Solární letadlo Solar Impulse úspěšně pokračuje ve svém tažení Spojenými státy. Stroj před pár dny podnikl rekordní let v délce 1541 kilometrů, když bez mezipřistání zdolal trasu mezi Phoenixem a Dallasem. Solar Impulse tak pokořil svůj vlastní délkový rekord z roku 2012.
foto: Rezo.ch/Solar Impulse
Stroj pilotoval švýcarský pilot a konstruktér André Borschberg. Celou cestu z Phoenixu do Dallasu zvládl za 18 hodin při průměrné rychlosti letu 50 km/h. Šlo o celkově druhou etapu z pěti naplánovaných. Z Dallasu se Solar Impuls následně vydá do St. Louis, Washingtonu a cestu nakonec ukončí v New Yorku.
Letadlo navrhli a střídavě pilotují švýcarští konstruktéři a dobrodruzi André Borschberg a Bertrand Piccard. Cílem jejich snažení je propagovat ekologickou dopravu a upozornit na možnosti solární energie. „Tohle letadlo se stalo svým způsobem symbolem a velvyslancem,“ řekl po přistání Borschberg agentuře Reuters.
foto: Solar Impulse
Solární letadlo Solar Impulse se pyšní impozantními parametry. Rozpětí křídel je prakticky stejné jako má velký dopravní letoun Boeing 747, ale letadlo má přitom hmotnost jako osobní automobil. Plášť letounu je pokryt 12 000 solárními články, které pumpují energii do 400kg li-ion baterií.
O pohon stroje se stará čtveřice motorů, každý o výkonu 7,5 kW. Pro maximální využití elektrické energie z baterií je cestovní rychlost letounu 50 km/h.
video: YouTube
Bohužel k pomalé rychlosti letu se váže i jeden problém. Stroj může létat jen za vhodného počasí a pokud možno bezvětří. Ostatně se o tom mohl přesvědčit při rekordním letu i André Borschberg. „V určité fázi letu jsme měli silný protivítr a začali jsme se vzdalovat od dalšího bodu naší trasy,„ vysvětluje Borschberg. Jednoduše řečeno, pokud vane protivítr rychleji než 50 km/h, letadlo de facto letí pozpátku.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Solární letadlo v roce 2015 obletí svět – i v noci!
Rekordní let umožnila i „finta“, při které Solar Impuls funguje jako kluzák. Piloti vyhledávají vzestupné proudění, aby mohli nabrat drahocennou výšku. Toho se využívá v noci, kdy letoun v maximální možné míře šetří baterie, při pomalém klouzavém sestupném letu.
Piloti a operátoři na zemi získali rekordním letem další cenné zkušenosti v používání letadla. Budou se jim hodit v roce 2015, kdy oba Švýcaři plánují s letadlem Solar Impulse vykonat cestu kolem světa. Při průměrné rychlosti 50 km/h to bude chvilku trvat…
Fandíme jim, a čím
Fandíme jim, a čím dříve dojdou klasická letecké paliva, tím lépe.
Již se s manželkou těšíme na dopravu tímto dopravním prostředkem na naše dovolené, krásný rozhled po krajině i na překonání turbulencí při přeletu z pevninské části Řecka nad Egejské moře.
Na vlastní cestu na jih plánujeme 6 dnů (3 tam a 3 zpět) a doufáme, že to snad bude stačit. Už se nemůžeme dočkat dne, kdy naše peníze budeme moci vyměňovat za tyto krásné zážitky –
ještě si tuto tichou dopravu chceme do smrti mnohokrát užít.
už doletěli do cíle
už doletěli do cíle
nejak mi nesedi ty
nejak mi nesedi ty cisla…
18hod letu prumerne 50km/h neni 1541km.
Dobrý den, čísla jsme
Dobrý den, čísla jsme přebrali přímo ze Solar Impulse. Těžko říct, možná někde měli vítr v zádech, někde protivítr. Pokud měli vítr v zádech, rychlost letounu byla 50 km/h ale proti zemi se pohyboval mnohem rychleji.
50 km/h je rychlost v ideálním bezvětrném prostředí.
Úžasné.
Ne že nikam
Úžasné.
Ne že nikam nedoletí, ale ještě se budou muset případní pasažéři vrátit domů po silnici. A rozpětí křídel je téměř na maximu, které je na letištích povoleno. Tak jak to nyní ještě vylepší? Počkáme a necháme se všichni překvapit výsledky letu kolem zeměkoule v roce 2015.
Čeká nás krásná budoucnost letecké dopravy.
jen jim fanděme, protože
jen jim fanděme, protože až dojde palivo pro klasická letadla tak toto bude naše jediná volba 🙂