dokazane
nie je jednoznacne dokazane ze ropa je fosilne palivo. je to len neovereny odhad. jej povod moze by anorganicky ako ukazal vyskum v 50 r. a teraz nedavno ktory minimalne spochybnil jednoznacnost ze slo o fosilizaciu.
fosilne palivo je iba casto opakovana fraza ktora sa ujala, rovnako ako odpor k roznym veciam ktore si to nezasluzia alebo boli krivo ohodnotene.
ropa sa rafinuke koli uhlovodikom, nie koli osobnym autam.
co2 je plyn ktory
co2 je plyn ktory potrebujeme, nepatri do kategorie znecistenie.
to sa len zasa nieco v globale prekrucuje pri sireni popletenych informacii svetom.